Mitä mieltä olette?

ullak

Haluan nostaa esille tällaisen asian kuin ravintola-alan opiskelijoiden työharjoittelut ja kuulla seuraavasta kirjoituksestani teidän mielipiteitä. Tiedän kyllä että työharjoittelut on loistava tapa oppia työtä ja saada tietoa millaista (suurinpiirtein) oma työ tulevaisuudessa tulee olemaan.

Työ tekijäänsä opettaa, niinhän sitä sanotaan ja se pitääkin aivan paikkansa. Mutta se mitä meidän ammattikoulussa oli menee mielestäni vähän yli. Kävin siis tarjoilijaksi tuossa muutama vuosi sitten ja olen miettinyt oliko kaikki tekemämme työ aivan kohtuullisuuden rajoissa.

Menin siis tarjoilijakoulutukseen tavalliseen ammattiopistoon. Koulu alkoi viikon-2 viikon (en nyt muista oliko se viikko vai pari) teoriaopiskelulla, tai itse asiassa kuuntelimme vain luokanvalvojamme juttuja jotka usein liippasivat aiheen vierestä.

Heti tämän jälkeen puoli luokkaa aloitti työssäoppimisen kaupungin lounasravintolassa ja puolet sai itse hakea paikan. Kenelläkään ei siis ollut mitään kokemusta tai tietoa koko alalta, ei mitään tietoa tarjoilusta, viineistä eikä oikeastaan mitään tietoa koko alalta. Työharjoittelu kesti muistaakseni 1kk-2kk.
Itselleni ekaksi työpaikaksi sattui todella huonoilmapiirinen lounaskahvila, jossa alettiinkin heti arvostella, etten sovi alalle! Kyseessä oli huom ensimmäinen työharjoittelu. Jouduin vaihtamaan paikkaa, jossa sielläkin oltiin aliarvioivia työharjoittelijaa kohtaan (näinhän se monesti on). Kyseisessä paikassa en saanut edes kunnon ruokaa, vaan jos halusin syödä, piti minun ostaa joku tuote sen oikealla hinnalla (ei siis hlökunta alea).

Ensimmäisenä vuonna oli siis 3 työharjoittelua joista jokainen kesti reilun kuukauden, jotkut kaksikin kuukautta.
Kaikista raskain harjoittelu oli henkilöstöravintolan keittiöllä, jossa jouduin tiskaamaan koko kuukauden.
Sain silti huonon numeron (tiskauksesta!). Tuntui että työ on mennyt hukkaan ja tekemälläni työllä ei ollut mitään väliä. Tietenkin siitä on se etu että nykyään ymmärtää millaista kyseinen homma on.
Mielestäni tarjoilijan ei kuitenkaan kuuluisi viettää keittössä tiskaamassa kuukautta! Ja vielä ilmaiseksi.

Eniten juuri ärsyttää se kuinka paljon on tullut tehtyä työtä ilmaiseksi.

Toisena vuonna työharjoitteluja oli neljä. Ne olivatkin hieman mukavempia kuin ekana vuonna, sattui mukavammat paikat ja osasi jo jotain. Sitä tuli huhkittua hotellin kerrossiivouksessa ( huom ilmaiseksi) ja jälleen kerran tiskaamassa. Kuten sanottu onneksi paikat olivat sentään ihan mukavia.

Kolmantena vuonna meillä oli jälleen neljä työharjoittelujaksoa sekä opinnäytetyö.
Opinnäyte työ ilta meni hyvin, mutta ryhmämme sai silti huonon numeron. Asiakaspalautteet palvelustamme olivat erinomaisia, mutta saimme silti asiakaspalvelusta huonon numeron. (kohtalainen)
En vieläkään ymmärrä perustetta numerollemme.

Kolmen vuoden aikana tuli siis tehtyä todella paljon työtä ilmaiseksi. Tiedän ettei kaikissa ammattikouluissa ole näin paljon työssäoppimista ja joissain siitä maksetaan jopa pientä palkkaa. Todella pientä, mutta kuitenkin.
Joissakin amiksissa on saman verran työharjoittelua kolmen vuoden aikana mitä meillä yhden vuoden aikana!

Haluaisin vain tietää muiden mielipiteitä koska olen miettinyt että oliko kaikki tekemämme työt kohtuullisia ilmaiseksi tehtäväksi. Taisimme olla vain ilmaista työvoimaa, jota yritykset tottakai ottavat mielellään vastaan.

5

2279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spelis

      itselläni jäi harjoitteluista ihan kiva muisto, tosin joskus motivaatio uhkasi puuttua, kun ajatteli sitä ilmaistyön määrää...Mutta monesti harjoitteluissa tuli se ahaa elämys että "aa tästä juomasta siellä koulussa puhuttiin" jne.. Ja sieltähän se kokemus tosiaan parhaiten tulee.
      Mutta ihanaa että on ohitte ja saa tehä näitä töitä ihan rahan eteen :-)

      Harjoitteluja oli :
      1.luokka -> 3vk kahvila-tyylisessä "helpossa" paikassa.
      Sitten tais olla koulun yhteydessä olevassa hotellissa kerrossiivousta,kokouspalveluja ja salia ja keittiöö 3-6vk yhteensä.

      2.luokka -> Harjoittelu ruokaravintolassa, Rosson tyylisissä, ei niin hienoissa ravintoloissa n.5-6vk
      Tämän lisäks tais taas olla koulun ruokalassa/hotellin ravintolassa jotakin viikkoja..

      3.luokka -> Harjoittelu 3vk baarissa jossa A-oikeudet sekä a la carté-harjoittelu 6vk

      Harjoitteluistakin saa antoisia kun menee paikkoihin joissa voisi olla "kivaa".. Kuten että lähtee ulkomaille tai lappiin ;)

    • tarjoilijatar

      Itse opiskellut tarjoilijaksi, ensimmäisen vuoden harjoittelupaikat koulu päätti, mutta toisen ja kolmannen vuoden harjoittelupaikat saimme itse päättää ja viihdyin hyvin. Ruoka tarjottiin töistä, ja sai kokemusta alasta. Nyt baarinpuolelle, baariharjoittelusta sai hyvin jalan oven väliin ja alalle. :) Ei se työ herkkua ole kenelläkään mutta harjoittelut kannattaa ottaa mahdollisuutena, ja vaikka alaa ei tunnuta kovasti arvostavan on se välistä kovaakin työtä jossa on aina muistettava asiakaslähtöinen palvelu sekä se tosiasia että on asiakaspalvelutyössä. Aivan liikaa näkee epäammattimaista asiakaspalvelua, se on sääli..:/

    • Larry the Chef

      Ihan ensimmäiseksi älkää yleistäkö mitä kirjoitan.
      Osa harkkareista on ihan hyviä, joukossa myös helmiä, mutta joukossa on myös täysin väärillä olettamuksilla alalle pyrkiviä yksilöitä.
      Kaikkia harkkareita pitää ohjata ja opastaa, mutta joitakin ei oikeasti voi päästää tekemään muuta kuin tiskaamaan.
      Valitettava totuus on että asiakkaalle on aivan herttasen yhdentekevää onko kokki harkkari, hän haluaa ruokansa oikein valmistettuna ja nopeasti.
      Monilla tulokkailla ei ole mitään käsitystä kuinka monta hommaa on pystyttävä tekemään samanaikaisesti jotta juttu pyörii.
      Pahimmassa tapauksessa joudutaan harkkarin tekemät hommat tekemään kokonaan uudestaan ja heittämään hänen tekemät annokset mäkeen.
      Ja se näkyy heti katteissa.

      Onko ilmainen työ oikein? On, koska koulusta ei makseta palkkaa. Joillekin voisi maksaa, mutta silloin pitäisi maksaa kaikille. Ja se ei vaan onnistu.

      Mutta miettikääpä tätä: Jos harjoittelua ei olisi, voisi tilanne olla se että ensimmäisenä työpäivänänne tulette töihin, aamuvuorolainen lyö teille annoskortiston käteen ja sanoo "Terppa, pukkari on tuolla, keittiö on tuolla, mun vuoro loppu ny" ja marssii ulos.
      Seuraavaksi printteri työntää 1.2 metriä bongia ulos.
      Ja aamukokki voi tehdä sen koska tehän olette VALMIITA KOKKEJA.

    • Anonyymi

      Työharjoittelupaikat ovat aivan selvästi ilmaista työtä, jota työnantajat mielellään ottavat vastaan.
      Itse opiskelen kokki-linjalla, Stadin Aikuisopistossa, Roihuvuoressa. Sain työharjoittelupaikan Katajanokalta, Ravintola Nokasta. Tein yö-työtä klo.2:een asti. Itse tilasin ja maksoin itse TAKSI-kulut kotiini yöllä. Tein kovasti töitä ravintolassa yhtään istumatta….
      Kun näyttö tuli, ei mitään tietoa siitä…
      KUN LOPPU-PALAVERI TULI, EI ITSE RAVINTOLOITSIJA TULLUT EDES PAIKALLE.

      Tein kuusi viikkoa ilmaista työtä. Harmittaa

    • Anonyymi

      Tais olla huono ravintola työharjoitteluun… eipä sinne sit kannata edes ajatella.. Helsinki on täynnä ravintoloita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe