Parasta ruokaa?

herkkupersus

Mikä on ollut paras ruoka mitä olette syöneet Tunisiassa?

Mun on brík ja Tajine :)

12

937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunisiasta

      Couscous ja brik on mun herkkuja. Myös kalachorba ja shakshuka.

      Tunisiassa on aika pieni määrä reseptejä mitä rouvat pyörittelevät vuodesta toiseen. Pitemmän päälle tosi yksitoikkoista. Eivät osaa tehdä mitään muita ruokia eivätkä ole kokeilunhaluisia edes maistamaan uusia makututtavuuksia. Kaikkiin ruokiin tulee tomattipyrettä ja ruoat ovat todella hiilarivoittoisia. Kuitenkin lihaa, kanaa, kalaa, kasvista sekä couscousia, pastaa, perunaa ja keittoja vuorotellaan pitkin viikkoa. Kaikki ruoat tehdään alusta asti itse ja vihannekset sekä lihat ovat todella tuoreita. Yleensä liha ostetaan vasta teurastettuna tai teurastetaan itse. Salaattia on joka päivä ja jälkkäriksi aina kauden hedelmiä. Makeita leivoksia syödään usein aamupaloina. (Ihan oma aihe olisi lasten hampaiden tila jatkuvan makeapalojen syömisen jälkeen.. suklaata, keksejä, karkkia, tikkareita.. karkkipäivä joka päivä

      Sori meni vähän offtopic mutta tuli vain mieleen :)

      • naleh

        Ruuan suhteen juntimpaa kansaa saa etsia ;) Itse olen huomannut, etta paras tapa ujuttaa paikallisille jotain uusia makuja, on kun aloittaa makeista herkuista. Kakuista, leivoksista, kekseista ym. Sitten pikkuhiljaa aina jotain uutta! Siihen menee vuosia aikaa ja vaatii karsivallisyytta, mutta on se vaan sellanen mahtifiilis kun saa kehuja onnistuneesta ateriasta!

        Sitten alkuperaiseen kysymykseen. Myoskin omiin suosikkeihini kuuluu brik, ja niista erityisesti ne pienet. Ja uskokaa tai alkaa, niin lemppareihini kuuluu myos Mloukhia :) Tuoreen vastaleivotun patongin kanssa. Ja perinteinen lammas-barbeque on herkullista. Henkilokohtaisesti olen jo kyllastynyt kuskukseen, ja koen sen syomisen pakkopullana...


      • naleh
        naleh kirjoitti:

        Ruuan suhteen juntimpaa kansaa saa etsia ;) Itse olen huomannut, etta paras tapa ujuttaa paikallisille jotain uusia makuja, on kun aloittaa makeista herkuista. Kakuista, leivoksista, kekseista ym. Sitten pikkuhiljaa aina jotain uutta! Siihen menee vuosia aikaa ja vaatii karsivallisyytta, mutta on se vaan sellanen mahtifiilis kun saa kehuja onnistuneesta ateriasta!

        Sitten alkuperaiseen kysymykseen. Myoskin omiin suosikkeihini kuuluu brik, ja niista erityisesti ne pienet. Ja uskokaa tai alkaa, niin lemppareihini kuuluu myos Mloukhia :) Tuoreen vastaleivotun patongin kanssa. Ja perinteinen lammas-barbeque on herkullista. Henkilokohtaisesti olen jo kyllastynyt kuskukseen, ja koen sen syomisen pakkopullana...

        ja myos Ejja on hyvaa, oikeen tulisena sellaisena!


      • tunisialaisenvaimo
        naleh kirjoitti:

        ja myos Ejja on hyvaa, oikeen tulisena sellaisena!

        Olen huomannut kanssa miten paljon makeaa lapsiin "tungetaan" eikä hampaita pestä (ei ole harjojakaan ellemme vie lahjaksi ja vuoden päästä sama lastentahnatuubi on vielä puolillaan...) mutta silti lasten hampaat on valkoiset ja näyttää rei ittömiltä! Miten tuo tehdään? :D

        Heh makuja on monia, mutta minusta Mloukhia on rehellisesti sanottuna pahinta ruokaa mitä olen maistanut. En saanut lusikallistakaan alas!

        Brik, mhomsa, couscous ym. maistuu. Couscousissa pitää olla paljon kastiketta ettei ole liian kuivaa. Ja ejja on superhyvää lammasnakkien kanssa!! Tulisena :) Teen noita usein.


      • Taiah
        tunisialaisenvaimo kirjoitti:

        Olen huomannut kanssa miten paljon makeaa lapsiin "tungetaan" eikä hampaita pestä (ei ole harjojakaan ellemme vie lahjaksi ja vuoden päästä sama lastentahnatuubi on vielä puolillaan...) mutta silti lasten hampaat on valkoiset ja näyttää rei ittömiltä! Miten tuo tehdään? :D

        Heh makuja on monia, mutta minusta Mloukhia on rehellisesti sanottuna pahinta ruokaa mitä olen maistanut. En saanut lusikallistakaan alas!

        Brik, mhomsa, couscous ym. maistuu. Couscousissa pitää olla paljon kastiketta ettei ole liian kuivaa. Ja ejja on superhyvää lammasnakkien kanssa!! Tulisena :) Teen noita usein.

        ..on sielläkin erilaisia perheitä..Mieheni on kotoisin Pohjois-Tunisiasta ja kyllä heillä pestään hampaat joka aamu. Ja makeaa ei juurikaan syödä..napostellaan kyllä, mutta kaikkea muuta :)
        Mutta Soussen aluella olen huomannut makean syömisen olevan yleisempää...tursiteja on niin paljon, ja kaikki eurooppalaiset namut on levinnyt sinne. Tunisialainen suklaahan on esimerkiksi aivan hirvittävän makuista, mutta niin on mieheni tykännyt fazerin sinisestä, vaikkei olekaan suklaata aikaisemmin syönyt. Monesti aamu alkaa jo jollain makealla, kuten kekseillä tai kakuilla leivoksilla yms..itse en oikein ymmärrä, kun meillä ollaan aina painoitettu terveellistä aamupalaa. Mutta jokainen tyylillään.
        Pointti nyt oli se, ettei tunisiassakaan kaikki syö noin, vaan perhekohtaisia eroja löytyy...


      • tunisialaisenvaimo87
        Taiah kirjoitti:

        ..on sielläkin erilaisia perheitä..Mieheni on kotoisin Pohjois-Tunisiasta ja kyllä heillä pestään hampaat joka aamu. Ja makeaa ei juurikaan syödä..napostellaan kyllä, mutta kaikkea muuta :)
        Mutta Soussen aluella olen huomannut makean syömisen olevan yleisempää...tursiteja on niin paljon, ja kaikki eurooppalaiset namut on levinnyt sinne. Tunisialainen suklaahan on esimerkiksi aivan hirvittävän makuista, mutta niin on mieheni tykännyt fazerin sinisestä, vaikkei olekaan suklaata aikaisemmin syönyt. Monesti aamu alkaa jo jollain makealla, kuten kekseillä tai kakuilla leivoksilla yms..itse en oikein ymmärrä, kun meillä ollaan aina painoitettu terveellistä aamupalaa. Mutta jokainen tyylillään.
        Pointti nyt oli se, ettei tunisiassakaan kaikki syö noin, vaan perhekohtaisia eroja löytyy...

        minunkaan mieheni perheessä ei nameja ym. makeita napostella muuta kuin juhlina(sillon kyllä löytyy kaikkea mahdollista pöydästä) jos aterioiden välissä napostellaan jotain, niin hedelmiä... mutta harvemmin sitä ppäsee edes pikku nälkä yllättämään, koska ateriat ovat niin täyttäviä ja valtavia...

        ja kyllä niitä lasten hampaita pestään kahdesti päivässä ja muutenkin lasten hygienia on parempaa kun mihin suomessa on totuttu!

        tuo aamupala juttu on aivan totta, meilläkin mies vetäisee kakkusen palan/keksejä, jugurttia ja kahvin aamupalaksi, eikä voi käsittää kuinka minä voin syödä jotain suolasta(voileivän,kaurapuuron) heti aamusta :DD


      • reikiä nolla
        tunisialaisenvaimo87 kirjoitti:

        minunkaan mieheni perheessä ei nameja ym. makeita napostella muuta kuin juhlina(sillon kyllä löytyy kaikkea mahdollista pöydästä) jos aterioiden välissä napostellaan jotain, niin hedelmiä... mutta harvemmin sitä ppäsee edes pikku nälkä yllättämään, koska ateriat ovat niin täyttäviä ja valtavia...

        ja kyllä niitä lasten hampaita pestään kahdesti päivässä ja muutenkin lasten hygienia on parempaa kun mihin suomessa on totuttu!

        tuo aamupala juttu on aivan totta, meilläkin mies vetäisee kakkusen palan/keksejä, jugurttia ja kahvin aamupalaksi, eikä voi käsittää kuinka minä voin syödä jotain suolasta(voileivän,kaurapuuron) heti aamusta :DD

        Asun tunisiassa ja minulla on kouluikäisiä lapsia. Minun näkemyksellä paikallisten lasten hampaat ovat huonossa kunnossa. Niitä ei harjata tarpeeksi ja lapset syövät aivan liian paljon makeaa. Kouluunkin viedään eväiksi uklaapatukoita ja keksejä sekä pillimehuja päivittäin. Lapset juovat paljon limujakin niiden ollessa halpoina usein perheissä ihan ruokajuomaakin. Lapseni ovat kertoneet koulukavereista, joilla on aivan mustat hampaat tai jouduttu vetämään hampaita pois kun paikkaaminenkaan ei ole riittänyt. Olen itse nähnyt 2 vuotiaankin kenellä oli mädät hampaat suussa kun koko ajan oli tuttipullossa mehua tai tikkari suussa pitämässä lapsi tyytyväisenä.

        Hammaslääkäreiltä olen mielenkiinnosta kysynyt paikallisten lasten hampaiden kunnosta ja hoidosta. Mitään kouluhammashuoltohan täällä ei ole. Jokainen vie itse lapsensa hammaslääkäriin, jos vie ja aika monilla hampaat ovat huonot. Kouluissa on viime vuosina kuitenkin kampanjoitu hampaiden harjauksesta eli edistystä sekin. Lisäksi kouluissa ja päiväkodeissa yritetään saada lapset tuomaan terveellisempiä välipaloja keksien sijaan määräämällä mitä minäkin päivänä pitää tuoda niin ollessa vain hedelmiä tai vihanneksia jne.

        Paikallinen aamiainen on usein kakkupala, suklaavanukas tai suklaapulla. Tai sitten bsisaa ja halwaa mutta kuitenkin yleensä makeaa.


      • tunisialaisenvaimo87
        reikiä nolla kirjoitti:

        Asun tunisiassa ja minulla on kouluikäisiä lapsia. Minun näkemyksellä paikallisten lasten hampaat ovat huonossa kunnossa. Niitä ei harjata tarpeeksi ja lapset syövät aivan liian paljon makeaa. Kouluunkin viedään eväiksi uklaapatukoita ja keksejä sekä pillimehuja päivittäin. Lapset juovat paljon limujakin niiden ollessa halpoina usein perheissä ihan ruokajuomaakin. Lapseni ovat kertoneet koulukavereista, joilla on aivan mustat hampaat tai jouduttu vetämään hampaita pois kun paikkaaminenkaan ei ole riittänyt. Olen itse nähnyt 2 vuotiaankin kenellä oli mädät hampaat suussa kun koko ajan oli tuttipullossa mehua tai tikkari suussa pitämässä lapsi tyytyväisenä.

        Hammaslääkäreiltä olen mielenkiinnosta kysynyt paikallisten lasten hampaiden kunnosta ja hoidosta. Mitään kouluhammashuoltohan täällä ei ole. Jokainen vie itse lapsensa hammaslääkäriin, jos vie ja aika monilla hampaat ovat huonot. Kouluissa on viime vuosina kuitenkin kampanjoitu hampaiden harjauksesta eli edistystä sekin. Lisäksi kouluissa ja päiväkodeissa yritetään saada lapset tuomaan terveellisempiä välipaloja keksien sijaan määräämällä mitä minäkin päivänä pitää tuoda niin ollessa vain hedelmiä tai vihanneksia jne.

        Paikallinen aamiainen on usein kakkupala, suklaavanukas tai suklaapulla. Tai sitten bsisaa ja halwaa mutta kuitenkin yleensä makeaa.

        sitten aika paljon perheestä kuinka hyvin/huonosti siellä hampaita/terveyttä hoidetaan! mieheni suvussa kaikki ovat todella terveita niin vauvoista vaareihin! lasten hampaista pidetään huolta ja hammaslääkärillä käytetään säännölisin väliajoin tarkistuksissa! ainakin mieheni kotikaupungissa koululaisilla on tunnin parin tauko keskellä päivää jolloin kotiin tullaan syömään ihan oikea lounas, joten mitään pillimehuja ja suklaapatukoita ei todellakaan oteta eväiksi... ja tosiaan muutenkin karkit ja muut makeat leivonnaiset ym.. kuuluvat lähinnä juhliin, ei ole edes karkkipäivää kerren viikossa, niinkuin meillä suomessa...

        mutta tähänkin vaikuttaa niin paljon perheen tottumukset ja ennenkaikkea perheen varallisuus...


      • Ei nakit ja muusille
        naleh kirjoitti:

        Ruuan suhteen juntimpaa kansaa saa etsia ;) Itse olen huomannut, etta paras tapa ujuttaa paikallisille jotain uusia makuja, on kun aloittaa makeista herkuista. Kakuista, leivoksista, kekseista ym. Sitten pikkuhiljaa aina jotain uutta! Siihen menee vuosia aikaa ja vaatii karsivallisyytta, mutta on se vaan sellanen mahtifiilis kun saa kehuja onnistuneesta ateriasta!

        Sitten alkuperaiseen kysymykseen. Myoskin omiin suosikkeihini kuuluu brik, ja niista erityisesti ne pienet. Ja uskokaa tai alkaa, niin lemppareihini kuuluu myos Mloukhia :) Tuoreen vastaleivotun patongin kanssa. Ja perinteinen lammas-barbeque on herkullista. Henkilokohtaisesti olen jo kyllastynyt kuskukseen, ja koen sen syomisen pakkopullana...

        Suomea juntimpaa ruokamaata on vaikea löytää. Tunisiassa on todella herkullista ruokaa. NAM NAM!!!!


    • La Fiesta

      La Fiesta - huippuravintola. Tunnelmallinen paikka. Mukava henkilökunta. Maukasta ruokaa ja viiniä.

    • zasku

      oli niin hyvää että, ei tarvinnut paljon ravin toloissa käydä &)

    • Saron

      Hotelli El Ksar`in aavikkojänis,ei parempaa voisi olla,nami!
      Mutta jos et tykkää ravintoloitten ruoasta: Mene huoneistohotelliin ja hae esim.Soussen medinasta ruoka-aineet ja valmista itse herkut.
      Paikallisten kauppahallissa on paljon erilaisia mereneläviä ja perunat ym.eikä maksa paljonkaan.
      Itse aion mennä syksyllä kuudennen kerran Tunisiaan.
      ps.Kanta residence Port el Kantaussa on hyvä huoneistohotelli,jonkun mainitakseni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe