Rakennesuunnittelua vanhaan taloon?

sunflower20

Asutaan vanhassa rintamamiestalossa ja nyt täytyis saada muutosta aikaiseksi. Arkkitehti vs rakennesuunnittelija? Kumpi parempi? Itse tiedän mitä haluan ja about että miten mä sen haluan? Vähän kaipailisin kuitenkin neuvoja että onko kaikki mun ideat toteuttamiskelpoisia ja tietty kun itse on sokea omalle talolle, varsinkin kun siinä on tullut asuttua jo jonkin aikaa.
Mutta saako rakennesuunnittelijalta muuta apua kuin rakenteisiin liittyviä ohjeita ja opastuksia?

6

1756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakennesuunnittelija

Asumme itse 50-luvulla rakennetussa rintamamiestalossa. Perusteellisen korjauksen olemme tehneet reilu 10 vuotta sitten. Teetimme piirrustukset arkkitehdillä. Oli hienoja auloja yläkerrassa sun muuta. Kun kirvarit tulivat hommiin ja näkivät piirrustukset, tuli tyrmäys! Kommentti oli, että millähän rouva meinaa, että tämä talo pysyy pystyssä jos tuo seinä poistetaan!!! Vanhassa talossa kun ei ole kantavia kattotuoleja. Jotakin isompaa taloa ollessaan korjaamassa oli ollut sama tilanne. Alakerrasta oli poistettu suunnitelmissa myös paljon seiniä. Kirvari sanoi, ettei mieluusti olisi ollut alakerrassa, jos yläkerrassa olisi ollut enemmän porukkaa. Kun hän oli esittänyt tuon saman kysymyksen suunnittelijalle, että milläs talo pysyy kasassa, niin tämä oli todennut; jaa, sitäpä en ole vielä ajatellut!

Tiedän, että tämä viesti saa arkkitehdit hyvin, hyvin vihaisiksi. Arvostan heidän työtään suuresti, heillä on taito nähdä asioita tavalla, johon ei tavallinen pulliainen pysty. Mutta, kuitenkin pitää tietää juuri vanhojen talojen kohdalla niistäkin rakennusmenetelmistä, mitä ei enää tänä päivänä ole käytössä. Ihanne tietysti olisi, jos saisit suunnittelijaksi arkkitehdin, jolla on rakennesuunnittelijankin pätevyys!
      Tsemppiä remonttiin!

• konnari, rakenne

Tuskin löytyy suunnittelijaa jolla olisi sekä arkkitehdin että rakennesuunnittelijan pätevyys. Arkkitehdilla on näkemystä esim. tilojen ja materiaalien käytöstä mutta useinkaan ei tarpeeksi käsitystä lujuuspuolesta ja muusta rakennesuunnittelijan alaan kuuluvasta. Yhtälö pätee myös toisin päin. Itse en rakennesuunnittelijana (konnariksi haukkuvat työmaalla) katso olevani kykenevä arkkitehdin hommiin. Eikä yhdelläkään arkkitehdilla ole asiaa tulla mestaroimaan minua omalla alallani.

• sunflower20

mutta vois siis ajatella, että jos itsellä on hiukankin jo ajatusta mitä haluaa, niin ei välttämättä tartte arkkitehtiä piirtää kuvia vaan voi ite piirtää ja sitten kysyä rakennesuunnittelijaa kylään, josko hän hyväksyisi nämä muutokset?
        Mä nimittäin sain arkkitehdiltä jo tarjouksen kun oltiin käyty juttelees ja kertomassa mitä halutaan. Tarjous oli n 12000 euroa, sisälsi ideoinnin, toteutussuunnitelman ja rakennusluvat. Mutta silti toi kuulostaa ihan älykalliilta.

• Rullatehti

Mutta ei tietysti laskelmien tasolle, joten molempia todellakin tarvitaan. Vanhoissa taloissa olemassaolevat rakenteet ovat usein mysteeri ja vielä useammin sellaisia, että jos talo rakennettaisiin nyt, se ei rakennusvalvonnan mukaan pysyisi pystyssä… 

• Teeppä niin
        sunflower20 kirjoitti:

mutta vois siis ajatella, että jos itsellä on hiukankin jo ajatusta mitä haluaa, niin ei välttämättä tartte arkkitehtiä piirtää kuvia vaan voi ite piirtää ja sitten kysyä rakennesuunnittelijaa kylään, josko hän hyväksyisi nämä muutokset?
        Mä nimittäin sain arkkitehdiltä jo tarjouksen kun oltiin käyty juttelees ja kertomassa mitä halutaan. Tarjous oli n 12000 euroa, sisälsi ideoinnin, toteutussuunnitelman ja rakennusluvat. Mutta silti toi kuulostaa ihan älykalliilta.

Joo, mitä siitä suunnittelusta maksaa. Kyllä timpuri ja rakennesuunnittelija yhdessä sun kanssa tekee komean ja käytännöllisen talon. Sitten pyydätte sisustussuunnittelun vaikka joltakin julkkiselta. Kyllä tulee halvaksi. Mikähän muuten sun ammattis on? Voisin nimittäin tehdä samat hommat edullisemmin ja paljon, paljon paremmin...

• konnari, rakenne
        Rullatehti kirjoitti:

Mutta ei tietysti laskelmien tasolle, joten molempia todellakin tarvitaan. Vanhoissa taloissa olemassaolevat rakenteet ovat usein mysteeri ja vielä useammin sellaisia, että jos talo rakennettaisiin nyt, se ei rakennusvalvonnan mukaan pysyisi pystyssä… 

pitää vetää hiukan takaisin. Kyllähän tietääkseni arkkitehdin opintoihin kuuluu jokin määrä statiikkaa ja muita insinööripuolen oppiaineita. Lisäksi kokemus tietysti antaa näkemystä. Vanhojen talojen suhteen olet täysin oikeassa. Tosin kyse ei ole rakennusvalvonnasta. Säännökset ovat vuosien mittaan moneen kertaan muuttuneet ja useinkin vanhojen rakenteiden laskennallinen varmuustaso ei kertakaikkiaan ole nykyvaatimusten mukainen. Paremmat niistä ovat jäljellä, kehnoimmat purettu, ellei peräti sortuneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe