Mikä onkaan virallinen ja oikea totuus koiran irtipitoon maaseudulla? Saako vai eikö saa ja varsinkin näin talvisaikaan? Kaikenlaista lakipykälää löytyy taajamista jne,. mutta miten ihan metsien ja peltojen keskellä?
Koirien irtipito?
19
1492
Vastaukset
Ajantasainen Suomen lainsäädäntö löytyy helposti netistäkin Finlexistä (www.finlex.fi)
Koiran irtipitoa määrittelee järjestyslaki ja metsästyslaki.
1.3-19.8 ajalla koira kulkee aina kytkettymä myös taajaman ulkopuolella. Näin siksi, että luonnossa asuville eläimille annetaan pesimisrauha. (Poikkeuksiakin on, mm. palvelustehtävässä olevat/palvelustehtävään treenattavat koirat, virkatehtävässä toimivat koirat ja metsästykseen käytettävät koirat saavat tehtävässään olla vapaina.)
20.8-28.2 ajalla koira saa kulkea vapaana alueella, johon on kyseisen maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupa. (Siltikin koiran tulee olla välittömästi kytkettävissä.) Et siis saa maallakaan mennä toisen metsään/pelloille pitämään koiraa irti luvatta, vaan vain luvan kanssa. Metsään saat kyllä mennä koirasi kanssa kytkettynä, se on jokamiehen oikeus.- eli näin
Metsästyslaki
8 LUKU
Koiran pitäminen
51 §
Koiran kiinnipitovelvollisuus
Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:
1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;
2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;
3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;
4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä
5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.
Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.
- doods
kyllä koiraa voi pitää vapaana jos sen tekee SALAA :)
- Vapaus ennen kaikkea
maanomistajakaan ole valittanut vaikka koirani (sakemanni) juokseen irrallaan joka paikassa missä liikenteen vaaroja ei ole. Päinvastoin yhtenäkin päivänä surkutteli kun ressu ei ole päässyt kunnolla metsään juoksemaan kun on lunta niin paljon ettei itse jaksa siellä kahlata. Mutta kun kevät koittaa niin taas mennään niin että vauhti huimaa omistajaakin.
- pentu poikkeus
Vapaus ennen kaikkea kirjoitti:
maanomistajakaan ole valittanut vaikka koirani (sakemanni) juokseen irrallaan joka paikassa missä liikenteen vaaroja ei ole. Päinvastoin yhtenäkin päivänä surkutteli kun ressu ei ole päässyt kunnolla metsään juoksemaan kun on lunta niin paljon ettei itse jaksa siellä kahlata. Mutta kun kevät koittaa niin taas mennään niin että vauhti huimaa omistajaakin.
muistanko oikein?
- onnellinen koira (:
pentu poikkeus kirjoitti:
muistanko oikein?
itse ainakin pidän koiraani irti missä haluan. Lain mukaan ei ehkä saisi, mutta itse olen sitä mieltä että kyllä voi pitää aina, kun koira on hallinnassa eikä aiheuta vahinkoa! Koirallakin hauskempi elämä, kun ei tarvitse aina kytkettynä olla! Riskien arvoista todellakin. (:
- APROSMICTUS
onnellinen koira (: kirjoitti:
itse ainakin pidän koiraani irti missä haluan. Lain mukaan ei ehkä saisi, mutta itse olen sitä mieltä että kyllä voi pitää aina, kun koira on hallinnassa eikä aiheuta vahinkoa! Koirallakin hauskempi elämä, kun ei tarvitse aina kytkettynä olla! Riskien arvoista todellakin. (:
Kun en vapaana juoksevat koirat olisivatkin hallinnassa, mutta kun ne ei ole.
Aina saa omassa pihassaan kytätä millon jostain tulee jonkun koira pihaan, kun ne vapaana olessaan ovat niin hyvin hallinnassa. Ja aina kun on lenkillä jostain tulee se hyvin hallinnassa oleva koira siihen ympärille hääräämään. Ja näissä tilanteissa sen vapaana olevan koran omistaja vaan huutaa EI SE MITÄÄN TEE. SE ON IHAN KILTTI, se on vaan sen ihmisen kannalta todella hermoja raastavaa, kun se niin kiltti ja hallinnassa oleva vapaa koira häärää siinä ympärillä ja saa pelätä millon oman koiran hermo pettää ja ampuu kiinni siihen toiseen.
Ja entä jos olisin koirakammoinen? Siinä ei paljon auta se, että vapaana oleva koira on niin kovin kiltti.
Ei todellakaan ole ihme, että jotkut ihmiset ovat koira vihaajia, kun osa koiran omistajista ei voi noudattaa koiria koskevaa lakia. Tai edes yrittää noudattaa.
MIETTIKÄÄ ASIAA JOSKUS MUIDENKIN IHMISTEN KANNALTA, JOS OSAATTE. - juupasjuu
onnellinen koira (: kirjoitti:
minä yleensä kerään kaikki irrallaan olevat koirat ja vien ne eläinsuojelukeskuksen josta sitten omistaja saa hakea jos löytää omansa pois. Muutama on ilmeisesti jäänyt noutamatta.......
- Varas! Häpeä edes...
juupasjuu kirjoitti:
minä yleensä kerään kaikki irrallaan olevat koirat ja vien ne eläinsuojelukeskuksen josta sitten omistaja saa hakea jos löytää omansa pois. Muutama on ilmeisesti jäänyt noutamatta.......
Olet siis varastanut ihmisten koiria? Joka ottaa toisen omaisuutta haltuunsa ilman lupaa syyllistyy varkauteen... Lähimpään puuhun pitäs lynkata moinen!!!!
- hyvä ihminen oon
Varas! Häpeä edes... kirjoitti:
Olet siis varastanut ihmisten koiria? Joka ottaa toisen omaisuutta haltuunsa ilman lupaa syyllistyy varkauteen... Lähimpään puuhun pitäs lynkata moinen!!!!
siis en tietenkään ole varastanut, mutta irrallaan olevat, vapaana juoksenetelevat koirat pitää hoitaa turvaan. minkäs sille sit voi jos omistaja on jossain lähellä, en minä sitä tiedä, lain mukaan ei koira saa olla vapaana, ellei se ole omistajan hallinnassa ja tietenkään omistajan hallinnassa ja valvonnassa olevia koiria ei toimiteta pois, vain ne jotka eivät ole valittömässä hallinnassa........
ja onhan täysin vastuutonta koiran hoitoa jos eläin ei hallinnassa, kylle sellaisen omistjan koira pitääkin hoitaa turvaan....... - vapaana100
hyvä ihminen oon kirjoitti:
siis en tietenkään ole varastanut, mutta irrallaan olevat, vapaana juoksenetelevat koirat pitää hoitaa turvaan. minkäs sille sit voi jos omistaja on jossain lähellä, en minä sitä tiedä, lain mukaan ei koira saa olla vapaana, ellei se ole omistajan hallinnassa ja tietenkään omistajan hallinnassa ja valvonnassa olevia koiria ei toimiteta pois, vain ne jotka eivät ole valittömässä hallinnassa........
ja onhan täysin vastuutonta koiran hoitoa jos eläin ei hallinnassa, kylle sellaisen omistjan koira pitääkin hoitaa turvaan.......koirat talteen ja pois kuljeksimasta
- sakke.kl
vapaana100 kirjoitti:
koirat talteen ja pois kuljeksimasta
hallinnassa jos vaikka uroksen lähellä kävelee kiimanen narttu niin ei se usko mitään omistajaa.Vapaana singahtava koira on vapaata riistaa jos käy kiinni esim ihmiseen tai omaan koiraan joka narussa.
- ex collien omistaja
sakke.kl kirjoitti:
hallinnassa jos vaikka uroksen lähellä kävelee kiimanen narttu niin ei se usko mitään omistajaa.Vapaana singahtava koira on vapaata riistaa jos käy kiinni esim ihmiseen tai omaan koiraan joka narussa.
Minulla oli lyhytkarvainen collie jota pidin aina irti, lenkillä se tietenkin oli kiinni kun meintiin muitten maille, mutta kun itsekkin asun maalla niin ketä haittaa jos koira on irti. Peltoa ja metsää on joka puolella, ja koira oli opetettu ettei pihasta lähdetä ja autoa oli väistettävä. Antoi hyvin luonnon eläinten olla, hiiret kyllä tappoi jos löysi ja kantoi ne sitten meidän kissan eteen ja kissa sai astua valmiiseen pöytään. :) Muista eläimistä ei välittänyt, paitsi oravaa haukkui jos ne juoksivat puissa, maassa olevan antoi olla.
- zennn
ex collien omistaja kirjoitti:
Minulla oli lyhytkarvainen collie jota pidin aina irti, lenkillä se tietenkin oli kiinni kun meintiin muitten maille, mutta kun itsekkin asun maalla niin ketä haittaa jos koira on irti. Peltoa ja metsää on joka puolella, ja koira oli opetettu ettei pihasta lähdetä ja autoa oli väistettävä. Antoi hyvin luonnon eläinten olla, hiiret kyllä tappoi jos löysi ja kantoi ne sitten meidän kissan eteen ja kissa sai astua valmiiseen pöytään. :) Muista eläimistä ei välittänyt, paitsi oravaa haukkui jos ne juoksivat puissa, maassa olevan antoi olla.
Meillä on 16vk vanha koiranpentunen ja hän on juossut meidän pihalla vapaana jo sen 9vk mitä on meillä ollut. Asumme omakotitaloalueella, naapureita ihan vieressä koko tien pituudelta. Takapihalla on pieni kaistalle metsää, tai no puita, ennen seuraavaa naapuria. Aamuisin lasken koiramme pihalle heti herättyä ja hetken päästä kutsun takaisin ja koira kiltisti käy sillä välin pissillä, joskus menee kirmaamaan takapihan metsikköön ja tulee sitten kun huutaa. On toki vähän vielä hakusessa tuo reviiri sen puoleen, että naapurin pihalle mennään joskus, mutta onneksi on tutut naapurit. En näe mitään ongelmaa siinä. Toki kun isommaksi kasvaa niin pitää olla varovaisempi ja katsoa minkäluonteinen koirasta tulee, Ei se niin varmaa ole voiko sitten enää päästää vapaaksi, mutta näin meillä nyt. Mielestäni on omistajan vastuulla päästää koira vapaaksi ja tietää onko koira siihen kykenevä käyttäytymään oikein.
- Alkup.
zennn kirjoitti:
Meillä on 16vk vanha koiranpentunen ja hän on juossut meidän pihalla vapaana jo sen 9vk mitä on meillä ollut. Asumme omakotitaloalueella, naapureita ihan vieressä koko tien pituudelta. Takapihalla on pieni kaistalle metsää, tai no puita, ennen seuraavaa naapuria. Aamuisin lasken koiramme pihalle heti herättyä ja hetken päästä kutsun takaisin ja koira kiltisti käy sillä välin pissillä, joskus menee kirmaamaan takapihan metsikköön ja tulee sitten kun huutaa. On toki vähän vielä hakusessa tuo reviiri sen puoleen, että naapurin pihalle mennään joskus, mutta onneksi on tutut naapurit. En näe mitään ongelmaa siinä. Toki kun isommaksi kasvaa niin pitää olla varovaisempi ja katsoa minkäluonteinen koirasta tulee, Ei se niin varmaa ole voiko sitten enää päästää vapaaksi, mutta näin meillä nyt. Mielestäni on omistajan vastuulla päästää koira vapaaksi ja tietää onko koira siihen kykenevä käyttäytymään oikein.
Teillä varmaan myös sopuisat naapurit :) Tässä tapauksessa tuttavani koira on nuori myös, pienikokoinen ja hyvin hento rakenteeltaan, haluaa tehdä tuttavuutta uusiin ihmisiin (ei ainakaan olemuksellaan tai luonteellaan pelota ketään!) Alue on maaseutua, metsikköistä, jne. Naapurit ovat kuitenkin ottaneet asiakseen valittaa tästä pikkukoirasta, joka välillä vaeltelee naapureitten puolelle (tulee kyllä huutamalla takaisin kotiinsa aina). Ilmeisesti ongelma on myös se, että naapurit eivät myöskään itse kykene hallitsemaan omaa koiraansa hihnassa, koiran innostuttua nähdessään tämä irtioleva pikkukoira.
- zennn
Alkup. kirjoitti:
Teillä varmaan myös sopuisat naapurit :) Tässä tapauksessa tuttavani koira on nuori myös, pienikokoinen ja hyvin hento rakenteeltaan, haluaa tehdä tuttavuutta uusiin ihmisiin (ei ainakaan olemuksellaan tai luonteellaan pelota ketään!) Alue on maaseutua, metsikköistä, jne. Naapurit ovat kuitenkin ottaneet asiakseen valittaa tästä pikkukoirasta, joka välillä vaeltelee naapureitten puolelle (tulee kyllä huutamalla takaisin kotiinsa aina). Ilmeisesti ongelma on myös se, että naapurit eivät myöskään itse kykene hallitsemaan omaa koiraansa hihnassa, koiran innostuttua nähdessään tämä irtioleva pikkukoira.
Juu on osa naapureista, yhden kanssa kyllä sukset ristissä, tai siis sillä on kaikkien kanssa. Mutta siis, meidän koirasta tulee jättikokoinen, joten sitten isompana asia on erikseen, Vaikka koira tottelisi eikä tekisi pahaa niin voi kyllä ohikulkijoilla tulla pieni paniikki. Onko kellän vinkkiä miten saa koiran opetettua, että mikä on oma reviiri ja ettei mene toisten pihoille eikä tielle? kun meillä ei ole porttia eikä aitaa mikä rajaisi alueen selvästi.
pentu poikkeus kirjoitti:
muistanko oikein?
Ei ole enää pentupoikkeuksia: Vanhassa järjestyslaissa puhuttiin alle 6kk pennuista ja välittömästi kytkettävissä olevista. Nykyisessä järjetyslaissa ei ole näitä erivapauksia, vaan kaikki koirat on pidettä kiinni taajamassa palveluksessa olevia työkoiria lukuunottamatta.
- koiran lenkittäjä
Olen koiran omistajanakin sitä mieltä, että kaikilla ihmisillä on oikeus kotirauhaan. En anna koiramme kakkia naapurien pihoihin , vaan lenkitämme sitä niin ettei muille aiheudu harmia. Asumme pellolla metsän reunassa ja naapureilla on näköjään edessä uudelleen orientoituminen, kun omatoimisesti itsensä lenkittävät koirat paskovat porraspieliimme. En hyväksy laiskaa ja toisista piittaamatonta suhtautumista koiran omistajilta, kuten en tupakoitsijoiltakaan. Jos otat koiran, huollat sen itse tai joku ennen pitkää hoitaa asian loppuun.
- Anonyymi
Yleensä nämä koiria irtipitävät eivät hallitse omaakaan elämäänsä .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1081955- 2531727
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos611096Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311030Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K641003En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k67967Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉66848Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.37847The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut6831Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49815