Niin Kysyisin tässä onko kellään "KSA Silmakeskus" nimisesstä paikasta kokemuksia. Eli itse olen haravoinut kyseistä nettisivua ja itseä hämmästyin sen leikkauksen hinnasta, mutta tuli mutka matkaan siinä että Helsingissä sijaitsee toimipiste mutta Tallinnassa on itse leikkausoperaatio eli onko sitten luotettavuutta että meneekö kaikki niinkuin pitäisi. Itse ajattelisin että ihmisiähän ne Tallinnassakin asuvat ovat, mutta sit tulee se järjen huuto!
Sivua selatessa huomasin myös tämän:
KSA Silmalaserleikkaus on edullinen: säästät jopa 850 euroa!
Esitutkimukset Helsingissä
Ilmaiseksi Tallinnaan ja takaisin
Laserleikkauksen päivänä yöpyminen hotellissa ja taksikuljetukset KSA Silmakeskukseen ja takaisin.
Itse olen niin turhautunut näihin silmälaseihin ettei ole oikein mitää rajaa.
Tässä vielä linkki kyseisestä nettisivusta. http://silmalaserleikkaus.fi/
Silmien Laserleikkaus Tallinnassa?
36
11390
Vastaukset
- Ullis61
Onhan ne luotettavia ihan yhtälailla kuin meilläkin, muuten koko leikkauksia ei siellä tehtäis, olisivat saaneet toimintakiellon! Ja hehän toimivat suomalaisten huippu silmälääkäreiden kanssa yhteistyössä. Itse menisin heti, mutta SKA:sta soittivat ja sanoivat minulla olevan liikaa ikää!! Olen 48-v ja rillini on aivan kauhea riesa minulle - ikänäköni kanssa! En ole saanut toimivia kaksiteholaseja, joten rahaa on mennyt paljon hukkaan! Nyt käytän vain kaukolaseja ja lähityössä otan lasit pois tai siristelen lasien alta ja nämä menetelmät rasittaa niin pirusti silmiä ja jatkuvalla pääsäryllä, niin ja tietty rillit on sitten aina hukassa! Nytpä kysyn: ONKO KUKAAN YLI 45-v OLLUT SILMÄLASEROINNISSA JA MISSÄ ym. kertokaa ihmeessä, niin tiedän kannattaako edes haaveilla rillittömyydestä!!!
- t***a
Täytin SKAn nettisivuilta arviointilomakkeen. Sama juttu, minulle vastattiin ettei kannata koska olen liian vanha (46 v). Vaikka en edes havitellut täyttä lasittomuutta, vaan kohtuullisempi arvoja monitehoille. No, se oli heidän näkökantansa. Ikääntyviä ei heidän mielestään tarvitse pelastaa likinäöltä, kun saamme kuitenkin lukulasit. Siispä laitettiin Suomessa silmän sisäiset piilolinssit. Kallista, mutta harkitse! Monitehoihinkin uppoaa paljon rahaa, jos on ne vahvat. Nyt pärjään vielä Tiimarin halpalaseilla.
- Omat silmät
Olen jo muutaman vuoden päästä pääsemässä eläkkeelle ja olin viime vuonna laserleikkauksessa. Se oli elämäni suurin virhe. Olisipa minullekin sanottu, että olet liian vanha.
Mikäkö on ongelma...autojen valot ovat kuin tähtisädetikut, liikennevalojen ympärillä pyörii Saturnuksen renkaat, ei millään laseilla näe läheskään yhtä hyvin kuin vanhoilla laseilla ennen silpomista, ei tunnu hyvältä katsella mitään lasien kanssa, mutta ei myöskään ilman, tarkan harrastuksen tekeminen on onnetonta, päätä särkee, kiusaan läheisiäni valittamisella, silmiä kirvelee ja kuivaa... Olen suoraan sanoen todella pettynyt.
Mutta niin on maailmalla monet muutkin, http://www.afterlasik.com/blog/ - "laatua?"
Toi toimintakieltoon luottaminen tuntuu melko sinisilmäiseltä. Ja kun ikä ei ole este taittovirheen korjaukselle, niin alkaa kuulostaa jo oudolta.
Keiden suomalaisten huippusilmälääkäreiden kanssa KSA:n ainoa silmäkirurgi tekee yhteistyötä? Ja mitä se sitten edes takaa..? - wtfq
Omat silmät kirjoitti:
Olen jo muutaman vuoden päästä pääsemässä eläkkeelle ja olin viime vuonna laserleikkauksessa. Se oli elämäni suurin virhe. Olisipa minullekin sanottu, että olet liian vanha.
Mikäkö on ongelma...autojen valot ovat kuin tähtisädetikut, liikennevalojen ympärillä pyörii Saturnuksen renkaat, ei millään laseilla näe läheskään yhtä hyvin kuin vanhoilla laseilla ennen silpomista, ei tunnu hyvältä katsella mitään lasien kanssa, mutta ei myöskään ilman, tarkan harrastuksen tekeminen on onnetonta, päätä särkee, kiusaan läheisiäni valittamisella, silmiä kirvelee ja kuivaa... Olen suoraan sanoen todella pettynyt.
