Suruvalittelu.

Ainakin myydään

Olen lähettänyt tässä vuosien aikana muutaman suruvalittelukirjeen, tai sellaisen jossa on värsy, kuva, tiedättehän, lähiomaisille postitse.
Kuitenkin vainaja on ollut kaukana tai etäinen ettei kutsua hautajaisiin ole tullut.
Nyt on taas hautajaiset tulossa ja kysynkin, onko kyseinen käytäntö edes voimassa etä tilaisuudessa luetaan kaikkien muistaneiden vihot ja nimet?

Tuntuu kuin olisin lähettänyt muistovihot kuin tuhkan tuuleen, mitään kommenttia tai kiitosta koskaan tullut.
Olenko ollut vanhanaikainen?

4

8376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kiitoksia

      Riippuu tietysti hautajaisista, kuinka siellä toimitaan. Joissakin ne luetaan, joissakin, erityisesti pienemmissä muistotilaisuuksissa voi olla niin, että hautajaisvieraat voivat itsekseen hissukseen käydä niitä lukemassa.

      Lähetä ihmeessä muistokortti tai -adressi, jos tilanne muuten on sellainen, että haluat muistaa omaisia. Se ei ole yhtään vanhanaikaista ja se lämmittää surevan mieltä. Mutta älä hyvä ihminen odota kiitoksia! Ei surevat omaiset sellaista jaksa huomioida. Eivät välttämättä huomaa sanoa mitään, vaikka juttelisit heidän kanssaan useamminkin puhelimessa, ja jos ei ole säännöllistä puheyhteyttä, niin vielä vähemmän. Muistamisesi on tärkeää, mutta sureva ei aina muista "etiketin" vaatimuksia. Ja mielestäni surumuistamisesta ei todellakaan edes etiketin nimissä tarvitse kiitellä, koska tilanne on surevalle se, mikä on.

      • Ainakin myydään

        Noh juu.Varmaan outo ilmaus minulla.
        Aika törkeetä jos odottaa surevalta kiitosta, mutta kun niin monta on mennyt, eikä kukaan mitenkään missään kohtaa niitä noteeraa.
        Tuli sitten mieleen jospa se tapa on vanha ja poistunut.


    • lukijana useasti

      Ainakin niissä hautajaisissa missä itse olen ollut, on ollut tapana lukea adressit ääneen ja niille on varattu kunniapaikka, oma pöytä, jossa kukkalaite, vainajan valokuva ja valkoinen liina.
      Viime vuonna luin adressit yksissä hautajaisissa, sitä edellisenä myös yksissä, adresseja oli niin paljon, että meitä oli kaksi lukemassa, lesken käly ja minä (lesken serkku).
      Suurin määrä adresseja, mitä olen yksissä hautajaisissa nähnyt, oli vanhimman setäni hautajaiset, jossa adresseja oli yli 50 kpl. Niissä päätimme että emme lue kaikkia värssyjä, koska aikaa olisi mennyt varmaan toista tuntia, vaan lajittelimme niitä hiukan etukäteen ja yritimme lukea kertaalleen kauneimmat värssyt (oli paljon mm. sotainvalidien adresseja ja sydänliiton adresseja). Luin serkkuni kanssa, hän oli vainajan poika.

    • eräs vaan

      Surunvalittelu adressit on tapana lukea hautajaisissa ääneen (isommissa hautakaisissa vain osa värssyistä, mutta nimet kaikista adresseista). Adressi osoitetaan aina vainajan läheisimmälle/läheisimmille omaisille (siis esim. Maija Korhonen (puoliso) perheineen) tai yksinkertaisesti omaisille (esim. Matti Korhosen omaiset)

      Surunvalittelukortit ovat sen sijaan henkilökohtainen muistaminen/osan otto saajalleen. Niitä siis ei viedä hautajaisiin tai lueta ääneen. Niistä voi toki kiittää lähettäjää, mutta usein tämä surun ja hautajaisjärjestelyjen keskellä unohtuu. Kortin teksti voi olla hyvinkin vapaamuotoinen, kunhan arvelee sen lohduttavan saajaa. Tälläinen kortti siis osoitetaan sille ystävälle/ystävä perheelle joka on menettänyt läheisensä, ei kaikille vainajan omaisille ja tälläinen on sovelias lähettää vaikka itsellä ei ole mtään suhdetta vainajaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3699
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2118
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1594
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1444
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1401
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1322
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1218
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1144
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1079
    10. 23
      1059
    Aihe