ONNEA LIITTO!!!!

målåpiä

Nyt uuden indexi säännon tultua voimaan voidaan D ja E lonkkaisia koiria käyttää jalostukseen!!Aivan valtava harppaus jalostuksessa...mutta taaksepäin!!!!!!:O!Entä miksi ei etuosan indexejä noteerata samoin,ja säännot koske myös niitä indexejä!!Tuliko raha pää tekijäksi,vai omien ja kavereiden koirien onnettomat etuosa indexit???!!!!

20

559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkcccc71

      Miten ihmeessä d-ja e lonkkien pois sulkeminen vie jalostusta taaksepäin??? Mielenkiintoista. Koiranetin mukaan ainakaan tosi romuja etupään omaavia ei kauheasti ole käytetty jalostukseen...

      • zakulacu

        kai suljetakkaan vaan nythän niitä voi käyttää,kun tuli tuo indexi homma,niin minä olen käsittänyt,tiedä siitä jalostuksesta mitään,tai minä en ainakaan seurailen vaan kun joskus uutta koiraa haikailen!


    • Selväpää

      Täytyy vain hartaasti toivoa ettei aloittaja ole itse kasvattaja. Vaikka onhan tuo tullut esille ettei kaikilla kasvattajilla järjenjuoksu riitäkään normaalille tasolle.

      • Hanski67

        Lonkissa on edelleen se C rajana joten D:tä ja E:tä ei saa käyttää .


      • viis'
        Hanski67 kirjoitti:

        Lonkissa on edelleen se C rajana joten D:tä ja E:tä ei saa käyttää .

        Sinä olet tainnut käyttää C:täkin joskus kun sitä on aina saanut virallisesti "käyttää"


      • Hanski67
        viis' kirjoitti:

        Sinä olet tainnut käyttää C:täkin joskus kun sitä on aina saanut virallisesti "käyttää"

        Just joo sanoin vain mikä on sääntö Pevisassa vieläkin .Älä puhu asioista mistä et mitään tiedä .Täällä väärää tietoa niin se loikaistaan silloin eli kyllä liitto nyt jotain hyvää sentään aikaan saannut , kun tuo indeksi raja tuli voimaan eli keskiarvo pitää yhdistelmässä olla 100 tai parempi , mutta D:tä ja E:tä ei vieläkään saa käyttää !


      • veromago
        Hanski67 kirjoitti:

        Lonkissa on edelleen se C rajana joten D:tä ja E:tä ei saa käyttää .

        väärässä!!!Kyllä toi alotus ikävä kyllä pitää paikkansa!


      • mietippätätä
        veromago kirjoitti:

        väärässä!!!Kyllä toi alotus ikävä kyllä pitää paikkansa!

        Olivatpa indexit mitä tahansa, ostajalla kuitenkin harkintaoikeus ostaako esim C-lonkkaisen jälkeläisiä


      • ++++
        mietippätätä kirjoitti:

        Olivatpa indexit mitä tahansa, ostajalla kuitenkin harkintaoikeus ostaako esim C-lonkkaisen jälkeläisiä

        sitä ottaa paperittoman,ne on kovia harkitsee...


      • 141731
        Hanski67 kirjoitti:

        Just joo sanoin vain mikä on sääntö Pevisassa vieläkin .Älä puhu asioista mistä et mitään tiedä .Täällä väärää tietoa niin se loikaistaan silloin eli kyllä liitto nyt jotain hyvää sentään aikaan saannut , kun tuo indeksi raja tuli voimaan eli keskiarvo pitää yhdistelmässä olla 100 tai parempi , mutta D:tä ja E:tä ei vieläkään saa käyttää !

        lueppa ne uudemman kerran!!


      • Hanski67
        ++++ kirjoitti:

        sitä ottaa paperittoman,ne on kovia harkitsee...

        Älkäähäs nyt puhuko asioista jos ei ole oikeeta tietoa.KOPSATTU PEVISASTA :

        Terveyden suhteen luotettavia tilastoja on ainoastaan lonkka- ja kyynärnivelkuvausten osalta. Puolet
        kannasta tutkitaan näiden osalta joten tilastoja voidaan pitää suhteellisen hyvin suuntaa antavina. Virhe on
        aina positiiviseen suuntaan koska osa koiranomistajista ei lähetä kuvia arvosteltaviksi mikäli tulos näyttää
        huonolta. Rekisteröinnin ehtona on tällä hetkellä lonkkien ja kyynärnivelten kuvaus. Lonkkien osalta rajaarvona
        on C, kyynärnivelien osalta vaaditaan vain virallinen kuvaustulos. Rodun kotimaassa on siirrytty
        käyttämään lonkkien osalta jalostusindeksiä. Nämä indeksit määritetään nyt myös Suomessa. Rodun
        kotimaassa rekisteröinnin ehtona on, että vanhempien lonkkaindeksien keskiarvo on parempi kuin 100. Rajaarvopohjaista
        jalostusvalintaa on rotujärjestön ohjeissa Suomessa käytetty 60-luvulta lähtien ja on todettava,
        että tilanne ei ole olennaisesti lähtökohtaa parempi. Kansainvälisesti on osoitettu indeksipohjaisella
        valinnalla saatavan huomattavasti parempia tuloksia.
        10 vuoden aikana rekisteröidyissä pentueissa kyseinen keskiarvo on 37% alle 100, eli ko. pentueita ei rodun
        kotimaassa olisi hyväksytty rekisteriin.


      • näyttelytäti
        Hanski67 kirjoitti:

        Älkäähäs nyt puhuko asioista jos ei ole oikeeta tietoa.KOPSATTU PEVISASTA :

        Terveyden suhteen luotettavia tilastoja on ainoastaan lonkka- ja kyynärnivelkuvausten osalta. Puolet
        kannasta tutkitaan näiden osalta joten tilastoja voidaan pitää suhteellisen hyvin suuntaa antavina. Virhe on
        aina positiiviseen suuntaan koska osa koiranomistajista ei lähetä kuvia arvosteltaviksi mikäli tulos näyttää
        huonolta. Rekisteröinnin ehtona on tällä hetkellä lonkkien ja kyynärnivelten kuvaus. Lonkkien osalta rajaarvona
        on C, kyynärnivelien osalta vaaditaan vain virallinen kuvaustulos. Rodun kotimaassa on siirrytty
        käyttämään lonkkien osalta jalostusindeksiä. Nämä indeksit määritetään nyt myös Suomessa. Rodun
        kotimaassa rekisteröinnin ehtona on, että vanhempien lonkkaindeksien keskiarvo on parempi kuin 100. Rajaarvopohjaista
        jalostusvalintaa on rotujärjestön ohjeissa Suomessa käytetty 60-luvulta lähtien ja on todettava,
        että tilanne ei ole olennaisesti lähtökohtaa parempi. Kansainvälisesti on osoitettu indeksipohjaisella
        valinnalla saatavan huomattavasti parempia tuloksia.
        10 vuoden aikana rekisteröidyissä pentueissa kyseinen keskiarvo on 37% alle 100, eli ko. pentueita ei rodun
        kotimaassa olisi hyväksytty rekisteriin.

        Huom! parempi kuin 100!


      • hanski_
        näyttelytäti kirjoitti:

        Huom! parempi kuin 100!

        Nii , mutta mikä tässä nyt oli pointti niin D ja E:n lonkilla ei todellakaan voi pentuja teettää ,et parempi kuin ikinä nämä uudet säännöt.Tänä vuonna monet yhdistelmät olis jäänyt tekemättä mitä viimevuonnakin kasvattajilla oli .
        Yhdelläkin uroksella on A:n lonkat mutta indeksi silti alle 90 .


      • näyttelytäti
        hanski_ kirjoitti:

        Nii , mutta mikä tässä nyt oli pointti niin D ja E:n lonkilla ei todellakaan voi pentuja teettää ,et parempi kuin ikinä nämä uudet säännöt.Tänä vuonna monet yhdistelmät olis jäänyt tekemättä mitä viimevuonnakin kasvattajilla oli .
        Yhdelläkin uroksella on A:n lonkat mutta indeksi silti alle 90 .

        kyllä minä sen ymmärrän, että A-C ovat vain terveet, lisäisin myös siihen kyynäreet 0/0. miten toi kaava menee kun koira on pentu Saksasta ja emä 82, isä 89, onko minun koira Suomessa 114,5??? sitä oikeastaan en ymmärrä! SKL jalostuslistalla se on tippunut jo 99:ään!


      • eiole
        näyttelytäti kirjoitti:

        kyllä minä sen ymmärrän, että A-C ovat vain terveet, lisäisin myös siihen kyynäreet 0/0. miten toi kaava menee kun koira on pentu Saksasta ja emä 82, isä 89, onko minun koira Suomessa 114,5??? sitä oikeastaan en ymmärrä! SKL jalostuslistalla se on tippunut jo 99:ään!

        Jos koiralle on SKL laskenut indeksin käytetään täällä Suomessa vain sitä.


      • näyttelytäti
        eiole kirjoitti:

        Jos koiralle on SKL laskenut indeksin käytetään täällä Suomessa vain sitä.

        miten niin laskenut? sehän on se oletusarvo/indexi tuontikoiralle!


      • hansi_
        näyttelytäti kirjoitti:

        miten niin laskenut? sehän on se oletusarvo/indexi tuontikoiralle!

        Siihen vaikuttaa tietysti koko suvun lonkat ja kyynäreet mitä se pentu on ei pelkästään vanhemmat .Aloittaja vaan väitti , että d ja e lonkkia saa käyttää niin siihen vastasin .


    • 4+17
      • 6+20

        Sinuna en naureskelisi hupparintaskuusi enää.

        Olen kyllä vieraillut forumilla, ikävä kyllä tämäkin asiallinen keskustelupalsta on kuivunut kasaan eräiden uhkailuista ja mustamaalauksista johtuen (laitanko nimet?). Eipä voi mitään. Tällaisia me saksanpaimenkoiran omistajat noin keskimäärin olemme.


      • 6+4
        6+20 kirjoitti:

        Sinuna en naureskelisi hupparintaskuusi enää.

        Olen kyllä vieraillut forumilla, ikävä kyllä tämäkin asiallinen keskustelupalsta on kuivunut kasaan eräiden uhkailuista ja mustamaalauksista johtuen (laitanko nimet?). Eipä voi mitään. Tällaisia me saksanpaimenkoiran omistajat noin keskimäärin olemme.

        "19.3.2010 22:23
        Sinuna en naureskelisi hupparintaskuusi enää.

        Olen kyllä vieraillut forumilla, ikävä kyllä tämäkin asiallinen keskustelupalsta on kuivunut kasaan"

        Hei hei..just joo. Emmeköhän ME kaikki nykyisin jo ollakin sen verran varttuneita, että tuolla liiton virallisella keskustelupalstalla vois näistäkin asioista keskustella avoimesti ja rehellisesti ilman salailuja, syytöksiä, kieroilua omilla oikeilla nimillä? Mitä mieltä johtokunta itse asiasta on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe