limakalvonäyte

vv-radalla

Moi! Kävin gynellä ja sain lähetteen sairaalaan kohdun limakalvonäytteen ottoa varten. Nyt jännittää kun lääkäri ei voinut kuulemma tehdä sitä siinä käynnillä koska minulla on ollut kaksi sektiota ja kohdun joku osa on liian tiukka että täytyisi puuduttaa ja laajentaa ja se tehdään sairaalassa. Ymmärsin sen että jollain ohuella muoviletkulla tehdään tämä imu mutta entä se puudutus miten se tapahtuu.
Kertokaa ihmeessa joille olisi tälläinen tehty minua jännittää niin kovin. Ikää minulla 54v. ja kk oli 3kk muutaman päivän ruskeaa vuotoa ei verta sen jälkeen tuli "oikeat menkat" kaksi viikkoa niitä kattelin sitten katkaisin primolutilla ja sen jälkeen tuli tyhjennysvuoto. Kaipa tämä on nyt sitten jotain tarkistusta et onko limakalvoilla jotain muutoksia. Yritin kysellä lääkäriltä kun teki ultraa että onko siellä jotain joka poikkeaa edellisistä sanoi vain että ei näy oikein kunnolla ja et kun on ikää ottaa hän tämän limakalvonäytteen. Mutta eipä sitten ottanutkaan sen tiukkuuden takia kai.

36

22223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 49 v.

      Hei minulle tehtiin kyseinen operaatio marraskuussa 2009 eli otettiin näyte kohdun limakalvolta ja voin sanoa et kyl se tuntui tosi ilkeältä se toimenpide vaikka ei varsinaista kipua tuottanutkaan, en älynny siinä kysellä et millä se lekuri otti sen ku jännitin niin hirveästi et ihan jalat tutisi. Varmaan se tehtiin jollain imusysteemillä ja ilmankos se tuntu niin keljulta. En halua kyl enää kokea samanlaista. Mut hyvähän se on tietää et kaikki on kunnossa ja kohdussa ihan normaali lepotilassa oleva limakalvo. Se on siis tärkeä toimenpide koska siitä näkee et mikä on kohdun limakalvon tilanne ja onko muutoksia. Mut älä liikaa jännitä ja tsemppiä.

      • vv-radalla

        Kiitti vastauksesta ja ei voi mitään jännittää jo nyt niin että jalat tärisee. Toivottavasti kutsu tulee nopsaan ettei tartte montaa viikkoa tutista. Kutsutaanko tätä toimenpidettä myös tuolla nimellä eli pipelle. Sulle ei sitten mitään puudutusta laitettu.???? Kestikö tuo kokeen otto kuin kauan.????? Ja saako siitä tietää heti ne tulokset.


      • Kokemusta on
        vv-radalla kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta ja ei voi mitään jännittää jo nyt niin että jalat tärisee. Toivottavasti kutsu tulee nopsaan ettei tartte montaa viikkoa tutista. Kutsutaanko tätä toimenpidettä myös tuolla nimellä eli pipelle. Sulle ei sitten mitään puudutusta laitettu.???? Kestikö tuo kokeen otto kuin kauan.????? Ja saako siitä tietää heti ne tulokset.

        Hei juu ei ne mitään puudutuksia laittanu ja ei se toimenpide onneksi kestäny hirveen kauan, ehkä n. 1-2 min. muistaakseni. Ja tuloksia piti odottaa parisen viikkoa eli aika kauan. Niin ne sanokin et menee pari viikkoa tuloksia odotellessa. Väsytti kyl aika paljon sinä päivänä joten lepäilin sit sen takia. Ja muutenkin ku multa otettiin ensin polyyppi pois kohdunsuulta ja sit se näyte sieltä kohdusta niin ei ihme et väsytti ja toi tuli vähän yllätyksenä et piti ottaa näyte sieltä. Koita vaan rentoutua sit ku on se toimenpide.


      • Hyvin meni
        vv-radalla kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta ja ei voi mitään jännittää jo nyt niin että jalat tärisee. Toivottavasti kutsu tulee nopsaan ettei tartte montaa viikkoa tutista. Kutsutaanko tätä toimenpidettä myös tuolla nimellä eli pipelle. Sulle ei sitten mitään puudutusta laitettu.???? Kestikö tuo kokeen otto kuin kauan.????? Ja saako siitä tietää heti ne tulokset.

        Sinun kannattaa yrittää ajatella muuta nyt odotellessa toimenpiteeseen menoa.
        Mielestä jännität turhaan koska juuri siksi lääkäri lähettää sairaalaan että saat puudutuksen tai nukutuksen. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja tuo toimenpide tehtiin kerran. Sattui hetken mutta ei mitään kamalaa. Lääkäri tosin oli erittäin taitava ja kertoi koko ajan mitä tehdään ja että nyt voi vähän sattua. Minusta se oli hyvä kun tiesin että kipua tuottava juttu alkaa kohta. Alkoi ja oli ohi hyvin pian.


      • vv-radalla
        Hyvin meni kirjoitti:

        Sinun kannattaa yrittää ajatella muuta nyt odotellessa toimenpiteeseen menoa.
        Mielestä jännität turhaan koska juuri siksi lääkäri lähettää sairaalaan että saat puudutuksen tai nukutuksen. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja tuo toimenpide tehtiin kerran. Sattui hetken mutta ei mitään kamalaa. Lääkäri tosin oli erittäin taitava ja kertoi koko ajan mitä tehdään ja että nyt voi vähän sattua. Minusta se oli hyvä kun tiesin että kipua tuottava juttu alkaa kohta. Alkoi ja oli ohi hyvin pian.

        Onhan näitä kipuja jo ollutkin tähän ikään mennessä jos jonkinlaisia. Mutta aina se tuskastuttaa uudet joissa ei ennen ole käynyt. Mahaankin on työnnetty letkua jo kolme kertaa ei siihenkään kuollut ole mutta aina se vaan on jännittänyt vaikkakin on tiennyt jo mitä tapahtuu. Ja sekin sitten kun saa niitä tuloksia odotella. Odottaminen on kamalaa. Mutta sitten kun tietää tuloksen niin se helpottaa oli tulos sitten mikä tahansa. Heh koitan ajatella jotain muuta tässä odotellessa. Mut kiitos vielä kerran vastauksista.


      • lady in home
        vv-radalla kirjoitti:

        Onhan näitä kipuja jo ollutkin tähän ikään mennessä jos jonkinlaisia. Mutta aina se tuskastuttaa uudet joissa ei ennen ole käynyt. Mahaankin on työnnetty letkua jo kolme kertaa ei siihenkään kuollut ole mutta aina se vaan on jännittänyt vaikkakin on tiennyt jo mitä tapahtuu. Ja sekin sitten kun saa niitä tuloksia odotella. Odottaminen on kamalaa. Mutta sitten kun tietää tuloksen niin se helpottaa oli tulos sitten mikä tahansa. Heh koitan ajatella jotain muuta tässä odotellessa. Mut kiitos vielä kerran vastauksista.

        tuon niinen on se imunäyte kohdun limakalvolta.Minulta on otettu muutamia kertoja ja se ei ollut mikään juttu mun mielestäni.Toimenpide tehdään hyvin ohuella steriilillä pillillä joka ujutetaan kohdunsuusta sisään ja kun lääkäri heiluttaa pilliä muutamia kertoja edestakaisin-saadaan näyte! se tuntuu kuin pieni supistus tai kuukatisten alku joka kestää max 30s-1min...Sinulla kun puudutetaan kohdunsuuta tunnet vain hetken nipistystä ja odotetaan puutumista. SINÄ selviät varmasti! Vatsantähystys on tuhat kertaa kamalampaa---ja kestää kauan!


      • Anonyymi
        lady in home kirjoitti:

        tuon niinen on se imunäyte kohdun limakalvolta.Minulta on otettu muutamia kertoja ja se ei ollut mikään juttu mun mielestäni.Toimenpide tehdään hyvin ohuella steriilillä pillillä joka ujutetaan kohdunsuusta sisään ja kun lääkäri heiluttaa pilliä muutamia kertoja edestakaisin-saadaan näyte! se tuntuu kuin pieni supistus tai kuukatisten alku joka kestää max 30s-1min...Sinulla kun puudutetaan kohdunsuuta tunnet vain hetken nipistystä ja odotetaan puutumista. SINÄ selviät varmasti! Vatsantähystys on tuhat kertaa kamalampaa---ja kestää kauan!

        Olen ihan päinvastaista mieltä. Mikään ei ole sattunut niin paljon ku pipellen otto ja kierukan laitto. Mut ehkä se johtu endrosta. Pyörryin lopuksi.


    • Jo kuukausi mennyt

      Kauanko jouduit odottamaan imunäytteen vastausta?

      • imutettu

        Mulla kesti viikon...yleensä viikko kaksi siinä menee


    • mämyös

      Googlasin ja satuin löytämään tämän jutun.
      Mulle tehtiin tuo kanssa. Vuotoja ei ole ollut vuosikausiin ja siksi kohdunsuu oli todella tiukasti kiinni (varmaan sekin vaikuttaa etten ole synnyttänyt). Sorkkivat moneen kertaan kun etsivät sopivia välineitä ja se kävi aivan älyttömän kipeää (mitään puudutusta, saati nukutusta ei laitettu), eikä kipu loppunut heti toimenpiteen jälkeenkään. Kipu sai minut lähes oksentamaan ja pyörtymään, olin aivan kylmänhikinen. Sain sitten jälkeenpäin kipulääkkeen, joka pian auttoi.

      Että ei se ainakaan minulle ollut mikään pikkujuttu. Vieläkin hirvittää kun sitä ajattelee.

      • Infoa

        Kokemuksia tulin jakamaan, vaikka tästä keskustelun aloituksesta on aikaa..koska nm. Itsekkin foorumeita lueskellut ennen tutkimuksia, jotta tietää mitä odottaa.

        Itseltäni otettiin tänään tuo limakalvon näyte, olen vasta päälle 23v ja en ole synnyttänyt ja tämän takia sattui näytteen otto kyllä niin paljon, että tuli kyyneleet silmiin, inhottavan tuntuista mutta kesti kuitenkin n. 1-2min, joten nopsaan jo oli ohi. Ei kannata jännittää etukäteen tuota, parempi se on tutkia, eikä ole kipu tuon aikana kuitenkaan sietämätön vaikka erittäin epämiellyttävä fiilis onkin :) ja varmaan voi pyytää puudutusta jne jos siltä tuntuu että olis tarvetta?


      • Anonyymi

        Samoin. Uskomatonta että naisten alapää hoidot on kuin karjanhoitoa. Ei yksilöllisyyttä vaan hoetaan vaan sen hetkistä käytäntöä- että näin tehdään koska järkevää tehdä näin. Ei kerrota kuin yksi totuus ja potilaan kysymykset on tyhmiä. Tämä auttaa-tajua nyt! Tuntuu suorastaan valehtelulta. Ja vaikea alkaa hyökkäävää lääkäriä vastaan puhumaan omia pelkoja..


      • Anonyymi

        Tulehduksesta käytetään usein termiä "munasarjatulehdus", mutta kyseessä on kohdun ja sen sivuelinten tulehdus.

        Tulehdus leviää nousevana infektiona kohdunkaulan kanavan kautta kohdun limakalvolle aiheuttaen kohdun limakalvon tulehduksen (endometriitin).

        Voi olla kroonista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin. Uskomatonta että naisten alapää hoidot on kuin karjanhoitoa. Ei yksilöllisyyttä vaan hoetaan vaan sen hetkistä käytäntöä- että näin tehdään koska järkevää tehdä näin. Ei kerrota kuin yksi totuus ja potilaan kysymykset on tyhmiä. Tämä auttaa-tajua nyt! Tuntuu suorastaan valehtelulta. Ja vaikea alkaa hyökkäävää lääkäriä vastaan puhumaan omia pelkoja..

        Mulle tehtiin toimenpude yli viikko sitten ja mulla ensin tiputteli viikon ja sit alkoi kunnon vuoto.... voiko toimenpide aikaistaa menkkoja? Onko kellekään käynyt niin että viikko toimenpiteen jälkeen onkin alkanut kunnon vuoto vaikka menkkojen ei pitäisi alkaa kuin vasta yli viikon päästä?


      • Anonyymi

        Höpsis mitä sekoilet ei se ole mitään verrattuna esim. Luuleikkaukseen niska jäykistetty ja olen luo muna lapset synnyttänyt kitistä nyt joka pikku kokeesta tosi outoa oikeesti aikuinen nainen kyl hävettäis jo noin pelleillä.


    • Ei paha kokemus

      Kokemukseni pipellenäytteenotosta ei ole ollenkaan paha. Sitä on turha pelätä. Kyllähän se vähän tuntui "inhottavalta" (sellainen tuikahdus), mutta tosi lyhyen aikaa kun imu tehtiin (muutama sekunti). En todellakaan sanoisi, että näytteenotto sattui. Oli vaan vähän epämiellyttävää. Mutta eihän se papankaan otto mitään herkkua ole. ;-) Otettiin vielä varmuudeksi kaksi näytettä, että on varmasti riittävästi tutkittavaksi. Joku täällä epäili, että jos ei ole synnyttänyt, niin olisi kauheampaa. Itselläni näin ei ollut, en siis ole synnyttänyt ja kaikki meni silti ok. En pelkää enää, jos joskus toiste joudun uusimaan kokeen.

      Otin kyllä sairaanhoitajan kehoituksesta pari tuntia etukäteen särkylääkeen, mutta mikset ottaisi sinäkin. Jälkikäteen, kun särkylääkkeen vaikutus alkoi hiipua, niin oli vähän sellaista kk-kipujen kaltaista tunnetta illalla, mutta en ottanut enää edes toista särkylääkettä. Jälkikäteen oli pientä vuotoa.

      Olen samaa mieltä kuin joku toinenkin, että kun täällä netissä lukee oikeastaan mistä tahansa aiheesta, niin kaikki aina vaan kertoo kauhukokemuksiaan. Itsekin pelkäsin niitä luettuani, että mihin kauheaan kokeeseen joudunkaan menemään. Onneksi voin sanoa, että rohkeasti vaan kokeeseen. Ja siksi myös halusin kirjoittaa tälläisen "positiivisen" rohkaisun näytteenottoon joutuville. Ei se kaikista ole kauheaa ja kivuliasta!

      • Anonyymi

        Minäkin otin särkylääkkeet. Ei mitään apua. Kipu oli helvetillinen. Itse haluan tietää totuuden toisten kokemuksista jotta osaan varautua pahimpaan. Silloin kipukynnyskin nousee kun ei järkyty kivusta niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin otin särkylääkkeet. Ei mitään apua. Kipu oli helvetillinen. Itse haluan tietää totuuden toisten kokemuksista jotta osaan varautua pahimpaan. Silloin kipukynnyskin nousee kun ei järkyty kivusta niin paljon.

        Minulta otettiin pipellenäyte vuosi sitten. Taustalla 4 synnytystä. Elämäni aikana en ole yhtä hirveää kipua koskaan kokenut. Hoitaja ja lääkäri saivat talutettua minut pukukoppiin ja siinä istuessa meni taju. Sitten pitsillä päivystykseen tarkkailuun. Mitään syytä ei löytynyt: sanoin päivystävälle että kipushokistahan se johtui. Tähystetty molemmista päistä ja kumpikin aivan helpot ja täysin kivuttomat. Toiste en anna puuduttamatta tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta otettiin pipellenäyte vuosi sitten. Taustalla 4 synnytystä. Elämäni aikana en ole yhtä hirveää kipua koskaan kokenut. Hoitaja ja lääkäri saivat talutettua minut pukukoppiin ja siinä istuessa meni taju. Sitten pitsillä päivystykseen tarkkailuun. Mitään syytä ei löytynyt: sanoin päivystävälle että kipushokistahan se johtui. Tähystetty molemmista päistä ja kumpikin aivan helpot ja täysin kivuttomat. Toiste en anna puuduttamatta tehdä.

        Höpsis ei tunnu missään olen itse synnyttänyt enkä vingu pienestä kyl kipua pitää kestää :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin otin särkylääkkeet. Ei mitään apua. Kipu oli helvetillinen. Itse haluan tietää totuuden toisten kokemuksista jotta osaan varautua pahimpaan. Silloin kipukynnyskin nousee kun ei järkyty kivusta niin paljon.

        Ei minulla ollu kipua yhtään outoa jos joku muka tuntee kaikesta kipua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis ei tunnu missään olen itse synnyttänyt enkä vingu pienestä kyl kipua pitää kestää :)

        Ihmiset kokee ja kestää kipua eri tavoilla. Semmonen vinkki vitonen vaan...


    • kaikenmoistasitä

      Alkuviikosta kävin gynellä ja paksuuntuneen limakalvon takia gyne päätti ottaa lennosta imunäytteen. En ole synnyttänyt, kohtu kallistuu eteen. Olin aiemmin ottanut Panadol 1g koska ajattelin josko joku koepala taas otetaan niin pelkäsin buranan lisäävän verenvuotoa. Ei kyllä auttanut yhtään tähän imurointiin. Mitkään menkkakivut ei oo tuntunu samalta. Sattui ihan julmetusti enkä tiennyt mitä odottaa. Vaistomaisesti jännitin pepun ja mietin että oisko sattunut vähemmän jos ei olis jännittänyt. Toimenpiteen jälkeen tiputti kirkasta verta ja vuoto on jatkunut jo kolme päivää. Oli sisäisesti pahoinpidelty olo koko päivän, oksetti ja olin tosi väsynyt. Paha kipu kesti kuitenkin vain sen hetken kun imuroitiin. En vertaisi hammaslääkäriin, sillä se kipu on erilaista. Voisin kuvitella että supistuskipu voisi lähinnä kuvata tunnetta? Menisin silti uudestaan jos aihetta tutkimukseen on, mutta en mielelläni. Puudutus voisi olla paikallaan.

      • Mummeli-64

        Mulla itsellä sama, et paksuuntunu limakalvo mutta mulla oli tullu ihan vähän vuotoa. Kestikö tuloksen tuleminen kauan? Mitä paksuuntuneelle limakalvolle tehtiin? Itellä jännittää tulos, et mitä löytyy.


      • Ronkittu

        Ylimääräisten vuotojen takia menin gynelle. Löytyi isohko polyyppi kohdunkaulalta. Polyyppi poistettiin ja samalla kertaa otettiin limakalvonäyte. Ultrassa limakalvot ohuet ja muutenkin ok! Näytteenotto kesti jonkin aikaa tiukkuuden takia mutta onnistui lopulta. Hiukan alavatsaa kouristeli mutta ei sen kummemmin sattunut. Nyt niukkaa vuotoa ollut toimenpiteen jälkeen neljättä päivää...toivottavasti helpottaa 🙁


    • sattuuko

      MInulla otettu kahdesti kohdun limakalvonäyte. Kaverillani oli otettu aikaisemmin ja hän kertoi sen sattuneen tosi paljon, joten pyysin heti puudutusta. Lääkäri meinasi ensin, ettei puudutus ole tarpeen, mutta sanoi sitten, että kohdunsuuni on todella tiukka, joten hän laittaa puudutuksen. Puudutuksen jälkeen ei sattunut sitten yhtään, eikä puudutuspiikki paljon tuntunut. Toisen kerran näyte otettiin sairaalassa gyn.polilla ja siellä lääkäri laittoi puudutusgeeliä, koska minulta oli muutamia kuukausia aikaisemmin poistettu polyyppi kohdusta (puudutuksessa) ja tämä toimenpide oli kuulemma avannut kohdunsuuta. Puudutuksessa toimenpide ei ollut paha, mutta ilman sitä olisi varmasti ollut tosi kivulias. Nämä tuntuvat olevan hyvin yksilökohtaisia juttuja, mutta kipu riippuu varmasti pitkälti kohdunsuun tiukkuudesta.

    • pikkukip

      Minulta otettiin gynen vastaanotolla kohdun limakalvonäyte muutama viikko sitten kierukan poiston yhteydessä. Näytteen otto kesti pari minuuttia ja sattui aika lailla.

      Vastauksen sain parin viikon kuluttua. Onneksi ei ollut pahanlaatuista. Kannatti kärsiä hetki ja saada varmuus tilanteesta, kun oli ollut ylimääräisiä vuotoja.

    • Järkyttynyt

      Minulta otettiin toissapäivänä yllättäen kesken tutkimuksen. Sattui, vaikka koitin keskittyä hengittämiseen. Mullon viis synnytystä takana, sattu silti. Enkä ole kipuherkkä yleensä. Liekö sitten tilanne jatkuvan vuotamisen takia siellä niin herkkä, että sillä tuntui. Nopea toimenpide kylläkin. Ja jos joskus tarvitsee tehdä uudelleen, niin pakkohan se olisi antaa tehdä. Antibiootit sain suoraan sinne. Kohdun leikkuulle myöhemmin. Tuloksia odottelen tuosta näytteestä 2-4vkoa? Meni hieman ohi. Olin ja olen hassua kyllä järkyttynyt toimenpiteestä, edelleen... Sen illan ja seuraavan päivän väsytti. Ja pää oli kipeä. Otin särkylääkkeen, se auttoi.

    • Kaisa1961

      Olen 55 v. lapsi syntynyt keisarinleikkauksella. Pipelle otettu jo 3 kertaa. Rentona oleminen auttaa, kannattaa ajatella mukavia asioita ja antaa niiden touhuta alapään kanssa. 30 s. kestää ja ohi ennenkuin huomaatkaan. Ei satu, mutta inhottava tunne jää joksikin aikaa. Vähäistä eristä vuotoa päivä pari. Jännä tuo väsymys toimenpiteen jälkeen. Itsekin olen aina väsynyt ja kuin puulla päähän lyöty toimenpiteen jälkeen. Menen jotenkin ihan mykäksi.

    • autsii

      Moi

      Mulle tehtiin tänään kohdun ultraus ja samalla otettiin näyte, löytyneen perinnöllisen syöpägeenin vuoksi. Pelkäsin hirmusesti toimenpidettä etukäteen ja kamalaa se kyllä olikin :/ En ole synnyttänyt ja kipukynnykseni on matala. Kauhulla odotan vuoden päästä tulevaa uusinta-aikaa, seuranta siis tästä lähin joka vuosi.
      Toimenpide oli onneksi kyllä melkoisen nopea (n. 10-15 min), kipein hetki kesti n. 10sek kun ottivat sitä imunäytettä. Lisäksi kipua toi saksilla nipsaisut, mulla oli aika ahtaat paikat (kohdun suu). Etukäteen olin ottanut burana 800:n sekä 1 g panadolin. Vuotoa esiintyi muutaman tunnin ajan toimenpiteen jälkeen.

    • Hgjl

      Minulla sektiolla olleet synnytykset. Kuukautiset poissa yli 10 vuotta. Minulta yritettiin ottaa näytettä, mutta ei onnistunut. Sain kyllä puudutuksen pistoksella. Kohdun kaulakanava kuitenkin niin tiukka, ettei onnistunut. Toimeenpide tehtiin yksityisellä päivävastaanotolla ja lääkäri pelkäsi repeytymistä niin, että luovutti suosiolla. Jännitän myös aivan sikana. Nyt vaan seurataan. Varmaan nukutuksessa tehtävä sitten ?

      • Anonyymi

        No niin. Päätin taas kirjoittaa, jos tästä olisi hyötyä jollekin.
        Siis vuosi sitten pipelle näyte ei onnistunut minulla. Nyt menin uuden lääkärin luo toiseen paikkaan. Hän on tosi taitava, tekee vastaanoton yhteydessä vaikka mitä ja ilman avustajaa.
        Otin lähtiessä Buranaa 400 ja panadolia vahvin mahdollinen. Lääkäri päätti kokeilla näytteen ottoa. Kohtu tiukka ja taakse kallellaan tehden vielä mutkan jotenkin. No lääkäri taivutteli instrumentit sopivaan kulmaan ja sai kuin saikin kohdunsuun auki. Puudutus annettiin myös, se on ihan pikku juttu. Näyte saatiin, ei sattunut edes. Nyt en edes jännittänyt kuten eka kerralla. Luotin lääkäriin, en vetänyt itseäni pakoon.
        Tietenkin tuntui epämiellyttävältä kun kesti. Välillä katsottiin ultralla, onko katetri oikeassa paikassa. Lääkäri oli sitkeän rauhallinen. Menen pelotta uudelleen tarvittaessa.


    • Anonyymi

      Hei! Halusin tulla jakamaan oman kokemukseni vaikka ketju vanha onkin. Itsekin näitä kokemuksia olen googlannut. Multa otettiin pipelle eilen. Puudutettiin, ja itse puudutustoimenpide on vähän sama kuin hammaslääkärillä. Näytteen otto tuntuu kyllä hieman mutta ei ollut mielestäni kovin kivulias, lähinnä epämukava. Minulle tehtiin samalla muitakin toimenpiteitä ja lopuksi vielä uudelleen pipelle. Sama juttu. En ole synnyttänyt.

      • Anonyymi

        Komppaan paria edellistä kirjoittajaa. Sain hyvät ohjeet Turun naistentautien polilta ja vielä hoitajan puhelinsoiton toimenpidettä edeltävänä päivänä. Pari tuntia ennen operaatiota Burana 800 ja Para tabs 1g. Hoitotiimi oli kolme naista: lääkäri, kätilö ja opiskelija. Sain hyvin huolehtivaista hoitoa. Mm vatsan päälle asetettiin tosi hyvältä tuntunut lämmin peitto. Puudutus hammaslääkärin luokkaa. Lääkäri ja hoitaja selittivät koko ajan mitä eikovat tehdä. Operatiota sain seurata monitorista ja juttuseurana oli kätilö.. Juttelu auttoi huomion poisviemisessä operaatiosta. Ystävällistä ja empaattista. Kuvailin miehelleni seuraavasti: Kuten tiedät, inhoan yökökseen asti makaroonivelliä, mutta olisin imaissut sitäkin lautasellisen mielummin kuin kokenut nipistelyt vatsassani. Siis operaatio sattui jonkin verran, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin olin pelännyt. Jos sinulle suositellaan hysteroskopiaa, sinne vaan ja turha pelko pois Rosmarin!


    • Anonyymi

      Imunäyte otettu äskettäin. Ikää 60 v. 800 mg Buranaa etukäteen ja riittävä määrä pelkoa ja jännitystä. Toimenpide ultraamisineen kesti yhteensä n. 10 min ja kivun tapaista tunsin muutaman sekunnin ja sekin hyvin lievää kipua. Eli pelkoni oli ollut turhaa. Pientä vuotoa ollut, mutta jännä kyllä samaa outoa isoa väsymystä, josta muutama muukin raportoi edellä. Jos uusi kutsu tulisi, menisin huomattavasti rauhallisella mielellä.

    • Anonyymi

      Kuvailisin imunäytettä polttavaksi tunteeksi. Pelkäsin näytteenottoa siksi, että minulla on takana yksittäinen ikävä hoito kokemus ortopedian puolelta ja en ole synnyttänyt. Lääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa: Näyte otetaan samoin tein polilla ja toimenpide kestää max 10sek, tai sitten se toteutetaan suunnitellun hysteroskopian yhteydessä nukutuksessa myöhemmin, jossa on tarkoitus poistaa myoomia, polyyppi ja asentaa hormoonikierukka hoidollisista syistä. Valitsin polilla tehtävän Pipelle-näytteen. Koski se ronkkiminen eri tyyppisesti, kuin kuukautiskivut, mutta ei kamalia traumoja jäänyt. Gynekologi tutki välinen, ultrakuvin ja käsin intiimit alueet ystävällisesti ja hellästi ja kertoi spreipuudutusta laittavan. Vastaanotto käynnistä ja hyvä maku. Ihanaa on myös se, että hysteroskopia luvattiin tehdä nukutuksessa. Silloin saan myös elämäni ensimmäisen Mirelle-hormoonikierukan unten mailla ollessani. Sitä tarjottiin, koska kuukautiskivut ja vuoto on melko runsasta. Olisi kiva, jos kuukautisvuoto vähenisi edes sillä tavoin, ettei tarvitsisi pitää päällekkäin kuukautiskuppia, terveyssidettä tai pikkuhousunsuoja. Mutta mitä eniten toivon on, että loppuisi selän puolella tuntuvat kohdun supistelut kierukan avulla. Kohtusupustelun vuoksi syön tällä hetkellä joka kuukausi lääkkeitä, jotta sängystä sikiöasennista pääsen liikkeille. Meidän naisten elämä on siltä osin mukavaa... Liekkö moni avun hormoonikierukasta saanut?

    • Anonyymi

      Kuukausi sitten polyyppi poistettu kohdusta
      Viikko sitten kohdun limakalvolta 3 näytettä puudutuksessa
      Vuotoa ,niukkaa
      Kauanko vuotoa saa tulla ja lisäksi alavatsalla ollut
      mekkakivun tapaista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe