Moikka
Kuten, joku taisi kirjoittaa, tiesinkö, että 3 naarastani, eivät ole raskaana. Yksi sitten oli.
Ja poikue tuli su.aamuyöllä, kyllä mä sen näin, että odottaa. Nyt 'mamma' ja lapset omassa häkissä ja kaksi muuta omassaan.
Kun ne olivat sisaruksia, niin saanko niitä koskaan enää tottumaan toisiinsa?
Kaikki muukin apu taas tervetullutta, meinaan noiden poikasten suhteen? En ole koskenutkaan heihin vielä, vasta joskus yli viikon päästä, eikö?
Poikue Tuli
18
527
Vastaukset
- 20+9
Yleensä naaraat saa ongelmitta takaisin laumaan, meillä ei ole ollut vaikeuksia. Jos naaras hyväksyy muut näin poikasten aikana (silä hyrrää hormonit oikein urakalla), juoksuta niitä yhdessä.
Poikasiin kuuluukin koskea pian syntymän jälkeen, jolloin tarkistat montako syntyi ja missä kunnossa ovat. Minkä ikäinen naaras on? Teiniäidille kannattaa jättää vain 3-4 poikasta, että kaikille riittää ruoka ja ettei kasvava emo itse kärsi poikasten vuoksi kohtuuttomasti. Jos poikasia on yli 12 tai niistä jotkut on selvästi pienempiä kuin muut, lopeta ne heti. Kun ovat kolmen päivän ikäisiä (eli tapauksessasi ylihuomenna), karsitaan poikue lopulliseen kokoon. Vaikka maitoa tuntuisi nyt riittävän esim. seitsemälle poikaselle, ne seitsemän kuitenkin kasvavat ja tarvitsevat koko ajan enemmän maitoa, jolloin emo taas rasittuu lisää.
Poikasten käsittely tapahtuu meillä niin, että ensin siirrän emon esim. kuljetusboksiin (jossa sillä on ruokaa). En häiritse imetystuokioita, vaan käsittelen poikasia kun emo ei ole pesässä vaan muualla häkissä. En hajusta käsiäni pesämateriaaleissa, koska normaali emo sietää ihmisen hajun poikasissaan - rotat syövät poikasiaan äärettömän harvoin vain siksi, että ihminen on niihin koskenut. Tarkista sukupuolet - se onnistuu jo suht hyvin kolmipäiväisenä. Naarailla on hännän tyvestä laskien näkyvissä peräaukko ja virtsanysty, joiden väli on lyhyempi kuin uroksilla. Urospoikasilla "pissavehje" on myös isompi kuin naarailla. Emättimen aukko on tytöillä tietenkin vielä kiinni, eikä yleensä erotu ihan pienillä poikasilla. Selkeintä olisi ehkä jättää vain naaraspoikasia emolle, silloin ei tarvitse erotella poikasia neliviikkoisina sukupuolten mukaan eri ryhmiin.
Poikasia on käsiteltävä päivittäin. Seuraat siten poikasten kehitystä, miten hyvin saavat maitoa (ihanne on, jos nakit näyttää siltä kuin ratkeaisivat maidosta - maito näkyy pienillä poikasilla mahanahan läpi alkoisena alueena) jne. Poikasten avatessa silmänsä kahden viikon tienoilla niille ihmisen haju ja kosketus on tuttua. Tämän jälkeen poikasia voikin lääriä mielin määrin ja mahdollisimman monta kertaa päivässä, että varmasti kehittyvät ihmisrakkaiksi. Neliviikkoisina ne voi hyvin vieroittaa emostaan. Poikaset on viisiviikkoisina luovutusikäisiä.
Emo tarvitsee nyt paljon ja tuhtia ruokaa. Esim. koirien maidonvastiketta voi antaa joka päivä, samoin esim. raejuustoa, kermaviiliä, kissan märkäruokaa yms. Naaras tarvitsee nyt paljon proteiinia ja rasvaa, että jaksaisi imettää vauvat ja mahd. kasvaa vielä itsekin. Normaaliin, monipuoliseen ruokavalioon siis nyt tuhteja eväitä lisäksi. Koiranruokaa voi lisätä siemenseokseen. Poikaset oppii syömään ja juomaan juomapullosta emon mallin mukaan ja nekin tarvitsevat pieninä tuhteja ruokia.
Missä päin asut? Jos asut Jyväskylässä tai lähitienoilla, voisin mahdollisesti tulla katsomaan poikasia ja antamaan lisää ohjeita vauvojen hoitoon. Toki tätäkin kautta voi kysellä, mutta vastaukset ei aina ole parasta laatua.- 20+9
..ja niillä ei-hyvillä vastauksilla tarkoitan ihmisiä, jotka ei rottien kasvatuksesta oikeasti tiedä.
- lounainen12
Luen tämän sun viestisi moneen kertaan vielä....
Oikeestaan pelottaa, mut nyt kaikki hyvin 'mamma' hoitaa niitä-
Emolle antanut 'kuivaa' leipää, maitoa, mitä tahansa mitä hän suostuu ottamaan. Ja tietty kaupasta ostettuja jyviä! Seuraan joka hetki kun hereillä olen niiden kehittymistä.
Tiedän,ettei olis tarvinnut ottaa kaikkia, mutta pakon edes otin (sano eläinkauppa, siis, et otan kaikki 3).
Mulla sentää tietoa marsuista // 2x koirista, niin ehköhän mä tiedä mitä teen, Noh, en ole ihan varma, koska rotat uus asia, täytyy myöntää.!!!
Kiitos neuvoista, tähän asti kaikki on menny hyvin... mut mitä teen jos joku menee pieleen.
EN ole koskenut pentuihin vielä, enkä aio vielä viikkon ainakaan !!
Anteeksi, jos pahotin sun mielen, jos rottia olet kasvattanut pitkään, siinä suhteessa olen oppilas.
hei - kliko
lounainen12 kirjoitti:
Emolle antanut 'kuivaa' leipää, maitoa, mitä tahansa mitä hän suostuu ottamaan. Ja tietty kaupasta ostettuja jyviä! Seuraan joka hetki kun hereillä olen niiden kehittymistä.
Tiedän,ettei olis tarvinnut ottaa kaikkia, mutta pakon edes otin (sano eläinkauppa, siis, et otan kaikki 3).
Mulla sentää tietoa marsuista // 2x koirista, niin ehköhän mä tiedä mitä teen, Noh, en ole ihan varma, koska rotat uus asia, täytyy myöntää.!!!
Kiitos neuvoista, tähän asti kaikki on menny hyvin... mut mitä teen jos joku menee pieleen.
Anteeksi, jos pahotin sun mielen, jos rottia olet kasvattanut pitkään, siinä suhteessa olen oppilas.
heiEI kaupan jyviä!!!! osta eläinkaupasta rottien ruokaa! ei oskuja tms
- lounainen12
kliko kirjoitti:
EI kaupan jyviä!!!! osta eläinkaupasta rottien ruokaa! ei oskuja tms
löytyy kuule OSKUjen kera mm. Rat Nature & kaupan joku omasekotus. Ja kaikki kelpaa mm. toi Oskukin, mikä siin on vikana?
Mamma on ed.hoitanut penikat hyvin, eikä ole niin rauhaton kun siirstin toisten rottien häkin vähän kauemmaksi hänestä. Ruoka maittaa ja hyvn hoitanut pesueen.
So far so gut. - 20+9
lounainen12 kirjoitti:
heiMaito on rotille turhaa, ja koska useimmat rotat on laktoosi-intolerantikkoja, se voi saada siitä ripulin. Hapanmaitotuotteet sopivat paremmin.
En minä mieltäni pahoita, yritän vain neuvoa, että poikue saisi parasta mahdollista hoitoa. Juurikin poikasiin koskemisessa olemme eri mieltä; minä räpellän vauvoja heti ekasta päivästä lähtien, eikä sen suhteen ole ongelmia tullut. Miten seuraat poikasten kehitystä jos et niihin koske?
Karsimisesta on täälläkin ollut puhetta, luult. jo edelliseltä sivulta löydät aiheesta asiaa. Jos poikasia on enemmän kuin 8 (meillä maksimikoko poikueelle), niille ei kaikille välttämättä riitä maitoa niin paljon, että kasvaisivat terveiksi rotiksi (hyvän vastustuskyvyn kehittyminen vaatii jo pikkupoikasena tarpeeksi ruokaa). Jos poikasia on liikaa, ne tosiaan jäävät vaille tarpeellista ruokaa; siihen ikään asti kun oppivat itse syömään kiinteitä, niillä on koko ajan nälkä ja jano. Onko se hyvää elämää vauvalle? 12 poikasenkin poikueessa voi joku nääntyä janoon ja nälkään, jos ihminen ei tee mitään. Poikasia on mahdotonta pitää keinoruokinnalla hengissä, siksi isosta poikueesta osa lopetetaan.
Osku on "kaikille" jyrsijöille tarkoitettu seos, mikä tarkoittaa sitä ettei se sovi yhdellekään jyrsimelle. Siinä ei ole rottien tarvitsemassa suhteessa kivennäis- ja hivenaineita, saati proteiinia ja rasvaa. Lisäksi siinä on väriaineita, jotka lisäävät rotan riskiä saada kasvaimia. Rat nature on varmasti parempi vaihtoehto. Lisää siihen koiranruokaa. Kuiva leipä on varsin ravintoköyhää; nyt on tosiaankin tärkeää että emo saa tarpeeksi proteiinia ja rasvaa ettei laihdu ja kuihdu!
Miksi muuten kysyt neuvoja, jos et aio toimia niiden mukaan? Marsu- ja koirakokemus ei paljon auta rottapoikueen hoidossa. - lounainen12
20+9 kirjoitti:
Maito on rotille turhaa, ja koska useimmat rotat on laktoosi-intolerantikkoja, se voi saada siitä ripulin. Hapanmaitotuotteet sopivat paremmin.
En minä mieltäni pahoita, yritän vain neuvoa, että poikue saisi parasta mahdollista hoitoa. Juurikin poikasiin koskemisessa olemme eri mieltä; minä räpellän vauvoja heti ekasta päivästä lähtien, eikä sen suhteen ole ongelmia tullut. Miten seuraat poikasten kehitystä jos et niihin koske?
Karsimisesta on täälläkin ollut puhetta, luult. jo edelliseltä sivulta löydät aiheesta asiaa. Jos poikasia on enemmän kuin 8 (meillä maksimikoko poikueelle), niille ei kaikille välttämättä riitä maitoa niin paljon, että kasvaisivat terveiksi rotiksi (hyvän vastustuskyvyn kehittyminen vaatii jo pikkupoikasena tarpeeksi ruokaa). Jos poikasia on liikaa, ne tosiaan jäävät vaille tarpeellista ruokaa; siihen ikään asti kun oppivat itse syömään kiinteitä, niillä on koko ajan nälkä ja jano. Onko se hyvää elämää vauvalle? 12 poikasenkin poikueessa voi joku nääntyä janoon ja nälkään, jos ihminen ei tee mitään. Poikasia on mahdotonta pitää keinoruokinnalla hengissä, siksi isosta poikueesta osa lopetetaan.
Osku on "kaikille" jyrsijöille tarkoitettu seos, mikä tarkoittaa sitä ettei se sovi yhdellekään jyrsimelle. Siinä ei ole rottien tarvitsemassa suhteessa kivennäis- ja hivenaineita, saati proteiinia ja rasvaa. Lisäksi siinä on väriaineita, jotka lisäävät rotan riskiä saada kasvaimia. Rat nature on varmasti parempi vaihtoehto. Lisää siihen koiranruokaa. Kuiva leipä on varsin ravintoköyhää; nyt on tosiaankin tärkeää että emo saa tarpeeksi proteiinia ja rasvaa ettei laihdu ja kuihdu!
Miksi muuten kysyt neuvoja, jos et aio toimia niiden mukaan? Marsu- ja koirakokemus ei paljon auta rottapoikueen hoidossa.Kiitos taas,
Aion mä, pitäskö mun nyt tuhota toi osku-pussi? Rotille kait tulee niit kasvaimia siitä huolimatta. Kaikki sun neuvos on hyviä....älä nyt ota 'hernettä'!
poikuees on kait 8 jäsentä, mutta kun joku sanoo et koskettele ja joku sanoo älä koske,,,niin jotain silt väliltä tarvii tehdä kait. joten aattelin vaan, et annan ainakin 1 vkon olla rauhas, tai niiden mamma ehkä puree mua...?
Miten niin joku kuivattu ruisleipä on köyhää, kun ihmisillekin tarjotaan hyvänä vaihtoehtona pullamössölle?
Mulla itel on tunne, et toi 'äiskä' kyl pärjää ton pesueen kans, mut en itsestäni tiedä, ja koska tohdin vaihtaa purut, kun tehnyt semmosen keon...jota sääli hajottaa, vai otanko reunoilta vaan?
Parhaani yritän, ekakertalainen kun satun oleen, ja eläinystävä kaikin tavoin! - lounainen12
lounainen12 kirjoitti:
Kiitos taas,
Aion mä, pitäskö mun nyt tuhota toi osku-pussi? Rotille kait tulee niit kasvaimia siitä huolimatta. Kaikki sun neuvos on hyviä....älä nyt ota 'hernettä'!
poikuees on kait 8 jäsentä, mutta kun joku sanoo et koskettele ja joku sanoo älä koske,,,niin jotain silt väliltä tarvii tehdä kait. joten aattelin vaan, et annan ainakin 1 vkon olla rauhas, tai niiden mamma ehkä puree mua...?
Miten niin joku kuivattu ruisleipä on köyhää, kun ihmisillekin tarjotaan hyvänä vaihtoehtona pullamössölle?
Mulla itel on tunne, et toi 'äiskä' kyl pärjää ton pesueen kans, mut en itsestäni tiedä, ja koska tohdin vaihtaa purut, kun tehnyt semmosen keon...jota sääli hajottaa, vai otanko reunoilta vaan?
Parhaani yritän, ekakertalainen kun satun oleen, ja eläinystävä kaikin tavoin!hei 20 9 taas,,,
mä asun länsirannikolla.
Enkä nyt tiedä onko mulla kausi-flunssa, vai olenko muka allerginen rotille tai niiden puruille.
Tännänkin kävin lääkärissä ja uudet silmätipat, kun on joku tulehdus silmissäni.
Voitko tässäkin asiassa auttaa? Voiko olla, et harmillisesti olisin allerginen (kun mulla on ennenkin eläimiä ollut) ja mistä saan uuden kodin heille, jos tarvis on, ja jos testi (mahd.torstaina) on positiivinen, koska en voi olla tässä kunnossa montaa viikkoa?
Onko teillä joku tietty piiri? Tarkoitan, että onko jotain välikättä, jos olen heille allerginen, niin saisin rotilleni hyvän kodin?
Liikaa pyydetty?
(siis oikeesti olen ihan 'tukossa', voi olla , toivottavasti jotain muuta, mutta pelkään, et allergiakin on mahdollinen) - 20+9
lounainen12 kirjoitti:
Kiitos taas,
Parhaani yritän, ekakertalainen kun satun oleen, ja eläinystävä kaikin tavoin!Minä heittäisin oskut roskiin. Kyllä rotille suht herkästi tulee kasvaimia perimästä yms riippuen, mutta pitääkö sitä riskiä kasvattaa tieten tahtoen?
Emo ei pure kun et anna tilaisuutta tulla. Siirrä emo ennen poikasten käsittelyä. Emo voi olla ärhäkkä poikasten suhteen sinne kolmenkin viikon ikään, joten varovainen saa olla. Tarkista nyt jo ne poikaset, laske montako on ja onko mahoissa maitoa vai ei.
Itse siivoan häkin yleensä hieman ennen synnytystä ja sitten meneekin reilu viikko ennen kuin tarvii taas siivota. Kyllä voi vaihtaa pesätarpeet kaikkineen, kunhan laittaa sitten uutta tilalle. Voit myös hieman muotoilla pesää samaan tapaan kuin emo tekee ennen kuin laitat poikaset sinne. Kyllä emo huolehtii lopusta.
Jos vertaat kuivan ruisleivän rasva- ja proteiinipitoisuutta vaikkapa koiranruokaa, saat samalla tilavuudella (esim. pari ruokalusikallista) koiranruokaa enemmän rasvaa & protskua kuin siitä ruisleivästä. Kyse on nyt imettävän emon ruokinnasta, jonka on oltava tuhtia ja tukevaa, muuten se ei jaksa. Rotan vertaaminen ihmisiin on aika turhaa. - 20+9
lounainen12 kirjoitti:
hei 20 9 taas,,,
mä asun länsirannikolla.
Enkä nyt tiedä onko mulla kausi-flunssa, vai olenko muka allerginen rotille tai niiden puruille.
Tännänkin kävin lääkärissä ja uudet silmätipat, kun on joku tulehdus silmissäni.
Voitko tässäkin asiassa auttaa? Voiko olla, et harmillisesti olisin allerginen (kun mulla on ennenkin eläimiä ollut) ja mistä saan uuden kodin heille, jos tarvis on, ja jos testi (mahd.torstaina) on positiivinen, koska en voi olla tässä kunnossa montaa viikkoa?
Onko teillä joku tietty piiri? Tarkoitan, että onko jotain välikättä, jos olen heille allerginen, niin saisin rotilleni hyvän kodin?
Liikaa pyydetty?
(siis oikeesti olen ihan 'tukossa', voi olla , toivottavasti jotain muuta, mutta pelkään, et allergiakin on mahdollinen)No ensimmäinen vinkki on kysyä kaupasta mistä ostit, saatko viedä takaisin. Poikasia ei tosin saa liikutella ennen vieroitusikää (4 vk).
Suomen Kesyrottayhdistys ylläpitää uutta kotia vailla -palstaa, johon voi rotista ilmoittaa. www.kesyrottayhdistys.fi Voit toki kysyä paikalliselta eläinten turvakodilta, voitko viedä rotat sinne; luultavasti ei ole ihan ilmaista, kun kyseessä ei ole hylätyt eläimet (ainakin täällä Jyväskylän seudulla toimiva veloittaa 50 €/eläin, jos omistaja luopuu - tuskin niin paljon ottaisi rotista).
Mitä käytät kuivikkeena? Jos pidät ihan tavispurua, ei ole ihme jos olet tukossa. En ole rotille allerginen, mutta havupuru tekee hirveät oireet. Se ei ole myöskään rotille sopivaa kuiviketta, niilläkin on herkät hengitystiet. En tiedä olenko herkkä männylle ylipäätään, koska esim. puupelletti aiheuttaa myös oireita. Haapahake Mörtti röpö on hyvä vaihtoehto, saa yleensä eläinkaupoista. Ei pölyä ja lehtipuusta tehtynä on muutenkin parempaa. - lounainen12
20+9 kirjoitti:
Minä heittäisin oskut roskiin. Kyllä rotille suht herkästi tulee kasvaimia perimästä yms riippuen, mutta pitääkö sitä riskiä kasvattaa tieten tahtoen?
Emo ei pure kun et anna tilaisuutta tulla. Siirrä emo ennen poikasten käsittelyä. Emo voi olla ärhäkkä poikasten suhteen sinne kolmenkin viikon ikään, joten varovainen saa olla. Tarkista nyt jo ne poikaset, laske montako on ja onko mahoissa maitoa vai ei.
Itse siivoan häkin yleensä hieman ennen synnytystä ja sitten meneekin reilu viikko ennen kuin tarvii taas siivota. Kyllä voi vaihtaa pesätarpeet kaikkineen, kunhan laittaa sitten uutta tilalle. Voit myös hieman muotoilla pesää samaan tapaan kuin emo tekee ennen kuin laitat poikaset sinne. Kyllä emo huolehtii lopusta.
Jos vertaat kuivan ruisleivän rasva- ja proteiinipitoisuutta vaikkapa koiranruokaa, saat samalla tilavuudella (esim. pari ruokalusikallista) koiranruokaa enemmän rasvaa & protskua kuin siitä ruisleivästä. Kyse on nyt imettävän emon ruokinnasta, jonka on oltava tuhtia ja tukevaa, muuten se ei jaksa. Rotan vertaaminen ihmisiin on aika turhaa.Hei taas 20 9
ja kiitos neuvoista jälleen. luen ne vielä uudelleen.
kyllä ne siel eläinkaupas sano, että kun soitin, että on myös vähemmän pöllyävää purua tarjolla , mut se maksaa myös enemmän, mä en nyt tiedä mitä puruu tos pussis on mikä mulla jo on, mutta varmaan sitä mitä arvelitkin.
Ehkä tämä tukkosuus puruista, ruuista, tai rotista, en tiedä kun en ole vielä diagnoosia saanut.
Mutta uudet eilen saamani lääkeet auttaneet oloani hieman.
Ja olen kuulevani, kun tässä tietokoneella istun, niin rotatkin 'aivastelee' , joten saattaapi olla näin, että jotain turhamaista purua on tos säkissä. Voihan hemmetti. !
