Mainitaan että voimansiirto tapahtuu jollain ketjulla, eikai sentään, jos on sitten kettinkivetoinen variaattori, vai mikä. Mikä lienee, kannattaako hommata ollenkaan.
Subaru CVT
52
13160
Vastaukset
- ajojuitsi
Se on työntävä ketjumainen hihna...vähän niinkuin multitronic audissa...
Pää-asiassa toimii oikein mutta kun on 100.000 kilometrejä niin voi tulla viihdyttävää nykimistä ...siis audeissa.
6000e ja vika on poissa.- myyjät kusettaa
Ei se työnnä vaan vetää! Oletko koskaan koittanut narulla työntää vaikka kottikärryjä?
- ajojuitsi
myyjät kusettaa kirjoitti:
Ei se työnnä vaan vetää! Oletko koskaan koittanut narulla työntää vaikka kottikärryjä?
Onkos sun kelloremminä sellainen joustava metallinen palahihna jonka kehä laajenee kun venytät (vedät) sitä, tai vaimolla rannekoruna? Sellaisella voi työntää koska työntö (lepo) tilassa palat painuvat toisiaan vasten. Reunat purevat variaattorin lautasiin Sellainen on työntävä hihna yksinkertaistettuna , sen pitäisi olla kestävämpi kuin vetävä vanhamallinen variaattoriremmi.Veneilijänä kyllä hyväksyn vanhan viisauden " Köyttä ei voi työntää ja p...ei kellu ;)
- Etukeno
myyjät kusettaa kirjoitti:
Ei se työnnä vaan vetää! Oletko koskaan koittanut narulla työntää vaikka kottikärryjä?
Hevonen työntää kuormaa, ei vedä. Se kun nojaa olkapäillään länkiä vasten, niin työntämistähän se on. Subaru vetää.
- myyjät kusettaa
ajojuitsi kirjoitti:
Onkos sun kelloremminä sellainen joustava metallinen palahihna jonka kehä laajenee kun venytät (vedät) sitä, tai vaimolla rannekoruna? Sellaisella voi työntää koska työntö (lepo) tilassa palat painuvat toisiaan vasten. Reunat purevat variaattorin lautasiin Sellainen on työntävä hihna yksinkertaistettuna , sen pitäisi olla kestävämpi kuin vetävä vanhamallinen variaattoriremmi.Veneilijänä kyllä hyväksyn vanhan viisauden " Köyttä ei voi työntää ja p...ei kellu ;)
mietitty on monta viikkoa... mutta kun ajattelle asiaa siten että kun työnnät sitä ketjua eteenpäin, silloin sen ketjun ja toisiohihnapyörän välinen kitka vähenee koska ketjua työnnetään irti kehältä, laita nyt se ranneketju vaikka kahvimukin ympäri ja katso mitä tapahtuu kun työnnät sitä. Variaattorin lautaset kun ovat sileät, tarvitaan aika pitkä kosketuspinta, eikä mikään ketjun osa saa purra siihen pintaan, muutoin se on pian entinen.
- kaikki oikeassa
myyjät kusettaa kirjoitti:
Ei se työnnä vaan vetää! Oletko koskaan koittanut narulla työntää vaikka kottikärryjä?
Oli sitten kiilahihnapyörä tai kartiopyörä tai kunhan nyt pyörä yleensä, mitä toinen pyörä pyörittää hihnan avustamana. Pyörään liikkuva hihnan osa työntää ja pyörästä poistuva hihnan osa vetää?
- ajojuitsi
myyjät kusettaa kirjoitti:
mietitty on monta viikkoa... mutta kun ajattelle asiaa siten että kun työnnät sitä ketjua eteenpäin, silloin sen ketjun ja toisiohihnapyörän välinen kitka vähenee koska ketjua työnnetään irti kehältä, laita nyt se ranneketju vaikka kahvimukin ympäri ja katso mitä tapahtuu kun työnnät sitä. Variaattorin lautaset kun ovat sileät, tarvitaan aika pitkä kosketuspinta, eikä mikään ketjun osa saa purra siihen pintaan, muutoin se on pian entinen.
Oikeaa tietoa on vähän vaikea saada mutta tässä linkissä on järkeä.
http://auto.howstuffworks.com/cvt2.htm - kuormaa
Etukeno kirjoitti:
Hevonen työntää kuormaa, ei vedä. Se kun nojaa olkapäillään länkiä vasten, niin työntämistähän se on. Subaru vetää.
Kun kuorma tulee perässä niin kysymyksessä on vetäminen, kun kuorma kulkee edessä niin kysymyksessä on työtäminen. Jos vedät köydellä raskasta taakka ja sitten heität köyden olkapääsi yli ja nojaan eteenpäin, niin homma ei muutu työtämiseksi.
Subaru vetää ja työntää. - 3434
Pitää erottaa asia kuorman ja liikuttajan näkökulmat. Hevonen tosiaan työntää ja kärryn näkökulmasta kärryä vedetään.
Vaikka mitäpä väliä tällä. Kukaan ei puhu takatyöntöisistä autoista vaikka kaikki ne on just takatyöntöisiä.
CVT vahiteistot taitaa poikkeuksetta perustua työntöperiaatteeseen. Mikään järjellinen hihna ei kestä tavittavia voimia vedettäessä joten valmistajat käyttävä työntävää metallilamellihihnaa. Oikeastaan tuossa hihnaa ei työnnetä vaan hihnaan kiinnitettyjä metallilevyjä jotka asettuvat peräkkäin työnnettäessä. (kuten edellä jo on kerrottu) myyjät kusettaa kirjoitti:
Ei se työnnä vaan vetää! Oletko koskaan koittanut narulla työntää vaikka kottikärryjä?
CVT -vaihteiston ketju todellakin työntää, niin uskomatonta kuin se onkin.
- Anonyymi
Etukeno kirjoitti:
Hevonen työntää kuormaa, ei vedä. Se kun nojaa olkapäillään länkiä vasten, niin työntämistähän se on. Subaru vetää.
Kyllä se vetää ,jos se työntää niin reki on hevosen edessä.
- sap54
Oli Nissan micra ja cvt ei kestänyt jatkuva ongelma,en suosittele cvt vaihteistoisia autoja merkiastä riippumatta
- Mr. fiude
Ei taida tuo autopuoli vahvimpia puoliasi,niin säästä meidät kommenteiltasi.
- CVT?
Mitkä ovat kokemukset Subarun CVT vaihteistoista? Kestääkö?
- Sabaro kibburassa
Ei taida vissiin oikein kestää.
- manuaalimies
Voimansiirto tapahtuu hihnalla joka koostuu metallilamelleista.
Tekniikka on Nissanin alunperin kehittämää. Toimintaperiaate selviää aika hyvin täältä. http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/cvt.html
Itse en hommaisi tai ainakaan en sitten autoa päälle 100000 km pitäisi. Nissanin CVT on markkinoiden parasta tekniikkaa mutta ei sekään paljon päälle 150000 km kestä.
Tekemistä on siis vielä tekniikan kanssa, vaikka CVT onkin tulevaisuutta. - CVT?
Tiedän että Nissanilla on ollut ongelmia, mutta eikö Subarun Lineartronic eroa Nissanin Xtronicista siten että hihnan sijasta on ketju?
- Ipo Nippon
Miten niissä voi mikään "ketju" olla kun nuo Lineartronic on ihan levykartioon perustuva CVT? (pulley based)
Älä mene myyntimiesten paskanjauhantaan mukaan.
Ihan samanlainen metallilamelli"ketju" niissä kaikissa on. Valmistajana japanilainen Jatco. - Voi olla kun on
Ipo Nippon kirjoitti:
Miten niissä voi mikään "ketju" olla kun nuo Lineartronic on ihan levykartioon perustuva CVT? (pulley based)
Älä mene myyntimiesten paskanjauhantaan mukaan.
Ihan samanlainen metallilamelli"ketju" niissä kaikissa on. Valmistajana japanilainen Jatco.Ei ole Lineatronic'ssa mikään metallilamellihihna niinkuin Nissanilla.
Täysmetallinen multiketju siinä on ja se on ihan eri juttu.
http://www.subaru.com/engineering/transmission.html - Sabarolaatua
Voi olla kun on kirjoitti:
Ei ole Lineatronic'ssa mikään metallilamellihihna niinkuin Nissanilla.
Täysmetallinen multiketju siinä on ja se on ihan eri juttu.
http://www.subaru.com/engineering/transmission.htmlEntä sitten? Mitä ihmeellistä tuossa nyt on?
Täysmetallia se on Boschinkin kehittämät CVT:t, joita mm. VW ja Audi käyttää (tai Audi ei käytä enää).
Eikä kestänyt. Ketjukin kun voi katketa nääs.
