Väkisin ulos häkistä?

Lintulaatti

Pari muuta lintua tulevat aina ulos kun luukut avataan mut sitten on toi toinen pari jotka ei aina tule ulos. Pitäisikö jotenkin hätistää ulos vai antaa vaan olla? Kun joskus voivat aika kauanki olla tulematta ulos, esim. viikko tai pari. Joskus toi toinen tulee mutta sen kaveri ei yleensä seuraa edes sitä.

Yhteensä siis 4 lintua, 2 toisessa ja 2 toisessa häkissä. Eivätkä ole "juuri tulleita" eri siitä ei voi olla kyse etteikö ulos uskaltaisi vielä tulla. Nuo mökkihöperöt nyt vain huolestuttavat kun eivät paljoa lentele.

4

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aarniokotka

      Meillä sama juttu. Osa lintusista tykkää paljon olla ulkona häkistä, osa ei sitten millään. Meillä iso häkki joten en ole tehnyt ongelmaa asiasta. Nähtävästi voi laittaa persoonallisuuden ja aktiivisuuden piikkiin!!! Tyytyväisiä tuntuvat olevan vaikka itse mietin mikseivät lennä kun voisivat. Siispä ajattelisin että jos lintusilla on mahdollisuus lennellä, mutta eivät halua, niin ei niitä väkisinkään kannata häkistä repiä.

      • -M-

        Njoo, mitenkään väkisin pyydystelemällä ja hätistelemällä ei kannata lintuja häkistä pois patistaa. Jos alkaa päivätolkulla häkissä nyhjäämiseen mennä niin voisi kyllä semmoista lempeää painostusta kuitenkin käyttää, esim poistamalla kaikki ruokakupit joksikin aikaa häkistä ja laittamalla herkkuja ulkopuolelle. (Sitten muutaman tunnin kuluttua toki kupit taas häkkiinkin jos ei tepsi).

        Mahdollisesti voisi laittaa jotain uusia kiipeilypuita sopivien lelujen ja hirssintähkien yms kera sopivan pyrähdysmatkan päähän häkistä, jos kiva alusta houkuttelisi lähtemään paremmin tutkimusmatkalle.


      • Lintulaatti
        -M- kirjoitti:

        Njoo, mitenkään väkisin pyydystelemällä ja hätistelemällä ei kannata lintuja häkistä pois patistaa. Jos alkaa päivätolkulla häkissä nyhjäämiseen mennä niin voisi kyllä semmoista lempeää painostusta kuitenkin käyttää, esim poistamalla kaikki ruokakupit joksikin aikaa häkistä ja laittamalla herkkuja ulkopuolelle. (Sitten muutaman tunnin kuluttua toki kupit taas häkkiinkin jos ei tepsi).

        Mahdollisesti voisi laittaa jotain uusia kiipeilypuita sopivien lelujen ja hirssintähkien yms kera sopivan pyrähdysmatkan päähän häkistä, jos kiva alusta houkuttelisi lähtemään paremmin tutkimusmatkalle.

        Kiitos vinkeistä :D Pitääpäs koittaa jonkilainen puukyhäelmä metsästä hakea.. saunaanko kannattaa kuviumaan laittaa? tai kun lukenut oon että jos luonnosta keppejä tai suurempia puu systeemejä hakee nii pitää kuivattaa tai pestä kuumalla vedellä.. kumpi on parempi keino? ajattelin ihan sellaisen suurehkon "kannon" tai tukipuun hakea ja siihen sitte oksia porata jotenki, onneks on toi vaja missä riittää tilaa tälläsille operaatioille :'D

        kauanko pitää saunassa pitää ja kuinka lämpimässä? siis jos sauna on paree vaihtoehto.


      • -M-
        Lintulaatti kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä :D Pitääpäs koittaa jonkilainen puukyhäelmä metsästä hakea.. saunaanko kannattaa kuviumaan laittaa? tai kun lukenut oon että jos luonnosta keppejä tai suurempia puu systeemejä hakee nii pitää kuivattaa tai pestä kuumalla vedellä.. kumpi on parempi keino? ajattelin ihan sellaisen suurehkon "kannon" tai tukipuun hakea ja siihen sitte oksia porata jotenki, onneks on toi vaja missä riittää tilaa tälläsille operaatioille :'D

        kauanko pitää saunassa pitää ja kuinka lämpimässä? siis jos sauna on paree vaihtoehto.

        No tuo on vähän makuasia, jos asuu/hakee oksat vähän syrjemmältä niin yleensä puhdistukseen riittää ihan vaan tiskiharja ja kuuma vesi ja on jo todella huonoa tuuria jos metsästä ylipäätään jotain linnuille haitallista kulkeutuu. Taajamissa on usein enemmän isommassa parvessa liikkuvia villilintujakin liikenteessä, ja etenkin jos tienoolla on todettu Newcastlen tautia tms tarttuvaa lintupöpöä voi olla aihan aiheellista kunnolla saunottaa luonnonoksat siinä sadassa asteessa ja ainakin tunti.

        Tuoreita oksia on kiva nakerrella ja kuoria, mutta jos aiot oksia liitellä toisiinsa muuten kuin narulla jota voi kiristellä tarvittaessa, niin materiaalit kannattaa kuivattaa kunnolla (jopa useampi kuukausi) ennen työstöä. Puu kutistuu kuivuessaan ja tuoreena tehdyt liitokset nopeasti löystyy ja irtoilee tai oksat halkeilevat jos käyttää ruuveja. Samoin jos vaikka pudonneita männynoksia otat niin ne pitää kuivattaa huolella ennen käyttöä, ettei linnut tahriinnu pihkaan.

        Yksinkertaisimmillaan voit ensi hätään vaikka hakea kokonaisen sopivasti haaraisen puunvesan (maanomistajan luvalla...) ja istuttaa sen joulukusenjalkaan tai päivänvarjonjalkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe