Nykyajan ruisleipä, missähän se on kasvanut ja minkä maan viljaa, kun vatsani suuttuu heti kun syön sitä.
Pitäisi olla terveellistä mutta murina ja kurina alkaa heti kun sitä syö.
Muu leipä ei sitä tee.
Liekö muilla vastaavia kokemuksia?
Ruisleipä??
27
573
Vastaukset
- Mur mur.
vielä, että se ei taida olla suomalaista enää ollenkaan?
- 33
osittain suomalaista.
" Ruista tuodaan lähinnä Saksasta, Ruotsista, Tanskasta ja Puolasta. Ensi talvena ruisleipää leivotaan mahdollisesti jauhoseoksesta, joissa kotimaisen rukiin osuus on vain viitisen prosenttia."
http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=1296
- onko tutkittu
ainakin Venäjältä.
Täytyy alkaa itse kasvattamaan tai ostaa luomua, mikä on varmasti suomalaista ruista.- Mur mur.
saakka ruisleipää syönyt, kotona aikoinaan sitä viljeltiin, ja jauhettiin myllyssä ja sehän oli varmasti luomua.
Mutta nämä nykyajan leivät eivät ole minulle sopivia. Mitä enemmän ruista sen pahempi.
Viikko etelässä, ilman ruisleipää, kaikki hyvin. Täällä kun sitä syön niin heti vatsa sekaisin! - Pirre*
Mur mur. kirjoitti:
saakka ruisleipää syönyt, kotona aikoinaan sitä viljeltiin, ja jauhettiin myllyssä ja sehän oli varmasti luomua.
Mutta nämä nykyajan leivät eivät ole minulle sopivia. Mitä enemmän ruista sen pahempi.
Viikko etelässä, ilman ruisleipää, kaikki hyvin. Täällä kun sitä syön niin heti vatsa sekaisin!leipä liian tuoretta, - joittenkin vatsa sitää paremmin ns. vanhaa ruisleipää - nykyäänhän ostetaan yleensä tämän aamuista leipää...oma vatsani ei oikein siedä tuoretta ruisleipää, sillä vaan..
Allergiaakin ruukiille voisi olla...
- ...
Oletko aivan varma, että ei ole snadia keliakiaa? Ruis on nykyisin ositain tuontitavaraa, ihan kuin maitokin. Kiitos demareitten ja Pekka Puskan. Mutta ruis ei siitä periaatteessa miksikään muutu, missä se kasvaa. Ja voihan sulla olla jotain muuta ruuansulatusongelmaa, ruis ei ole niin helppo vatsan prosessoitava kuin vehnäpulla.
=DW=- oree
huomion ovat tutkijat tehneet.
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/omalaakari/vastausarkisto/laktoosi_intoleranssi_ruisleipa - 11+5
jotakuta pierettää tai taivaalta sataa vettä, se on WC:n mielestä demareiden vika. Ilmeisesti Wc:n pässä olevan pissankin on joku demari nikin nuppiin lorauttanut!
- ...
11+5 kirjoitti:
jotakuta pierettää tai taivaalta sataa vettä, se on WC:n mielestä demareiden vika. Ilmeisesti Wc:n pässä olevan pissankin on joku demari nikin nuppiin lorauttanut!
Oliko Heinäluoman paluu noin aatetta nostattava asia? Oisit alkanut taistoleiseksi, ne sentään meni monttuun aatteensa kanssa .DDD
=DW=
- HTZA
suoliston koville, ainakin äkkiä aloitettuna.
Olkoon sitten Ruista tai muuta kuitua.
Kuidut raapivat limakalvon mukanaan ja antavat tilaa uuden kasvulle.
Limainen pasha tulee ulos aika vauhtia. Sama ilmiö kun Koiranputkella puhaltaa Pihlajanmarjoja. Tarpeeksi ilmaa niin putkeen kertyy painetta joka laittaa Marjan lentämään pitkälle.
Ja suusta pyllyyn on ihan putki vain.
Ja suolessa kuitu tekee "marjan".
Työreissuilla huomaa usein kuinka hotellin pytty on huitaisten pesty, voimalla ulostuva pasha ei lähde veden mukana, se tarttuu pytyn seinämiin.- viesti??
tässä tulikin hyvä esitelmä suoliston toiminnasta ja kuitujen vaikutuksesta siihen, kiitos.
Iltaa pohojanmaalta.
Niishän ny on nuas ruis ja muiskin leiviis sellaaset lisäainehet notta pysyyvät yhtä tuorehina siellä muovipussissaan vissihin viikkoja. Ei kotona leivottu ennenaikahan niin pitkähän oliis muovipussiis säilyny. Eikä niitä muovipussija erees ollu.
Itte ostan aina näkkileipää. Oon tullu siihen tuuminkihin notta, jos siihen ei niinkään tuhulaaltas niitä tyyrihiä säilöntäainehia ku soon kuivatuotes. Vaikka mistä sitä varmaksi tietää.
Aamulla ku aloottelen uutta päivää niin tykkään teekupiinkin kans näkkäristä. Voita päälle niin on mitä parhaan nautintoaines ja hyvänlaanen iltapalakin se on. Kuinka ny vaan.
terv. seppä ja Tiitu- ...
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Iltaa pohojanmaalta.
Niishän ny on nuas ruis ja muiskin leiviis sellaaset lisäainehet notta pysyyvät yhtä tuorehina siellä muovipussissaan vissihin viikkoja. Ei kotona leivottu ennenaikahan niin pitkähän oliis muovipussiis säilyny. Eikä niitä muovipussija erees ollu.
Itte ostan aina näkkileipää. Oon tullu siihen tuuminkihin notta, jos siihen ei niinkään tuhulaaltas niitä tyyrihiä säilöntäainehia ku soon kuivatuotes. Vaikka mistä sitä varmaksi tietää.
Aamulla ku aloottelen uutta päivää niin tykkään teekupiinkin kans näkkäristä. Voita päälle niin on mitä parhaan nautintoaines ja hyvänlaanen iltapalakin se on. Kuinka ny vaan.
terv. seppä ja Tiitusyön mielelläni näkkileipää. Tässä nykyajan säilöntäaine jutussa on kääntöpuolensa. Mä siis oikeasti tykkään oikein kuivasta ruisleivästä. Mukava syödä ja kun pureskelee tarpeeksi pitkään, sylki kai irrottaa makuaineita ja maku on äärettömän hyvä. Huonopuoli vaan, että nykyajan ruisleipä ei kuivi oikein millään, ennemmin vaikka homehtuu :(
Ja ks favoriiti on tietenkin rieska. Asiallista rieskaa ei saa kaupasta. Ei muuten ruisleipääkään, kerran katoin pakettia ja ruista oli 30 prossaa... Mutta kuiva rieska ja maalaisvoi päällä, vot,vot. Niin, ei muuten saa maalaisvoitakaan juuri mistään. Kerrn oli marketissa myytävänä, pöh, ei sillä ollut rakeisen ja suolaisen ja kunnolla rasvaisen maalaisvoin kanssa muuta tekemistä kuin nimi.
Kunnon ruisleipää en ole syönyt sen jälkeen kun meillä siirryttiin ostoleipään aikoinaan. Viimeisen kunnon hiivaleivän olen syönyt parikymmentä vuota sitten, mä oikeesti muistan sen. Ja senkin muistan kun sain yheltä mummolta uudisrieskaa viistoista vuotta sitten. Sitten on leipäpolitiikka ollutkin vähän kummallista. "Paahtoleipää" joopa joo, paketti vai mitä sitäkin pitäis syödä, että nälkä lähtee?
Muta osaako kukaan maapallolla enää tehdä sellaisia kunnon limppuja? Paksu ja kova ja makea kuori, ja sisällää... plaaplaa.
Pitsa on tämänpäivän leipä, hyvää sinällään, mutta, mutta... Siis tässä leipäasiassa olen sata prossaa UKK:n kanssa samoilla linjoilla. Ja Pekka Puskakin saa ne vähät pojot, mitä mä sille annan, just ruisleivästä paasaamisesta.
=DW= - Monta näkökulmaa
... kirjoitti:
syön mielelläni näkkileipää. Tässä nykyajan säilöntäaine jutussa on kääntöpuolensa. Mä siis oikeasti tykkään oikein kuivasta ruisleivästä. Mukava syödä ja kun pureskelee tarpeeksi pitkään, sylki kai irrottaa makuaineita ja maku on äärettömän hyvä. Huonopuoli vaan, että nykyajan ruisleipä ei kuivi oikein millään, ennemmin vaikka homehtuu :(
Ja ks favoriiti on tietenkin rieska. Asiallista rieskaa ei saa kaupasta. Ei muuten ruisleipääkään, kerran katoin pakettia ja ruista oli 30 prossaa... Mutta kuiva rieska ja maalaisvoi päällä, vot,vot. Niin, ei muuten saa maalaisvoitakaan juuri mistään. Kerrn oli marketissa myytävänä, pöh, ei sillä ollut rakeisen ja suolaisen ja kunnolla rasvaisen maalaisvoin kanssa muuta tekemistä kuin nimi.
Kunnon ruisleipää en ole syönyt sen jälkeen kun meillä siirryttiin ostoleipään aikoinaan. Viimeisen kunnon hiivaleivän olen syönyt parikymmentä vuota sitten, mä oikeesti muistan sen. Ja senkin muistan kun sain yheltä mummolta uudisrieskaa viistoista vuotta sitten. Sitten on leipäpolitiikka ollutkin vähän kummallista. "Paahtoleipää" joopa joo, paketti vai mitä sitäkin pitäis syödä, että nälkä lähtee?
Muta osaako kukaan maapallolla enää tehdä sellaisia kunnon limppuja? Paksu ja kova ja makea kuori, ja sisällää... plaaplaa.
Pitsa on tämänpäivän leipä, hyvää sinällään, mutta, mutta... Siis tässä leipäasiassa olen sata prossaa UKK:n kanssa samoilla linjoilla. Ja Pekka Puskakin saa ne vähät pojot, mitä mä sille annan, just ruisleivästä paasaamisesta.
=DW=Käyhän katsomassa DW Hagiksen hallista...siellä on todella hyvä leipätiski..toinen mistä haen jos, haluan niin oikein hyvää leipää on Stockman tai K-Mustapekka, Käpylä....nyt tullut Stadiin myös tällaisesta aika uudesta mestassa mikä sijaitsee Lasipalastsissa nimeltäää maalaistori... Siellä saa pienleipomoinen leipää...tuosta luin Hesarista...Sellain pieni leipomo kun Avillan joka toiminut Torkkelimäellä jo vuodesta -66 toimittaa sinne leipää täällä maalaistorilla sellain tiski kun Eat& Joy...joka tuota ruisleipää myy...tehdään alusta asti leipä pienissä erissä ...käsin..
;)) itse ajattelin laittaa ylös tiedon ja menen tsekkaan kun siellä päin tulee käytyä.... Nyt ollaan menossa takaisin siihen että, snadeja leipomoja jälleen suositaan...Punavuoressa yksi snadi leipomo myös...uskoisin tuohon mitä lehdessäkin...kun kysyntä kasvaa...niin;)) saamme täällä nauttia myös tuoreesta ja hyvästä leivästä...Eurooppalaiseen malliin...odotetaan nyt vaa...;)) vähäsen...muutosssa ilmassa. Tosin sitten muistettava että, hinta tietysti vähän eri...kun teollisissa tuotannossa...tai sitten opettele itse leipomaan;)) Friidu jo sen taidon osaa...mutta, ruisleipä vähän kenkkumainen...tahtoo jäädä hiukan raa´aksi sähköuunissa paistettuna....
tsau:Friidu - hairioilmoitus
... kirjoitti:
syön mielelläni näkkileipää. Tässä nykyajan säilöntäaine jutussa on kääntöpuolensa. Mä siis oikeasti tykkään oikein kuivasta ruisleivästä. Mukava syödä ja kun pureskelee tarpeeksi pitkään, sylki kai irrottaa makuaineita ja maku on äärettömän hyvä. Huonopuoli vaan, että nykyajan ruisleipä ei kuivi oikein millään, ennemmin vaikka homehtuu :(
=DW=Pitsat ja hampurilaiset sisältävät ns. "trans-rasvahappoja". Ne ovat nestemäisiä rasvoja joista on kemiallisella käsittelyllä saatu huoneenlämmössä kiinteitä, ja ne ovat ilmeisen epäterveellisiä.
Esim. AITO VOI on kohtuullisesti käytettynä A-, D- ja E-vitamiinin hyödyllinen lähde.
Samoin kun puhutaan "kesällä lihomisesta" syynä ei ole A) Makkaran syönti tai B)Oluen juonti.
Kyse on niiden molempien YHTÄAIKAISESTA käytöstä. Niistä aiheutuu elimistöön YHDESSÄ kemiallinen reaktio joka lihottaa paljon enemmän kuin jos nauttisit molempia erillään. Tähän en löydä hienoa kirjakieltä mutta ottakoon selvän kuka haluaa. Tai kuka uskoo..
Onneksi nyt on vasta helmikuu eli jokainen ehtii vaihtaa ensi kesän grillaussuunnitelmansa. Eli viiniä, olutta tai väkevämpää ja sen kanssa esim. pariloitua kananrintaa. Tai sitten makkaraa ja kossua vissyllä. - Pirre*
... kirjoitti:
=DW=tehä ite niin saa hyvää leipää, ei se nyt niin kaksinen vaiva ole..hiivaleipäkin - helppoa kuin heinänteko..
- ...
Pirre* kirjoitti:
tehä ite niin saa hyvää leipää, ei se nyt niin kaksinen vaiva ole..hiivaleipäkin - helppoa kuin heinänteko..
Ja sähköuuni.
Mutta on mulla oikee muurattu leivinuunikin mökillä. Mä olen useammankin kerran koittanut paistaa rieskoja siinä. Lopputulos aina ollut säälittävä. Pari perusvikaa tiedän. Liian hienoksi jauhetut ohrajauhot. Sekä se, että en millään uskalla lämmitää uunia rieskanpaistolämpötiloihin. Mitä lie asteissa, mutta kaikki ohuen rieskan tapaiset leivät, olkoon lavashit tai pitat tai mitä tahansa, paistetaan todella kuumassa uunissa.
Mä oon sitten aikani yriteltyäni käyttänyt leivinuunia sitten lähinnä lämmitykseen, makkatanpaistoon ja karjalanpaistin tekemiseen. Omituinen luukku muuten,, siis matala, ei kinkku mahdu sisään lekallakan, kokeilt on.---- Ruisleipään pitäis jostain keikata juuri.
Mutta hyvän pitsapohjan mä osaan tehdä.. jeejeee.
=DW= - ...
hairioilmoitus kirjoitti:
Pitsat ja hampurilaiset sisältävät ns. "trans-rasvahappoja". Ne ovat nestemäisiä rasvoja joista on kemiallisella käsittelyllä saatu huoneenlämmössä kiinteitä, ja ne ovat ilmeisen epäterveellisiä.
Esim. AITO VOI on kohtuullisesti käytettynä A-, D- ja E-vitamiinin hyödyllinen lähde.
Samoin kun puhutaan "kesällä lihomisesta" syynä ei ole A) Makkaran syönti tai B)Oluen juonti.
Kyse on niiden molempien YHTÄAIKAISESTA käytöstä. Niistä aiheutuu elimistöön YHDESSÄ kemiallinen reaktio joka lihottaa paljon enemmän kuin jos nauttisit molempia erillään. Tähän en löydä hienoa kirjakieltä mutta ottakoon selvän kuka haluaa. Tai kuka uskoo..
Onneksi nyt on vasta helmikuu eli jokainen ehtii vaihtaa ensi kesän grillaussuunnitelmansa. Eli viiniä, olutta tai väkevämpää ja sen kanssa esim. pariloitua kananrintaa. Tai sitten makkaraa ja kossua vissyllä.tässä samoilla linjoilla ollaan. Ohra tulee lähinnä keskioluesta.
Tossa oli muuten joku konsulentti kaupassa. Tykitti jotain ohrasta tehtyä jugurtin tyyppistä mömmöä. Pirun hyvää! En muista firman nimeä, mutta se oli Kaarinasta. Jotain maitohappobakteereita jna. Mä diggaan maitohappobakteereista, net on terveellisä luonnon aineita ja hapankaali on hyvää.
=DW - ...
Monta näkökulmaa kirjoitti:
Käyhän katsomassa DW Hagiksen hallista...siellä on todella hyvä leipätiski..toinen mistä haen jos, haluan niin oikein hyvää leipää on Stockman tai K-Mustapekka, Käpylä....nyt tullut Stadiin myös tällaisesta aika uudesta mestassa mikä sijaitsee Lasipalastsissa nimeltäää maalaistori... Siellä saa pienleipomoinen leipää...tuosta luin Hesarista...Sellain pieni leipomo kun Avillan joka toiminut Torkkelimäellä jo vuodesta -66 toimittaa sinne leipää täällä maalaistorilla sellain tiski kun Eat& Joy...joka tuota ruisleipää myy...tehdään alusta asti leipä pienissä erissä ...käsin..
;)) itse ajattelin laittaa ylös tiedon ja menen tsekkaan kun siellä päin tulee käytyä.... Nyt ollaan menossa takaisin siihen että, snadeja leipomoja jälleen suositaan...Punavuoressa yksi snadi leipomo myös...uskoisin tuohon mitä lehdessäkin...kun kysyntä kasvaa...niin;)) saamme täällä nauttia myös tuoreesta ja hyvästä leivästä...Eurooppalaiseen malliin...odotetaan nyt vaa...;)) vähäsen...muutosssa ilmassa. Tosin sitten muistettava että, hinta tietysti vähän eri...kun teollisissa tuotannossa...tai sitten opettele itse leipomaan;)) Friidu jo sen taidon osaa...mutta, ruisleipä vähän kenkkumainen...tahtoo jäädä hiukan raa´aksi sähköuunissa paistettuna....
tsau:FriiduHallit on hyviä. Mulla vaan silleen, että en viitsi käydä keskustassa tai sielläpäin kuin pari kertaa vuodessa. Ei oikein ole mitään asiaa ja junamatkat on ahdistavia kun spedet tunkee iholle. Autolla voisi käydä, jos viitsis maksaa parkkimaksut. Toimiiko se muuten oikeasti, että heittää parkkisakon viereisen auton lasiin ja joku tollo maksaa sen epähuomiossa?
=DW= - Monta näkökulmaa
... kirjoitti:
Ja sähköuuni.
Mutta on mulla oikee muurattu leivinuunikin mökillä. Mä olen useammankin kerran koittanut paistaa rieskoja siinä. Lopputulos aina ollut säälittävä. Pari perusvikaa tiedän. Liian hienoksi jauhetut ohrajauhot. Sekä se, että en millään uskalla lämmitää uunia rieskanpaistolämpötiloihin. Mitä lie asteissa, mutta kaikki ohuen rieskan tapaiset leivät, olkoon lavashit tai pitat tai mitä tahansa, paistetaan todella kuumassa uunissa.
Mä oon sitten aikani yriteltyäni käyttänyt leivinuunia sitten lähinnä lämmitykseen, makkatanpaistoon ja karjalanpaistin tekemiseen. Omituinen luukku muuten,, siis matala, ei kinkku mahdu sisään lekallakan, kokeilt on.---- Ruisleipään pitäis jostain keikata juuri.
=DW=joo...onnellinen mulla vaan leipäkone ja sähköuuni;))) Oisko noi uunit joissa näitä rieskoja jotenkin muurattu myös toisin....mut hei kokeile valurautapannuu sähkölevyllä...jos pitaleipää haluut väsää...onnistuu muuten...joskus, tehnyt....ihan normaali takina...tarpeeksi kuuma pannu...ei öljyä...siihen pannuun ....mutta lisää itse taikinaan...ja tarpeeksi ohkaisia kun teet...eivät pala kiinii...ylimääräiset jauhot vaa pinnalta veks...
tsau:Friidu - Monta näkökulmaa
... kirjoitti:
Hallit on hyviä. Mulla vaan silleen, että en viitsi käydä keskustassa tai sielläpäin kuin pari kertaa vuodessa. Ei oikein ole mitään asiaa ja junamatkat on ahdistavia kun spedet tunkee iholle. Autolla voisi käydä, jos viitsis maksaa parkkimaksut. Toimiiko se muuten oikeasti, että heittää parkkisakon viereisen auton lasiin ja joku tollo maksaa sen epähuomiossa?
=DW=ei olla kokeiltu;))) voihan se onnistua...liian umpimielisen rehellisiä...harvemmin parkkareita keskustassa kun maksetaan se aika mikä siellä ollaan...halvemmaksi tulee nousta dösaan ja tai jättää auto vähän keskustasta pois...sunnuntaisin sitä tilaa enemmän... Älä aja autoa ihan keskustaan? jätä vaikka vanhalle messuhallin parkkariin jos, Manskua pitkin tuut... Ei tuo kerta dösalippu nyt niin....2,5 e. Onko 1 tunnin voimassa leimauksesta...tai osta sellainen sarjalippu...sen hintaa en tiedä matkoja kuitenkin kymmenen...siinä...samalla lipulla sitten voi muutkin matkustaa.. HKL sivuilla tarkemmin nämä lippujen hinnat..kandee sieltä katsoa;)) Friidu itse niin harvoin nyt dösalla tai spåralla tällähetkellä liikkuu...niin ei oikein tiedä tarkkoja lippujen hintoja...
tsau:Friidu - hairioilmoitus
Monta näkökulmaa kirjoitti:
joo...onnellinen mulla vaan leipäkone ja sähköuuni;))) Oisko noi uunit joissa näitä rieskoja jotenkin muurattu myös toisin....mut hei kokeile valurautapannuu sähkölevyllä...jos pitaleipää haluut väsää...onnistuu muuten...joskus, tehnyt....ihan normaali takina...tarpeeksi kuuma pannu...ei öljyä...siihen pannuun ....mutta lisää itse taikinaan...ja tarpeeksi ohkaisia kun teet...eivät pala kiinii...ylimääräiset jauhot vaa pinnalta veks...
tsau:Friidu"DW"kommentoi että luukkunsa on niin ahdas ettei "kinkku" mahdu sisään..... "Friidu" haluaa pitää pannunsa kuumana mutta öljyt pitää heittää suoraan "taikinaan", ei kuumaan pannuun......ylimääräiset....vain pinnalta veks...*huoks*
Mä lähden nukkumaan kun mielikuvitus alkoi laukkaamaan :/ Taidan olla väsynyt. Hyvää yötä pannuinenne ja luukkuinenne :) ... kirjoitti:
Ja sähköuuni.
=DW=laita lämpimään veteen ruileipä paloja, hiivaa ja ruisjauhoja ja anna sipistä joitakin vuorokausia pikkuisen lämpimämmässä paikassa..esim. lämminvesivaraajan päällä tai siellä lämmitetyn leivinuunin päällä..varo ettet tee liian paksua velliä, muuten puskee sen liemen uunille :) Kannattaa varata isohko sango..et on laitaa mitä kiivetä...:)
Jonkun päivän päästä hämmentelet ja maiselet happamuuden, ja sitten voi vaikka pitää vielä yön yli niin että lisää pikkuisen ruisjauhoja. Seuraavaksi lisäät hiivaa yhen kuivapussin, - äkkinäisen kannattaa laittaa hiivaleipäjauhoja n. vaikka puoli kiloa kahen vesi litran taikinaan. Sitten alustat sopivaksi ruisjauhoilla ja eikun uunille kohoamaan n. tunti siinä menee - ehkä en ole niin kelloa vahtinu.
Kun taikina on kohonnu n. kolminkartaiseksi, leivot leipäsiksi ja taas kohotat raidalliseksi, kuin raskausarpisiksi :). Kun leivät ovat paistovalmiit, niin tunniksi uuniin n. 250 asteeseen..kyllä pitäisi onnistua..
Mie en noista rieskoista tiijjä, kun ne ei kuulu tämän puolen perinneleipiin..
P.s. muista ottaa juurta pakkaseen, noin kissanpään kokoinen pala..tai kyllä joistain leipomoista saa valmista juurtakin..olen kuullut. Ja leivän paisto on kivaa :)- Monta näkökulmaa
"DW"kommentoi että luukkunsa on niin ahdas ettei "kinkku" mahdu sisään..... "Friidu" haluaa pitää pannunsa kuumana mutta öljyt pitää heittää suoraan "taikinaan", ei kuumaan pannuun......ylimääräiset....vain pinnalta veks...*huoks*
Mä lähden nukkumaan kun mielikuvitus alkoi laukkaamaan :/ Taidan olla väsynyt. Hyvää yötä pannuinenne ja luukkuinenne :);)))) suomenkieli....jotenki sinnepäin...
Hyvää Yötä sulle...nuku hyvin...itsekin näköjään valmista....sitä se urheilu teettää...menee loppukin suomenkieli ja sanat solmuun... Odottakaa vaa...tässä kun joka toinen päivä urheilun ja urheilen...;)) teksti sit sen näköistä...Siis urheilu vaikuttaa aivoihin!! Jess....
tsau:Friidu - ...
"DW"kommentoi että luukkunsa on niin ahdas ettei "kinkku" mahdu sisään..... "Friidu" haluaa pitää pannunsa kuumana mutta öljyt pitää heittää suoraan "taikinaan", ei kuumaan pannuun......ylimääräiset....vain pinnalta veks...*huoks*
Mä lähden nukkumaan kun mielikuvitus alkoi laukkaamaan :/ Taidan olla väsynyt. Hyvää yötä pannuinenne ja luukkuinenne :)Pahus, pitikin sattua...
=DW= - Monta näkökulmaa
... kirjoitti:
Pahus, pitikin sattua...
=DW=Friidu on ihan hyvä kinkku...älä nyt..;))) vaikka karsinaa ei ole nähnyt...Stadilainen aito luomu kinkku;))) Harvinaislaatuinen yksilö... DW...:ee turhan nipo vaa...sekö ei ymmärrä ;))) mitään....hyvän päälle...;))))
tsau:Friidu
- inteleukelli
Kasvavat Tsavon etelärannalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja
Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve283088Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U682158Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa
Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..1801968SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918
kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,1221923Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?
Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut11775Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin941558Purralla luistaa hihna isolla pyörällä
Näki taas eilisillan tv-tentissä kuinka paniikissa oli kannatusromahduksen takia. Ei saanut kuin tiuskittua yksittäisiä331433- 901211
Miksi kaikki avioeronneet miehet eivät kunnioita naisia?
Niin. Miksi avioeronneet miehet kohtelevat huonosti naisia, jotka lähestyvät heitä? Tämä on kokemuksen rintaääntä. Tämä2131168Martina Aitolehti murtui Erikoisjoukoissa Matias Petäistön käsittelyssä - Tästä oli kyse
Yksi Erikoisjoukot-kauden julkkiskisaajista on yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti. Aitolehti on pärjän121080