Mutta niin on maailmalla monet muutkin, http://www.afterlasik.com/blog/Mitenköhän nämä mahdolliset ongelmat liittyvät ikään, meinaatteko että riskit ovat suurempia? Äitini ystävä kävi 68-vuotiaana lasikissa ja on todella tyytyväinen lopputulokseen.
- Antilasik
wtfq kirjoitti:
Mitenköhän nämä mahdolliset ongelmat liittyvät ikään, meinaatteko että riskit ovat suurempia? Äitini ystävä kävi 68-vuotiaana lasikissa ja on todella tyytyväinen lopputulokseen.
Joskus muistan Suomessakin sanotun, että liian vanhana ei pitäisi mennä ko operaatioon. Kun menettää luonnon omat lukulasit, siinä on jo kylliksi ongelmaa. Eräs asia taitaa olla paremmin, kuin nuorilla silvotuilla. Ei tarvitse niin montaa vuotta (tilastollisesti) maitten päällä huonolla näöllä pärjätä.
- Aune Mänttäri
Silmäklinikka RE- Focus, Tohtori- Professori Pait Teesalu tutki silmäni v. 2014 Maaliskuussa ja saman tien sain korjaavan leikkauksen ( toimenpiteen)
Ennen hoitoa olin jo suurissa vaikeuksissa näköni kanssa.
Niin hakeuduin oman paikkakuntani keskussairaalan silmäosastolle, kysyin neuvoa po. sairaalan osaston sihteeriltä kuinka voisin päästä lääkärintarkastukseen ja kertoen näköni nopeasta heikentymisestä ja siitä, että silmänpohjarappeuma ja kaihi on todettu jo n. 6 v. ennen soittoani
Kotka Carea Silmäosaston sihteerille. Sihteeri neuvoi "terveyskeskuksen oma lääkäri voi tutkia silmät ja antaa suosituksen tänne lääkärin tarkastukseen".
Sain oman lääkärin lausunnonhyvin nopeasti ja hän lähetti lausuntonsa kiireellisenä Kotkaan Carean silmäosastolle.
Nopeasti tuli vastaus jonka oli kirjoittanut Kotka Carean Silmäosaston ylilääkäri " mm. Ette täytä kriteereitä joten lähetettä ei käsitellä, ottakaa yhteys omaan yleislääkäriinne"
Kertaakaan en ollut käynyt Kotka Carean silmäosastolla. En tunne kyseisen
silmäosaston ylilääkäriä ( selvännäkijää) joka ilman silmieni tarkastusta voi lausua " ette täytä kriteerejä"
Hakeuduin Tarttoon Silmälääkärin vastaanotolle. Ajattelin, että en ole ehkä poliittisesti sopiva hoidettavaksi synnyinmaassani jossa olen tehnyt työtä 9 v. alkaen käytännöllisesti katsottuna joka päivä ja kunkun omassa maassani sitä ei järjestynyt täytän Heinäkuussa 78 v.
Kun hain lupaa saada hoitoa toisessa EU-valtiossa, kyseinen ylilääkäri Kotka Carea silmäosaston ylilääkäri ei puoltanut hoitoa toisessa Eu-maassa vaan lausui " kaihileikkaus on perusterveydenhoitoon kuuluva" mutta itse hän teki kielteisen päätöksen silmieni tarkastamisen estämiseksi ja hoitamiseksi oman asuinkuntani silmäosastolla Kotka Carea ja toisen kielteisen päätöksen hän teki puoltamatta silmieni tarkastusta ja hoitoa hoidon toisessa EU .
Kunnallinen terveydenhoito ei takaa terveyspalveluja pienituloisilla kansalaisille suomessa vaan on varattu keskussairaalan lääkäreiden yksityispotilaille ja muiden yksityislääkäreiden lähetteen saaneiden hoitoa varten.
Minua hävetti mennä Viroon hoitoon.
Mutta matka oli kuin aukko toisenlaiseen maailmaan niin hyvän kohtelun sain kaikkialla missä tapasin ihmisiä.
Sydämellisesti Kiitän RE-Focuksen Henkilökuntaa ja Kirurgi Professori Pait
Teesalua. SUOSITTELEN!
- jep jep jep
mistä osoitteesta tätä virolaisten mainosta pukkaa koko ajan tämä ei ole mainospalsta. 850 euroa tuntuu pieneltä summalta jos esim sokeutuu.
- ullis61
ei me mitään mainosteta, vaan keskustellaan :)
- sokea piste
ullis61 kirjoitti:
ei me mitään mainosteta, vaan keskustellaan :)
Olen pahoillani vaivoistasi.
Samoista ongelmista kärsivät sadattuhannet Lasik-potilaat maailmalla, ei ole iästä kiinni.
Lasik-'näönkorjausleikkaukset' ovat järkyttävä lääketieteellinen erehdys, silloinkin kun se tehdään ammatitaitoisesti. Ainutlaatuisille silmille aiheutetaan usein peruuttamaton vahinko. Suuri osa leikatuista esimerkiksi kärsii kroonisesta silmien kuivuudesta, kun katkaistaan elintärkeät hermot, joiden tehtävänä on viestiä aivoille että silmät kaipaavat kostuttamista. Todellisuudessa läppä ei välttämättä koskaan täysin parane. Menetelmä on ollut käytössä nyt vasta 15 vuotta, sen kaikkia haittoja ei vain ole vielä ehtinyt tullut laajaan tietoon, muutoin se olisi jo tajuttu lopettaa. Monet pettyneet eivät sitä paitsi edes kehtaa tuoda julki ongelmiaan, heitä niin hävettää oma päätöksensä jonka piti olla ikkunan avaus uuteen elämään. Liukuhihnalta leikkauksia tehtailevat toimivat vastuuttomasti kun eivät tuo kylliksi esiin haittoja ja riskejä, heidän strategiansa on sokaista asiakkaan päätöskyky vetoamalla viimeisimpään käytettävissä olevaan tekniikkaan ja kokemukseen alalta, suuresta määrästä epäonnistumisia vaietaan, ei haluta pilata mainetta ja vakuutetaan potilaalle että kyllä se siitä ajan kanssa, monista oireista ei edes oteta vastuuta vaikka ne johtuvat juuri Lasik-leikkauksista. Potilalle voidaan antaa puhtaat paperit, "hyvältähän ne vaikuttavat", vaikka potilas itse tietää paremmin. Lueppa tarkkaan mitä minä oikein tossa ekassa lauseessa kysyn? ONKO KELLÄÄN KYSEISESTÄ PAIKASTA KOKEMUSTA?
Ja tää ei oo mikään mainos palsta eikä ollu edes tarkoitus mainostaa jos sinusta tuntu siltä. Kannattaa lukea tarkkaan mitä missäkin lukee eikä tehdä vääriä johtopäätöksiä asian suhteen.- KokemusHyvä
KlaZu kirjoitti:
Lueppa tarkkaan mitä minä oikein tossa ekassa lauseessa kysyn? ONKO KELLÄÄN KYSEISESTÄ PAIKASTA KOKEMUSTA?
Ja tää ei oo mikään mainos palsta eikä ollu edes tarkoitus mainostaa jos sinusta tuntu siltä. Kannattaa lukea tarkkaan mitä missäkin lukee eikä tehdä vääriä johtopäätöksiä asian suhteen.Mullapa on tuoretta tietoa Tallinnan KSA:sta (se ei ole mikään SKA). Olin nimittäin kaks viikkoo sitten siellä läserleikkauksessa ja se oli elämäni tähän astisista kokemuksista paras.
Olen 45-vuotias eli menin viime tipassa sinne mut silmät oli terveet ja ne leikkas Ne kyllä heti sano et tuun tarviin ilmeisesti jonkinlaiset lukulasit mut päätös oli vapaaehtonen että mennäkkö vai ei.
Kaikki luvattu piti paikkansa matkat korvattiin 80 euroon asti, ilmanen neljän tähden uus hotelli ilmastoituine huoneineen ja aamupaloineen, ilmanen taksimatka leikkauksen jälkeen hotellille.
Kirurgi oli huippupätevä ja aivan loistavan ihana ja inhimillinen ihminen, ihan kuin ois oltu vanhoja kavereita, samoin klinikka oli kodikas ja muu hoitohenkilökunta tosi symppiksisiä ja aitoja, se oli tosiaan kuin kyläreissu. (vertaan tässä kokemuksia suomalaisista lääkäriasemista, ei voi puhuakaan samana päivänä)
Kaikki meni nappiin, ite laserointi kesti vaan sekuntteja ja kaikki oli täysin kivutonta. Kirurgi jutteli koko ajan mukavia ja selosti joka ikisen liikkeen mulle mitä oli tekemässä. Kokonaisuudessaan käynti kesti vaivaset puoltoistatuntia, ite leikkaus 20 min. Seuraavana päivänä se testas mun kaukonäön, joka oli jo aivan hyvä. Lähinäköä testatessa se oli tosi hämmästyny, kun näin kaikkein pienimmätkin präntit ilman lukulaseja, vaik se oli varautunu antamaan mulle lukulasit heti kättelyssä!! Nytkin kahen viikon päästä näen lukee hyvin lehtee ja tätäkin kirjottelen ilman laseja.
No kaikki on yksilöllistä, kerroin vaan omat kokemukseni. Ei pidä aina uskoa kaikkee negatiivista, mitä jotku kirjottelee tänne tietämättä asiasta yhtään mitään. - paljon-miinusta
KokemusHyvä kirjoitti:
Mullapa on tuoretta tietoa Tallinnan KSA:sta (se ei ole mikään SKA). Olin nimittäin kaks viikkoo sitten siellä läserleikkauksessa ja se oli elämäni tähän astisista kokemuksista paras.
Olen 45-vuotias eli menin viime tipassa sinne mut silmät oli terveet ja ne leikkas Ne kyllä heti sano et tuun tarviin ilmeisesti jonkinlaiset lukulasit mut päätös oli vapaaehtonen että mennäkkö vai ei.
Kaikki luvattu piti paikkansa matkat korvattiin 80 euroon asti, ilmanen neljän tähden uus hotelli ilmastoituine huoneineen ja aamupaloineen, ilmanen taksimatka leikkauksen jälkeen hotellille.
