Agnostikot herätkää!

Hyvät agnostikkoveljet ja sisaret.

Ajoittain täällä palstalla väännetään kiihkeästi kättä siitä mitä agnostismi on tai ei ole.

Kertokaapa lyhyesti, miten itse määrittelette oman agnostisuutenne.

Älkää arvostelko tai kommentoiko muiden käsityksiä. Kertokaa vain omasta olotilastanne.

Tässä omani:

En usko jumaliin tai ns. yliluonnolliseen. Mielestäni olen siis uskon suhteen ateisti, mutta pidän enemmän termistä uskonnoton; se kuvaa olotilaani hyvin täsmällisesti.

Vaikkakaan mielestäni jumalia ei ole, en voi kategorisesti väittää tietäväni, ettei jotain jumalaa tai jumalia, jotka eivät ole ilmaiseet itseään meille voisi olla olemassa. Minulla ei ole mitään todisteita niistä eikä niiden puuttumisesta. Tiedollisella tasolla olen siis agnostikko.

Kiitoksia etukäteen mielenkiintoisita määritelmistä.

11

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+8=23

      "...en voi kategorisesti väittää tietäväni, ettei jotain jumalaa tai jumalia, jotka eivät ole ilmaiseet itseään meille voisi olla olemassa. Minulla ei ole mitään todisteita niistä eikä niiden puuttumisesta. Tiedollisella tasolla olen siis agnostikko."

      Väitän, että lähes kaikki ateistit ajattelevat samoin. Mutta mielestäni sellainen agnostismi, jossa väitetään, että jostain ei voi saada tietoa, on verrattavissa teismiin... Mihin se väite perustuu? Sokeaan uskoonko? Jos jumala ilmestyisi vaikkapa Helsingin keskustassa niin voihan siitä saada tietoa.

      P.S Agnostismihan ei ota kantaa jumaluskoon(?). miksi sitten joidenkin agnostikkojen ( esim. C.E. ) mielestä ihmisiä ei saisi jakaa teisteihin/ateisteihin. eihän siinä ole mitään "kultaista keskitietä", joko uskot tai et usko. voit toki olla agnostinen teisti tai agnostinen ateisti tms., mutta jumaluskon perusteella jaoteltaessa ihmiset ovat vain joko teistejä tai a-teistejä.

      • Nythän tässä ketjussa ei ollut tarkoitus keskustella kenenkään näkemyksestä, vaan kertoa ihmisten erilaisia tulkintoja agnostismista.

        Kuitenkin huomaan ilmaisseeni itseni hieman epäselvästi tai viittaat johonkin toiseen ketjuun.

        En tarkoita, ettei jumalista voi saada tietoa, vaan ettei niistä ole tietoa. Lisäksi jumalalla/jumalilla en tarkoita minkään uskonnon itselleen luomaa jumalhahmoa, vaan jotain ihan oikeaa jumaluutta.


      • Saag Paneer
        Phoebus kirjoitti:

        Nythän tässä ketjussa ei ollut tarkoitus keskustella kenenkään näkemyksestä, vaan kertoa ihmisten erilaisia tulkintoja agnostismista.

        Kuitenkin huomaan ilmaisseeni itseni hieman epäselvästi tai viittaat johonkin toiseen ketjuun.

        En tarkoita, ettei jumalista voi saada tietoa, vaan ettei niistä ole tietoa. Lisäksi jumalalla/jumalilla en tarkoita minkään uskonnon itselleen luomaa jumalhahmoa, vaan jotain ihan oikeaa jumaluutta.

        >>En tarkoita, ettei jumalista voi saada tietoa, vaan ettei niistä ole tietoa.>Lisäksi jumalalla/jumalilla en tarkoita minkään uskonnon itselleen luomaa jumalhahmoa, vaan jotain ihan oikeaa jumaluutta.


      • Saag Paneer kirjoitti:

        >>En tarkoita, ettei jumalista voi saada tietoa, vaan ettei niistä ole tietoa.>Lisäksi jumalalla/jumalilla en tarkoita minkään uskonnon itselleen luomaa jumalhahmoa, vaan jotain ihan oikeaa jumaluutta.

        Avaan uuden keskustelu, jossa voimme jatkaa jutustelua.

        Täällä oli ihan oikeasti tarkoitus kartoittaa eri kirjoittajien käsityksiä agnostismista.


      • Saag Paneer
        Phoebus kirjoitti:

        Avaan uuden keskustelu, jossa voimme jatkaa jutustelua.

        Täällä oli ihan oikeasti tarkoitus kartoittaa eri kirjoittajien käsityksiä agnostismista.

        Ja minä vastasin kyselyysi parhaimmalla tavallani, mutta koko kysely alkoi kaatua sinun määrittelyihisi. Olisit antanut ihmisten kertoa vaan ja jättänyt omat "oikeat jumaluutesi" kokonaan sivuun.


    • Saag Paneer

      En voi tarkkaan sanoa, etten usko jumaluuksiin, jos en tiedä, millaista jumaluutta tarkoitetaan. Pidän itseäni kuitenkin agnostikkona suhteessa PERSOONALLISIIN jumaluuksiin. Esimerkiksi hindulaisuuteen liittyvä Brahmanin käsite on varsin mukiinmenevä ja myötäilee käsityksiäni kaiken elollisen yhteenkuuluvuudesta.

      Ongelmallista on myös se, mitä pidetään "yliluonnollisena". Olen kohdannut ilmiöitä (mm. poltergeist, OBE, NDE), joita pidetään "yliluonnollisina" vain koska niille ei löydy nykytietämyksen mukaista luonnollista selitystä.

      • ei-agno

        Ei mahdollinen Jumalakaan olisi yliluonnollinen, koska sillekin löytyisi ainakin se luonnollinen selitys, että hän/se on erään lajin jumalolento.
        Mikähän voisi olla esimerkiksi poltergeistin selitys? Kelpaako vanha fysiikka, vai olisiko löydettävä tieteelle vielä
        tuntematon energiamuoto, esimerkiksi nykyisen parapsykologian ennakoima?


      • Saag Paneer
        ei-agno kirjoitti:

        Ei mahdollinen Jumalakaan olisi yliluonnollinen, koska sillekin löytyisi ainakin se luonnollinen selitys, että hän/se on erään lajin jumalolento.
        Mikähän voisi olla esimerkiksi poltergeistin selitys? Kelpaako vanha fysiikka, vai olisiko löydettävä tieteelle vielä
        tuntematon energiamuoto, esimerkiksi nykyisen parapsykologian ennakoima?

        Tätä juuri tarkoitin. Eli mitä helvettiä tarkoitetaan "yliluonnollisella"? Tai jos jumaluudesta puhutaan, niin mitä sillä tarkkaan ottaen tarkoitetaan?

        En usko ainakaan kristinuskon esittämään jumaluuteen ja tässä suhteessa voin sanoa olevani täysi ateisti.


      • ei-agno
        Saag Paneer kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin. Eli mitä helvettiä tarkoitetaan "yliluonnollisella"? Tai jos jumaluudesta puhutaan, niin mitä sillä tarkkaan ottaen tarkoitetaan?

        En usko ainakaan kristinuskon esittämään jumaluuteen ja tässä suhteessa voin sanoa olevani täysi ateisti.

        Ateisti ei usko Jumalan olemassoloon. Olipa Jumalaa lopultakin olemassa tai ei, niin häntä ei tarvitse eikä kannata nykytilanteessa ottaa mitenkään huomioon. Ei siis mitään ongelmaa. Uskotaan.

        Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan sinun tai jonkun muun kannan poltergeistiin ja parapsykologiaan yleensä. Olisiko se tässä seurassa liian uskallettua?


      • "En voi tarkkaan sanoa, etten usko jumaluuksiin, jos en tiedä, millaista jumaluutta tarkoitetaan."


    • Miten lieneee<?

      Passiiviset ateisitit ja hälläväliä uskovaiset ovat agnostikkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      135
      2192
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      378
      1651
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      27
      1555
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1196
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      109
      1039
    6. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1004
    7. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      95
      997
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      968
    9. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      878
    10. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      848
    Aihe