Fibroadenooma leikkaus

Stressaaja

Heipä hei, olen 24 vuotias nainen ja sain joulukuun alussa ohutneulanäytteistä tulokset, joissa todettiin kasvaimien rinnoissa olevan fibroadenoomia. Toinen on n. 1 cm kokoinen, toinen 2cm. Olen kuullut hyvin erilaisia mielipiteitä lääkäreiltä (mukana kun on ollut kahden eri kaupungin julkinen puoli plus toisen kaupungin yksityinen...) siitä leikataanko noita ollenkaan... Itse olisin ehdottomasti leikkauksen kannalla, koska haluaisin vain eroon noista pahkuroista.

Haluaisin nyt kuulla muiden ihmisten kaikenlaisia mielipiteitä ihan kaikesta fibroadenoomiin ja niiden poistoon liittyen. Oliko leikkaus helppo ja tehtiinkö se nukutuksessa vai paikallispuudutuksessa... kumpiko lienisi parempi vai saako edes itse toivoa? Voivatko nuo rintaanjätettyinä muuttua pahanlaatuisiksi? Kauanko teillä meni ennenkuin pääsitte leikkaukseen? Kauanko toipumiseen meni aikaa? Millaista jälkeä tuli (Itselle ei tuo kosmeettinen haitta ole todellakaan ongelma, jos siitä arpi jää ja samaa ollaan keskusteltu avopuolisonkin kanssa... on sen verran stressiä mokonmat paukamat aiheuttaneet jo)?
Niin ja vielä se, että voiko nykypäivänä noihin ultraäänen kanssa otettuihin ohutneulanäytteisiin luottaa? Joskus unettomina öinä käynyt mielessä sekin, että jospa ne eivät olekaan hyvänlaatuisia... Radiologi joka näytettä otti oli kyllä vanhempi ja alalla kauan ollut herrasmies, joka sanoi näytettä ottaessaan, että "Tästä tuli ainakin todella hyvä näyte".

Kiitoksia jo etukäteen.

9

10045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no panic

Itse odottelen juuri tuloksia, röntgenin ja ultran perusteella minulla fibroadenooma. Ohutneulanäyte ei ikinä ole varma ja siksi minulta otettiin suoraan paksuneulanäyte. Yleensä ainakaan vanhemmilta ihmisiltä näitä ei poisteta. Minulla oli todella kokenut lääkäri (erikoistunut röntgen ym., yksityisellä kävin). Hän sanoi että koska olen melko nuori kannattaa ehkä leikkauttaa pois niin ei sitten tarvitse stressata kasvaako kasvain tms. Näiden ei pitäisi ikinä muuttua pahalaatuisiksi ja jos kuulee tarinoita että on diagnosoitu fibroadenooma ja myöhemmin on osoittautunut rintasyöpä niin syöpä kasvain on todennäköisesti ollut fibroadenooman alla ja jäänyt näin huomaamatta röntgenissä/ultrassa.

• no panic

Ja leikkauksesta vielä että on pieni toimenpide joka onnistuu paikallispuudutuksessa, ei kestä pitkään. Yleensä kai muutaman päivän sairasloma (jos ei kovin fyysinen työ) ja sit hieman varovammin kunnes tikit saa pois (n. 10 päivää). Julkisella joutunee kai odottelemaan aika pitkään leikkaukseen pääsyä, yksityisellä suht nopeaa mutta maksaa.

• no panic
        no panic kirjoitti:

Ja leikkauksesta vielä että on pieni toimenpide joka onnistuu paikallispuudutuksessa, ei kestä pitkään. Yleensä kai muutaman päivän sairasloma (jos ei kovin fyysinen työ) ja sit hieman varovammin kunnes tikit saa pois (n. 10 päivää). Julkisella joutunee kai odottelemaan aika pitkään leikkaukseen pääsyä, yksityisellä suht nopeaa mutta maksaa.

No niin, minulta poistettiin tuo leikkauksessa pari viikkoa sitten, oli n 3cm kokoinen. Laitettiin sulavat tikit, sairaslomaa sain 2 päivää. Hyvin on parantunut, tietenkin siitä jonkinlainen arpi jää (riippuu henkilöstä minkälainen) ja tämähän sitten vaalenee ajankuluessa. Leikkaukseen ym. meni noin 1,5h ja tehtiin paikallispuudutuksessa. Aina kun alkoi tuntua sai lisää puudutusainetta = kertaakaan ei oikeasti kerennyt sattua.

• no panic
        no panic kirjoitti:

No niin, minulta poistettiin tuo leikkauksessa pari viikkoa sitten, oli n 3cm kokoinen. Laitettiin sulavat tikit, sairaslomaa sain 2 päivää. Hyvin on parantunut, tietenkin siitä jonkinlainen arpi jää (riippuu henkilöstä minkälainen) ja tämähän sitten vaalenee ajankuluessa. Leikkaukseen ym. meni noin 1,5h ja tehtiin paikallispuudutuksessa. Aina kun alkoi tuntua sai lisää puudutusainetta = kertaakaan ei oikeasti kerennyt sattua.

Ja vielä sen verran että kuvan perusteella oli 2cm pituudeltaan, mutta leikkaus osoitti että oli isompi (mahdollisesti kasvanut?) ja ulottui syvemmälle kuin kuvasta näytti. Kirurgi ehdotti vielä ennen leikkausta vaihtoehtona poistoa tai seurantaa, leikkauksen jälkeen totesi että hyvä että poistettiin.

• odottelija
        no panic kirjoitti:

Ja vielä sen verran että kuvan perusteella oli 2cm pituudeltaan, mutta leikkaus osoitti että oli isompi (mahdollisesti kasvanut?) ja ulottui syvemmälle kuin kuvasta näytti. Kirurgi ehdotti vielä ennen leikkausta vaihtoehtona poistoa tai seurantaa, leikkauksen jälkeen totesi että hyvä että poistettiin.

Kävin gynekologilla ja ultrassa alkuviikosta ja tänään sain vastauksen rinnan tutkimuksista.Ultrassa löytyi kolme alle centin kokoista todennäköistä fibroanderoomaa.Ensi viikolla juttelen vielä gynekologin kanssa,mutta tässä vaiheessa olen 100 % varma haluavani poistattaa muutokset.Rinnoissani on ollut kipuja viimeisen vuoden välillä vähemmän ja välillä paljonkin.Lausunnossa sanottiin jatkomenettelyksi kontrolli puolen vuoden-vuoden päähän tai leikkauhoitoa harkitessa paksuneulabiopsia.En halua kontriolloida tai seurata vaan kaikki ylimääräinen pois.vaikka kuinka todennäköistä että säikähdyksellä selviäisin eikä mitään haittaa jatkossa tulisi,olen vuosien aika rintojen takia tähän ikään mennessä saanut liiaksi huolestua,enkä malta odottaa enää tuota puoltakaan vuotta.Olisi hienoa kuulla lisää kanssatovereiden toimenpiteestä ja toimenpiteiden hinnnoista(!) yksityisellä puolella.Jaksamisia muillekkin huolestuneilla :]

• fb
        odottelija kirjoitti:

Kävin gynekologilla ja ultrassa alkuviikosta ja tänään sain vastauksen rinnan tutkimuksista.Ultrassa löytyi kolme alle centin kokoista todennäköistä fibroanderoomaa.Ensi viikolla juttelen vielä gynekologin kanssa,mutta tässä vaiheessa olen 100 % varma haluavani poistattaa muutokset.Rinnoissani on ollut kipuja viimeisen vuoden välillä vähemmän ja välillä paljonkin.Lausunnossa sanottiin jatkomenettelyksi kontrolli puolen vuoden-vuoden päähän tai leikkauhoitoa harkitessa paksuneulabiopsia.En halua kontriolloida tai seurata vaan kaikki ylimääräinen pois.vaikka kuinka todennäköistä että säikähdyksellä selviäisin eikä mitään haittaa jatkossa tulisi,olen vuosien aika rintojen takia tähän ikään mennessä saanut liiaksi huolestua,enkä malta odottaa enää tuota puoltakaan vuotta.Olisi hienoa kuulla lisää kanssatovereiden toimenpiteestä ja toimenpiteiden hinnnoista(!) yksityisellä puolella.Jaksamisia muillekkin huolestuneilla :]

mulla löytyi kans molemmista rinnoista, toisessa alle sentin, toisessa melkein 3 cm, yksityisellä lääkäri oli sitä mieltä että kannattaa poistattaa mutta kunnallisessa eivät suositelleet kun voi tulla komplikaatioita, menen siis kontrolliin puolen vuoden päästä.

Molemmat on siis mammottu, ultrattu ja otettu näytteet..

Nyt kyllä harmitttaa jälkeenpäin etten vaatinut poistoa kun se olisi ollut mahdollinen :(

• Nasu

Itselläni poistettiin eilen juuri kaks fibro pattia. Ensimmäisen kerran ne ultrattiin toukokuussa 2010 ja kontrollissa elokuussa 2011 todettiin, että kaksi pattia oli kasvanut yhteen ja todettiin että on hyvä poistaa, Leikkaukseen odottelen julkisella puolella nyt elokuusta joulukuuhun, eli mielestäni suht nopeasti pääsin, kun tietää ettei kyse ole mistään pahasta. Leikkaus meni hyvin. Nukutettiin ja kirurgi sano että mun kohdalla puudutusta ei olis voinu ajatellakaan, kun oli niin syvälle pitänyt kuulemma mennä. Sairaslomaa on 2 viikkoa ja tosi hissukseen pitää olla. Tikit sulaa ittestään ja haavateipin saa ottaa pois 10 päivän päästä. Liivit päällä pitää nukkua 2 viikkoa ja muutenkin tosi tukevia liivejä pitää. Nyt pidän vielä sairaalaan siteitä, kun rinta on sen verran turvonnut, ettei oman kokoiset liivit mahdu. Mutta kaikin puolin hyvä fiilis jäi vaikka kovin jännitin kaikkea. Täytyy vaan toivoa, että parantuu hyvin vielä :)

• fb

Itseltäni leikattiin kyseinen patti paikallispuudutuksessa ja saikkua sain 4 pvää. Hain kyllä lisää, koska en mielestäni ollut parantunut ja työni on raskasta ja fyysistä. Nyt leikatussa rinnassa on kaksi uutta ehkä fibroadenoomaa, näytteitä ei ole otettu!

• ...........

Minulta leikattiin fibroadenooma viime vuonna. Itse löysin patin aika kauan sitten ja sitä hermoilin itsekseni pitkään. Sitten menin terveydenhoitajalle, joka varasi minulle lääkärille ajan heti seuraavalle päivälle. Sieltä sain ajan tutkimuksiin heti muutaman päivän päähän. Siellä otettiin ultraääni ja mammografia. Se röntgenlääkäri ehdotti vielä magneettikuvausta, jonne sinnekin pääsin jo viikon päästä. Magneettikuvan yhteydessä otettiin myös näytepala magneettilaiteohjauksessa.

Leikkaukseen pääsin parin kuukauden sisällä siitä, kun kävin lääkärissä näyttämässä pattiani.

Leikkaus sujui hyvin. Se suoritettiin päiväkirurgiassa paikallispuuduksessa. Päälle piti vaihtaa sairaalan paita ja ottaa kengät pois, mutta sain pitää päälläni omat housut. Leikkaussalissa minut kytkettiin kaiken maailman laitteisiin ja laitettiin käteen verenpainemittari. Päälleni sain lämpökaapista otetun lämpimän peiton ja tyynyn. Käteen pistettiin kanyyli, josta minulle laitettiin rauhoittavaa lääkettä. Pään eteen kasattiin joku seinä. Hermoilin aika lailla, ja se varmaan nähtiin niistä mittareista, koska kysyttiin, haluanko lisää rauhoittavaa lääkettä. Hermoilu jatkui, joten lopulta sain sellaista lääkettä, että nukahdin siihen. Heräsin unestani sitten leikkauksen loputtua ja pääsin lepäilemään pariksi tunniksi. Sain myös syödä päivähuoneessa. Kaiken kaikkiaan olin sairaalassa varmaan 4 tuntia.

Sairaslomalla olin kaksi viikkoa. Kipeä leikkauskohta oli muutaman päivän, mutta vähän arka monta viikkoa. Rauhallisesti piti ottaa.

Olin ihan kunnallisella puolella ja nopeasti kaikki hoitui. Ei jäänyt mitään traumoja tai pahaa mieltä.

Äidilläni ja äitini tädillä on ollut rintasyöpä, joten sitä hermoilin kovasti, mutta onneksi pattini paljastui hyvälaatuiseksi. Mutta nyt sitten mummullani (äitini äiti) on rinnassa patti, joten pelottaa, mitä se on.

Opin tästä kokemuksesta sen, että jos löydän rinnastani uudestaan patin, niin menen kyllä heti näyttämään sitä lääkärille enkä vetkuttele asian kanssa montaa kuukautta.

Tsemppiä kaikille kohtalontovereille leikkaukseen ja toipumiseen ja hyvää kevään odotusta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      257
      6957
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4524
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      139
      3258
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2342
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1890
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      171
      1626
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1518
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1514
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      39
      1405
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      112
      1077
    Aihe