Jos rikosilmoitus on vedetty pois, koska osapuolten väliseen sopimukseen korvauksesta päästiin kahdenkesken ilman oikeuden sovittelua, onko mahdollista viedä sama asia uudestaan poliisin käsiteltäväksi eli tehdä siitä uudestaan rikosilmoitus?
Miehestäni tehtiin rikosilmoitus kunnianloukkauksesta ja he pääsivät ilmoituksen tekijän kanssa sopimukseen korvauksesta ja siitä, että tämän jälkeen ilmoitus vedettäisiin pois. Nyt kuitenkin ilmoittaja uhkaa laittaa ilmoituksen uudestaan tutkittavaksi...
Sopimus korvauksesta ja uusi rikosilmoitus
3
1011
Vastaukset
- 29
Kunnianloukkaus on asianomistajarikos, joten osapuolet voivat siitä sopia ja silloin siihen tulisi sisällyttää myös kanneoikeudesta luopuminen. Jos tehty sopimus on tullut voimaan, niin silloin asian vieminen uudelleen poliisille tutkittavaksi on sopimusrikkomus.
- tökkömökkö
Asiasta säädetään laissa oikeudenkäynnistä rikosasioissa.
ROL 1 luku16 § 1 momentti:
"Jos asianomistaja peruuttaa syyttämispyyntönsä, hänellä ei sen jälkeen ole oikeutta esittää rikoksen johdosta syyttämispyyntöä."- riippuu
Tämä tietenkin siinä tapauksessa, että juttu oli edennyt syyttäjälle. Jos asian ensimmäinen käsittely oli lopetettu jo esitutkinnassa, niin tilanne on eri ja silloin osapuolten sovintoyritys voisi olla perusteena kohtuusperustaiselle syyttämättä jättämiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2324421Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii742862- 472403
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua431687- 781379
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘691080PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden137919- 64860
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86854Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53832