Ristiäiset

kaks höhlää ja vauva

Täällä suunnitellaan ristiäisiä, mutta emme oikein tiedä mitä "ohjelmaa" ristiäisissä kuuluu olla, vai kuuluuko mitään. Kumpikaan meistä mieheni kanssa ei ole koskaan nimittäin ollut ristiäisissä. Juhla on tarkoitus pitää anoppini luona ja paikalle kutsutaan vain perhepiiri ja tietysti pappi. Niin ja virallisen osuuden lisäksi siis kahvittelu, mutta onko jotain ideoita mitä muuta voisi olla? Ja mitä tähän viralliseen osioon kuuluu, miten pitkään kestää tms?

6

515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

ei meillä ainakaan ollut muuta ohjelmaa, virallinen osuus, kahvittelu ja seurustelua. Virallinen osuus kesti noin 20min, pappi tulee käymään teillä ennen ristiäisiä jolloin keskustellaan siitä mitä virsiä ym. haluatte. ja netistä löytyy myös tietoa ristiäisistä.

• apila-81

Sukulaiset ja ystävät jotka eivät ole nähneet vähään aikaan toisiaan eivät hirveesti kaipaa ohjelmaa. Meillä oli erään sukulaistytön viulunsoittoesitys jota olin pyytänyt. Ja isomummo luetteli hieman sukulistaa ja itse luin runon. Pari tuntia kesti. Tila oli seurakunnan tila ja meillä oli oma keittiö käytössä.
      Perhepiirissä juhlimiseen ei todellakaan kaipaa ohjelmaa. Kyllä se vauvan ihailu vie ison osan ajasta.

• jlksdfkjlfa

huolehtii itse ristimisohjelmista ja katsoo teidän kanssa laulut, rukoukset yms. Kastaminen kestää noin 20min tietty papista riippuen miten paljon haluaa jaaritella. Muu ohjelma on sitten vapaaehtoista, meillä vain kahviteltiin ja seurusteltiin. Ja kannattaa varata joku muu kahvinkeittäjäksi kuin vanhemmat. Minä en ainakaan ehtinyt edes miettiä siinä tohinassa mitään kahveja, onneksi anoppi oli omatoiminen ja hoisi keittiöhommat ja tiskaukset. Jotenkin sitä itse oli niin täpinöissään, ettei ehtinyt mihinkään.

• ristijäinen

Juu ehdottomasti joku muu hoitaa tiskit ja kahvinkeiton ynnä muut hommat keittiössä. Ei siinä itse jouda mihinkään kun pitää seurustella vieraitten kans, ottaa valokuvia ja vielä hoitaa lapsikin. Mun äiti ja eno hoiti meillä keittiötä.
        Meillä oli virallinen osuus ja sukulaistyttö lauloi, kun pappi oli oman osuutensa hoitanut. Yleensä jos jotain ohjelmaa on niin heti siinä virallisen osion jälkeen, kun kaikki on siinä vielä koolla, on hyvä paikka sille. Voihan sitä ohjelmaa toki olla siinä kahvittelun lomassakin.

• dpoeqjpo
        ristijäinen kirjoitti:

Juu ehdottomasti joku muu hoitaa tiskit ja kahvinkeiton ynnä muut hommat keittiössä. Ei siinä itse jouda mihinkään kun pitää seurustella vieraitten kans, ottaa valokuvia ja vielä hoitaa lapsikin. Mun äiti ja eno hoiti meillä keittiötä.
        Meillä oli virallinen osuus ja sukulaistyttö lauloi, kun pappi oli oman osuutensa hoitanut. Yleensä jos jotain ohjelmaa on niin heti siinä virallisen osion jälkeen, kun kaikki on siinä vielä koolla, on hyvä paikka sille. Voihan sitä ohjelmaa toki olla siinä kahvittelun lomassakin.

Meillä mummu lauloi kesteen aikana jossain kohdassa ihan maallisen laulun. Kun varaatte seurakunnasta papin niin hän soitta myöhemmine ja varaa ajan ja tulee teille sopimaan ristiäisten kulusta.
        Valmiiksi voitte miettiä 1-3 virttä laulettavaksi lasten virsistä. Virsikirja löytyy netistä samoin kasteen kulku kun vierailet sivuilla.
        Kannattaa miettiä valokuvaus paikka etukäteen niin ettei taustalla kulje muita tiellä ja sit tehdä vähän listaa millaisia kuvia otetaan. Meillä kun otettiin paljon niin meinasi ihan unohtua meidän oma perhekuva ottamatta.
        Olen ollut ristiäisissä mihin on kutsuttu etukäteen niin ollaan ekaksi syöty ja sit vast aon tullet pappi ja kastettu ja sit kahvit. Ruokailu ei ole mitenkään pakollista.
        Niin ja valmiiksi kannattaa hommata kastepöytä, liina, malja, kukkia, kakkuun koriste, kastemekko, lahjapöytä, kutsukortit, ja muuta hömppää mitä nyt haluaa olevan.

• Katsothan
        dpoeqjpo kirjoitti:

Meillä mummu lauloi kesteen aikana jossain kohdassa ihan maallisen laulun. Kun varaatte seurakunnasta papin niin hän soitta myöhemmine ja varaa ajan ja tulee teille sopimaan ristiäisten kulusta.
        Valmiiksi voitte miettiä 1-3 virttä laulettavaksi lasten virsistä. Virsikirja löytyy netistä samoin kasteen kulku kun vierailet sivuilla.
        Kannattaa miettiä valokuvaus paikka etukäteen niin ettei taustalla kulje muita tiellä ja sit tehdä vähän listaa millaisia kuvia otetaan. Meillä kun otettiin paljon niin meinasi ihan unohtua meidän oma perhekuva ottamatta.
        Olen ollut ristiäisissä mihin on kutsuttu etukäteen niin ollaan ekaksi syöty ja sit vast aon tullet pappi ja kastettu ja sit kahvit. Ruokailu ei ole mitenkään pakollista.
        Niin ja valmiiksi kannattaa hommata kastepöytä, liina, malja, kukkia, kakkuun koriste, kastemekko, lahjapöytä, kutsukortit, ja muuta hömppää mitä nyt haluaa olevan.

www.evl.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5736
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3781
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2728
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2202
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2147
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162