Hei!
Mulla on koiranpentu joka on nyt reilu 5 kk. Ensimmäinen juoksuhan alkaa viimeistään ensimmäisen vuoden sisällä, jopa 6 kk ikäisenä.
eli tyhmiä kysymyksiä, koiralta siis tulee verta alapäästä? Miten toimin tilanteessa? Pitääkö olla sellaiset juoksuhousut koko ajan päällä vai pihalla vai kuinka? Kauanko juoksu kestä? Miten koiranpentu suhtautuu siihen? kiitos infosta.
tyhmä kysymys koiran juoksusta
13
10778
Vastaukset
Se on paljolti itsestäsi kiinni. Eli vuotavat verta kyllä. Riippuu niin koirastakin että miten paljon. Osa koirista pitää itsensä todella puhtaana, joten juoksuista ei juurikaan jälkiä näy. Osalta jäljiltä löytyy tippa sieltä ja toinen täältä, ja jotkut koirat sotkevat oikein urakalla. Meillä sakemanni sotkee ja pikkukoirista ei edes välttämättä lattian perusteella tiedä, että niillä on juoksu.
En ole koskaan hankkinut juoksupöksyjä. Koen jotenkin, että helpommalla pääsee lattioita luuttuamalla. Tosin jos tuo sakemannin roikale makoilisi sohvalla tai sängyssä, niin todennäköisesti olisin hankkinut.- diibu
Omalle kääpiökoiralleni hankin pöksyt lähinnä vierailuja varten mutta ei niitä sitten käytetty, niin vähän tiputteli ja järkeilin että paremmin se itsensä hoitaa kuin että esteenä jotkin pöksyt ois. Nyt ne on käyttämättömänä tallessa ja neitikin leikattu. Voihan niitä sitten käyttää jos vanhemmiten tulee pissivaivoja tuolle.
- minä-vain-
Ensiksikin kysyminen ei koskaan ole tyhmää. Ja sitten, verta tulee tietenkin. Meidän leidillä on juoksuhousut ja pidän niitä melkein koko ajan päällä. Yön aikana on muuten aina tiputtanut. Ulkona ei tietenkään, koska koira ei muuten pystyisi tekemään jätöksiään. Juoksuhousuihin pitää laittaa pikkuhousunsuoja suojaksi. Juoksu kestää n. 3 viikkoa. Kun koiralla on ensimmäiset juoksut, se ei välttämättä tajua pitää itseään puhtaana niin hyvin, kuin myöhemmillä kerroilla. Ainakin minun tyttösellä kävi näin. Ei kannata pitää koiraasi vapaana ulkona juoksun aikaan. Varaudu olemaan myös aika kärsivällinen, juoksun aikaan koiralta kuluu enemmän aikaa penkkojen nuuskimiseen ja merkkailuun. :)
- nartun emäntä
vuodessa ne juoksut tulee?
- love dog
nartun emäntä kirjoitti:
Yleensä kaksi kertaa vuodessa, joillakin kolme.
Jos on keskikokonen tai iso koira ,kannattaa opettaa juoksuhousuihin. Ja se tapahtuu siis niin,että kun housut on jalassa ,se koittaa ottaa pois niitä,niin ei käsky, ja huomio muualle. Itse olen opettanut neidit
niin,että housut jalkaan ja alan laittaa ruokaa niiden kuppeihin ja kun ne odottaa ruokaa,ne unohtaa ne housut. Jos koira saa olla sängyllä tai sohvalla,niin housut suojaa kyllä niitä,vaikka olisi pienikin koira. - hau hau
nartun emäntä kirjoitti:
shelttineidillä tuli ekat juoksut vasta 1v 4kk ikäisenä. Meinasin jo huolestua, mutta tulihan ne sieltä.
Seuraavat tulivat 11kk kuluttua eli näyttäisivät hänellä olevan vain kerran vuodessa Hyvä niin.
Minä käytän koiralla housuja öisin, koska nukkuu sängyssä ja pahimman vuodon aikana myös päivällä, jos tulee sotkua. Nyt on sujunut siistimmin kuin ekoilla juoksuilla. Kokemus opettaa koiraakin.
Minuakin jännitti kovasti juoksut, kun ei ollut aiempaa kokemusta narttukoirasta, mutta kyllä niiden kanssa on selvitty hienosti. - -onnimanni-
hau hau kirjoitti:
shelttineidillä tuli ekat juoksut vasta 1v 4kk ikäisenä. Meinasin jo huolestua, mutta tulihan ne sieltä.
Seuraavat tulivat 11kk kuluttua eli näyttäisivät hänellä olevan vain kerran vuodessa Hyvä niin.
Minä käytän koiralla housuja öisin, koska nukkuu sängyssä ja pahimman vuodon aikana myös päivällä, jos tulee sotkua. Nyt on sujunut siistimmin kuin ekoilla juoksuilla. Kokemus opettaa koiraakin.
Minuakin jännitti kovasti juoksut, kun ei ollut aiempaa kokemusta narttukoirasta, mutta kyllä niiden kanssa on selvitty hienosti.Lisää tyhmiä kysymyksiä, mutta pakko kysyä koska en ole ymmärtänyt tätä.
Elikkä tuleeko leikatulle nartulle vielä juoksut vai loppuuko ne jos leikkaa? - 19+11
-onnimanni- kirjoitti:
Lisää tyhmiä kysymyksiä, mutta pakko kysyä koska en ole ymmärtänyt tätä.
Elikkä tuleeko leikatulle nartulle vielä juoksut vai loppuuko ne jos leikkaa?nartulle ei tule juoksuja.
Hyvä, että uskallat kysellä "tyhmiäkin". Kukaan ei ole seppä syntyessään ja jos joku vaivaa, niin kysymällä se selviää. - Typerys123
19+11 kirjoitti:
nartulle ei tule juoksuja.
Hyvä, että uskallat kysellä "tyhmiäkin". Kukaan ei ole seppä syntyessään ja jos joku vaivaa, niin kysymällä se selviää.Kiitos infosta kaikille ja oikeen hyvistä vastauksista. Nyt olen vähän viisaampi koiran juoksun suhteen :)
- -onnimanni-
Typerys123 kirjoitti:
Kiitos infosta kaikille ja oikeen hyvistä vastauksista. Nyt olen vähän viisaampi koiran juoksun suhteen :)
Kiitos minunkin puolestani, kerrankin joku vastaa fiksusti täällä suomi24:ssä. :)
- ensikertalainen77
-onnimanni- kirjoitti:
Kiitos minunkin puolestani, kerrankin joku vastaa fiksusti täällä suomi24:ssä. :)
Minulla on 9 kk sheltti ja siitä ei mistään eritteistä huomaa, että on juoksu. Vain kurkkaamalla mahan alle näkee, että pientä tummaa on kertynyt, mutta hyvin vähän sitäkään. Koira pitää itsensä tosi siistinä. Vielä ei ole edes sänkyyn tullut mitään tippoja. Mutta käytös on muuten muuttunut eli haukkuu lähes kaikelle ja kaikille ja on muutenkin äksympi muille koirille. Aiemmin tätä ei ollut, joten pakko liittyä juoksuun.
- Tuhmakuselija.com
Saako nartun siis leikata ensimmäisten juoksunjen jälkeen. Tätä kysyttiin jo mut varmentaisin vielä, että siis ei ole juoksuja leikkaamisen jälkeen? ei tule verta ? :) kiitoksia.
- Eläinkouluttaja C.
Kyllä toki saa, pienempien koirien kanssa henkilökohtaisesti suosin että leikataan vasta ensimmäisen syntymäpäivän jälkeen niin koira kestää leikkauksen paremmin. Hom! koiraa ei voi steriloida (eli leikkauttaa) kun sillä on juoksu päällä koska silloin leikkaushaava vuotaa paljon enemmän.
Koiralla ei pitäisi tulla juoksuja eikä vuotoa steriloinnin jälkeen. Valitettavasti eri eläinlääkärit suosivat eri leikkausmenetelmiä ja jotkut eivät toimi yhtä hyvin kuin toiset. Esim. jos eläinlääkäri ei poista munasarjoja vaan ainoastaan sitoo munanjohtimet saattaa koiralle tulla juoksun oireita vielä leikkauksen jälkeen.
Suosittelen että käyt hyvällä eläinklinikalla steriloimassa koirasi, jotkut kunnalliset nimittäin suosivat edelleen vanhaa tekniikkaa :) Myös voi eläinlääkäriltä kysyä että aikooko poistaa munasarjat.
Hyvä että olet päätynyt leikkaamaan koirasi! Jos koiralla ei teetä pentuja on ihan turha antaa sen kärsiä juoksujaan. Muista sitten että heti ensimmäisestä päivästä alkaen leikkauksen jälkeen koirasi ruoka-annos on pienennettävä. Luonnon oma vitsi, kun koira leikataan sen aineenvaihdunta hidaastuu mutta ruokahalu kasvaa :)
Koirasta ei tarvitse tulla paksukainen vain koska se on leikattu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831