Sivistä ittees:
http://www.bosch-automotivetechnology.com/en/de/specials/specials_for_clean_and_economical_powertrain_systems_1/technologies_for_modern_cvt_transmissions/technologies_for_modern_cvt_transmissions_1.html
Tai osta mun puolesta. Mutta älä tule itkemään ettei kukaan varoittanut.
- Ketju vai hihna
Voi olla eri mieltä onko ketju vai hihna, mutta se on erilainen kuin Nissanin metallilamellihihna.
Lineartronic:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Subaru_Lineartronic_transmission_in_Tokyo_Motor_Show_2009.jpg
Xtronic:
http://www.nissanfanblog.de/wp-content/gallery/nissan-motoren-2010/xtronic_cvt_2010.jpg - adgjläxvn
nippu tönttöjä pölisee asiasta josta kukaan ei tiedä yhtään mitään, mutta kaikki tietää mistä puhuu. Älkää kirjoittako asiasta mikä perustuu vain mututietoon.Älyhoi älä jätä.Monellako kantaa ottavalla on todellista tietoa kyseisestä laatikosta ..Tosi tieto on aina paikallaan p..n jauhaminen ei palvele ketään.
- Da Vincin keksintö
Juuri noin! Mainosmiesten sokaisemat lahopäät eivät edes tajua, että kyseessä on jo Leonardo Da Vincin esittämä vaihteistoratkaisu ja ensimmäiset patentit CVT:stä ovat jo 1800-luvulta.
Näiden mutuilijoiden kannattaisi vilkaista vaikka wikipediaa tästä: http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission
Ai niin - eiväthän nämä osaa edes englantia! - sabarot sikkurassa
Da Vincin keksintö kirjoitti:
Juuri noin! Mainosmiesten sokaisemat lahopäät eivät edes tajua, että kyseessä on jo Leonardo Da Vincin esittämä vaihteistoratkaisu ja ensimmäiset patentit CVT:stä ovat jo 1800-luvulta.
Näiden mutuilijoiden kannattaisi vilkaista vaikka wikipediaa tästä: http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission
Ai niin - eiväthän nämä osaa edes englantia!tekeekö tuo muka cvt:stä jotenkin hyvän tai erityisen kestävän?
Eipä taida tehdä....
6000 euron remontti, jos cvt loota menee. - kvkl5ybg
sabarot sikkurassa kirjoitti:
tekeekö tuo muka cvt:stä jotenkin hyvän tai erityisen kestävän?
Eipä taida tehdä....
6000 euron remontti, jos cvt loota menee.mistä tuon hinnan tiedät??
- itetykkäsin
Audi 2.0 CVT 2003, ajettiin pääosin kaupunkiajoa ja myytiin pois 130tkm ajettuna eikä vikaa vaihteistossa. Remmin vaihto taisi tulla huoltokirjan mukaan vastaan 160tkmn kohdalla. Ei tuo ainakaan huonolta vaikuttanut.
- fgkjfgjuygtjbvg
Niinpä. .Tosin 130 tkm ei ole vielä mikään kestotesti ja kestäähän ne välillä. Audi kuitenkin luopui noiden valmistamisesta....
- Porin insinööri
Jos Cv- vaihteisto temppuilee , vaihda roottorin lavat.
Onnistunee ihan kotitallissa , jos vähänkään on tekniikasta hajulla. - Pena817
Sellainen mielikuva on että Subarun myynti olisi vähän sakannut.. Toisin sanoen jäänyt tavoitteista. Jos näin on, en yhtään ihmettele. Subarua on aina pidetty urheilullisena autona johtuen rallihistoriastaan ja siitä seuranneesta imagosta. Todellisuus nykysubaruissa ei vastaa tuota mielikuvaa. Moottorit ovat hengettömiä (1,6 ja 2 litraiset), ja CVT tappaa niistä vähänkin potkun. Itse asiassa kyseinen vaihteisto ei sovi urheiluimagoon pätkän vertaa. Tehokkaamman moottorin parina en ole tuota päässyt koeajamaan mutta näin asia on mielestäni näiden pienempitehoisten myllyjen kanssa. Asiakkaat ovat kummissaan ja varmasti pettyneitä ajokokemukseen. Koeajossa autolta odotetaan enemmän kuin Subaru vaihteistoineen pystyy nykyään tarjoamaan.
- OletVaanNoloKikuli
Tyhmä kikuli ei selvästikään seuraa aikaansa, vaan lässyttelee vaan omasta päästään keksittyjä "totuuksia", kun ei ole varaa omistaa minkäänlaista autoa, saatika Subarua....
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama-autobrandit-parhaita-jenkkitutkimuksessa/t75MGQi7 - Sakke48
Omistan Subarun ja olen samaa mieltä Penan kanssa. Suomessa myynti on todellakin sakannut kuten Iltasanomien juttu kertoo. Luulen syyksi hintaa, cvt:tä, lehtien arvosteluja?) Maailmalla myynti kyllä vetää, etenkin USAssa jossa on varmaan markkinoinnissa onnistuttu Suomea paremmin.
http://www.is.fi/autot/art-2000005294816.html - Suibba
Milloin Forester on mielestäsi ollut urheiluauto? Milloin Leone oli mielestäsi urheiluauto? Käsittämätöntä jankutusta, kun ainoa mitä Subarusta tiedetään on Colin McRaen voittokulku rallissa. Loooow!
- Anonyymi
CVT tappaa kyllä "potkun", mutta säilyttää kihtyvyyden ja jopa parantaa sitä.
- 2.4STW___
Subbe on aina ollut kaksijakoinen. Löytyy rajuja raaligeenit omaavia vehkeitä ja sitten laiskanpulskeita perheautoja joilla on jonkin verran cittarien geenejä.
Subbe on hyvin arvostettu jenkeissä ja moottoritkin on pitkälti sinne kehitettyjä. Teho on otettu isommalla koneella mikä euroopan päästökikkailuissa ei ole ollut hyväksi.
Saapas nähdä kun päästö/kulutusmittausnormi euroopassa ihan kohta muuttuu, että kuinka downsizing turbojen kulutus suhteutuu vapareihin. Varma on että erot tasoittuu kun kulutukset lähenee todellisia. - Suibba
Ketjupa hyvinkin. Kestää ja vaan kestää, eikä vingu niinkuin vanne.
- jasdölaskdölkasdölkasö
kyllähän tuo cvt:n rakenne on huomattavan yksinkertainen ja kestävä verrattuna noihin klonksvagenin hajoaviin kaksoiskytkentä automaatteihin, turvallinen hankinta on subaru, toimii eikä ole kallis huoltaakaan.
- Kylläkestää
Kyllä kestää. Subaru valittiin uuri jenkeissä luotettavimmaksi automerkiksi. Enpä ole yhtään kertaa kuullut että se Subarun Cvt ei kestäisi. Päin vastoin , sehän se juuri kestää. Hinaukseenkin se sopii manuaalilootaa paremmin. Siinähän on se perinteinen momentinmuunnin, vaikkei pykäliä olekkaan.
- Yhdetoppirahatmaksanut
Olen minä kuullut ihan marmoritiskillä muutakin. On niitä vaihdettu uudehkoihin Subaruihin. BTW: Foresterin CVT laatikko maksaa uutena 14 t€ työt. Maksoin toisen Japanilaisen merkin CVT laatikon remostista puolet ja maksettavaa jäi lähes viisi tonnia.
- Anonyymi
Subaru xv cvt vm 2013 ajettu 139000 km.laatikko paskana.Onko tämä luotettavan auton merkki ?.Maahantuojan mielestä syy on comma cvt vaihteisto öljyn,öljyt on vaihdettu 120 000 km.huollossa,Uusi laatikko maksaa 12500 e.plus työt.Tämä automerkki on meikäläisellä ensimmäinen ja viimeinen !!
- Anonyymi
Oliko merkkihuolto? Minulla kävi sama kun oli ei-merkkihuollon vaihtamat öljyt sisällä. En tiedä mitä laittoivat sisälle, eikä kiinnosta.
Laatikko meni takuuseen. Silloin opin, että en aja kuin tehdastakuun omaavilla autoilla ja käytän vain merkkihuoltoa. - Anonyymi
"Tämä automerkki on meikäläisellä ensimmäinen ja viimeinen !!"
Kai nyt välissä edes kokeilet jotain muutakin merkkiä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko merkkihuolto? Minulla kävi sama kun oli ei-merkkihuollon vaihtamat öljyt sisällä. En tiedä mitä laittoivat sisälle, eikä kiinnosta.
Laatikko meni takuuseen. Silloin opin, että en aja kuin tehdastakuun omaavilla autoilla ja käytän vain merkkihuoltoa.Ei ollut merkkihuolto ja huoltajasta ei ollut huoltokirjaan muuta merkintää kuin on vaihdettu comma cvt öljyt vaihdelaatikkoon ja joitakin muita juttuja tehty 120900 km.huollossa.Tämä huolto oli tehty edellisen omistajan aikana ja hänestä ei ole muita tietoja kuin nimi,fonectasta ei saa puh.eikä mail.tietoja.
Maahantuoja tyrmäsi takuut juuri comma öljyn vuoksi,ainoastaan subarun oma
vaihteisto öljy on ainoa ja oikea,tiedä häntä.
Minkä ikäinen subaru sinulla on ja paljonko sillä on ajettu ja saitko uuden laatikon tilalle ? - Anonyymi
HaluanVainKertoaEttä subaruun ei ole luottamista. Aina hajoaa jotain kallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut merkkihuolto ja huoltajasta ei ollut huoltokirjaan muuta merkintää kuin on vaihdettu comma cvt öljyt vaihdelaatikkoon ja joitakin muita juttuja tehty 120900 km.huollossa.Tämä huolto oli tehty edellisen omistajan aikana ja hänestä ei ole muita tietoja kuin nimi,fonectasta ei saa puh.eikä mail.tietoja.
Maahantuoja tyrmäsi takuut juuri comma öljyn vuoksi,ainoastaan subarun oma
vaihteisto öljy on ainoa ja oikea,tiedä häntä.
Minkä ikäinen subaru sinulla on ja paljonko sillä on ajettu ja saitko uuden laatikon tilalle ?AUTOMAATTI CVT LAATIKOIHIN EHDOTTOMASTI MERKIN OMAA ÖLJYÄ!!!!!!!!!!Muuten ei kestä! MUISTAKAA TÄMÄ!!
Sama pätee melkein kaikiin muihinkin automaatteihin! Ovat ERITTÄIN TARKKOJA ÖLJYN LAADUSTA! Kokemusta automaatti laatikoista kymmeniä vuosia!
- Anonyymi
No suoli24 palstallahan hajoaa nykyään kaikki. Onhan tämä uusi, ja uljas trollisukupolvi tulossa jo aikuisikään, ja se näkyy, ja kuuluu!
Tämän sukupolven etuna on se, että sanoistaan ei tarvitse vastata kenellekään kasvokkain, kun kaikki paskan kirjoittelu tapahtuu nimettömänä, ja anonyyminä. Siksi voi sepustella vapaasti ihan mitä tahansa. Palstan valvoja on sitten se ainoa henkilö, joka joko hyväksyy, tai poistaa sepustuksen. Onnea vaan loppuelämällenne, joka loppuu kyllä jo ennen kuin ehtii alkaakaan, mutta onnea vaan valitsemallenne tielle... - Anonyymi
Kyllä kestää. Subaru valittiin uuri jenkeissä luotettavimmaksi automerkiksi. Enpä ole yhtään kertaa kuullut että se Subarun Cvt ei kestäisi. Päin vastoin , sehän se juuri kestää. Hinaukseenkin se sopii manuaalilootaa paremmin. Siinähän on se perinteinen momentinmuunnin, vaikkei pykäliä olekkaan.
- Anonyymi
minulla subaru forester cvt lootalla ajettu 139000 loota sökö se loppui tosi ihmeellisesti pelasi aivan normaalisti kun tulin kotiin tunnin päästä olin lähdössä ei löydy vaihteita merkkihuollossa sanottiin et paineet lootassa hävinneet TODELLA TÄYS SUSI
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
minulla subaru forester cvt lootalla ajettu 139000 loota sökö se loppui tosi ihmeellisesti pelasi aivan normaalisti kun tulin kotiin tunnin päästä olin lähdössä ei löydy vaihteita merkkihuollossa sanottiin et paineet lootassa hävinneet TODELLA TÄYS SUSI
Vaihdata öljyt kuuden kympin välein.
Kyllä kestää! Anonyymi kirjoitti:
Vaihdata öljyt kuuden kympin välein.
Kyllä kestää!Ei öljyn vaihto auta jos joku paikka pettää.
Öljyn vaihto ehkäisee kulumista, ei raudan pettämistä.
- Anonyymi
Hieman off topic, mutta kommentoin kun silmiin osui.
Meillä käytettynä ostettu Honda CVT-laatikolla, ostettaessa 85tkm ja nyt 145tkm. Kerran öljyt vaihdettu laatikkoon.
Erittäin hyvin toiminut ja todella mukava käytössä.- Anonyymi
Mikä Honda?
- Anonyymi
Volvo kehitti daffin kuminauha variaattorin, kinkit ovat kopsanneet ja laittaneet terästä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä702351Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721772Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711450Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2521418- 831252
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3701195- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3411150