Kirurgi oli huippupätevä ja aivan loistavan ihana ja inhimillinen ihminen, ihan kuin ois oltu vanhoja kavereita, samoin klinikka oli kodikas ja muu hoitohenkilökunta tosi symppiksisiä ja aitoja, se oli tosiaan kuin kyläreissu. (vertaan tässä kokemuksia suomalaisista lääkäriasemista, ei voi puhuakaan samana päivänä)
Kaikki meni nappiin, ite laserointi kesti vaan sekuntteja ja kaikki oli täysin kivutonta. Kirurgi jutteli koko ajan mukavia ja selosti joka ikisen liikkeen mulle mitä oli tekemässä. Kokonaisuudessaan käynti kesti vaivaset puoltoistatuntia, ite leikkaus 20 min. Seuraavana päivänä se testas mun kaukonäön, joka oli jo aivan hyvä. Lähinäköä testatessa se oli tosi hämmästyny, kun näin kaikkein pienimmätkin präntit ilman lukulaseja, vaik se oli varautunu antamaan mulle lukulasit heti kättelyssä!! Nytkin kahen viikon päästä näen lukee hyvin lehtee ja tätäkin kirjottelen ilman laseja.
No kaikki on yksilöllistä, kerroin vaan omat kokemukseni. Ei pidä aina uskoa kaikkee negatiivista, mitä jotku kirjottelee tänne tietämättä asiasta yhtään mitään.miinusta tai plussaa, eli mikä oli lähtötilanne ennen leikkausta?
Yleensä leikkaukset onnistuu hyvin, kun likinäköä ei ole paljon, ja sarveiskalvo on riittävän paksu. - KokemusHyvä
paljon-miinusta kirjoitti:
miinusta tai plussaa, eli mikä oli lähtötilanne ennen leikkausta?
Yleensä leikkaukset onnistuu hyvin, kun likinäköä ei ole paljon, ja sarveiskalvo on riittävän paksu.Joo, mun lähtötilanne oli seuraava, toinen silmä -5.00 ja toinen -5.25, eli kohtullisen vahva likinäköisyys. Ei olllu hajataittoa ku lievästi toisessa. Ja just sarveiskalvon paksuudesta riippuu leikkaako ne vai ei, se selviää esitutkimuksessa. Mulla arvo ylitti sen minimirajan.
KokemusHyvä kirjoitti:
Joo, mun lähtötilanne oli seuraava, toinen silmä -5.00 ja toinen -5.25, eli kohtullisen vahva likinäköisyys. Ei olllu hajataittoa ku lievästi toisessa. Ja just sarveiskalvon paksuudesta riippuu leikkaako ne vai ei, se selviää esitutkimuksessa. Mulla arvo ylitti sen minimirajan.
Mulla täsmälleen samanlainen kokemus Ksa:sta kuin nimim. KokekusHyvällä!! Silmät leikattiin 2.8. ja ensi maanantaina on jälkitarkastus. Leikkauksen jälkeisenä päivänä minunkin näkö todella hyvä, näin myös ne pienimmät tekstit ja kauskin pienimmät kirjaimet! Miinusta oli ennen leikkausta 3.75 molemmissa. Suosittelen..
- LMlMlM
sulla huonoa tietoa näistä asioista. Vaikka silmien laserleikkaus ei onnistuisi sataprosenttisesti, SIINÄ EI IKINÄ OLE SOKEUTUMISEN vaaraa, oli lopptlos mikä hyvänsä.
- Dippikastik
LMlMlM kirjoitti:
sulla huonoa tietoa näistä asioista. Vaikka silmien laserleikkaus ei onnistuisi sataprosenttisesti, SIINÄ EI IKINÄ OLE SOKEUTUMISEN vaaraa, oli lopptlos mikä hyvänsä.
Vakuutus ei ole voimassa Virossaa, ongelmia on tiedossa
- kuu7
Dippikastik kirjoitti:
Vakuutus ei ole voimassa Virossaa, ongelmia on tiedossa
Silmää leikataan ajallisesti sekuntteja. Silmä on puudutettu leikkauksen aikana. Leikkaus tehdään yleensä vain yhteen silmään kerrallaan. Silmälääkri kirjoittaa/antaa mukaan sairausloman, antibioottirasvaa, kipulääkitystä, jos kipeä puudutteen lakattua vaikuttamasta, silmätippoja, sekä silmälle suojalapun. Valoa ei silmän tarvitse heti leikkauksen jälkeen suorasti saada.
Itse olen katsellut suomesta Oulusta laserleikkaajia.
Jos vaihdattaa silmälasit tiheään, esim. kerran vuodessa, leikkaus saattaa olla jopa säästö.
- Näkökyky
Kävin vajaa viikko sitten EPI-K Supreme -leikkauksessa KSA:lla. En voi muuta kuin kehua. En valinnut paikkaa hinnan vuoksi vaan siksi, että
A) Olen käynyt esitutkimuksissa sekä Lauttasaaressa että KSA:lla (Helsingissä). Toivottavasti tämä ei nyt mene mainostamisen puolelle, mutta KSA:n tutkimusvälineet tuntuivat olevan paljon modernimmat ja tutkimukset paljon miellyttävämmät. Molemmat paikat paikat tulivat samaan lopputulokseen: silmät soveltuvat laserleikaukseen, mutta molemmat mittasivat silmien sarveiskalvon paksuudeksi muistaakseni n 376 mikrometriä, eli turhan vähän LASIK-leikkaukseen. LASIK oltaisiin juuri ja juuri voitu tehdä, mutta koska lasikissa tehdään sarveiskalvoon läppä, ja sarveiskalvo on muutenkin niin ohut, ei olisi ollut enää pelivaraa mahdollisiin uusintaleikkauksiin.
B) Toisekseen, moni paikka Suomessa tarjoaa ainoastaan LASIK-leikkausta, tai vaihtoehtoisesti PRK:ta, joka on jo vanha ja aika rankka leikkausmenetelmä. EPI-K (epi-lasik) sen sijaan on vähän kuin PRK:n välimuoto, jossa yhdistyy PRK:n turvallisuus ja LASIKin helppous.
C) KSA:sta olen lukenut pelkkää hyvää palautetta, esim. tältä palstalta :)
Kävin ensimmäistä kertaa esitutkimuksissa 2 v sitten, jonka jälkeen hauduttelin ajatusta, puntaroin eri menetelmiä ja seurasin niistä kirjoitettuja artikkeleja ja menetelmien kehittymistä. Esitutkimus KSA:lla oli muuten ilmainen...
Vaikka Suomen potilasvakuutus ei korvaakaan, mikäli jotain menee pieleen, päädyin KSA:han. KSA:lla hoitotakuu 3v, kun Helsingissä katsomillani paikoilla vain 1 v, jos sitäkään!
KSA:lla on ISO 9001 -laatusertifikaatti, kirurgi Ants Haavel on tehnyt yli 15 000 laserleikkausta ja hän on Viron Silmäsäätiön johtaja yms... Se riitti minun luottamukseni saamiseen.
Lähtötilanteeni: -1,5 ja -3 sekä paljon hajataittoa, en muista paljonko. Ylihuomenna menen ottamaan Helsingin klinikalle silmiä suojaavat piilolasit pois, sitten pitäisi näkö aika lailla kirkastua. Nyt näen jo paremmin kuin hajataittoa korjaamattomilla piilareilla ennen leikkausta.
Toimenpide oli nopea, henkilökunta ihanaa ja klinikka kotoisa. Toipuminen on mennyt hyvin. Potilasohjeessa sanottiin, että 36 h - 5 pv EPI-K-leikkauksen jälkeen voi olla epämiellyttävä tunne silmissä. Aika tarkalleen 34 tuntia leikkauksen jälkee alkoi tuskainen kipu silmissä, mutta kipu hävisi aika tarkalleen puolitoista vuorokautta myöhemmin!
Klinikalta sain mukaani kaikki tarvittavat lääkkeet ja ohjeet, suoalasit, aurinkolasit.. Lisäksi leikkauksen jälkeen käytettävissä hotline 24/7.- -5,4 -5,9
Itse kavin pari viikkoa sitten ksa:lla, toimeenpide epi-k ja voin kertoa että aivan mahtava palvelu. Itselläni ei ollut vaikeuksia käyttää 5 päivää suojaavia piilolinsseja kun olin jo piilareita käyttänyt jo ennestään. Ensimmäinen tunti epi-k jälkeen silmät vuotivat vettä,.mut sitten loppu. Iso kiitos KSA:lle 2viikkoa toimenpiteestä ja nään aivan mahtavasti.
- Virosta1
Viron Silmäsäätiö? Mies voi olla sen johtaja entäs onko säätiöllä muita jäseneitä? ha-ha
Kosketusvapaa tai epi-k menetelmä kehutaan kun huippua.
Sääli kun ihmiset uskoo tollaista :(
- RilliPöllö
Harkitsen myös silmien laser-leikkausta KSA:lla. Ymmärtääkseni heidän paras menetelmänsä tällä hetkellä on C-ten. Tietääkö joku, onko se parempi Femtolasik:iin verrattuna? Femtolasik:ia tarjoaa Tallinnassa Laservisioon, mutta KSA:n muut edut vaikuttavat paremmilta.
- RilliPöllö
jatkoa edelliseen viestiin:
KSA:n sivuilla puhutaan C-ten:in puolesta:
"C-Ten-menetelmällä ei myöskään esiinny juuri lainkaan silmien kuivumista tai läppään liittyviä komplikaatioita, joita voi ilmetä Lasik- tai Femto-Lasik-leikkauksen jälkeen. Sarveiskalvon vakauden muutokset ovat myös minimaalisia. Tämä on toisin kuin Lasik-toimenpiteessä, jonka jälkeen sarveiskalvon vakaudessa on väistämättä laskua."
Ja ReFocus (tartossa, tekee Femtolaser-leikkauksia) väittää päinvastastaista:
"FemtoLASIK-menetelmän pääasialliset edut: Huomattavasti nopeampi paraneminen ja hyvän näkökyvyn palautuminen.Hoito vain silmätipoilla, jotka eivät huononna yleiskuntoa.Tulehduksen aiheuttaman sarveiskalvon samentuman riski on erittäin pieni.Mahdollinen uusintatoimenpide on yksinkertainen ja pieniriskinen. Pienempi infektioriski kuin toimenpiteessä, jossa poistetaan epiteeliä."
Kumpaakohan tässä uskoisi... - 6+16
Itse olen menossa C-ten leikkaukseen, ja uskon että tulevaisuudessa "no touch" menetelmät yleistyvät. FemtoLasikista on myös tietoa tällä sivustolla, jolla mikrokeratomiaa pidetään turvallisempana ja parempana vaihtoehtona, kuin Femtoa.
http://www.turunsilmaexpertit.fi/leikkausmenetelmat.html
Myös KSA-silmäkeskus käyttää mikrokeratomiaa Lasik-leikkauksissa. Heidän blogissaan oli asiasta juttu:
http://www.silmalaserleikkaus.fi/sbk-mikrokeratomit-samalla-tasolla-kuin-viimeisen-sukupolven-femtosekuntilaserit/
Jokaisen, joka on lukenut myös niistä haitoista, joita Lasik saattaa aiheuttaa, kannattaisi tutustua myös muihin menetelmiin.- Laseroitu
Tasan viikko Epi-K:sta. Näkö -8.75 molemmissa silmissä. KSA:sta pyydettiin kokemuksia, omalta kohdaltani kaikki meni hienosti. Esi- ja jälkitarkastuksessa kävin Helsingissä. Suomenkielen osasivat ainakin minua hoitaneet hienosti. Hoito-ohjeet selkeät ja suomenkielellä, kaikki tarvittavat lääkkeet tulivat klinikan puolesta mukaan toimenpiteen jälkeen. Mitään moitittavaa minulla ei ole, päinvastoin.
Laserointiin en ottanut esilääkettä. Toimenpiteenä se oli nopea. Itse koin inhottavaksi alkuvalmisteluissa silmään laitettavan "jutun", jolla silmä avattiin. Laserointi ei tuntunut miltään.
Näkö oli aika hyvä jo heti laseroinnin jälkeen, silmien kuivuus heti alkuun oli itselleni iso ongelma. Ohjeissa luki kostutus 1 x tunnissa, käytännössä jouduin laittamaan 3-5 kertaa tunnissa. Kun silmä oli kostea, näin hyvin. Kun taas kuiva, näkö oli epätarkka.
kolmantena päivänä laseroinnista silmät vuotivat hurjana vettä, olivat valonarat ja kipeät. Tätä kesti n. 1.5 vuorokautta. Lääkeiden avulla sen jaksoi. Piilarit poistettiin edellispäivänä ja samalla todettiin, että näkökyky riittää jo nyt ajokortiin!! Ja parannustahan tällä menetelmällä on vielä tiedossa, koska toipuminen hitaampaa.
Jos Epi-k tehdään, kannattaa kuunnella klinikan ohjeita ja varata n. viikko aikaa toipua; ei töitä, näyttöpäätetyötä jne.
2/2012 Kuluttaja-lehdessä on muuten vertailua laserleikkauksia suorittavien paikkojen kesken. Eli jos haluaa vähän tarkemmin perehtyä asetelmaan Suomi-Viro. http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/edelliset-numerot/2012/2-2012/silma-tarkkana/
"Silmien laserleikkausta suunnittelevan kannattaa vääntää puskaradio kovalle. Joillakin lääkäriasemilla leikkaustahti on niin kova, että riskit kasvavat.
Unohdetaan kauneusihanteet ja se tosiasia, että monien mielestä elämä on helpompaa ilman silmälaseja. Suurella osalla silmien taittovirheleikkaukseen menevistä ei ole lääketieteellistä syytä leikkaukseen.
Siksi myöskään lääkäreillä ei ole varsinaista lääketieteellistä syytä tehdä leikkausta. heidän motiivinsa on vastata kysyntään - ja tietysti myös raha.
Kova kilpailu asiakkaista näkyy silmäleikkauksia tekevien lääkäriasemien internet-sivuilla. Leikkaustekniikoita on lukuisia, ja kukin asema kehuu juuri omaa tekniikkaansa parhaaksi. Pätevyysvaikutelmaa tehostetaan yksityiskohdilla, joita maallikon ei voida olettaakaan ymmärtävän.
Artikkeli kokonaisuudessaan julkaistu Kuluttaja-lehdessä 2/2012. Taittovirheleikkausten hintavertailussa mukana lääkäriasemat: Eiran sairaala, Eye Karelia, KSA Silmäkeskus, Mehiläinen, Medilaser, Terveystalo, Turun silmäexpertit, Yksityinen Silmäsairaala." - Laserout
Laseroitu kirjoitti:
Tasan viikko Epi-K:sta. Näkö -8.75 molemmissa silmissä. KSA:sta pyydettiin kokemuksia, omalta kohdaltani kaikki meni hienosti. Esi- ja jälkitarkastuksessa kävin Helsingissä. Suomenkielen osasivat ainakin minua hoitaneet hienosti. Hoito-ohjeet selkeät ja suomenkielellä, kaikki tarvittavat lääkkeet tulivat klinikan puolesta mukaan toimenpiteen jälkeen. Mitään moitittavaa minulla ei ole, päinvastoin.
Laserointiin en ottanut esilääkettä. Toimenpiteenä se oli nopea. Itse koin inhottavaksi alkuvalmisteluissa silmään laitettavan "jutun", jolla silmä avattiin. Laserointi ei tuntunut miltään.
Näkö oli aika hyvä jo heti laseroinnin jälkeen, silmien kuivuus heti alkuun oli itselleni iso ongelma. Ohjeissa luki kostutus 1 x tunnissa, käytännössä jouduin laittamaan 3-5 kertaa tunnissa. Kun silmä oli kostea, näin hyvin. Kun taas kuiva, näkö oli epätarkka.
kolmantena päivänä laseroinnista silmät vuotivat hurjana vettä, olivat valonarat ja kipeät. Tätä kesti n. 1.5 vuorokautta. Lääkeiden avulla sen jaksoi. Piilarit poistettiin edellispäivänä ja samalla todettiin, että näkökyky riittää jo nyt ajokortiin!! Ja parannustahan tällä menetelmällä on vielä tiedossa, koska toipuminen hitaampaa.
Jos Epi-k tehdään, kannattaa kuunnella klinikan ohjeita ja varata n. viikko aikaa toipua; ei töitä, näyttöpäätetyötä jne.
2/2012 Kuluttaja-lehdessä on muuten vertailua laserleikkauksia suorittavien paikkojen kesken. Eli jos haluaa vähän tarkemmin perehtyä asetelmaan Suomi-Viro. http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/edelliset-numerot/2012/2-2012/silma-tarkkana/
"Silmien laserleikkausta suunnittelevan kannattaa vääntää puskaradio kovalle. Joillakin lääkäriasemilla leikkaustahti on niin kova, että riskit kasvavat.
Unohdetaan kauneusihanteet ja se tosiasia, että monien mielestä elämä on helpompaa ilman silmälaseja. Suurella osalla silmien taittovirheleikkaukseen menevistä ei ole lääketieteellistä syytä leikkaukseen.
Siksi myöskään lääkäreillä ei ole varsinaista lääketieteellistä syytä tehdä leikkausta. heidän motiivinsa on vastata kysyntään - ja tietysti myös raha.
Kova kilpailu asiakkaista näkyy silmäleikkauksia tekevien lääkäriasemien internet-sivuilla. Leikkaustekniikoita on lukuisia, ja kukin asema kehuu juuri omaa tekniikkaansa parhaaksi. Pätevyysvaikutelmaa tehostetaan yksityiskohdilla, joita maallikon ei voida olettaakaan ymmärtävän.
Artikkeli kokonaisuudessaan julkaistu Kuluttaja-lehdessä 2/2012. Taittovirheleikkausten hintavertailussa mukana lääkäriasemat: Eiran sairaala, Eye Karelia, KSA Silmäkeskus, Mehiläinen, Medilaser, Terveystalo, Turun silmäexpertit, Yksityinen Silmäsairaala."Laseroitu jatkaa :) :
Silmien kuivuudesta vielä, se on huomattavasti helpottunut piilareiden poiston jälkeen, mutta rutiinisti laitan sen kerran tunnissa edelleen.
- C-Ten
Viikko C-Ten leikkauksesta ja lähinäkö on sumeaa monitoria katsoessa, onko muilla samoja kokemuksia? Kauan näkee jo tosi hyvin.
- KSAflow
Laitetaas vähän tuoreempia kokemuksia :)..
Kävin helmikuussa KSA:lla Flow-leikkauksessa. Näköni oli noin -5,5.
Kaduttaa, että en käynyt ja paljon aiemmin, on se vaan ihanaa olla vapaana rilleistä ja piilareista. Innolla odotan kesää, uimista ja SUKELTAMISTA 8).
Leikkaus ja tarkastukset sujuivat hienosti, ja asiakaspalvelu oli loistavaa. Operaatioita seurannut viikko oli hieman hankala, kun en nähnyt kunnolla lähelle enkä kauas, mutta missään vaiheessa silmissä ei ollut minkäänlaista epämiellyttävää tunnetta. Kuivuutta hieman, mutta se hoitui tipoilla.
Voin lämpimästi suositella KSA:ta kaikille. Älkää välittäkö ennakkoluuloisten ihmisten kommenteista ("Siis kuinka sä uskallat sinne lähtee?"), niitä sain ainakin itse kuunnella kyllästymiseen asti..
Kyllä ne tyypit tietää mitä tekee :D- sokea pöllö
No, ihmisethän tuntuvat kuvittelevan, että Suomi tai suomalaiset ovat ainut kansa tai paikka, jossa osataan hoitaa ja leikata. Muualla ei tietenkkän osata. Suomessahan ei hoitovirheitä tapahdu koskaan, eihän. :) Hyvä, tietty vertailla ja arvioida hoidon- ja palvelun taso kuin hintakin. Hinnathan määräytyvät markkinoiden ja kyseisen maan palkka- ym. kulurakenteiden mukaan. Tietokonepohjaisilla laitteilla, jotka ovat toisiaan hyvin lähellä tai samankaltaisia todennäköisyys, että leikkaus sujuu sunnitellusti on hyvin korkealla. Jokainen punnitsee itse lääkärin kanssa, mikä menetelmä on paras.
Itse ole käynyt leikkauksessa, mutta konsultaatiossa käynyt erään suomalaisen palveluntarjoajan luona. Itselläni on kaksi vaihtoehtoa, joko laser -leikkaus tai silmään asennettava linssi. Ikänäköä ennakoidessa, mitä vielä ainakaan ole (40v.) lääkäri suositteli toisen silmän operointia ainoastaan. Itse harkitsen tätä Flow menetelmää, jos päädyn Laser -leikkaukseen. Koska siinä vahingoitetaan käsittääkseni vähemmän silmän sarveiskalvoa, kuin Lasik -menetelmässä tms. Tosiaalta, linssin asennus on peruttavissa tai vaihdettavissa myöhemmin , kun laser on pysyvä, jota voi muuttaa. Ikänäön mahdollisesti ilmetessä linssin voisi vaihtaa ja avot. Tosin, lisätietoa tarvitsen, linssinasennusleikkauksen tekniikoista ja esim silmään tehtävän viillon menetelmistä ja viillon koosta yms.
Lisäksi kohdallani haluan selvittää eri leikkauksien vaikutuksen ilmailulupakirjan terveydellisiin kelpuutuksiin. Koska määräysten mukaan laser leikkaus on edelleen hylkäämisne peruste kelpuutukseen. Tosin, tässä ilmailulääketieteellinen laitos voi antaa hyväksynnän, mikäli tietyt kriteerit ja raja-arvot täyttyvät leikkauksen suhteen (JAR-FCL 3, liiteet 20, osa 1). Tämän haluna vielä varmistaa ja punnita faktat päätöksen teossa, vaikkei ansiolentäjän lupakirjani voimassa olekaan tällä hetkellä. Luonnollisesti haluan pitää portiini auki terveyden puolesta, jollei ammattimielessä, niin jos joskus vielä "huvikseen" lentäisi. :) Nykyään useiden maiden ilmavoimat hyväksyvät tietynlaiset laser -leikkaukset raja-arvojen täyttyessä ennen ja jälkeen leikkauksen. Tietääkseni suomikin on seurannut tätä kehitystä muiden mukana. Siviili-ilmailu ja ilmailuviranomaiset ainakin Suomessa laahaavat hieman perässä ja meillä on suhtauduttu hyvin varovaisesti tähänkin muutokseen.
Itse en pelkäisi lähteä Eestiin esim KSA -klinikalle leikkaukseen, mikäli tämä menetelmä olisi minulle paras mahdollinen. Henkilökohtaisesti jos päädyn leikkaukseen, niin aion valita itselleni parhaan menetelmän ja paikan missä toimenpide suoritetaan. On se sitten Suomessa, Eestissä tai missä vain maailmassa, jossa on osaava henkilökunta ja oikenlaiset laitteet.
- Laser visioon
Laservisioonissa Tallinnassa suoritettiin tällä viikolla FemtoLasik laaserointi. Leikkaus onnistui lääkärin mukaan 120 prosenttisesti. Erittäin tyytyväinen loputuloksen sekä Laaservisionissa saamaani palveluun. Voin suositella paikkaa kaikin puolin.
- laser2013
Onko kokemuksia "flow"-menetelmästä KSA:lla Tallinnassa tai SMILE-leikkauksta Suomessa?
- SMILE2013-2
Katso MuroBBS Smilestä: http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/347817-silmien-laser-leikkaus-32.html
- hintataito
FLOW eli PRK saa suomessa 990e/silmä
- Leikkauksen riskit
Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.
Silmäleikkauksen riskit:
- pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
- pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
- näköä ei saa hyväksi edes laseilla
- epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
- kaksois- tai haamukuvat
- huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
- yli- tai alikorjaus
- leikkaus väärillä vahvuuksilla
- entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
- lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
- päänsärky (migreenin paheneminen)
- silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
- karsastuksen paheneminen
- lasiaisen samentumat
- pysyvä valonarkuus
- huono tottuminen monovisioniin
- jälkikaihi
- yliherkkyys silmätipoille
- sarveiskalvon oheneminen
- sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
- verkkokalvon vaurioituminen
- läppäongelmat
- epiteelin kasvu
- tulehdukset
- masennus
- Veljmies
Tallinnassa tehdään vain PRK- leikkauksia, tai femto-lasik leikkauksia, ei muuta, vaikka tuotenimet antavat näin ymmärtääkin. Osakkaina ovat suomalaiset. Aivan sama, leikkaaatko siellä vai täällä, samat ongelmat/tyytyväisyydet ovat tuloksena.
Hinta vain on eri tasoa. Kaiken markkinoinnin takana on bisnes/bisnesssss. - viltsu5
Minä pidän KSA:sta, kirjoitin kokemuksistani tänne: https://www.tohtorille.fi/silmalaakari/ksa-silmakeskus/?i=3232
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849