HÄNTÄLUUN POISTO

Hännättömäksikö

Meikällä on omituinen häntäluukipuilu. En ole kaatunut, synnyttänyt tai mitenkään häntäluuta kolauttanut. Ei ole ollut paiseitakaan eli sinus piolondalista on turha ehdotella. Kipu tuntuu pääasiassa kun nousen istumasta, joskus harvoin jopa kun makaan selälläni. Pehmeät alustat ovat pahimpia.

Alkoi vuosi sitten ja sillon ihan selvästi huononi parin kuukauden aikana, (ei pystynyt istumaan lyhyttä aikaakaan ilman että noustessa tai asentoa vaihtaessa ois sattunu) joten kävin lääkärissä ja sain häntään kortisonipiikin jolla kipu helpottui ja oli poissa lähes puoli vuotta. Loppukesästä kipu alkoi palailla ja on ollut taas enemmän ja vähemmän vaivana.

Kävin juuri uudemman kerran lääkärissä ja tälläkertaa röntgenkuvassa. Ortopedi ei röntgenestä mitään outoa löytänyt (ei siis ole virheasentoja tai murtumia) vain vähän liikaluuta on kasvanut jonkun nikaman ympärille. Tunnustelemalla totesi että häntäluuni tuntuu liiankin hyvin ihon läpi (hoikkakin olen ollut aina eikä ole ennen ollut kipeä). Hän pisti ehdolle jo poistoleikkauksen ja sain mietimisaikaa.

Olisi kiva tietää millaisia kokemuksia ihmisillä on tästä leikkauksesta? Onko kellään tämä vaiva parantunut yhtä itsestään kun on tullutkin?

9

10085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mh

Minulla on kokemusta häntäluun poistoleikkauksesta, operaaatio tehtiin noin 10 vuotta sitten.
      Leikkaus toi minulle todella suuren helpotuksen, kyllä suosittelen! Kivut olivat ennen leikkausta aika järkyttävät, ei puhettakaan, että olisin voinut istua, kun häntäluu oli kipeimmillään. Terveyskeskuksessa otettiin röntgenkuvat ja kuvista näki kuinka häntäluu oli kuin ongenkoukku. Tk lääkäri laittoi lähetteen ortopedille, menin tälle röntgenkuvan kanssa ja kun ortopedi näki kuvan, niin kysyi heti suostunko leikkaukseen, ei epäilystäkään, halusin heti! Pääsin aika pian leikkaukseen, edellisenä päivänä menin sairaalaan, tekivät suolihuuhtelun, 2 litraa vettä suoleen ja puolituntia wc pöntöllä :) Mutta tämä on todellakin pientä verrattuna niihin kipuihin. Seuraavana päivänä sitten operaatio joka tehtiin nukutuksessa.

Aika arka ja kipeähän peppu oli kyllä leikkauksen jälkeen, mutta ei kivut olleet läheskään niin pahat mitä ennen leikkausta. Ortopedi tuli juttusille, kun olin heräämössä hereillä, sanoi, että häntäluuni oli jo niin hetkuva, että jos olisin pienenkin kolauksen saanut häntäluun seudulle, niin häntäluuni olisi voinut mennä jo ihan irtopoikki. Istumakieltoa tuli 4 viikkoa, wc pöntölle piti hankkia sellainen koroke, tämän sain lainaan tk välinehuollosta. Sairaalassa fysioterapeutti tuli neuvomaan miten nousta sängystä ylös ja mennä sänkyyn pitkälleen. Avohaavaahan tuli pakaroitten väliin 5 cm, haavan puhtaudesta piti pitää kyllä tarkasti huolta, kun haavahan tuli aika lähelle peräsuolen aukkoa. Minua neuvottiin ihan suihkuttelemaan haavaa ja "ilmakylpy" oli myös hyvä, koska haavahan tottahan toki hautui pakaroiden välissä. Haavaa ei tarvinnut enää niin tarkkaan puhdistella, kun tikit poistettiin, mutta kyllä minä joka pv suihkuttelin toki samalla kun pesulla kävin. Tuo 4 viikon istumakielto tuntui aluksi kamalalta, kun ajattelin, että enhän minä pääse mihinkään autolla lähtemään, mutta uskomattoman äkkiä tämä 4 viikkoa sitten meni, kattelin paljon elokuvia ja herkuttelin, liikakilojahan tuli väkisin, mutta ajattelin, että nyt saa hemmotella itseään. :) Kävin toki ulkoilemassakin, pikku kävelylenkkejäkin tein, sai olla kyllä varuillaan ettei liukastu, kun oli talvea kun minut operoitiin.

Olen todella tyytyväinen siis saanut olla ja en ole kyllä katunut päivääkään että kävin tässä operaatiossa!
      Onnea sinulle matkaan, itsehhän teet päätöksen mitä teet, mutta suositella kyllä voin! :)

• lillukka

juuri toissapäivänä poistettiin luu ja ja jo nyt tuntuu hyvältä vaan se haava tuolla kinkkujen välissä on kipeä nelisen viikkoa se ottaa mutta on sen väärtti varmaan rohkeesti vaan leikkaukseen pari tuntia knapt söin jo voileipää ja join kahvia yksi yö sairaalassa oisi päässy jo samana päivänä jos ois ollu joku kotona eiku sairaalaan vaan .

• anjainkeri

Älä mene leikkaukseen, jos ei ole ihan pakko. Minulle tehtiin häntäluunpoisto 2009, tuska on aivan kamala!

• Tayks1

Arja Inkeri!! Mikä tilanne tällä hetkellä? Onko kipu helpottanut?

• Mauvi

Aihe on itselleni uusi ongelma...toivoisin neuvoja kymenlaakson alueella asuessani 1. Hyviä kipulääkäreitä, OIKEASTI KIPUA YMMÄRTÄVIÄ?
      Ja 2. On tämä häntäluu, joka minulla magneettikuvassa on kokonaan, kaikilts osin eteenpäin työntyneessä asennossa. Minulla on taustaa judosta jne, näissä ei mitään, tatuoinnit ei mitään ongelmaa ennen, nyt alkanut oireilu jossa kiputunto herkistynyt. Kysyttiin onko mitään traumaa alueelle muistissa, mietin viikon ja muistin tämän:
      Olin lapsena leikkinyt kiipeilytelineessä ystäväni vanhempien pihalla ja tipahtanut häntä edeltä, suurinpiirtein lapsen nyrkin kokoisen pikku kiven päälle ja tuolloin huutanut vain "prkl!", ystäväni isän (heillä kiroilu kielletty) toruttua minut, nilkutin kotiin ja kipu häiritsi jonkin aikaa. Vuosi oli jotain 1997.
      Nyt fibromyalgian, kihdin, hybermobiiliteetin, lukuisten niveltulehdusten ja kipujen, sekä alkavan EDS:n puhjettua rajusti 2015 aikana, hiipivästi merkkejä jo aiemmin, jonka vuoksi jätin judon 2006.
      Kipu on kiusannut enemmän ja enemmän, nyt siihen vaikuttaa, jopa kylmyys, kostea, viima etc (fibro), lisäksi mm. Istuminen on juuri helvetti istun toispuoleisesti oikealle nojaten (olin ulos ajossa kesällä, joka iski vasemmalle, tässä syy makuu asentoon).

Kivun pitkäkestoisuuden vuoksi hakeuduin tästä lääkäriin ja kuviin, kun alkoivat viimein ottaa 2v tyhjän päällä kitumisen jälkeen minut tosissaan. Koko häntäluun kaikki osat ovat eteenpäin taipuneet "vetricaali suunnassa", eikä tuoretta murtuman merkkiä. Minulla OLI korkea kipukynnys, nyt tuo häntäluu saanut vastikää pari viikkoa sitten sivuttaissuunnassa uudelleen rajumman impaktin istuttuani väärässä kulmassa penkille, välittömästi tunsin kuinka tuo taipui sivusuunnassa vasemmalta oikealle ja jäänyt nyt voimakas heijastekipuineen oire alkuperäisen lisäksi, on tuskaa maata selin (ei onnistunut yli vuoteen), ei istumista suorassa, jopa autoa ajan kuin "BMW kuski" penkki takana ja ns. "lötsien", pääni jää keskirungonpilarin taakse (tässä tulee turvavyö ja niskatuki näköesteeksi. pitkät jalat ja hoikka olemus: näyttää ettei kuskia olisikaan) jolloin eteen taipunut luu ei joudu niin suuren rasituksen tai paineen alle.
      Kymenlaakson alueella ei juuri perusterveydenhuollon puolella olla aktiivisia hoitamaan juuri mitään, tuota on yksi kirurgi ehdottanut, olen miettinyt, jopa hybermobiilisen EDS tiedon pohjalta, mitään neuvoja tai kertomaan mitä kannattaisi tehdä/ harkita?

• Häntäluinen

Minulla ollut häntäluu sisäänpäin kääntyneenä nyt jo monta vuotta. Istuminen onnistuu etukenossa tai kenollaan. Kaksi eri kirurgia on tilanteen katsonut ja olleet sitä mieltä, että häntäluu voidaan poistaa. Mutta jos poistetaan, on se erittäin riskialtista. Luun pää joudutaan kuorimaan hermoista ja hermovaurioita voi siinä operaatiossa tulla helposti. Eli en ole uskaltanut mennä toimenpiteeseen. Lääkäri sanoi, että jos kivut eivät jatkuvia, ei kannata mennä operaatioon.

• Anonyymi

S2-S4 hermot menevät häpyhermoon. Luulisin että peräsuoleen ja virtsarakkoon menevät hermot ovat myös lähellä. Synnyttäessä kannattaa varmistaa, ettei istu häntäluun päällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

S2-S4 hermot menevät häpyhermoon. Luulisin että peräsuoleen ja virtsarakkoon menevät hermot ovat myös lähellä. Synnyttäessä kannattaa varmistaa, ettei istu häntäluun päällä.

Robottikirurgiaa on kehitetty miesten eturauhasille. Synnyttäneet naiset joutuvat kärvistelemään häntäluukipujen kanssa.
        Robottikirurgiaa on kehitettävä häntäluun leikkaukseen.

• Anonyymi

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄanna häntäluutasi poistaa. Se on estämässä suolen luiskahduksen pois paikaltaan. Paksusuolen pullistuma on vaarana tulla sitä kautta esille. Ja se aiheuttaa
      Ulosteen jämähtäessä paikalleen varman tulehduksen. Tukiranka on suojaamassa sisäelimiä paikalleen!
      Aamen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe