Ensihoito vai mielenterveys

Wazuup

Opiskelen YO-pohjaisella luokalla lähihoitajaksi, erikoistuminen pitäisi valita..alunperin olin ensihoidon kannalla, nyt mietityttää myös mielenterveys/päihdetyö. Siellä olisi luultavasti enemmän töitä, luultavasti ainakin nopeammin pääsisi töihin. Asun Lahdessa. Tiedän että ne ovat kaksi aivan erilaista työnkuvaa, ne vain kiinnostavat meikäläistä, vaikeita päätöksiä! Muiden kokemukset näistä kahdesta olisivat tervetulleita!

6

703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielipiteitä.

Ensihoidon suhteen pätevyysvaatimukset tuntuvat kokoajan kiristyvän. Lähihoitajien asema huononee ja työnkuva supistuu. Jokapaikkaan haluttaisiin sairaanhoitaja tai ensihoitaja-amk, tutkinnon suorittaneita. On myöskin keskusteltu että ensihoitoon kehitettäisiin oma perustutkinto, koska se lh ensihoidon suuntaavilla ei anna kovin kummoista osaamista. Kyllä se lähihoitajan työ ensihoidossa on liene pelkkää autokuskina olemista. Kuljetetaan kiireettömiä tapauksia ja jotka ei vaadi hoitotoimenpiteitä. Hoitotason ambulansseihin pitäisi jo olla sh, tai ensihoitaja tutkinto. Kyllä luulen että sille mielenterveys ja päihdetyön suuntaaville olisi enemmän käyttöä? Kyllähän siinäkin on toisaalta melko sama tilanne. Psykiatriselta puolelta ei saa vakituisia paikkoja, vaan ne annetaan alan sairaanhoitajille. Vain sijaisuuksia, ja lähihoitajien on lähdettävä usein koulutetumpien hoitajien tieltä. Lähihoitajien työsarka on lähinnä vanhuspuolella. Sinne se koulutus kelpaa parhaiten ja töitä on eniten. Hyviä suuntauksia työnsaantia ajatellen on erityisesti vanhustyö ja sairaanhoito ja huolenpito. Mutta kyllä se ensihoidon tai hohun suuntaavakin kelpaa vanhuspuolelle, melko harvoin suoranaisesti vaaditaan juuri sen alan suuntaavia.
      Minusta kumpikaan mainitsemistasi suuntaavista, ei välttämättä ole se paras mahdollinen.

• ehkä asumispalveluis

Psykan puolella menee kanssa kokoajan, että osastoille sh:ita lähärien tilalle. Mutta asumispalvelupaikoissa lh:ille kyllä vielä töitä.

• lh..

Jos haluaa töihin ensihoitoon tai psykiatriselle puolelle, niin mielestäni sairaanhoitaja tai ensihoitajakoulutus on ainoat järkevät vaihtoehdot sinne nykyisin. Vaikka lähihoitaja voi suuntautuakin näihin hommiin, niin mielestäni työelämässä ei heitä arvosteta. Lähihoitajien tilalle halutaan ja otetaan enemmän koulutettuja, eikä ole vakituisia paikkoja. Se ei ole hyvä juttu työnsaantia ja pitkäaikaista työtä ajatellen. Olen itse valmistunut reilu 10v sitten lähihoitajaksi. Luulen, että kouluissa ei anneta realistista kuvaa näiden erikoistumisten työnsaantimahdollisuuksista ja arvostuksesta?

"Mutta asumispalvelupaikoissa lh:ille kyllä vielä töitä."

Joten suppeasti on mahdollista valita työtä ja saada sitä. Ja myös ensihoidon työssä työtehtävät jää suppeiksi. Näillä aloilla työskentelevien kannattaisi jatkaa opiskelua.

• ensihoidon lh
        lh.. kirjoitti:

Jos haluaa töihin ensihoitoon tai psykiatriselle puolelle, niin mielestäni sairaanhoitaja tai ensihoitajakoulutus on ainoat järkevät vaihtoehdot sinne nykyisin. Vaikka lähihoitaja voi suuntautuakin näihin hommiin, niin mielestäni työelämässä ei heitä arvosteta. Lähihoitajien tilalle halutaan ja otetaan enemmän koulutettuja, eikä ole vakituisia paikkoja. Se ei ole hyvä juttu työnsaantia ja pitkäaikaista työtä ajatellen. Olen itse valmistunut reilu 10v sitten lähihoitajaksi. Luulen, että kouluissa ei anneta realistista kuvaa näiden erikoistumisten työnsaantimahdollisuuksista ja arvostuksesta?

"Mutta asumispalvelupaikoissa lh:ille kyllä vielä töitä."

Joten suppeasti on mahdollista valita työtä ja saada sitä. Ja myös ensihoidon työssä työtehtävät jää suppeiksi. Näillä aloilla työskentelevien kannattaisi jatkaa opiskelua.

Itse opiskelen tällä hetkellä ensihoitoon suuntauneeksi lh:ksi. Töitä on kyllä tarjolla mitä runsaammissa määrin, yksityisen sairaankuljetuksen parissa, ea polilla (sekä keskussairaalassa että tk:ssa), kirurgian polilla yms, nämä siis paikkoja johon jo opiskelun aikana pyydetty minua ja opiskelukavereitani. Jo valmistuneet ensihoidon lähihoitajat ovat sijoittuneet sairaankuljetukseen (perustasolle, jossa on kyllä muutakin kuin vain pelkkää C/D -keikkaa eli ns. kiireetöntä), ensiapupoleille, leikkaussaleihin, patologian laitokselle, teho-osastoille. Töitä siis kyllä riittää ensihoidonkin saralla lähihoitajille. Onhan sairaanhoitaja / ensihoitaja-AMK opintojen suorittaneilla paljon enemmän mahdollisuuksia valita ja työnkuva monin paikoin erilainen. Riippuu mistä itse pitää, ensihoidon lähihoitajat ovat kuitenkin ainoa terveydenhuoltoalan ammattiryhmä joille opetetaan esim. laitetekniikkaa, joten ei kaikkia lähäreitä voida sairaanhoitajillakaan korvata ilman että sh koulutusta muutettaisiin.

Töitä siis löytyy nyt ja varmasti myös tulevaisuudessakin.

• ainakin.
        ensihoidon lh kirjoitti:

Itse opiskelen tällä hetkellä ensihoitoon suuntauneeksi lh:ksi. Töitä on kyllä tarjolla mitä runsaammissa määrin, yksityisen sairaankuljetuksen parissa, ea polilla (sekä keskussairaalassa että tk:ssa), kirurgian polilla yms, nämä siis paikkoja johon jo opiskelun aikana pyydetty minua ja opiskelukavereitani. Jo valmistuneet ensihoidon lähihoitajat ovat sijoittuneet sairaankuljetukseen (perustasolle, jossa on kyllä muutakin kuin vain pelkkää C/D -keikkaa eli ns. kiireetöntä), ensiapupoleille, leikkaussaleihin, patologian laitokselle, teho-osastoille. Töitä siis kyllä riittää ensihoidonkin saralla lähihoitajille. Onhan sairaanhoitaja / ensihoitaja-AMK opintojen suorittaneilla paljon enemmän mahdollisuuksia valita ja työnkuva monin paikoin erilainen. Riippuu mistä itse pitää, ensihoidon lähihoitajat ovat kuitenkin ainoa terveydenhuoltoalan ammattiryhmä joille opetetaan esim. laitetekniikkaa, joten ei kaikkia lähäreitä voida sairaanhoitajillakaan korvata ilman että sh koulutusta muutettaisiin.

Töitä siis löytyy nyt ja varmasti myös tulevaisuudessakin.

Miten teille on pohjustettu koulussa näitä uudistuksia, joita on tulossa?

• sh
        ainakin. kirjoitti:

Miten teille on pohjustettu koulussa näitä uudistuksia, joita on tulossa?

Olen kanssa samaa mieltä, että suunta on se, että pikkuhiljaa lähihoitajien paikat muuttuvat sh:n tai ensihoitajille.. Ja jos haluaa tulevaisuudessa työskennellä ensihoidossa tai muussa akuuttihoitotyössä kannattaisi jatkaa opiskelua ensihoitajaksi AMK:ssa. Tulevaisuudessa lähihoitajien paikat ovat pääosin vanhustenhuollossa, missä kyllä töitä riittää. Lähihoitajia ei ole (ainakaan) montaa ensiapupoleilla tai leikkaussaleissa, eiväthän he saa antaa lääkkeitä, joten se rajoittaa paljon työskentelyä.

Voisin kuvitella, että eniten lähihoitajilla saattaisi olla töitä tuolla psykiatrian puolella. Mutta kannattaisi ehkä miettiä jatkokoulutusta, jolloin työkenttä olisi monipuolisempi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7800
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4360
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3902
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3300
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3208
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2923
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2721
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe