Ei kenelläkään sattuisi olemaan latausreseptejä 6,5 Arisakan patruunoille, mielellään Vihtavuoren ruudeilla.
6,5 Arisaka
5
2843
Vastaukset
- Lebel_87
Juu tuossa aiemmin näköjään kyseltiin samaa... No mutta jos reseptejä löytyy niin tänne vain...
- Type 38
Itse olen ladannut 9g Scenarille 2.2 g Vihtavuoren N135:ttä. Se ei ole kovin tulinen lataus, mutta sopii 95 vuotta vanhalle aseelle. Lisäksi ko. kaliiperin hylsyt ovat arvotavaraa, joten niitä on syytä säästellä.
- Lebel_87
Type 38 kirjoitti:
Itse olen ladannut 9g Scenarille 2.2 g Vihtavuoren N135:ttä. Se ei ole kovin tulinen lataus, mutta sopii 95 vuotta vanhalle aseelle. Lisäksi ko. kaliiperin hylsyt ovat arvotavaraa, joten niitä on syytä säästellä.
Reseptejä kyseisen patruunan lataamiseen olen etsinyt aika pitkään eikä tähän mennessä ollut vastaan tullut :D Pitää kokeilla kunhan Tamarmssin messuilta tussarin ensin pääsee hakemaan, hylsyt ja latausvehkeet löytyvät jo :)
- Type 38
Lebel_87 kirjoitti:
Reseptejä kyseisen patruunan lataamiseen olen etsinyt aika pitkään eikä tähän mennessä ollut vastaan tullut :D Pitää kokeilla kunhan Tamarmssin messuilta tussarin ensin pääsee hakemaan, hylsyt ja latausvehkeet löytyvät jo :)
http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=6,5 Japanese Arisaka&Lang=2
Tuossa Norman latausarvot ko.kaliiberille. Vihtavuorella latausdataa ei ole 6.5x50 japille, joten lataukseni on sovellettu. Yritä varmuden vuoksi tarkistaa tiedot jostain ruutien vertailutaulukosta.
Hyvänä puolena on se, että ainakin Type 38:n lukko ja lukonkehys kestävät aivan tolkuttomia latauksia, jos jotain sattuu.
Lapuan Scenar tuntuu toimivan M38 karbiiniissa, huolimatta aseen "korkkiruuvirihlauksesta". Norman 10.1g Alaska luodilla tehdasladattu lataus tulee karbiinin piipusta ammuttuna 100:ta metristä poikittain tauluun, Scenar taas toimii. Lisäksi Norman lataus on huomattavan löysä, lähtönopeudeksi ilmoitetaan 660m/s. Tämä voi olla syynä poikittaisiin osumiin, luoti ei vakaudu hitaan latauksen takia. - Anonyymi
Lebel_87 kirjoitti:
Reseptejä kyseisen patruunan lataamiseen olen etsinyt aika pitkään eikä tähän mennessä ollut vastaan tullut :D Pitää kokeilla kunhan Tamarmssin messuilta tussarin ensin pääsee hakemaan, hylsyt ja latausvehkeet löytyvät jo :)
Sotamallin patruuna (S-luotinen tyyppi 38) on ladattu pitkällä 9,00 gramman (139 gr) 6,65 mm (.262) luodilla ja 2,15 grammalla (33,18 gr) jotain japanilaisten ruutia, latauspituuteen 76,5 mm -1,0 (luoti on verrattain pitkä 32,5 mm +0,3 -0,7, joten se mahdollistaa noin pitkän latauspituuden). Konekiväärejä varten tehtiin myös uudempi nopeammin palavalla/korkeaenergisemmällä ruudilla 2,00 grammalla (30,86 gr) ladattu G-patruuna, jotta suuliekkiä niissä saatiin vähennettyä. Se, miten näiden ruutien ominaisuudet vertautuvat esim. Vihtavuoren ruuteihin, on aika epäselvää.
Kaupalliset .264 (6,71 mm) luodit ovat vähän epäoptimaalisia, kun nykyään mikään firma ei valmista .262 luoteja (PPU:lla on oikeanpainoinen .263 nimikkeellä B-083).
Wikipediaan on joku japanilainen ladannut tyypin 38 patruunan spesifikaatiopiirroksen:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/三八式銃普通実包.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311374
- 103889
- 75723
- 51615
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15543ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..35432Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;182401- 26399