Kaiken maailman roskaa noi yritykset antavat pikkulahjoina, mutta yksi järkevin lahja, jota olen pikkulahjoins saanut, on FINNET:iltä kirjekuoren aukaisija, siis leikkuri. Paras kaikista koskaan saamistani yrityshilpetöörilaijoista. Mikä on Sinun saamistasi lahjoista parasta ollut?
Paras saamasi yrityslahja ?
18
2076
Vastaukset
- ulosmaksu
Maksoivat minut ulos. Kyrpiinnyin ja menin eläkeputkeen.
Omistaja/toimitusjohtaja kyrpiintyi minuun ja purki työsopimukseni ilman perustetta.
Palkka ilman työvelvoitetta Irtisanomisvuoden loppuun.
Kipurahana 6-numeroinen summa markkoja. Tapahtui korkeamman progression aikana joten verottaja ilahtui.
Tapahtui muutama kuukausi ennen aikomaani lopetusta joten ryhdyin tavoittelemaan putken päätä pätkätöillä.
Ihastuin niihin niin pahasti että jatkoin yli "tavoiteajan".
Torjumani Karibian risteily, kahden viikon Ranskan kiertely avec´ina ja muut pienemmät ovat kertomaani verrattuna v'ähäisiä.
Mitäs me putkimiehet vaikka nyt olenkin jo vanhuuseläkkeellä, urakehitykseni pohjassa!
- urakoitsija ex
Taisi olla viikko Maltalla 1990. Upea paikka, erinomainen keli ja palvelu pelasi. Hyvin syötiin ja juotiinkin. Sponsoreita oli matkassa mukana riittävästi, ja heti aamusta baarissa oli joku kaljaa tarjoamassa. Puolen viikon maissa oli pakko pitää tipaton päivä, että jaksoi pysyä vauhdissa mukana myös loppuviikolla.
Kuitenkin jäi aikaa myös omatoimiseen liikkumiseen. Kämppäkaverini kanssa teimme pitkiä kävelyretkiä saaren eri osissa, tutustuimme myös kauppoihin ja tuliaisia kertyi melkoisesti.
Mieleeni on myös jäänyt Saariselän retki, taisi olla 1987 tai -88. Erityistä matkalla oli se, että olimme liikkeellä pienellä porukalla (8) ja kuljimme pienkoneella. Lensimme melko matalalla ja Suomi allamme oli kuin talvinen taideteos. Hämeen kohdalla näin yhdellä kertaa kaikki tutut vesistöt, joilla olen veneellä kulkenut. Vesijärvi, Vääksyn kanava, Päijänne, Kalkkisten kanava, Ruotsalainen ja Konnivesi.
Hiihtokeli oli erinomainen, teimme päivittäin pitkiä rupeamia, niinkin pitkiä että rupesin jo väsymään kun muu porukka hiosti. Jossakin Kiilopään kohdalla hiihdimme kilometritolkulla aina vain ylöspäin. Jo ajattelin, etteikö tämä nousu koskaan lopu. Loppuihan se viihdoinkin ja lasku oli mahtava.
Myös pienellä porukalla kävimme Pariisissa joskus 1970 luvulla, avec. Se taisi olla minulle ensimmäinen sponsattu matka ja on ehkä siksi jäänyt mieleen. Erityisesti muistan, että minäkin söin jälkiruuaksi etanoita sipulikastikkeessa. Järkyttävää, mutta söin. Muuten muistoni kaupungista ovat myönteiset.
Savonlinnassa olen oopperajuhlien aikana käynyt lukuisia kertoja, sekä vieraana että isäntänä. Erään hotellin henkilökunta neuvoi kuinka saa vieraat viihtymään myös oopperassa. Väliaika on lyhyt, drinkkibaariin ei ehdi jos vessassakin käy. Kassi jokaisen käteen, kassissa termari jossa kahvia ja kossua half and half. Eräs vieras kiitteli oopperan jälkeen, että esitys oli todella hyvä, mutta termari olisi saanut olla isompi.
Nykyisin puhutaan korruptiosta ja se krimiladisoidaan. Kuitenkin vieraanvaraisuus on aina kuulunut liike-elämään ja tulee myös kuulumaan.Eipä juolahtanut mieleen!
Kyllä me kaivoimme pikkupalat ja juomat kasseista katsomossa.
Ajoissa varaten saa haluamansa paikat.
Kahvit muovimukeista mutta konjakit ja liköörit kristallilaseista.
Minun wc-/puhelinkoppijuopotteluni loppui 60-luvun alkuvuosina.- Tase pappa
Aloittaja kyselikin YRITYSLAHJOJA EIKÄ LAHJUKSIA TAI MUITA KORRUPTION ILMENTYMIÄ,jos satut ymmärtämään niiden välisen eron. Vieraanvaraisuus on oikein,kunhan se ei edellytä vastapalvelusta. Katson että voisin ottaa lahjan vastaan jos siitä selviää kiitoksella. Muu onkin jo lahjusta. Virkamiehellä moisista matkalahjoista Raastupa ropisee kiinni jäädessään.
Tase pappa kirjoitti:
Aloittaja kyselikin YRITYSLAHJOJA EIKÄ LAHJUKSIA TAI MUITA KORRUPTION ILMENTYMIÄ,jos satut ymmärtämään niiden välisen eron. Vieraanvaraisuus on oikein,kunhan se ei edellytä vastapalvelusta. Katson että voisin ottaa lahjan vastaan jos siitä selviää kiitoksella. Muu onkin jo lahjusta. Virkamiehellä moisista matkalahjoista Raastupa ropisee kiinni jäädessään.
Joskus tunsin itseni sellaiseksi.
Kieltäytyessäni mm. Karibian risteilystä, Ranskan 2:n viikon avec-kiertelystä, jopa 4:n päivän seminaarista lapin keväthangilla.
Minusta tarjoukset eivät oleellisesti liittyneet työhöni muuten kuin päätöksentekijänä.
Karibiasta kerroin silloiselle työnantajalleni (myös yrityksen ainoa omistaja).
Kertoessani yrityksen olevan välillisesti maksumiehenä hän kuitenkin kehoitti lähtemään.
En lähtenyt.
Ranskan kiertelyn hinnoittelin mielessäni ja seuraavassa neuvottelussa tein vastatarjouksen toimittajalle vähentäen hänen jo ennakkoon edullisimmasta tarjouksesta kahden henkilön kahden viikon matkan kustannukset.
Teimme sopimuksen ja lahjustarjoukset loppuivat siihen.
En tiedä olenko sen kirkkaampaa kruunua ansainnut mutta helkutin puhdas omatuntoni ainakin on.- urakoitsija ex
Tase pappa kirjoitti:
ovat yrityslahjat ja lahjukset. Luokitellaan nykyisin usein korruptioksi. Vieraanvaraisuus ei aina edellytä vastapalvelusta, mutta luo suhteet toimivaan yhteistyöhön ja myös molemminpuoleiseen luottamukseen, jopa ystävyyteen.
Itselleni kävi näin. Kautta aikojen suurin toimeksiantajani vaihtoi työpaikka juuri silloin kun jäin osittaiselle eläkkeelle. Yhteistyötä ei ole ollut vuosiin, yhteistyö loppui mutta ystävyys jäi. Yhä soittelemme viikoittain, käymme yhdessä hiihtämässä ja kesälle pyöräilemässä. Houkuttelee nyt mukaan taas Saariselälle, en tiedä jaksanko enää. Pari vuotta sitten jo väsyin, kun Kiilopään huipulle mentiin. Aastulo oli kevyempi, juotiin minttukaakaot, laitettiin sukset pakettiin ja mentiin bussilla Saariselälle.
Emme toisiamme kiittele.
Itse olen hänelle kiitollinen siitä, että hän toimeksiannoillaan pelasti minut 1990 luvun suurten luottotappioiden syöväreistä antamalla minulle kannattavaa työtä. Hän on minulle kiitollinen siitä, että ne työt myös moitteetomasti tein.
Onko mielestäsi väärin, että aktiivivuosina yritykseni maksoi reissumme kulut? Verottaja ainakin ne hyväksyy (puolet vähennyskelpoiset.) - tossut
Tase pappa kirjoitti:
Juu, tarkoitin niitä pienen pieniä, joita jakelevat messuilla, tai lähettelevät kirjeissä kotoon. Onhan niitä kaikenlaisia.
Mutta käytetyin on tuo kirjeen avaaja. Pieni laite, mutta kätevä. Minä kun en saa sormillani auki edes kirjekuorta, mutta tuo pienen pieni leikkuri on ollut leikkureista parhain, vaikka leikkureitakin on tästä pöytäni kautta liikkunut munenmoisia.
Kerran tuli postissa ihan reilun kokoinen laskin, jossa oli valmiiksi painettu tominimenikin. Se markkinointi lienee mennyt aika lailla pieleen. Hyvä se laskin on ollut, pelittää vielä vuosienkin kuluttua, mutta en ole kuullut kenenkään yrittäjän niitä tilanneen lahjoiksi asiakkaileen. Tuolla se näyttää auton pöydällä nyt olevan.
- öljykastikekannu
Osuuspankki antoi öljykastikekannun ko täytin 60 vuotta.
Yhtiö antoi shampanjapullon 50 vuotta täyttäville työntekijöilleen.
Paremman pärstäkertoimen omaava työkaveri kävi juhlimassa merkkipäiväänsä lomakohteessa. Siellä odottikin hotellin pöydällä shampanjapullo onnentoivotusten kera.
Minäkin täytin 50 vuotta.
Esinahka sanoi pari viikkoa merkkipäivän jälkeen, että kai se pullo sinullekin pitää tuoda.
Meni vielä kuukausi, niin töitten jälkeen ovelta ojensi ja sanoi "Siinä".
Näin muisti Fortumin Loviisan voimalaitos pitkäaikaisia työntekijöitään. Luultavasti tämäkin on jo jäänyt pois kuten kaikki muutkin yhtiön tarjoamat edut jouluaterioista seinäkalentereihin. Lista olisi pitkä, jos sen viitsisin kirjoittaa. Lilius ja hallintoneuvosto tarvitsevat yhä enemmän. Eihän monopoliyhtiön miljardivoitot mihinkään riitä!
- 1943
kävimme tutustumassa työpaikkoihin mm. keskusliikkeisiin. Silloin yleensä oli kahvitarjoilu ja mukaan sai kassin, jossa oli yhtä sun toista. Yksi kätevä pikkuvempain on laite, jolla saa auki erikokoiset kierrekorkit, on säädettävä. Vielä on yleensä käsivoima riittänyt avaamiseen, mutta olen usein käyttänyt tätä pikkuesinettä. Opiskelijoiden kanssa kävin myös tutustumiskäynneillä ja yhdestä firmasta saimme kymmenkunta pakastusrasiaa, joissa saa etiketin muoviliuskan alle. Työnantaja antoi jouluksi jotain pientä. Eräänä vuonna olkalaukun, jossa on monta lokeroa. Se on erittäin käyttökelpoinen mm. matkoilla. Autolla ajellessani yksi laukkuliike mainosti radiossa ja päätin pistäytyä. Mallinani oli työnantajalta saatu laukku. Yksi vastaava malli löytyi, ostin sen. Olen kiinnittänyt huomiota naisten laukkuihin kotimaassa ja ulkomailla. Käytännyllisyyteen ei ole kiinnitetty huomiota. Laukku voi olla melko suuri, on vain yksi lokero ja paljon metallikoristeita.
- muut kertoneet
.
Sain lahjaksi 12 kk ajan aiheettomia ylityökorvauksia, joka toinen viikonloppu 2 kertaa 12 tuntia ylitöitä
ja viikolla kerran 6 tuntia,
sain paremman päivärahan 5 vuoden ajalle ja kai se eläkettäkin hieman nosti.
Sain tuon lahjan,
kun lupasin itse itseni irtisanoa heti kun 55-täytin jaa niin myös tein
.- palkka
sai liikaa palkkaa kahdessa peräkkäisessä tilissä. Seuraavassa sai liian vähän ja valitti. Sanoi että kahdet virheet vielä hyväksyn, mutta kolmas on jo liikaa.
Parasta oli kaikki se rihkama jonka annoin vuosittain urheiluseuramme tenavien vuosipalkitsemiseen.
Sortimenttia 30cm:n muovisesta kelloviivaimesta Seita-lautasiin.
Lukumääräisesti niin runsaasti että kaikille riitti ja penskat olivat innoissaan.- urakoitsija ex
Joskus yrittäjäurani alkuaikoina 1970 luvulla kustansin urheiluseuran tenavien peliasut. Siitä hyvästä pääsin oikein kuvineen paikallislehden palstalle.
Myöhemminkin olen tukenut urheiluseuran nuorisoa, ehkä siksikin että lapseni ovat olleet siinä mukana. - 1943
urakoitsija ex kirjoitti:
Joskus yrittäjäurani alkuaikoina 1970 luvulla kustansin urheiluseuran tenavien peliasut. Siitä hyvästä pääsin oikein kuvineen paikallislehden palstalle.
Myöhemminkin olen tukenut urheiluseuran nuorisoa, ehkä siksikin että lapseni ovat olleet siinä mukana.muksut oilvat mukana urheiluseuroissa. Kerran lahjoitimme 5 joulukuusta kotiin vietynä arpajaisvoitoksi. Otimme toiveet huomioon ja kiva oli etsiä sopivaa. Matkaa joulukuusien kasvupaikasta kohteeseen oli noin 150 km.
urakoitsija ex kirjoitti:
Myöhemminkin olen tukenut urheiluseuran nuorisoa, ehkä siksikin että lapseni ovat olleet siinä mukana.Vielä kestitsemisestä.
Kukin käyttäköön rahojaan, yksityisiä tai yksin omistamansa yrityksen, haluamallaan tavalla!
Mielestäni vastuu kestitsemisen tehosta on täysin vastaanottajalla.
Kahden vierasta rahaa keskinäiseen tai yksipuoliseen kestitykseen käyttävän osapuolen suhteen olen ilmeisen tiukkapipoinen moralisti.
Kyse ei ole edes manipulointiin käytettävän rahan määrästä vaan pelin hengestä ja vilpittömyydestä.
Olen ostopäällikköurani aikana nähnyt miten jotkut pikkupomot myivät sielunsa soppalautasesta.
Omalla kohdallani rahallisesti suurimmat kieltäytymiset olivat juuri nuo Karibian risteily ja avec`na kahden viikon Ranskan kiertely.
Kanssani liikesuhteen aloitusta oli turha yrittää edes peruslounaan puitteissa.
Vakiintuneissa suhteissa sellaiset sekä myös ajallisesti rajalliset, puolikuivat illalliset olivat paikallaan.
Hyvä, molempia osapuolia hyödyttävä yhteistyö hakee kyllä luonnolliset rajansa ilman mitään kiitollisuusvelkaa.
Keski-Eurooppalaisten liiketuttavien lähettämät viinilaatikot täytyi käydä lunastamassa tullista.
Periaatteesta en niitä sinnekään jättänyt.
Ehkä ne laadultaan olivat sitä luokkaa että 29mk/pullo kannatti maksaa?
Inhotti kuitenkin.
Alkuihmettelyn ja varovaisen viestintäni jälkeen lähettäjät siirtyivät paikallisiin kulinaristisiin, syötäviin tuotteisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264