Rakennesuunnittelua vanhaan taloon?

sunflower20

Asutaan vanhassa rintamamiestalossa ja nyt täytyis saada muutosta aikaiseksi. Arkkitehti vs rakennesuunnittelija? Kumpi parempi? Itse tiedän mitä haluan ja about että miten mä sen haluan? Vähän kaipailisin kuitenkin neuvoja että onko kaikki mun ideat toteuttamiskelpoisia ja tietty kun itse on sokea omalle talolle, varsinkin kun siinä on tullut asuttua jo jonkin aikaa.
Mutta saako rakennesuunnittelijalta muuta apua kuin rakenteisiin liittyviä ohjeita ja opastuksia?

6

1692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakennesuunnittelija

      Asumme itse 50-luvulla rakennetussa rintamamiestalossa. Perusteellisen korjauksen olemme tehneet reilu 10 vuotta sitten. Teetimme piirrustukset arkkitehdillä. Oli hienoja auloja yläkerrassa sun muuta. Kun kirvarit tulivat hommiin ja näkivät piirrustukset, tuli tyrmäys! Kommentti oli, että millähän rouva meinaa, että tämä talo pysyy pystyssä jos tuo seinä poistetaan!!! Vanhassa talossa kun ei ole kantavia kattotuoleja. Jotakin isompaa taloa ollessaan korjaamassa oli ollut sama tilanne. Alakerrasta oli poistettu suunnitelmissa myös paljon seiniä. Kirvari sanoi, ettei mieluusti olisi ollut alakerrassa, jos yläkerrassa olisi ollut enemmän porukkaa. Kun hän oli esittänyt tuon saman kysymyksen suunnittelijalle, että milläs talo pysyy kasassa, niin tämä oli todennut; jaa, sitäpä en ole vielä ajatellut!

      Tiedän, että tämä viesti saa arkkitehdit hyvin, hyvin vihaisiksi. Arvostan heidän työtään suuresti, heillä on taito nähdä asioita tavalla, johon ei tavallinen pulliainen pysty. Mutta, kuitenkin pitää tietää juuri vanhojen talojen kohdalla niistäkin rakennusmenetelmistä, mitä ei enää tänä päivänä ole käytössä. Ihanne tietysti olisi, jos saisit suunnittelijaksi arkkitehdin, jolla on rakennesuunnittelijankin pätevyys!
      Tsemppiä remonttiin!

    • konnari, rakenne

      Tuskin löytyy suunnittelijaa jolla olisi sekä arkkitehdin että rakennesuunnittelijan pätevyys. Arkkitehdilla on näkemystä esim. tilojen ja materiaalien käytöstä mutta useinkaan ei tarpeeksi käsitystä lujuuspuolesta ja muusta rakennesuunnittelijan alaan kuuluvasta. Yhtälö pätee myös toisin päin. Itse en rakennesuunnittelijana (konnariksi haukkuvat työmaalla) katso olevani kykenevä arkkitehdin hommiin. Eikä yhdelläkään arkkitehdilla ole asiaa tulla mestaroimaan minua omalla alallani.

      • sunflower20

        mutta vois siis ajatella, että jos itsellä on hiukankin jo ajatusta mitä haluaa, niin ei välttämättä tartte arkkitehtiä piirtää kuvia vaan voi ite piirtää ja sitten kysyä rakennesuunnittelijaa kylään, josko hän hyväksyisi nämä muutokset?
        Mä nimittäin sain arkkitehdiltä jo tarjouksen kun oltiin käyty juttelees ja kertomassa mitä halutaan. Tarjous oli n 12000 euroa, sisälsi ideoinnin, toteutussuunnitelman ja rakennusluvat. Mutta silti toi kuulostaa ihan älykalliilta.


      • Rullatehti

        Mutta ei tietysti laskelmien tasolle, joten molempia todellakin tarvitaan. Vanhoissa taloissa olemassaolevat rakenteet ovat usein mysteeri ja vielä useammin sellaisia, että jos talo rakennettaisiin nyt, se ei rakennusvalvonnan mukaan pysyisi pystyssä… 


      • Teeppä niin
        sunflower20 kirjoitti:

        mutta vois siis ajatella, että jos itsellä on hiukankin jo ajatusta mitä haluaa, niin ei välttämättä tartte arkkitehtiä piirtää kuvia vaan voi ite piirtää ja sitten kysyä rakennesuunnittelijaa kylään, josko hän hyväksyisi nämä muutokset?
        Mä nimittäin sain arkkitehdiltä jo tarjouksen kun oltiin käyty juttelees ja kertomassa mitä halutaan. Tarjous oli n 12000 euroa, sisälsi ideoinnin, toteutussuunnitelman ja rakennusluvat. Mutta silti toi kuulostaa ihan älykalliilta.

        Joo, mitä siitä suunnittelusta maksaa. Kyllä timpuri ja rakennesuunnittelija yhdessä sun kanssa tekee komean ja käytännöllisen talon. Sitten pyydätte sisustussuunnittelun vaikka joltakin julkkiselta. Kyllä tulee halvaksi. Mikähän muuten sun ammattis on? Voisin nimittäin tehdä samat hommat edullisemmin ja paljon, paljon paremmin...


      • konnari, rakenne
        Rullatehti kirjoitti:

        Mutta ei tietysti laskelmien tasolle, joten molempia todellakin tarvitaan. Vanhoissa taloissa olemassaolevat rakenteet ovat usein mysteeri ja vielä useammin sellaisia, että jos talo rakennettaisiin nyt, se ei rakennusvalvonnan mukaan pysyisi pystyssä… 

        pitää vetää hiukan takaisin. Kyllähän tietääkseni arkkitehdin opintoihin kuuluu jokin määrä statiikkaa ja muita insinööripuolen oppiaineita. Lisäksi kokemus tietysti antaa näkemystä. Vanhojen talojen suhteen olet täysin oikeassa. Tosin kyse ei ole rakennusvalvonnasta. Säännökset ovat vuosien mittaan moneen kertaan muuttuneet ja useinkin vanhojen rakenteiden laskennallinen varmuustaso ei kertakaikkiaan ole nykyvaatimusten mukainen. Paremmat niistä ovat jäljellä, kehnoimmat purettu, ellei peräti sortuneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe