Kultainen ekaksi koiraksi?

imm3

Perheessämme on aina ollut koiria. Tällä hetkellä 9v gordoni(äitini) ja 6v lapinkoira(veljeni), jotka molemmat ovat minun vastuullani. Ulkoilen päivittäin tunnin lenkkejä, harjoittelen eri temppuja yms koiriemme kanssa. Pihalle on pääsy melkein aina, ja kotina toimii suuri okt. Käyn mielelläni metsällä kalastamassa ja vaeltamassa, sillä meillä on mökki lapissa.
Olen valmis touhuamaan ja metsästämään koirani kanssa aina kun mahdollista, sitä tehdään myös gordonimme kanssa, joka alkaa olla jo varsin iäkäs.
Näyttelyt eivät ole minun juttuni, voisihan sitä ehkä pariin osallistua. Agilitya kokeilisin mielelläni ja harjoittaisin noutoa mielelläni.
Olisiko kultainen mahdollinen ensimmäinen OMA koira? millainen se on perhekoirana? Toimiiko metsällä?

9

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imm3

      ja olen siis pian 17vuotias lukiota käyvä tyttö.

      • sitoumus

        Olet siis lukiolainen. Mitä aiot tehdä lukion jälkeen? Voitko ottaa koiran mukaan opiskelijakämppään? Riittävätkö rahat suht. isoruokaisen kultsun kanssa? Sinusta saattaa tuntua siltä, että siihen on tosi pitkä aika, mutta koirasi on siinä vaiheessa vasta ehkä 2 v.


    • farkku

      Muutamia kultsuja kouluttaneena ja omistaneena voin sanoa, että kultsu voisi olla juuri teidän koira.

      Kultsu on suosittu näyttelykoira, agilityssäkin pärjää. Nuototaipumus on selvä, tosin minulla oli koira joka ei noutanut. Pelasti kyllä vedestä,muttei noutanut.

      Perhekoirana kultsu on sopeutuva, elämäniloinen ja vilkas. Sitä ei voi eikä saakaan missään nimessä kouluttaa kovalla kädellä. Jos kultsun kanssa harjoitellaan ahkerasti, siitä saa hyvän tottelevaisuuskoirankin. Joskus kultsun korvat ovat "hukassa" ja koira ei kuule kun se paukkaa menemään metsässä hyvän hajun tai saaliin perässä. Kultsu on kokoperheen koira, tosin aukroriteettisintä omistajaa se kuuntelee parhaiten. Kultsut ovat koulutettavuudeltaan keskipehmeitä, sillä pelot, uhkailut ja väkivallan ne muistavat pitkään, samoiten kaikki muut epämiellyttävät kokemukset. Se kuitenkin muistaa miellyttävät asiat pitkälle ja kerran opittu, mikä ei satu, on kerran jälkeen aina helpompaa.

      Metsällä noutajanakin kultsu toimii, tosin suosittelen metsästyskäyttöön mielummin labbista kuin kultsua. Molemmat rodut lihovat herkästi, joten ruoan antamisen määrä on syytä pysyä samanlaisena ja liikuntaa paljon.

      • imm3

        Kuulostaa hyvältä, ja sekin selväksi että kalareissuille pääsisi myös mukaan.

        En etsi mitään ykkösluokanmetsästyskoiraa, vaan ennemminkin kaveria joka siellä tykkäisi touhuilla omistajan mukana ja olla metsällä. En nimittäin käy kunnon piktillä reissuilla parikolme kertaa vuodessa, ja sitten useimpia lyhyempiä reissuja tulee tehyä, joilla harjoitteluun olisi mahdollisuudet.

        Haen iloista ja monipuolista rotua, ja alan kovin kallistumaan kultsun puolelle. Agilityt, jokunen näyttely, metsätouhuilua, kalatouhuilua, lenkkeilyä ja kotona lorvailua. Rotu tuntuu sopivaan näihin kaikkiin!


      • kultsulainen
        imm3 kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä, ja sekin selväksi että kalareissuille pääsisi myös mukaan.

        En etsi mitään ykkösluokanmetsästyskoiraa, vaan ennemminkin kaveria joka siellä tykkäisi touhuilla omistajan mukana ja olla metsällä. En nimittäin käy kunnon piktillä reissuilla parikolme kertaa vuodessa, ja sitten useimpia lyhyempiä reissuja tulee tehyä, joilla harjoitteluun olisi mahdollisuudet.

        Haen iloista ja monipuolista rotua, ja alan kovin kallistumaan kultsun puolelle. Agilityt, jokunen näyttely, metsätouhuilua, kalatouhuilua, lenkkeilyä ja kotona lorvailua. Rotu tuntuu sopivaan näihin kaikkiin!

        Kultainen sopii sinulle loistavasti! Se on hyvä kaveri. Ja ainakin meidän poika viihtyy metsässä, pysyttelee aina näkösällä ja jää odottelemaan, jos ihminen jää vähän jälkeen. Olemme talvisin pitäneet koirulaista irti järven jäällä. Siellä se kyllä saattaa lähteä korvat tukossa katsomaan toista koiraa tai mielenkiintoisen näköistä ihmistä. Kerran pentuna se varasti erään hiihtäjän tumput eikä antanut ottaa itseään kiinni. Se oli noloa... Mutta niin, ei se pitkäksi aikaa voisi ikinä lähteä mihinkään, itku sille vain tulisi, kun piiloleikeissäkään ihminen ei saa mennä liian vaikeaan piiloon ilman, että itku pääsee. Tykkää touhuta ihmisten kanssa. Saattaa kyllä olla kova ahmimaan kaikenlaista. Kannattaa opettaa koiraa, ettei se syö maasta mitä sattuu ja muutenkin... Meidän poika nielaisee sukankin sekunnin murto-osissa, ja jos sukka on iso, tulee maha kipeäksi. Onneksi poika on oppinut opettamalla, ettei se enää imuroi ulkoa kaikkea irti lähtevää.


      • imm3
        kultsulainen kirjoitti:

        Kultainen sopii sinulle loistavasti! Se on hyvä kaveri. Ja ainakin meidän poika viihtyy metsässä, pysyttelee aina näkösällä ja jää odottelemaan, jos ihminen jää vähän jälkeen. Olemme talvisin pitäneet koirulaista irti järven jäällä. Siellä se kyllä saattaa lähteä korvat tukossa katsomaan toista koiraa tai mielenkiintoisen näköistä ihmistä. Kerran pentuna se varasti erään hiihtäjän tumput eikä antanut ottaa itseään kiinni. Se oli noloa... Mutta niin, ei se pitkäksi aikaa voisi ikinä lähteä mihinkään, itku sille vain tulisi, kun piiloleikeissäkään ihminen ei saa mennä liian vaikeaan piiloon ilman, että itku pääsee. Tykkää touhuta ihmisten kanssa. Saattaa kyllä olla kova ahmimaan kaikenlaista. Kannattaa opettaa koiraa, ettei se syö maasta mitä sattuu ja muutenkin... Meidän poika nielaisee sukankin sekunnin murto-osissa, ja jos sukka on iso, tulee maha kipeäksi. Onneksi poika on oppinut opettamalla, ettei se enää imuroi ulkoa kaikkea irti lähtevää.

        Onneksi olen tottunut noihin kaikkisyömäreihin!
        meillä oli aikoinaan isomünsteri, joka söi kaiken sipuleista öljypurkkeihin, jonka vuoksi saimme eläinlääkärillä juosta.
        Nyt vain odottelemaan; kultainen ja bretoni ovat listaykkösinä, pitää katsoa mitä pentuja löytyy :)
        Kiitos vastauksista!


      • kultsulainen
        imm3 kirjoitti:

        Onneksi olen tottunut noihin kaikkisyömäreihin!
        meillä oli aikoinaan isomünsteri, joka söi kaiken sipuleista öljypurkkeihin, jonka vuoksi saimme eläinlääkärillä juosta.
        Nyt vain odottelemaan; kultainen ja bretoni ovat listaykkösinä, pitää katsoa mitä pentuja löytyy :)
        Kiitos vastauksista!

        Meillä kävi niin kultaisen kanssa, että se sai suolitukoksen maissin puisesta osasta. Oli vähällä, ettemme menettäneet rakasta rakasta ystävää. Kahden leikkauksen jälkeen poika on kunnossa. Syömisiin siis kannattaa kiinnittää huomiota... Kaikki kultaiset tosin eivät kai ole sellaisia ahmatteja. Naapurustossa on kultsu, joka on hyvin nirso syömisissään. Ihana kaveri sekin. Pitää hyvää huolta perheen pikkulapsesta. Kun oma poikamme oli riehakas pentu, tämä vanhempi herra asettui aina pikkupojan eteen suojellakseen, kun pentu innostui liikaa.

        Meidän poikamme on myös kova huolehtimaan perheestä. Sydän on kultaa. Aina, jos joku on vähänkin sairas tai muuten vain alakuloinen, poika pysyy lenkilläkin ihan vieressä ja jos meneekin edelle, pysähtyy pian katsomaan huolestuneen näköisenä.

        Toivottavasti löydät itsellesi oman kaverin.


      • Tuleva omistaja
        kultsulainen kirjoitti:

        Meillä kävi niin kultaisen kanssa, että se sai suolitukoksen maissin puisesta osasta. Oli vähällä, ettemme menettäneet rakasta rakasta ystävää. Kahden leikkauksen jälkeen poika on kunnossa. Syömisiin siis kannattaa kiinnittää huomiota... Kaikki kultaiset tosin eivät kai ole sellaisia ahmatteja. Naapurustossa on kultsu, joka on hyvin nirso syömisissään. Ihana kaveri sekin. Pitää hyvää huolta perheen pikkulapsesta. Kun oma poikamme oli riehakas pentu, tämä vanhempi herra asettui aina pikkupojan eteen suojellakseen, kun pentu innostui liikaa.

        Meidän poikamme on myös kova huolehtimaan perheestä. Sydän on kultaa. Aina, jos joku on vähänkin sairas tai muuten vain alakuloinen, poika pysyy lenkilläkin ihan vieressä ja jos meneekin edelle, pysähtyy pian katsomaan huolestuneen näköisenä.

        Toivottavasti löydät itsellesi oman kaverin.

        Minulle on tulossa kolmen viikon päästä kultaisennoutajan urospentu. Minulla oli lyhytkarvainen collie, joka todella söi kaiken mitä eteensä sai, mutta vain ruoan, ei se mitään sukkia kuitenkaan syönyt. Kerran se oli saanut meidän liiterin oven auki, jossa on haka ja varastanut kokonaisen lihapussin. Ei sen jälkee paljon liikuttu, mutta ei sille siinä kuinkaan käynyt.
        Ajattelin vain että jos näin pääsisi käymään kultsille, niin kuinka kävisi?! Vai pitääkö kaikkea suuhun mahtuvaa vartioida koko ajan!? :O


      • kultsulainen
        Tuleva omistaja kirjoitti:

        Minulle on tulossa kolmen viikon päästä kultaisennoutajan urospentu. Minulla oli lyhytkarvainen collie, joka todella söi kaiken mitä eteensä sai, mutta vain ruoan, ei se mitään sukkia kuitenkaan syönyt. Kerran se oli saanut meidän liiterin oven auki, jossa on haka ja varastanut kokonaisen lihapussin. Ei sen jälkee paljon liikuttu, mutta ei sille siinä kuinkaan käynyt.
        Ajattelin vain että jos näin pääsisi käymään kultsille, niin kuinka kävisi?! Vai pitääkö kaikkea suuhun mahtuvaa vartioida koko ajan!? :O

        Vastaan aika myöhään.. No, kyllä kaikenlaista menee alas, ihan oikeasti, eikä mitään tapahdu. Kultsu myös oksentaa suurimman osan haitallisista jutuista ulos. Suolitukoksen riski on tietysti olemassa. Tiettyjä merkkejä kannattaa tarkkailla.. Mahan turvotusta etenkin. Koira on kyllä todella kipea, jos suolitukos tulee, todella todella kipeä. Meidän pojalle tuli suolitukos maissin puisesta osasta. Leikattiin kahdesti, kun ensimmäinen leikkaus ei onnistunut. Oli lähtö lähellä, mutta onneksi poika on sitkeä. Kouluttamalla ollaan kyllä saatu karsittua kaiken mahdollisen syömistä ulkona. Joo, ja sukat ja alusvaatteet kannattaa pitää sellaisessa paikassa, johon koira ei pääse. Pyykikoreista ne ainakin tykkäävät napata kaikenlaista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe