Köyhän(minun) tarina. Lue!

Parempaa elämää

Minä kirjoitin tämän aamupäivällä 10.2.2010 klo.11:00-12:10 kun normaalia elämää elävät ihmiset olivat vielä töissä.. Voi kun itsekin olis töissä, mutta kun suuri laman jalka talloo sinut maan tasalle niin sinun ainoa työ on miettiminen. Joka päivä sinä joudut käyttämään aivoja kunnes tunteet ottavat vallan ja masennut taas puoli 4 aikaan kun työnvälitystoimistot menevät kiinni ja käteen ei jäänyt mitään muuta kuin lista työnvälitystoimistojen osoitteita ja omat työtodistukset.

No miksi minä en sitten saa töitä? Miksi en pääse aikuiskoulutukseen? Ainii, joo, kuka minä olen?
Minä olen 20-vuotias miehenalku. Paljon kavereita, muutamia ystäviä. Hyvä tyyppi, luotettava ja rehellinen. Spontaani, ahkera ja työtäpelkäämätön.
Joskus vähän jääräpää mutta tietyissä asioissa se on minun kohdallani osoittautunut hyväksi luonteenpiirteeksi. Periksiantamaton, hyvät suhteet sukulaisiin.
Hyvä sydän, mies naisten mieleen(just joo).

Asiaan taas, minulla on työkokemusta aika monelta eri alalta ja olen muutenkin todella nopea oppimaan mutta se ei nykyään enää riitä työnantajille. pari vuotta sitten kun minulla oli paljon pätkätöitä niin puheluita tuli kokoajan että tuletko huomenna töihin. Heti kun joutuu työttömäksi niin työnantajat katsoo pahalla jos on ollut pitkään työttömänä eikä ole tehnyt mitään. HERÄTYS! Olen 20v ja minulla ei ole koulutusta, en saa töitä ja aikuiskoulutukseen en ole päässyt 3 vuoteen.. Näinkö tämä jatkuu yhtenä oravanpyöränä vaikka kokoajan ahkerasti koittaa hakea töihin sekä kouluun? Kun kaupungilla näkee niitä hylkiöitä tumppi huulella ja 4 euron viinipullo kädessä niin näinkö ne on saanut alkunsa?
Joutuu ikäänkuin työttömyyskierteeseen. 3 vuotta minä olen hakenut aikuiskoulutukseen eri aloille mutta minkäänlaista mahdollisuuttakaan ei ole tullut vaan aina kielteinen vastaus.
Suomi Finland The Hyvinvointivaltio. Niinkuin sanotaan, on lottovoitto syntyä Suomeen. Alan pikkuhiljaa uskoa tuohon kun suhde on yksi 16 miljoonasta joka päätyy syntymään tänne roskaläjään. No, joo, onhan täällä paljon hyviäkin puolia mutta tämä työttömyys tuo hirveesti asioita mieleen joita sitten paisuttelee omassa päässään kun ei ole muutakaan tekemistä (alan ymmärtämään työttömien alkoholistien elämänhalua).
Minä en toivo tätä kenellekkään. Joka päivä tunnen sen kiukun joka tuntuu poranterältä silmieni välissä kun mietin tätä missä nyt olen. Ei varaa ostaa uusia vaatteita, aika nihkeillä ruoilla joutuu elään, ei varaa käydä elokuvissa tai joskus ulkona syömässä tai varaa lähtee mihinkään kotikaupunkini ulkopuolelle..

Todella mukavaa vanhana miettiä, kuinka tapahtumarikas nuoruus on ollut, kun on istunut vain kotona vatta tyhjänä, masentuneena ja huonokuntoisena kun vessaankin kävellessä tulee jo hiki (olen siis normaalivartaloinen). Joskus jopa urheilin montaa eri lajia ja olin elämäni kunnossa kun siihen riitti rahat ja motivaatio (aamulenkin juoksen joka päivä mutta ei sitä nyt lasketa). Enää ei voisi vähempää kiinnostaa kun ruokavaliokin pistää vain vihaseks. Ei ole varaa käydä edes ilmaisella kuntosalilla koska siinä kuluttaa energiaa niin paljon että minulla ei ole varaa ostaa ruokaa sellaisia määriä että voisin tankata itseni reenien jälkeen.
Näitä pieniä seikkoja on niin monia joita ne ihmiset eivät nää jotka käyvät töissä tai siellä eduskunnassa koittavat ajatella meidän etua, mutta mitä ne työttömyydestä tietää kun niiden koko elämä siellä on turvattu.
Pelkkä ruokavalio tekee hallaa elämälle ja ihmissuhteille. Terveellinen ruoka maksaa paljon ja jos syö epäterveellisesti on vain kokoajan väsynyt, turvonnut ja vihainen.

Ei tämä ole sellaista elämää jota minä uskoin eläväni kun pienenä poikana mietin mikä minusta tulee isona. Ei näin kukaan voi elää. Koskaan en ole töistä nirsoillut tai valittanut. Menin suoraan ylä-asteelta töihin kun halusin päästä nopeasti tienaamaan. Vuosi oltuani töissä aloin hakemaan aikuiskoulutuksiin vuonna 2006. Nyt olen 2 vuotta ollut työttömänä jos mukaan ei lasketa muutaman viikon pituisia pätkä töitä joita oli 3-4 kertaa. Eläisin rikasta elämää jos pääsisin töihin, saisin kuntosalikortin ja terveellistä ruokaa. Tällä hetkellä varani on kaiken kaikkiaan 180,00€/kk josta vuokra on jo maksettu. Sillä tulisi ostaa kuukauden ruoat, maksaa nettilasku, pesuaineet, vessapaperit yms. Ei ole varaa ostaa edes puheaikaa. Eihän tää nyt voi toimia näin. Pliis, työnantajat, tarvitsen apuanne! Miettikää omia lapsianne. Ette te halua niille tällaista elämää mitä minä elän nyt. Kiitän ja kuittaan Jaksamisia teille jotka joudutte saman kärsimään.

P.S. Minulla ei ole minkäänlaisia mielenhäiriöitä tai mitään muutakaan vastaavaa. Halusin vain jakaa ajatukseni muidenkin kuin aivolohkojeni kesken.

Jos haluat olla ystävällinen, ymmärrät tilanteeni ja sinulla on halua auttaa minua saamaan elämäni kuntoon niin ota yhteyttä sähköpostilla: [email protected]
Kiitos erittäin paljon jo etukäteen!

18

1311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulet?

      Onko 17-vuotias valmis AIKUISkoulutukseen? Kuten sanoit, että olet 2-kymppinen nuori mies, joka ei ole KOLMEEN vuoteen päässyt aikuiskoulutukseen! Hae ihan kunnon ammattikouluun? Onhan sulla aikaa hakea ammattia vielä monta vuotta! Itsekkin kävin amiksen aikoinani vasta 24-25 vuotiaana...
      Eli mene kouluun, hanki ammatti ja valita vasta sitten, jos ei ole töitä! Säälittävä ruikuttaja!

      • Parempaa elämää

        Säälittävä ruikuttaja? Älä tuomitse ennen ku tiedät tarkemmin asioista pässi! Kokoajan olen yrittänyt hakea myös ammattikouluihin mutta yläasteen keskiarvo rajottaa aikas paljon, joten älä rupee yhtää huuteleen..
        En kai mä muuten valittais jos pääsisin johonki.


      • luulet?
        Parempaa elämää kirjoitti:

        Säälittävä ruikuttaja? Älä tuomitse ennen ku tiedät tarkemmin asioista pässi! Kokoajan olen yrittänyt hakea myös ammattikouluihin mutta yläasteen keskiarvo rajottaa aikas paljon, joten älä rupee yhtää huuteleen..
        En kai mä muuten valittais jos pääsisin johonki.

        että joku sut töihinkään ottais, jos et oo saanu edes peruskoulua käytyä kunnolla? Olisit skarpannu, turha valittaa ku paskat on housussa! Otan osaa, olet loppuelämäsi luuseri...


      • Parempaa elämää
        luulet? kirjoitti:

        että joku sut töihinkään ottais, jos et oo saanu edes peruskoulua käytyä kunnolla? Olisit skarpannu, turha valittaa ku paskat on housussa! Otan osaa, olet loppuelämäsi luuseri...

        No sun käytösnumerossa ei kai ole kehumista ainakaan tuon kommenti perusteella joten jos ei ole muuta kuin idioottimaisia kommentteja mielessä niin ei tarvi liiyytä keskusteluun ollenkaan. Aikuistu! KIiitos!


      • BB
        Parempaa elämää kirjoitti:

        No sun käytösnumerossa ei kai ole kehumista ainakaan tuon kommenti perusteella joten jos ei ole muuta kuin idioottimaisia kommentteja mielessä niin ei tarvi liiyytä keskusteluun ollenkaan. Aikuistu! KIiitos!

        YMMÄRRÄN SUA HYVIN....ITSE OLEN SAMASSA VENEESSÄ=( AINOA ERO ON ET OPISKELEN MUT KAIKKI RAHAT MENEE VUOKRAAN, KÄTEEN EI JÄÄ PENIÄKÄÄN. jOTEN EI OLE OPISKELIANKAAN ELÄMÄ HELPPOO. jA TÖITÄ OLEN ETSINYT JATKUVASTI=(


      • Robin Hood*
        BB kirjoitti:

        YMMÄRRÄN SUA HYVIN....ITSE OLEN SAMASSA VENEESSÄ=( AINOA ERO ON ET OPISKELEN MUT KAIKKI RAHAT MENEE VUOKRAAN, KÄTEEN EI JÄÄ PENIÄKÄÄN. jOTEN EI OLE OPISKELIANKAAN ELÄMÄ HELPPOO. jA TÖITÄ OLEN ETSINYT JATKUVASTI=(

        Ei muuta kuin eläkeputkeen!


      • Työläinen*
        Robin Hood* kirjoitti:

        Ei muuta kuin eläkeputkeen!

        Nyt on sullakin aikaa harrastaa.


      • Pankkiiri*
        Työläinen* kirjoitti:

        Nyt on sullakin aikaa harrastaa.

        TIME IS MONEY!


      • Mohammed*
        Pankkiiri* kirjoitti:

        TIME IS MONEY!

        Värjää naamas mustaksi ja hae turvapaikaa Suomesta niin saat 3 vuotta kotiuttamisrahaa!


      • Hmm.
        Mohammed* kirjoitti:

        Värjää naamas mustaksi ja hae turvapaikaa Suomesta niin saat 3 vuotta kotiuttamisrahaa!

        Samassa veneessä purjehditaan. Ajattelin hakea myös työkkärin kautta niihin lyhyihin koulutuksiin. Parempi sekin kun päivät pitkät istua täysin toimettomana. Hulluksihan sitä tulee.


    • BF

      Ehkäpä aikuisempi väestö on tottunut kovaan elämään. Moni vanhempi ihminen on kasvanut perheessä, jossa on 10 lasta ja käytetään samoja kenkiä.

      Kyllä aika pitkään elää ihan tonnikalalla ja makaronilla. Itse olen 2003 vuodesta lähtien ollut työttömänä, mitä nyt 2 kolmen kuukauden pestiä, eikä tulevaisuus näytä yhtään sen suloisemmalta.

      Olen karenssissa kelan päivärahoilta, jonka saa purettua 3 kk:den työssäololla. Minulla on luottotietohäiriö, joten en saa asuntoa vuokrattua. Tuloni ei riitä ikinä 2 kk:den vuokratakuuseen. Tyttöystäväni tulot riittävät poistamaan oikeuteni toimeentulotukeen, joten olen rahaton ja kohta asunnoton. Ensikoteihin ei kehtaa mennä, kun ei ole alkoholiongelmaa, joten tulen varmaan yöpymään rappukäytävissä ja huoltoasemilla.

      Hakemukset on kumminkin vetämässä, useita työhakemuksia ja pari opiskelupaikkahakua, ammattikorkeakouluun haen, kun sen aika tulee ensi kuussa. Työnantajat vain eivät kerkeä vastailemaan, joka on ironista rekrytoitaessa, mutta ymmärrettävää hakemuksien lukumäärän huomioonottaen.

      Oleskelen Tampereella ja olen 29 vuotta nuori merkonomi. Olen toiminut autokuskina, asiakaspalvelussa ja toimistossa. Osaan perehdyttämisen jälkeen melkein mitä tahansa perustutkintotasoista työtä. Oppisopimus sopisi erittäin hyvin elämäntilanteeseeni.

      Jos on vanhemmilla ihmisillä ikärasismia, niin on kyllä nuoremmilla ulkonäkörasismia, se on tullut huomattua. Itsekkin tällainen lävistetty ja tatuoitu pitkätukka :) kohta saattaa renttulookki saada uutta ulottuvuutta, vaikkei kauluspaidan pitäminenkään ongelma ole..

      Tv: [email protected]

      • Batman*

        29 vuotta nuori merkonomi?


    • Leksaku

      Luin kirjoituksesi moneen kertaan. Luin myös alla olevat kommentit. Näin on nettiketissäkin opetettu ettei vastata ennen kuin lukenut mitä muut ovat vastanneet.

      No sanoin tämän siksi kun kirjoituksesi on hyvin puhutteleva ja vaikkakin se voisi jopa olla provo, uskon sen todeksi.

      Loppujen lopuksi tarinasi on lähempänä meitä muitakin kuin ehkä osaat arvatakaan. Yhtäläisyyksiä löydän jopa oman elämän tarinani varrelta, mutten ihan noin traagisena.

      Auttamiseksi en tiedä. Mutta neuvon sinua kouluttautumaan lisää heti kun se vain on mahdollista. Kouluttaudu ammattiin. Oppisopimuksella tai koululla tms...

      Ja jos haluat opiskelun ohessa tehdä jotain, ja olet ahkera, markkinointihenkinen, sisäinen yrittäjä.. laitoin jo aiemmin työpaikoille otsikolla "eräs mahdollisuus".

      Asiani voit tavoittaa minulle soittamalla 040 582 9708 tai klikkaamalla www.innetti.com / www.lahden-startti.com

      • duuna ari

        aivan turhaan mitään hakemuksia työkkärin kautta laittaa.otatte puhelimen käteen ja puhelinluettelon tai netin auki ja rupeette soittelemaan suoraan yrityksiin...työpaikka löytyy päivässä!taksinkuljettajia haetaan koko ajan.kurssi maksaa n.350€ .kattokaa netistä.hyvällä lykyllä taksiyrittäjä maksaa senkin.siivous firmat,sanomalehden jakajat.apumiehiä tarvitaan joka alalla.oma-aloitteelliselle ja tekevälle löytyy kyl aina töitä ku ei ala nirsoilee.ite nuorempana jopa sanoin et tuun ilmaseks päiväks pariks et näkee millanen äijä on kyseessä.


    • oravanpyörä päässä

      oppisopimuskoulutukseen! Tai johonkin työkkärin kursseille. Tai iltalukioon. Eikö noita peruskoulun numeroita pysty enää korottamaan? Ei varmaan 20-vuotiaat aikuiskoulutukseen pääsekään! Mutta sulla on kyllä vielä aikaa opiskella ja vaikka mitä! Ja varmaan toi työnhakukin jossain vaiheessa nappaa, kun vaan hakee paljon ja monenlaista hommaa. Mutta ammattitutkinto sun kannattaa hankkia tavalla tai toisella. Tiedätkö edes vielä, mitä työtä ja minkä alan hommia haluat tehdä?

      180 €/kk riittää kyllä yhden ihmisen ruokiin ja vessapapereihin, netti ei ole välttämätön. Työkkärissä ja kirjastossa voi käyttää koneita. Pesuaineita nyt ei varmaan joka kuukausi tarvitse ostaa? Puheaikaa voi ostaa ja käyttää maltillisesti!

      Meepä vaikka tekemään välillä vähän vapaaehtoistyötä, niin ei tarvitse murehtia sitä tekemättömyyttä ja kotona pyörimistä. Siitäkin saa ansioluetteloon täytettä. Oletko käynyt armeijaakaan/sivaria/mitä näitä nyt onkaan vielä?

      Ajat on nyt vaikeat, työttömiä on paljon ja avoimiin paikkoihin on kova tunku! Ei ole helppoa meillä muillakaan työtä etsivillä.

    • vähällä tulen toim

      180 on ruhtinaallisesti. elin 5v pienemmäällä summalla. vuokranmaksun jälkeen.oli autokin.puhelinlaskut ei tarvii ollla yli 10e/kk.netti ei oo välttis niitä on ilmasiakin joka puolella.ruokaan ei mene kuin 60-90e. tostahan on vara pistää rahastoon 30e/kk

      • En ole katkera silti

        Saatana et vituttaa katella noita jotka hyysää mamujen perseisinn 530 milliä vuodes (montako työpaikkaa?) ja oamtkin kansalaiset atrvitsevat apua, ja työttömyyshän vähenee tietysti sillä että pannaan työttömät kursseille ja siistitään tilastoja näin, otetaan sitten ulkomaista työvoimaa tekemään halvalla hommat ja usein myös pimeästi!
        Näinhän sitä suomea rakennetaan!
        Ollaan oltu iät ajat ryssien juoksupoikia ja näkyy tuo valtivalta nuoleavn niiden persettä vieläkin!
        Ei ole ihme että on pajon työttömiä kun on tuollainen aivoton työmineisteri akka sotkemassa asioita!
        Tätä kö se eu on ajetaan maiden taloudet alas sallimalla rosvojoukkojen vapaa liikkuvuus ja pimeä työvoima???


    • 36 yhteensä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe