Kauanko käräjäoikeuden antama sakkorangaistus pahoinpitelystä näkyy poliisin rekisterissä? Joku puhui että 2 1 vuotta lainvoiman saannin jälkeen jonka jälkeen poistetaan sieltä. Kellään tietoa asiasta?
kauanko näkyy
14
11586
Vastaukset
- Helmunt Schwein
Joo, kun kyse on pahoinpitelystä, niin poliisin ns. aktiivirekisteristä se poistuu 5 vuoden jälkeen, tuli teosta sakkoa tai vankeutta.
Sen jälkeen ilmoitus/tieto siirtyy arkistorekisteriin, missä se näkyy 50 vuotta, tai kunnes tuomittu täyttää 90 vuotta tai kuolee.
Teosta on poliisilla tietysti olemassa myös pöytäkirja. Pahoinpitelyjuttujen pöytäkirjoja säilytetään yleensä 10 vuotta. Valtionarkistossa on pöytäkirjoja hyllykilometreittäin jo 1700 luvulta lähtien, mutta ei sinne ihan mitä vaan toimiteta.- matti_meikäläinen
Täälläkin kaivattiin samaa tietoa. Olen uusimassa järjestyksenvalvojakorttia ja saanu aikanaan ( n. 5v sitten)sakot yhdestä nujakasta nimikkeellä pahoinpitely. Olin aikanaan saanut kortin ennen tuomiota ja välittömästi tuomion jälkeen asia käytiin poliisipäällikön kanssa läpi. Antoi huomautuksen asiasta koska olin asian suhteen avoin ja pidin heidät ajan tasalla eikä tapaus liittynyt työtehtäviin millään tavalla. Päällikkö myös tuolloin mainitsi että merkitsee rekisteriin että asia on käyty läpi lupaviranomoisen kanssa eikä siitä pitäisi jatkossa koitua ongelmia tai asian tulla eteen koska asia käytiin läpi heti tuomion saatuani ja jv-lupani myöntämisen jälkeen. Eli tuo asia tuskin enää eteen tulee lupaa uusiessani? Muita toilailuja ei ole tapahtunut koskaan ennen eikä jälkeen tuon.
- StayWithMe
Kauanko merkinnät pysyy rikosrekisterissä? Mistä voin saada tiedon mitä minulla näkyy rikosrekisterissä tai mitä jollain toisella näkyy? Poliisiasemalta? Mistä media onkii tietonsa, esim. jos jollai tosi tv-tähdellä on rikostaustaa?
- på¨ö
Rikoksesta riippuen merkintöjen tallennusaika on 5 vuodesta 20 vuoteen. Merkintä poistetaan lain mukaan lopullisesti henkilön kuollessa tai kun syntymästä on kulunut jo aiemmin mainittu 90 vuotta. Rikosrekisterin tiedot ovat salaisia, niitä luovutetaan ulkopuolisille vain laissa määritellyin edellytyksin. Media onkii tietonsa jostain muualta. Esim. oikeuslaitosten arkistoista, oikeudenkäynnit ovat pääsääntöisesti julkisia.
- Tietoja kaipaava...
på¨ö kirjoitti:
Rikoksesta riippuen merkintöjen tallennusaika on 5 vuodesta 20 vuoteen. Merkintä poistetaan lain mukaan lopullisesti henkilön kuollessa tai kun syntymästä on kulunut jo aiemmin mainittu 90 vuotta. Rikosrekisterin tiedot ovat salaisia, niitä luovutetaan ulkopuolisille vain laissa määritellyin edellytyksin. Media onkii tietonsa jostain muualta. Esim. oikeuslaitosten arkistoista, oikeudenkäynnit ovat pääsääntöisesti julkisia.
Mistä voin siis saada tiedon mitä omassa rekisterissäni mahdollisesti näkyy? Mitä esim. työnantaja näkee jos hän haluaa tarkastaa mahdollisen rikosrekisterin.
Onko tietoa kauan näkyy esim. rattijuopumus (sis. liikenneturvallisuuden vaarantaminen, kortitta ajo, auton luvatonkäyttöön otto, kaikki tapahtunut alaikäisenä) tai sakkorangaistus lievästä pahoinpitelystä?
Voinkohan mahdollisesti itse käydä onkimassa omia henkilökohtaisia tietojani poliisiasemalla? - El Caballo
Tietoja kaipaava... kirjoitti:
Mistä voin siis saada tiedon mitä omassa rekisterissäni mahdollisesti näkyy? Mitä esim. työnantaja näkee jos hän haluaa tarkastaa mahdollisen rikosrekisterin.
Onko tietoa kauan näkyy esim. rattijuopumus (sis. liikenneturvallisuuden vaarantaminen, kortitta ajo, auton luvatonkäyttöön otto, kaikki tapahtunut alaikäisenä) tai sakkorangaistus lievästä pahoinpitelystä?
Voinkohan mahdollisesti itse käydä onkimassa omia henkilökohtaisia tietojani poliisiasemalla?Pääsääntöisestihän kaikki poliisin tutkimat rikosasiat tulevat jossain vaiheessa julkisiksi. Menet poliisiasemalle ja ilmoitat, että tilaat kaikki ne pöytäkirjat, joissa näkyy sinun henkilötunnuksesi. Poliisi heittää henkilötunnuksesi koneelle ja näkee sekunnissa jokaisen jutun, missä se esiintyy. Sen jälkeen poliisi menee arkistoon ja tarkistaa, ovatko pöytäkirjat vielä siellä ja ovatko ne julkisia, vai pelkästään asiaosaisjulkisia. Asianosaisjulkiset ovat sinulle ilmaisia, muista joudut maksamaan.
Työnantajasi voi tehdä saman, hän tietysti joutuu maksamaan kaikista pöytäkirjoista, jotka hänelle luovutetaan. Näin toimii julkisuusperiaate Suomessa. - Tietoja kaipaava...
El Caballo kirjoitti:
Pääsääntöisestihän kaikki poliisin tutkimat rikosasiat tulevat jossain vaiheessa julkisiksi. Menet poliisiasemalle ja ilmoitat, että tilaat kaikki ne pöytäkirjat, joissa näkyy sinun henkilötunnuksesi. Poliisi heittää henkilötunnuksesi koneelle ja näkee sekunnissa jokaisen jutun, missä se esiintyy. Sen jälkeen poliisi menee arkistoon ja tarkistaa, ovatko pöytäkirjat vielä siellä ja ovatko ne julkisia, vai pelkästään asiaosaisjulkisia. Asianosaisjulkiset ovat sinulle ilmaisia, muista joudut maksamaan.
Työnantajasi voi tehdä saman, hän tietysti joutuu maksamaan kaikista pöytäkirjoista, jotka hänelle luovutetaan. Näin toimii julkisuusperiaate Suomessa.Kertooko ne ilman maksua poliisiasemalla mitkä rikosmerkinnät näkyvät muille? Ei huvita maksaa yhestä tiedosta mitkä muille näkyvät. Itse kuitenkin tiedän mitä olen tehnyt ja milloin tehnyt ja miten asiat ovat menneet. Haluan vaan tietää mitkä kohdat näkyvät muille ja mitkä ovat vanhentuneet. Voiko siis kuka tahansa tilata pöytäkirjoja kenen tahansa asioista, vaikkei itse olisi siihen millään tavalla osallinen? Esim. entinen poikakaverini voi saada minun henkilötunnuksen annettuaan kaikki pöytäkirjat missä minut mainitaan?
Kiitos avusta / tiedoistasi! - El Caballo
Kertooko ne ilman maksua poliisiasemalla mitkä rikosmerkinnät näkyvät muille? Ei huvita maksaa yhestä tiedosta mitkä muille näkyvät. Itse kuitenkin tiedän mitä olen tehnyt ja milloin tehnyt ja miten asiat ovat menneet. Haluan vaan tietää mitkä kohdat näkyvät muille ja mitkä ovat vanhentuneet. Voiko siis kuka tahansa tilata pöytäkirjoja kenen tahansa asioista, vaikkei itse olisi siihen millään tavalla osallinen? Esim. entinen poikakaverini voi saada minun henkilötunnuksen annettuaan kaikki pöytäkirjat missä minut mainitaan?
Kiitos avusta / tiedoistasi!Kuten jo kerroin, jossain vaiheessa lähes kaikki rikokset mitä Suomessa poliisille ilmoitetaan tulevat julkisiksi, eli tehdyn pöytäkirjan voi tilata kuka hyvänsä. Ainoastaan keskeneräiset ja ne, jotka ovat ´ei julkisia´ eivät ole kenen hyvänsä tilattavissa.
Poliisihan ei KERRO mitään tietoja. Sinun pitää vain ilmoittaa, että TILAAT sen ja sen pöytäkirjan. Sen jälkeen, kun pöytäkirjan olet saanut, sinun pitää LUKEA, mitä pöytäkirjassa kerrotaan. Jos olet siinä pöytäkirjassa asiaosainen, niin pöytäkirja on sinulle ilmainen. Ellet, niin sinun pitää maksaa joka sivusta.
Ei se poikakaverisi poliisilta ihan noin vaan saa sinusta tietoa, mutta jos hän tietää jonkun rikoksen, mistä sinua on epäilty, niin siinä vaiheessa, kun SEN RIKOKSEN pöytäkirja tulee julkiseksi, hän voi sen tilata maksua vastaan.
Pöytäkirjoja poliisi säilyttää keskimäärin 10 vuotta omassa arkistossaan. Rikosilmoitustiedot, jotka ovat tietokoneilla säilyvät kuitenkin arkistotietoina 50 vuotta, tai kunnes epäilty täyttää 90 vuotta tai kuolee. Eli melkoisen vanhojakin tietoja voi maksua vastaan poliisilta tilata. Valtionarkistossa on ´pöytäkirjoja´ jo 1700 luvulta, että sinne vaan niitä lukemaan, ovat kaikille julkisia. - Tietoja kaipaava...
El Caballo kirjoitti:
Kuten jo kerroin, jossain vaiheessa lähes kaikki rikokset mitä Suomessa poliisille ilmoitetaan tulevat julkisiksi, eli tehdyn pöytäkirjan voi tilata kuka hyvänsä. Ainoastaan keskeneräiset ja ne, jotka ovat ´ei julkisia´ eivät ole kenen hyvänsä tilattavissa.
Poliisihan ei KERRO mitään tietoja. Sinun pitää vain ilmoittaa, että TILAAT sen ja sen pöytäkirjan. Sen jälkeen, kun pöytäkirjan olet saanut, sinun pitää LUKEA, mitä pöytäkirjassa kerrotaan. Jos olet siinä pöytäkirjassa asiaosainen, niin pöytäkirja on sinulle ilmainen. Ellet, niin sinun pitää maksaa joka sivusta.
Ei se poikakaverisi poliisilta ihan noin vaan saa sinusta tietoa, mutta jos hän tietää jonkun rikoksen, mistä sinua on epäilty, niin siinä vaiheessa, kun SEN RIKOKSEN pöytäkirja tulee julkiseksi, hän voi sen tilata maksua vastaan.
Pöytäkirjoja poliisi säilyttää keskimäärin 10 vuotta omassa arkistossaan. Rikosilmoitustiedot, jotka ovat tietokoneilla säilyvät kuitenkin arkistotietoina 50 vuotta, tai kunnes epäilty täyttää 90 vuotta tai kuolee. Eli melkoisen vanhojakin tietoja voi maksua vastaan poliisilta tilata. Valtionarkistossa on ´pöytäkirjoja´ jo 1700 luvulta, että sinne vaan niitä lukemaan, ovat kaikille julkisia.Ja osaatko kertoa hinnoista mitään? Mitä helkuttia teen pöytäkirjoilla, koska tiedän mitä olen tehnyt, enkä halua niihin enää perehtyä. Haluan vain tietää mitä merkintöjä minulla on rikosrekisterissä! Vai meneekö se niin, että ne mistä olen saanut sakkorangaistuksen ovat rikosrekisteri merkintöjä? Kuten alaikäisenä tehty rattijuopumus.. ja täysi-ikäisenä pahoinpitely mitä en oikeasti edes tehnyt, mutta minut siitä kuitenkin rangaistiin sakolla. Sekin on vähän epäselvää miten merkintä tulee.
Kiitos suuresti tiedoistasi! Helpottaa jatkoa huomattavasti! - prego pasta
Ja osaatko kertoa hinnoista mitään? Mitä helkuttia teen pöytäkirjoilla, koska tiedän mitä olen tehnyt, enkä halua niihin enää perehtyä. Haluan vain tietää mitä merkintöjä minulla on rikosrekisterissä! Vai meneekö se niin, että ne mistä olen saanut sakkorangaistuksen ovat rikosrekisteri merkintöjä? Kuten alaikäisenä tehty rattijuopumus.. ja täysi-ikäisenä pahoinpitely mitä en oikeasti edes tehnyt, mutta minut siitä kuitenkin rangaistiin sakolla. Sekin on vähän epäselvää miten merkintä tulee.
Kiitos suuresti tiedoistasi! Helpottaa jatkoa huomattavasti!Rikosrekisteriin merkitään vain vankeusrangaistukset (ehdollinen/ehdoton), vankeusrangaistuksen sijasta tuomitut yhdyskuntapalvelurangaistukset sekä vankeuden sijaan tuomittu nuorisorangaistus. Rikosrekisteriin ei siten merkitä sellaisia tuomioita, jossa rangaistuksena on ollut pelkkä sakkorangaistus.
- StayWithMe
prego pasta kirjoitti:
Rikosrekisteriin merkitään vain vankeusrangaistukset (ehdollinen/ehdoton), vankeusrangaistuksen sijasta tuomitut yhdyskuntapalvelurangaistukset sekä vankeuden sijaan tuomittu nuorisorangaistus. Rikosrekisteriin ei siten merkitä sellaisia tuomioita, jossa rangaistuksena on ollut pelkkä sakkorangaistus.
Kiitos tiedoistasi!
- vennipenni
StayWithMe kirjoitti:
Kiitos tiedoistasi!
mistä tietää onko luottotietohäiriö?
- Julle Kukkaruukku
vennipenni kirjoitti:
mistä tietää onko luottotietohäiriö?
...vai onko kysymyksesi kettuilua?
No, luottotietorekisteristähän se löytyy. Sellaista ylläpitää mm. Suomen Asiakastieto Oy. Sen nettisivut löytyvät ihan googlaamalla. Tai, kun olen nyt suopealla tuulella, niin tässä linkki: www.asiakastieto.fi Sieltä löydät kaiken tarvittavan tiedon omien luottotietojesi tarkistamiseen. - vennipenni
Julle Kukkaruukku kirjoitti:
...vai onko kysymyksesi kettuilua?
No, luottotietorekisteristähän se löytyy. Sellaista ylläpitää mm. Suomen Asiakastieto Oy. Sen nettisivut löytyvät ihan googlaamalla. Tai, kun olen nyt suopealla tuulella, niin tässä linkki: www.asiakastieto.fi Sieltä löydät kaiken tarvittavan tiedon omien luottotietojesi tarkistamiseen.HYVÄ ETTÄ TIETOTOIMISTO ON PAIKALLA KERTOMASSA. KANNATTAA MELKEEN PYSYÄ SIELLÄ TOIMISTON PUOLELLA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879