Apuva =)

bambuh

Noniin :) Elikkäs odotan esikoistani (rv 20) ja nyt olen alkanut mietimään taloudellisista syistä tuota kestovaippa vaihtoehtoa ja haluaisin kuullaa hieman mielipiteitä ja neuvoja :) Vaikka olenkin lukenut kestovaipoista ties mitä niin ei minusta kyllä mitään järjen jättiläistä tullut :D Sen verran ymmärsin että löytyy sisävaippa-kuorivaippa systeemi, taskuvaippa ja all-in-on vaippa.. Nämä 3 siis kiinnostivat eniten ja ajattelin että pikkuhiljaa ennen vauvantuloa alkaisin noita hankkimaan mutta olisi kiva hieman kuulla mielipiteitä ja neuvoja :)

Asun yksin (lapsen kanssa sitten kaksin:) enkä omista pyykkikonetta joten miten noitten kestovaippojen pesu?
Tällä hetkellä käytän pyykkitupaa (on toisessa rakennuksessa) n. kerran viikossa (joskus harvemmin koska pesen sitten enemmän yhdellä kertaa) ja vauvan synnyttyä varmaan 1-2 kertaa viikossa joten paljonko noita vaippoja kannattaisi varata?
Entäs miten nuo ''vaippakuoret''? Luin että niitä ei tarvitse pestä joka käyttökerran jälkeen ja että kunnon tuulettaminen riittää mutta minulla kun ei kerrostalo asunnossani ole parvekettakaan..
Mikäköhän noista olisi paras vaihtoehto minun tilanteessani?
Mikä vaihtoehto olisi paras yövaippana?

Tässä nyt joitakin kysymyksiä :) Kiitos etukäteen vastanneille :)

3

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @@@@@@@@@2

      Kestovaippojen käyttö ilman omaa pesukonetta voi olla hankalaa muttei mahdotonta. Jos kuitenkin haluat yrittää kannattaa hankkia mahdollisimman ohuiksi purettavia vaippoja.
      Mä käytin ensimmäiset viikot harsoa äitiyspakkauksessa olleiden kuorien kanssa, päiväunilla pakkauksen vaippoja ja yöksi riitti pakkauksen vaippa ja lisänä harso. Kannattaa etsiä kirppareilta erilaisia ja kokeilla niin ei harmita jos tuntuukin liian hankalalta, imutehokin on parempi mitä useammin vappoja on pesty. AIO-vaippa on muuten helppo käytössä mutta sitä ei voi kauaa säilyttää likaisena ja kestää kauan kuivua.
      Vaippoja kannattaa varata ainakin 5 ohuempaa päivävaippaa ja 2 taskuvaippaa lisäimulla (esim.harso)/vrk ja varalle kertiksiä.
      Vauva on nyt puolivuotias ja meillä osakestoillaan. Ulkona, kyläreissuilla, yöllä ja jos pyykkiä on kertynyt enemmän käytän kertiksiä, muuten taskuvaippoja joissa lisäimuna ne samat vanhat harsot, isää varten on muutama AIO-vaippa. Pesen vaipat koneessa muun pyykin joukossa, yleensä 60 asteessa, silloin tällöin lakana-ja pyyhepyykissä 90 asteessa. Kuoret huuhtaisen useimmiten käsin, niitä mulla ei ole kuin muutama.

      • bambuh

        Kiitos vastauksesta :) Sain juuri tietää että isäni muuttaa toiselle paikkakunnalle syksyllä ja hän aikoo ostaa uuden pesukoneen joten saan vanhan pesukoneen sitten :) Vaikka joutuisinkin pesutupaa käyttämään alussa ni se ei haittaa kun tietää että pesukone on kumminkin tulossa..
        Kertiksiä varaan kumminkin jonkun verran alkuviikoille ja varalle koska kuten mainitsin minusta tulee YH ja jos käykin niin että synnytyksestä tulee todella rankka (repeän pahasti tai joudutaan tehdä sektio tms.) niin sitten ei tarvitse alkaa heti ensimmäisinä viikkoina murehtimaan pyykkäystä.. Minulla ja vauvalla kumminkin on sen verran vaatteita varalla ettei tarvitse heti alkaa pyykkiä pesemään :)
        Ajattelin nyt sit niin että alussa käytän vähän kertiksiä ja harsovaippoja, muutaman sisävaipan ja varmaan pari taskuvaippaa hankin myös ennen vauvan syntymää (luulen että lisäimut teen harsoista ja pyyhkeistä)
        Kyläilyt, reissut ja muut tommoset menee kyllä kertiksillä..
        Ja taas kysymyksiä :)

        Montako kuorivaippaa kannatta hankkia ja mitä kokoa?
        Montako kuorivaippaa menee päivässä?
        Paljonko niitä harsoja kannattaa olla niin että pärjäisi jonkun aikaa ilman pyykkäystä?
        Mistäköhän niitä saisi ostettuun mahdollisimman halvalla? (kuulin että anttilassa ovat halpoja mutta huonoja)
        Kuinka pitkään voi käyttää pelkkiä harsovaippoja ennenkö tarvii kunnon sisävaipan?
        Missä vaiheessa on hyvä alkaa käyttää sisävaippoja ja taskuvaippoja?
        Mitä kokoa ne kannattaisi olla?

        En mitään ihan älyttömiä määriä ala hankkimaan (kuten luin että joillakin on yli 30 kestovaippaa)


      • @@@@@@@@@
        bambuh kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :) Sain juuri tietää että isäni muuttaa toiselle paikkakunnalle syksyllä ja hän aikoo ostaa uuden pesukoneen joten saan vanhan pesukoneen sitten :) Vaikka joutuisinkin pesutupaa käyttämään alussa ni se ei haittaa kun tietää että pesukone on kumminkin tulossa..
        Kertiksiä varaan kumminkin jonkun verran alkuviikoille ja varalle koska kuten mainitsin minusta tulee YH ja jos käykin niin että synnytyksestä tulee todella rankka (repeän pahasti tai joudutaan tehdä sektio tms.) niin sitten ei tarvitse alkaa heti ensimmäisinä viikkoina murehtimaan pyykkäystä.. Minulla ja vauvalla kumminkin on sen verran vaatteita varalla ettei tarvitse heti alkaa pyykkiä pesemään :)
        Ajattelin nyt sit niin että alussa käytän vähän kertiksiä ja harsovaippoja, muutaman sisävaipan ja varmaan pari taskuvaippaa hankin myös ennen vauvan syntymää (luulen että lisäimut teen harsoista ja pyyhkeistä)
        Kyläilyt, reissut ja muut tommoset menee kyllä kertiksillä..
        Ja taas kysymyksiä :)

        Montako kuorivaippaa kannatta hankkia ja mitä kokoa?
        Montako kuorivaippaa menee päivässä?
        Paljonko niitä harsoja kannattaa olla niin että pärjäisi jonkun aikaa ilman pyykkäystä?
        Mistäköhän niitä saisi ostettuun mahdollisimman halvalla? (kuulin että anttilassa ovat halpoja mutta huonoja)
        Kuinka pitkään voi käyttää pelkkiä harsovaippoja ennenkö tarvii kunnon sisävaipan?
        Missä vaiheessa on hyvä alkaa käyttää sisävaippoja ja taskuvaippoja?
        Mitä kokoa ne kannattaisi olla?

        En mitään ihan älyttömiä määriä ala hankkimaan (kuten luin että joillakin on yli 30 kestovaippaa)

        Pakkauksen (-09 pakkaus, sulle ehtii luultavasti tulla v-10, sisältö tulee kelan sivuille sitten kun pakkaus vaihtuu) kuoret on muistaakseni NB-kokoa ja meillä ne meni aika pitkään ja siirryin siitä M-kokoon eli jätin S-koon kokonaan välistä. Useimmissa on aika hyvin säätövaraa. Jos kuoret huuhtelee sitä mukaa kun likastuu neljällä pärjää varmasti. Mulla oli varsinaisia harsoja vaan muutama, tein lisää vanhasta flanellilakanasta. Oiskohan ollut yhteensä parikymmentä, riitti kolmeksi päiväksi kun pakkauksesta tuli neljä kestoa. Ja yöllä käytin kertiksiä. Sen missä vaiheessa kannattaa siirtyä paksumpiin huomaa vasta käytössä. S-kokoa jos ostaa muutaman valmiiksi ja kun ne on käytössä voi alkaa ostaa pikkuhiljaa M-kokoa, se on meillä ollut käytössä aika pitkään. Jos sulla on tuttuja lapsiperheitä kannattaa pistää sana kiertämään niin voit saada hyvinkin edullisesti käytettyjä. Älä ota stressiä ettet väsy kestoiluun heti alkuun. Sama pätee imetykseen. Mä olen myös yh ja meillä on osakestoiltu ja osaimetetty. Näin sekä minä, vauva että isoveli ollaan oltu tyytyväisiä. Nauti sekä odotus- että vauva-ajasta jotta jaksat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe