Vahvistin särisee (ei kaiutin)

TeroTee

Mikäshän mahtaa särrätä sonyn str-dg510 vahvistimen sisällä kun vahvistin on päällä.
Ääntä ei kuulu koko ajan ja se tulee luultavasti virtalähteestä tai jostain, mutta miten tuon äänen saa pois?
En uskolla mennä millään tikulla tökkimään vahvarin ollessa päällä, ettei vaan täräytä kynsille. Tuo särinä ei kuulu jatkuvasti, vaan vasta yhden kerran olen kuullut sen kun vahvari oli keskinkertaisessa rasituksessa pitempään. Ääni ei voimistunut volumen mukana, mutten kyllä kovin paljon kokeillutkaan laittaa ääntä.

8

3597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeroTee

      Nyt vahvistimen virtalähde on alkanut särisemään aina vähän ajan päästä siitä kun sen laittaa päälle.

      Eli virtalähde on nelikulmainen magneetti/kela möykky, minkä ympärillä on jotain punaista teipin näköistä materiaalia, onko tämä siis jokin normaali muuntaja vai hakkurivirtalähde?
      Netistä etsiessäni vastausta, selvisi, että pitäisi lisätä käämilakkaa tai eristää konkkia jollain silikoonin tapaisella, onko kenelläkään kokemusta näistä operaatioista?

      Koitin kopistella virtalähdettä ja yritin eristää sitä muusta laitteesta, mutta silti häiritsevä särina alkoi pikkuhiljaa, Sirinä on niin suuri, että taitaa kuulua naapurihuoneeseen asti helposti.

      • tilalle??

        Vahvistimen korjaus saattaa maksaa sen verran, että uuden ostaminen on ainoa vaihtoehto. Huolto ei ala korjaamaan sirisevää poweria, vaan vaihtaa kylmästi uutta pakettia tilalle (varaosien saanti via aikaa!). Uudet samaa teknistä tasoa olevat Sonyt maksavat pari hunttia (esim. pixmania.com). huuto.netissä näyttää olevan pari ko mallia olevaa laitetta myynnissä, joten käytettyäkin kannattaa funtsia?


      • Terotee
        tilalle?? kirjoitti:

        Vahvistimen korjaus saattaa maksaa sen verran, että uuden ostaminen on ainoa vaihtoehto. Huolto ei ala korjaamaan sirisevää poweria, vaan vaihtaa kylmästi uutta pakettia tilalle (varaosien saanti via aikaa!). Uudet samaa teknistä tasoa olevat Sonyt maksavat pari hunttia (esim. pixmania.com). huuto.netissä näyttää olevan pari ko mallia olevaa laitetta myynnissä, joten käytettyäkin kannattaa funtsia?

        Kiitos vinkistä, mutta korjaan itse tuon pikkuvian pois, niin ei tarvitse turhaan ostella uusia vehkeitä.

        Siitä olen vain kiinnostunut, että mistä tuo kyseinen ääni täsmälleen tulee, ja kuinka se korjataan kotikonstein.


      • siellä
        Terotee kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, mutta korjaan itse tuon pikkuvian pois, niin ei tarvitse turhaan ostella uusia vehkeitä.

        Siitä olen vain kiinnostunut, että mistä tuo kyseinen ääni täsmälleen tulee, ja kuinka se korjataan kotikonstein.

        pärisee. Eli muuntajissa on ns.muuntajapellit sydämenä ja ensiö- sekä toisiokelat sitten ympärillä. Joskus nuo pellit ovat hieman irti toisistaan ja vaihtovirta pitää ne pienessä liikkeessä, siitä se pärinä tulee.

        Tosin hyvin harvinaista uuden tekniikan laitteissa, mutta vanhoissa melko tavallista. Ennen niitä muuntajapeltejä pystyi jopa kiristämään pakan kiinnitysruuveilla, mutta nykyiset ovat jo niin kiinteitä paketteja, että tuskin onnistuu. Voit toki kokeilla lakalla.

        Mutta jos et ole alan ihmisiä ja et ymmärrä mihin sormesi laitat, niin en kehoita itse kokeilemaan särinän lähdettä ainakaan virrat päällä.


      • Terotee
        siellä kirjoitti:

        pärisee. Eli muuntajissa on ns.muuntajapellit sydämenä ja ensiö- sekä toisiokelat sitten ympärillä. Joskus nuo pellit ovat hieman irti toisistaan ja vaihtovirta pitää ne pienessä liikkeessä, siitä se pärinä tulee.

        Tosin hyvin harvinaista uuden tekniikan laitteissa, mutta vanhoissa melko tavallista. Ennen niitä muuntajapeltejä pystyi jopa kiristämään pakan kiinnitysruuveilla, mutta nykyiset ovat jo niin kiinteitä paketteja, että tuskin onnistuu. Voit toki kokeilla lakalla.

        Mutta jos et ole alan ihmisiä ja et ymmärrä mihin sormesi laitat, niin en kehoita itse kokeilemaan särinän lähdettä ainakaan virrat päällä.

        kiitos tästä viestistä, pitänee ruveta purkamaan ja miettimään, miten saan ne pellit jämäkämmäksi.
        Kynsilakka ilmeisesti käy tuohon hommaan? vei kuinka kuumana tuo muuntaja käy ja paljonko se kynsilakka kestää lämpöä..


      • TeroTee
        Terotee kirjoitti:

        kiitos tästä viestistä, pitänee ruveta purkamaan ja miettimään, miten saan ne pellit jämäkämmäksi.
        Kynsilakka ilmeisesti käy tuohon hommaan? vei kuinka kuumana tuo muuntaja käy ja paljonko se kynsilakka kestää lämpöä..

        Nyt vahvistin haisee kynsilakalle ja särinä jatkuu.

        Se mistä särinä tulee, humahtaa sähköisesti kun vahvarin laittaa päälle, eli onko se särisijä silloin tuo muuntaja?


      • Terotee
        TeroTee kirjoitti:

        Nyt vahvistin haisee kynsilakalle ja särinä jatkuu.

        Se mistä särinä tulee, humahtaa sähköisesti kun vahvarin laittaa päälle, eli onko se särisijä silloin tuo muuntaja?

        Sirinä on ainaki toistaiseksi poissa. Ei tarvinnut sitä ronskempia otteita, kuin puikkohitsillä saumaa muuntajan kylkeen niin johan loppui turhat äänet!

        Sanokoon joku heti jos tietää että kyseinen viritys saattaa roihahtaa tuleen. Testaan tietysti pitkät ajat ennen kuin asennan laitteen paikalleen, ettei tule mitään ongelmia tuosta.


      • Terotin63

        Mulla on sama ongelma ollut Sonyssä vuosia ja nyt pakko tehdä jotain, rupee kyrpii. Hieno viestiketju, hieno nimi Tero, ja hitsiä vahvistimen kylkeen sä olet mies! Täytyy koittaa, ja puikolla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1023
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      710
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    10. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      694
    Aihe