jakopääremontti, mites vespumppu?

janozekki

Alkaa vanhan Avensiksen mittariin tulla piakoin 195tkm ja jos edellisen remontin kilometrejä katsoo, niin noissa lukemissa olisi seuraava vaihto. Huolto-ohjelman mukaan vesipumppu ei kuulu remonttiin, mutta olettekos muut vaihdattaneet vesipumpun samalla? Se ei kyllä vuoda eikä ääntele ja vesikin tuntuu kiertävän, joten ei sitä silloin tarvitsisi vaihtaa. Lisäksi kun vaihdoin kaksi vuotta sitten nesteetkin, niin nekin menisi nyt taas vaihtoon. Mutta kaikki hihnat (tehostin, pumppu, moniura) varmaan kannattaa vaihdattaa tuossa samalla?

16

3240

    Vastaukset

    • Omassa vaihdettiin vesipumppu 500th. kohdalla. Itse ole ajanut tuosta 300 th, ja ei ole tiedossa että edellinen omistaja olis vaihtanut. Minusta Avensiksen jakoremmin vaihto on senverran yksinkertainen että enää en itse kyllä vesipumppua varmuuden vuoksi vaihtais. Ja jos sitten alkaa vesipumppu vuotaan, niin ei sen jakopään avaaminen vie kun 1/2 tuntia korkeintaan.
      Itse vesipumpun vaihto on aika työläs, syöttöpumppukin kiinnittyy tuohon vesipumpun runkoon. Ja se pumppu oli muistaakseni aika kalliskin.

      Mutta jokainen päättäköön itse, milloin kannattaa vaihtaa.

      Se moniurahihna voi kestää todella pitkään, jos kiristys on ollut sopiva. Mutta eipä ne paljon maksakkaan.

      • Hetkinen, korjataas hiukan. Unohdin mainita, että kyseessä on bensakone 4A-FE, ei diesel. Eli ei ole syöttöpumppuja.


      • janozekki kirjoitti:

        Hetkinen, korjataas hiukan. Unohdin mainita, että kyseessä on bensakone 4A-FE, ei diesel. Eli ei ole syöttöpumppuja.

        kaverit teki 210 huollon AD-korjaamolla ja suosittivat vesipumppua joka toinn kerta vaihtoo. Mulla kohta 315 huolto, missä jätettäis väliin ja sitten taas 420 kohdalla vaihtoon.


    • Nyt jakopäähuolto on jo käsillä ja olen tiedustellut tuon vesipumpun vaihdosta. Huoltokorjaamoista väittävät, ettei sitä pumppua tarvitse välttämättä vaihtaa, koska jakohihna ei pyöritä vesipumppua. Voiko tuo olla perusteena sille, ettei sitä tarvitse vaihtaa?

      • Vaihdata vaan se vesipumppu myös - se on nyt nätti vaihtaa siinä samalla. Jos sattuu se vanha pumppu hajoamaan, niin et kuitenkaan sitä ajaessa heti huomaa ja kone keittää. Sitten on vähän arvokkaampi remontti tiedossa...


      • - ex ave - kirjoitti:

        Vaihdata vaan se vesipumppu myös - se on nyt nätti vaihtaa siinä samalla. Jos sattuu se vanha pumppu hajoamaan, niin et kuitenkaan sitä ajaessa heti huomaa ja kone keittää. Sitten on vähän arvokkaampi remontti tiedossa...

        Vaihda suoraan uudempaan VVT-i koneiseen Avensikseen. Turha noita vanhoja on rempata enää. Järkeä maksaa 500e ja plus muut hihnat öljyt yms huolloista. VVT-i avessa paljon halvemmat huollot ja huolettomampi.Pätkää vaan, vai oletko tyhmyyksissäsi menettäny luottotietosi? Vanha lousku se on nyt jo, 200tkm ajettuna saisit siitä vielä jotain. 98 200tkm avea myydään 4000e yksityisellä ja liikkeet pyytävät vähän enemmän.


      • Eipä tarvitse Toyotiin vesipumppua vaihtaa kuin aniharvoin. Meillä on ollut 6 Toyotaa, joihin on jakohihnoja merkkihuollossa vaihdettu yhteensä noin 10 kertaa, vesipumpusta ei ole ollut edes puhetta koskaan. Toisin kuin monissa muissa automerkeissä, vesipumppu on Toyotissa yleensä (vai aina?) apulaitehihnan päässä, joten vaihto ei ole mitenkään helpompaa jakopään huollon yhteydessä. Ehkä jossain 300 tkm kohdalla voisi pumpun vaihtaa? En muista oliko tämäkään suositeltu vaihtoväli.


    • Minulla on 00-malin 1,6:nen, ajettu n. 240 tkm. Jakopään hihna vaihdettu n. 210 tkm:n kohdalla, mutta vesipumppu on edelleen alkuperäinen. Eli ei tarvitse vältämättä vaihtaa. Mutta jo haluat, niin vaihda pois. samalla kannattaa tehdä ainakin kytkin-, jarru-, pakoputki-, ja iskariremppa, ne ovat kuitenkin kohta finito.

      • No merkkihuollosta sanoivat hieman toisella tavalla. Eli tarkastaavat pumpun kunnon (laakeri vuodot) jakopääremontin yhteydessä. Jos mitään ei kuulu eikä näy, niin eivät silloin tee sille mitään. Oikeastaan tuon pumpun kunnon voi tarkastaa itsekin.

        Ave mies VVT-i:lle vastaus. Eipä ne VVT-i-koneetkaan niitä luotettavampia ole. Juttelin kerran merkkihuollon tyypin kanssa, niin se suorastaan haukkui VVT-i-koneet. Kiroili miten heillekin on tuotu yksilöitä, joihin ovat tehneet isoja remontteja. Eli just sen runsaan öljynsyönnin takia. Mutta kieltämättä tämä 4A-FE on vanhaniakainen, vaikkakin kestävä. Mitä tulee auton vaihtoon, niin nämä autoliikkeet kitisevät, että "Ei ole vaihdettu jakohihnaa, yhyy yhyy..ei tästä nyt oikein voi tehdä mitään vaihtotarjousta blaa blaa..". Yksityiset eivät moiseen edes vilkaisekaan, en kyllä minäkään puuttuisi.


    • Kyselin hintoja vesipumpulle ja jakopään hihnoille. Omassa Avensiksessa (1.8 vm. 2000) alkaa olla aika vaihtaa kyseiset osat. Varaosissa oli melkoiset hintaerot merkkiliikkeen ja tarvikeliikkeen välillä. Ohessa vertailuna Toyotan oma hinta ja Motonetin varaosahinta. Hihnat luonnollisesti halvempia Motonetissa.

      Vesipumppu 104,00 € vs. 34,90 €
      Jakopään hihna 44,80 € vs. 25,50 €
      Kiristin 87,00 € vs. 23,50 €

      Toyotalla, samoin kuin korjaamolla arvioivat aikaa kuluvan noin 3 h. Toyotalla veloittavat työstä 221,27 € (=vesipumpun vaihto, koska hihnat kuuluvat samaan työhön). Korjaamoliikkeessä työn osuus 150 €.

      Eipä ole hankala miettiä kumpaan auton vie ja millä tarvikkeilla...

      • Jakohihnan vaihdossa joutuu irrottamaan venttiilikopan. Kuuluukohan sen tiiviste tuohon huoltopakettiin? Hitto kun en itse tajunnut tuota kysyä, kun tiedustelin hintoja. Täälläpäin ainakin merkkihuolto veloittaa joka "¤tun rikasta ja ruuvista, jos joutuu jotain ylimääräistä käyttämään. Joten ei ole mikään ihme, jos tuo tiivari tekisi yhden parikymppisen lisää.


      • janozekki kirjoitti:

        Jakohihnan vaihdossa joutuu irrottamaan venttiilikopan. Kuuluukohan sen tiiviste tuohon huoltopakettiin? Hitto kun en itse tajunnut tuota kysyä, kun tiedustelin hintoja. Täälläpäin ainakin merkkihuolto veloittaa joka "¤tun rikasta ja ruuvista, jos joutuu jotain ylimääräistä käyttämään. Joten ei ole mikään ihme, jos tuo tiivari tekisi yhden parikymppisen lisää.

        Toyotalta hintaan 3,90 €. en tosin tiedä onko tuo juuri se tarkoittamasi.


      • Minä veisin Toyotalle mutta meitä onkin moneksi. Kaikki ovat omasta mielestään oikeassa.


      • Tottakai kaikista halvimmat osat. Sitten ihmetellään, kun hihna katkeaa 40 tuhannen kilometrin jälkeen ja vesipumppu vuotaa hiukan sitä ennen. Sinne kuuluu laittaa Aisinin vesipumppu ja Gatesin hihnasarja. Tarvikepumppu saattaa olla myös ohuempi, jolloin pultteja kiristettäessä ne pohjaa ja sitten on työmaa.


    • Ehjää alkuperäispumppua en menisi huvin vuoksi tarvikepumppuun vaihtamaan.

      • Kestää uultavasti monta sataa tuhatta kilometriä, ensin alkaa tihkuttamaan ja sit vasta kolisemaan!


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä aloitus Martinan uudesta miehestä?

      Ruotsalainen miljonääri ja viettivät lomaa Dubaissa.
      110
      7037
    2. THL: Suomen tautitilanteesta huonoja uutisia - epidemia lähellä kiihtymisvaihetta - Kiitos Lintilä!

      THL: Suomen tauti­tilanteesta huonoja uutisia – epidemia lähellä kiihtymis­vaihetta https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006638469.html "STM ja THL arvio
      Maailman menoa
      90
      2662
    3. Martinan uus äijä, turkkilainen miljonääri

      Joka asuu nyt Ruotsissa. 7 pvää. Aivan holtitonta toi meno. Ei kestä olla ilman äijää, ei kestä arkea, ei kestä olla pienten lastensa kanssa, tääkin
      140
      1641