Ektopia

iikeliini

Todettiin tänään rutiinigynen yhteydessä, että mulla on erittäin laaja ektopia kohdunkaulan suulla. Eli kohdunkaulan limakalvo kasvanut "yli" ja levinnyt kohdunsuulle. Pitäisi kuulemma hoitaa pois jäädyttämällä kun on niin laajaksi kasvanut, jos olisi vain pienellä alueella ei tarvisi toimenpitetä. Toinen hoitovaihtoehto sähköllä polttaminen. Gyne sanoi, että jäädyttämisen pitäisi olla täysin kivuton toimenpide, kun alueella ei ole tuntohermoja..

Nyt sitten olen kuitenkin googletellut, ja jossain tuli vastaan kommentteja, että olisi erityisenkin kivuliasta, jotkut haukkuivat jäädytystä vanhanaikaiseksi menetelmäksi ja puhuivat sähköllä polttamisen puolesta, jotkut päinvastoin, jotkut kertoivat kauhukokemuksia kivuliaasta paranemisajasta.. Jossain lukee myös viittauksia kohdunkaulan syöpään ja ja ja..

Onko kellään muulla todettu/hoidettu kyseistä vaivaa, tai muuten tietoa aiheesta!? Mä oon ihan paniikissa täällä nyt, että mitä tän kanssa pitäisi tehdä Muiutenkin niin hirveä kammo gynekologisia tutkimuksia kohtaan, että tekisi mieli hakea rauhoittava esilääkitys ihan vain peruskäyntejäkin varten.

Gyne oli oikein mukava vanhempi mies, en ole ennen hänellä käynyt, ei ole tietoa sitten miten asiantunteva/ajantasalla oleva ammatissaan on. Menin vastaanotolla niin paniikkiin, etten osannut siinä sitten kysellä edes mitään. Ensi viikolla onneksi on lääkärille soittoaika, mutta olisi kiva ennen sitä kuulla muiden kokemuksia asiaan liittyen.

2

10721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyne

Ektopia tarkoittaa kohdun kaulakanavan lieriöepiteelin leviämistä kohdunnapukan ulkopinnalle, ja mitä nuoremmasta naisesta on kyse, sitä tavallisemmin näin on. Iän lisääntyessä lieriöepiteeli korvautuu kulutusta paremmin kestävällä levyepiteelillä, ja alueen ulkonäkö muuttuu. Valitettavasti jotkut varsinkin vanhemmat lääkärit pitävät ektopiaa edelleen jotenkin poikkeavana, vaikka kyseessä on varsin normaali naisen fysiologiaan liittyvä ilmiö. Sana suomennetaankin usein "haavaumaksi", vaikka varsinaisesta haavasta ei todellakaan ole kyse.

Nykykäsityksen mukaan kohdunsuulle tehdään toimenpiteitä AINOASTAAN jos kyseessä on kohdunkaulan syövän esiaste, ja sitä pelkkä ektopia EI ole. Ainoana syynä poltella pelkkä ektopia voisi olla toistuva ja häiritsevä ylimääräinen verinen vuoto esim yhdynnän jälkeen. Silloinkin pitäisi poissulkea ensin papan poikkeavuudet. Jos papassa on esiastemuutoksiin viittaavaa, tietyin kriteerein tehdään kolposkopia eli mikroskooppitarkastus ja otetaan koepaloja esiasteiden poissulkemisesksi. Ja tietyn vaikeusasteen esiastemuutokset hoidetaan nykyisin sähkösilmukkahoidolla, ei laseroimalla, polttamalla tai jäädyttämällä.

Eli ei polttoja tai jäädytyksiä ilman kohdun suulle järkevää syytä, ja ektopia ei ole sellainen! Ne voivat pahimmillaan johtaa kaulakanavan ahtautumiseen, joka vain vaikeuttaa papanäytteiden ottoa ja tulkintaa jatkossa.

• operoitu

Mulla oli (?) myös laajalle levinnyt ektopia kohdunsuulla ja todella verestävä sellainen. Toi ektopia on ollut mulla ilmeisesti aina, mutta viime vuosien aikana se on aiheutti tosi herkästi vuotoja esim. yhdynnän jälkeen. Tuosta vuotosyystä ektopiani sitten laserhoidettiin reilu 2 viikkoa sitten. Toimenpiteen yhteydessä otettiin papa ja pari koepalaa, joiden vastaukset ei ole vielä tulleet. Aikaisemmat papat on olleet aina luokka ykköstä.

Hoito voidaan siis tehdä joko sähkösilmukalla tai laserilla joko polilla tai yksityisellä lääkäriasemalla. Kohdunsuu puudutetaan ennen toimenpidettä, joten operaatio oli ainakin minulla täysin kivuton. Hoidetulle alueelle muodostuu rupi, joka irtoaa ilmeisesti joidenkin viikkojen päästä (itselläni rupi ei ole vielä lähtenyt). Reilun kuukauden päästä kyseisestä toimenpiteestä menen sitten uudelleen näytille, jossa nähdään, onko ektopia hävinnyt.

Eli jos alkuperäistä kirjoittaja vaivaa ylimääräinen vuotelu, niin kannattaa tosiaan kysyä hoitovaihtoehtoja. Eihän se tietty kivaa ole maata alapääpaljaana, mutta muuten toimenpidettä ei kannata jännittää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1798
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      125
      1225
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1080
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      956
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      876
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      82
      826
    7. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      47
      817
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      816
    9. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      810
    10. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      798
    Aihe