usein valaistumistumisesta ja siihen liittyvistä asioista saa keskustelupalstalla lukea kriittisiä kommentteja
tyyliin: " ajatelkaa joskus omillakin aivoilla " tai " taas joku toistelee ulkoaopittua mantraa " yms.
viitataan jonkinlaiseen sokeuteen.. ironista asiassa tietenkin on saman asian kaksi täysin erilaista kokemusta:
toinen näkee sokean wannabee-opetuslapsen, toinen omasta mielestään on löytänyt jotain tärkeää.
uskon, että erittäin harva ammalainen, sahaaja, buddhalainen, helluntailainen tai ateisti kokee itsensä olevan tyhmä. varmasti jokaisella on perustelut asialleen. ne syyt jotka ovat saaneet kääntymään johonkin uskomukseen. tästä näkökulmasta käsin on huvittavaa lukea kommentteja joista käy ilmi periaatteellinen ja järjestelmällinen asioiden kieltäminen niiden tutkimisen sijaan.
luolavertaus (platon?) ;
ihmiset asuvat luolassa, jonka seinälle heijastuu reiän kautta varjoja ulkomaailmasta. kukaan ei kuitenkaan
ole tietoinen luolan ulkopuolisesta maailmasta, vaan arvellaan luolan, ja varjojen olevan koko maailma.
eräänä päivänä joku löytää tien luolasta ulos, ja viettää kokonaisen päivän ulkona todellisessa maailmassa.
palatessaan hän kuvailee kaikille näkemiään asioita. luonnollisesti kukaan ei usko sanaakaan hänen kertomastaan.
" se nyt vaan ei ole totta. ei ole mitään "ulkomaailmaa" tai "todellisempaa ulottuvuutta" . jos käyttäisit omia aivojasi huomaisit, että luolan seinälle heijastuvat kuvat ovat totta - katso vaikka! "
näin hänelle varmaan sanottaisiin..?
ensimmäinen, toinen
ja kolmas ulottuvuus
0
420
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339