Iloisia muuten, ja tulevat aina katsomaan kun tulen huoneeseen, emä varmaan vaan kyl ns. vartioi, mutta kivaa kuitenkin.
katotaan nyt miten tässä menee, ja etenee, kun en haluis luopuu, missään nimes!
Hitto! - lounainen12
lounainen12 kirjoitti:
Hei taas 20 9
ja kiitos neuvoista jälleen. luen ne vielä uudelleen.
kyllä ne siel eläinkaupas sano, että kun soitin, että on myös vähemmän pöllyävää purua tarjolla , mut se maksaa myös enemmän, mä en nyt tiedä mitä puruu tos pussis on mikä mulla jo on, mutta varmaan sitä mitä arvelitkin.
Ehkä tämä tukkosuus puruista, ruuista, tai rotista, en tiedä kun en ole vielä diagnoosia saanut.
Mutta uudet eilen saamani lääkeet auttaneet oloani hieman.
Ja olen kuulevani, kun tässä tietokoneella istun, niin rotatkin 'aivastelee' , joten saattaapi olla näin, että jotain turhamaista purua on tos säkissä. Voihan hemmetti. !
Iloisia muuten, ja tulevat aina katsomaan kun tulen huoneeseen, emä varmaan vaan kyl ns. vartioi, mutta kivaa kuitenkin.
katotaan nyt miten tässä menee, ja etenee, kun en haluis luopuu, missään nimes!
Hitto!Moikka kaikille tai aamua ! Nyt tarvitsen kyl kriisiapua.
Kyllä se varmasti on niin, että olen allerginen näille 'tytöille', koska eilenkin annoin yhden heistä kiipeillä hihaani moneen otteeseen, ja nyt on käsivarsi täynnä kutiavia punaisia jälkiä täynnä.
Joten jos joku haluaa Porin alueella 3 rotta-tyttöä tällä hetkellä poikueen, jonka kyllä Akvaariokeskus on luvannut ottaa, mutta en taida pystyä ketään pitämään kovin kauaa, koska olen jo ollut 1,5 viikkoa sairaslomalla, niin nyt olisi tehtävä päätös.
Onko kenelläkään antaa apua, tai tietäisi jonkun joka huolehtisi näistä, kun joudun ne luovuttamaan pois. ??? help?? - 10
lounainen12 kirjoitti:
Moikka kaikille tai aamua ! Nyt tarvitsen kyl kriisiapua.
Kyllä se varmasti on niin, että olen allerginen näille 'tytöille', koska eilenkin annoin yhden heistä kiipeillä hihaani moneen otteeseen, ja nyt on käsivarsi täynnä kutiavia punaisia jälkiä täynnä.
Joten jos joku haluaa Porin alueella 3 rotta-tyttöä tällä hetkellä poikueen, jonka kyllä Akvaariokeskus on luvannut ottaa, mutta en taida pystyä ketään pitämään kovin kauaa, koska olen jo ollut 1,5 viikkoa sairaslomalla, niin nyt olisi tehtävä päätös.
Onko kenelläkään antaa apua, tai tietäisi jonkun joka huolehtisi näistä, kun joudun ne luovuttamaan pois. ??? help??Kannataa käydä kesyrottayhdistyksen foorumilla ja laittaa sinne ilmoitus että etsivät uutta kotia. Siellä liikkuu harrastajia varmaan enemmän kuin täällä, joten voi olla että uusi koti löytyisi jo melko pian.
- lounainen12
10 kirjoitti:
Kannataa käydä kesyrottayhdistyksen foorumilla ja laittaa sinne ilmoitus että etsivät uutta kotia. Siellä liikkuu harrastajia varmaan enemmän kuin täällä, joten voi olla että uusi koti löytyisi jo melko pian.
Hei !
Katsotaan mitä nyt teen, koska mulla lääkärille soitto-aika tossa 14 korvilla.
En haluis luopuu, mutta pakon eessä ehkä olen, kysyn vielä ns.siedätyhoitoo, jos olen vaan täs samas huonees kun tytöt on, niin jos se auttais, kun mun kotikone=> tietokone samas huonees.? mikä neuvoksi?
Vaihdoin purut kahdelle tytölle tänään, ja hiukan aivastelin, vaikka ei siihen purujen vaihtoon kauaa aikaa mene !
Ootan nyt mitä lekuri sanoo, ja kysäsen sitten Akvaariokeskuksesta ja sen jälkeen kesyrottayhdistykseltä, mut en voi näin jatkaa, vaikka kuinka haluaisin. ! - zemppaaja
lounainen12 kirjoitti:
Hei !
Katsotaan mitä nyt teen, koska mulla lääkärille soitto-aika tossa 14 korvilla.
En haluis luopuu, mutta pakon eessä ehkä olen, kysyn vielä ns.siedätyhoitoo, jos olen vaan täs samas huonees kun tytöt on, niin jos se auttais, kun mun kotikone=> tietokone samas huonees.? mikä neuvoksi?
Vaihdoin purut kahdelle tytölle tänään, ja hiukan aivastelin, vaikka ei siihen purujen vaihtoon kauaa aikaa mene !
Ootan nyt mitä lekuri sanoo, ja kysäsen sitten Akvaariokeskuksesta ja sen jälkeen kesyrottayhdistykseltä, mut en voi näin jatkaa, vaikka kuinka haluaisin. !Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin ja allergia-oireilu saataisiin kuriin, rottien perhe elämän seurailu on todella antaoisaa, ja ylipäänsäkin rotta lemmikkinä on aivan ihana.
- lounainen12
zemppaaja kirjoitti:
Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin ja allergia-oireilu saataisiin kuriin, rottien perhe elämän seurailu on todella antaoisaa, ja ylipäänsäkin rotta lemmikkinä on aivan ihana.
Huomenia
Kävin nyt allergia testissä ja se kestää viikon tulla se vastaus, joten kyllä mä nyt sitten ainakin viikon niitä pidän....jos ei se olisikaan allergiaa, vaan jotain muuta.
Mä vähäsen pelkään tota 'mammaa' kun kätensä häkkiin laittaa ja antaa ruokaa, ja mun olis pakko siivota se häkki, mutta en tiedä miten hän suhtautuu poikueen liikutteluun, ehkä otan vaan reunoilta kakit pois. (?)
Kiva on seurata, ja tässä tietokoneella kun joutuu tekemään hommia, ja he ovat tässä samassa huoneessa. Nukun ihan eri huoneessa, mutta tänäänkin aamusti tuli hirvee aivastelukohtaus ja silmät valu kun tulin tähän huoneeseen antamaan aamupalaa.
Pikkasen tämä kyllä allergialta vaikutta, mutta edelleen ihmettelen, miksi oireet eivät tulleet heti, vaan 1,5 vkon päästä tuotuani heidät kotiin. Enkä koskaan ole millekkään eläimelle ollut allerginen.
hyvää päivän jatkoa kaikille :-) - 4+11
lounainen12 kirjoitti:
Huomenia
Kävin nyt allergia testissä ja se kestää viikon tulla se vastaus, joten kyllä mä nyt sitten ainakin viikon niitä pidän....jos ei se olisikaan allergiaa, vaan jotain muuta.
Mä vähäsen pelkään tota 'mammaa' kun kätensä häkkiin laittaa ja antaa ruokaa, ja mun olis pakko siivota se häkki, mutta en tiedä miten hän suhtautuu poikueen liikutteluun, ehkä otan vaan reunoilta kakit pois. (?)
Kiva on seurata, ja tässä tietokoneella kun joutuu tekemään hommia, ja he ovat tässä samassa huoneessa. Nukun ihan eri huoneessa, mutta tänäänkin aamusti tuli hirvee aivastelukohtaus ja silmät valu kun tulin tähän huoneeseen antamaan aamupalaa.
Pikkasen tämä kyllä allergialta vaikutta, mutta edelleen ihmettelen, miksi oireet eivät tulleet heti, vaan 1,5 vkon päästä tuotuani heidät kotiin. Enkä koskaan ole millekkään eläimelle ollut allerginen.
hyvää päivän jatkoa kaikille :-)Mitä kuuluu poikueelle näinä päivinä? ;)
- lounainen12
4+11 kirjoitti:
Mitä kuuluu poikueelle näinä päivinä? ;)
Moikka,...
Eläinliike kävi hakemassa tytöt ja pennut pois maanantaina, nyyh.
Mutta kyllä oireiluni helpotti heti.
Tosi harmi kun olin heihin jo kovasti kiintynyt, mutta en nyt vaan voinut pitää niitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803