Ulosotto ja maksuton kuukausi

ulosotossa

Käsittääkseni velallisena minulla on mahdollisuus ns. velattomaan kuukauteen vuodessa(?) jos tietyt kriteerit täyttyvät. Onko kriteerinä ainakin täysi vuosi maksettua velkaa? Ulosottomieheni ei suostu lähettämään minulle lomakkeita, joilla voisin hakea maksuvapaata kuukautta, koska nämä kriteerit ei kuulemma täyty. Olen kaksi vuotta maksanut velkaani joka kuukausi pois, hieman päälle vuoden toisessa kaupungissa, ja vajaa vuoden nyt asuttamassani kaupungissa. Tämänkö takia en voi maksutonta kuukautta hakea? Koska en ole asunut täyttä vuotta maksaneena tässä kaupungissa?
Ulosottomieheni mielestä olen myös lyhentänyt velkaani liian vähän kuukaudessa. Tämä summa oli kuitenkin entisen ulosottomieheni hyväksyttämä summa, ja maksoin sen aina sovitusti. Vaikka maksoin tuota summaa, nykyinen ulosottomieheni alkoi pidättämään palkastani velkalyhennyksiä. Ja koska tämä pidättäminen on alkanut vasta viime vuoden Syyskuussa, en tämänkään taki kuulemma ole oikeutettu saamaan velatonta kuukautta. Onko näin?

Toinen kysymys on sitten se, minne voin valittaa ulosottomiehestäni? Heh, kukaan tuskin omastaan pitää muutenkaan, mutta tämän miehen käytös on aina ala-arvoista, puhuu puhelimeen haistatellen ja piilovittuillen. Okei, ehkä olisin jossakin määrin kohteluni ansainnut,jos huvikseni olisin hänen asiakkaakseen joutunut, mutta nyt kuitenkin puhutaan velasta, joka on langennut hoidettavakseni vain, koska olen typeränä sen mennyt joskus takaamaan.

14

1791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulaton

Itselläni on ulosotossa ja joka vuosi helmikuu sekä elokuu maksuvapaat kuuakaudet.Olikohan vuonna 2008 tai 2009 muuttui laki että kaksi maksuvapaata kuuluu jokaiselle.Itse en mitään kaavakkeita täyttänyt vaan kävin suoraan voutin juttusilla aikanaan ja sain ne heti.Eli joko voutisi ei ole ajantasalla tai sitten ei vaan pidä sinusta.1 Vuosi pitää ensin maksaa säännöllisesti ennenkuin saa vapaakuukauden.

• ulosotossa

Ok, no näin minäkin olen sen kuvitellut, tosin minulle sanottiin, että pitää hakea lomakkeella. Ja on luvattu ensin toimittaa lomakkeet 3 kuukautta sitten, mutta mitään ei kuulunut, ja kun tänään soitin, sanoi etten ole oikeutettu sellaisiin. Voiko siis muka johtua siitä, etten ole asunut tässä kaupungissa maksavana sitä vuotta? Ei kyllä mun mielestä mene ihan niinkään.
        Vai tarkoittaako vuosi maksua, että vuoden on lyhennetty palkasta tämä osuus, vai myös se, että olen maksanut sovittua summaa itse ensin, johon uusi ulosottomieheni ei tyytynyt, eikä halunnut sopia uudesta maksusummasta, vaan haki suoraan lyhennystä palkasta?

• dfhdfh
        ulosotossa kirjoitti:

Ok, no näin minäkin olen sen kuvitellut, tosin minulle sanottiin, että pitää hakea lomakkeella. Ja on luvattu ensin toimittaa lomakkeet 3 kuukautta sitten, mutta mitään ei kuulunut, ja kun tänään soitin, sanoi etten ole oikeutettu sellaisiin. Voiko siis muka johtua siitä, etten ole asunut tässä kaupungissa maksavana sitä vuotta? Ei kyllä mun mielestä mene ihan niinkään.
        Vai tarkoittaako vuosi maksua, että vuoden on lyhennetty palkasta tämä osuus, vai myös se, että olen maksanut sovittua summaa itse ensin, johon uusi ulosottomieheni ei tyytynyt, eikä halunnut sopia uudesta maksusummasta, vaan haki suoraan lyhennystä palkasta?

Lähteekö siis tilistäsi 1/3 osa? Siinä tapauksessa et saa lyhennyksiää ilman eri hakemusta ja sittenkin se o n ihan voudin päätettävissä.

• jos olet
        ulosotossa kirjoitti:

maksanut maksusopimuksella jotain muuta kuin sen summan minkä uomies voisi palkan ulosmittauksesta saada, siis maximaalisen pidätyksen, silloin et ole oikeutettu vapaakuukausiin automaattisesti. Vuoden määräaika alkaa juoksemaan kun maximaalinen pidätys on kestänyt noin vuoden ja edellyttäen, että sinulla ns. tulorajaulosmittaus. Näin se menee, eikä kihlakunnanulosottomies keksi näitä itse, vaan ohjeet on ihan muualta tulleita.

• "18"
        jos olet kirjoitti:

maksanut maksusopimuksella jotain muuta kuin sen summan minkä uomies voisi palkan ulosmittauksesta saada, siis maximaalisen pidätyksen, silloin et ole oikeutettu vapaakuukausiin automaattisesti. Vuoden määräaika alkaa juoksemaan kun maximaalinen pidätys on kestänyt noin vuoden ja edellyttäen, että sinulla ns. tulorajaulosmittaus. Näin se menee, eikä kihlakunnanulosottomies keksi näitä itse, vaan ohjeet on ihan muualta tulleita.

Olen saanut (tulorajaulosmittaus) yhden vapaa kuukauden vapaa muotoisella kirjeellä perustellen hammashoitoni menot ulosottajalta ja kaksi kuukautta automaattisesti vuoden lopussa.
        Sairauksistani johtuen menoni ovat lisääntyneet ja pyysin tuon yhden kuukauden lisäksi ne lain mukaan kuuluvat kaksi kuukautta heti perään. En saanut kuin yhden. Um. vetoaa, että pitää olla vuosi väliä aina tuon kahden vapaa kuukauden saamiseksi. Perustelee, Ulosottokaari 5 luku 53 § 61 momentti.
        En löytänyt tuota ulosottokaaren kohtaa, jossa pitäisi olla vapaakuukausista.

• zaxzax
        "18" kirjoitti:

Olen saanut (tulorajaulosmittaus) yhden vapaa kuukauden vapaa muotoisella kirjeellä perustellen hammashoitoni menot ulosottajalta ja kaksi kuukautta automaattisesti vuoden lopussa.
        Sairauksistani johtuen menoni ovat lisääntyneet ja pyysin tuon yhden kuukauden lisäksi ne lain mukaan kuuluvat kaksi kuukautta heti perään. En saanut kuin yhden. Um. vetoaa, että pitää olla vuosi väliä aina tuon kahden vapaa kuukauden saamiseksi. Perustelee, Ulosottokaari 5 luku 53 § 61 momentti.
        En löytänyt tuota ulosottokaaren kohtaa, jossa pitäisi olla vapaakuukausista.

52 §
        Vapaakuukausien perusteet

Sen jälkeen, kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus on keskeytettävä määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:

1) ulosmittaus on toimitettu 49 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna tulorajaulosmittauksena;

2) velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai

3) keskeyttämiseen on erityinen syy.
        53 §
        Vapaakuukausien määrä

Velalliselle on annettava tulorajaulosmittauksessa vuosittain kaksi vapaakuukautta. Muilla perusteilla vapaakuukausia annetaan velallisen pyynnöstä enintään yhteensä kolme vuosittain. Hakijan suostumuksella vapaakuukausia voidaan hakemuksen raukeamatta antaa enintään kuusi vuosittain.

Velallisella on oikeus saada vapaakuukausia siitä huolimatta, että ulosmittauksen määrää on rajoitettu 51 §:n 1 momentin mukaisesti. Samalla perusteella ei kuitenkaan voida antaa sekä vapaakuukausia että rajoittaa ulosmittauksen määrää.

Muun kuin määräajoin maksettavan palkan ulosmittaus keskeytetään vastaavasti noudattaen soveltuvin osin, mitä tässä pykälässä säädetään.
        54 §

• "18"
        zaxzax kirjoitti:

52 §

Sen jälkeen, kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus on keskeytettävä määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:

1) ulosmittaus on toimitettu 49 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna tulorajaulosmittauksena;

2) velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai

53 §
        Vapaakuukausien määrä

Velalliselle on annettava tulorajaulosmittauksessa vuosittain kaksi vapaakuukautta. Muilla perusteilla vapaakuukausia annetaan velallisen pyynnöstä enintään yhteensä kolme vuosittain. Hakijan suostumuksella vapaakuukausia voidaan hakemuksen raukeamatta antaa enintään kuusi vuosittain.

Velallisella on oikeus saada vapaakuukausia siitä huolimatta, että ulosmittauksen määrää on rajoitettu 51 §:n 1 momentin mukaisesti. Samalla perusteella ei kuitenkaan voida antaa sekä vapaakuukausia että rajoittaa ulosmittauksen määrää.

Muun kuin määräajoin maksettavan palkan ulosmittaus keskeytetään vastaavasti noudattaen soveltuvin osin, mitä tässä pykälässä säädetään.
        54 §

Selvitin jo, että tuo vapaakuukausi asia on Ulosottokaaren kohdassa 4 luku, 53 pykälä ja i momentti, johon ulosottaja oli viitannut, ei siis Luku 5.
        Ulosottajalle lähtee viestiä ja pyyntö edelleen lain mukaisen kahden kuukauden vapautuksesta, sillä nuo kuukaudet ovat vuosittain, eikä vuoden välein, kuten ulosottaja on asian ilmaissut.

• marokko
        zaxzax kirjoitti:

52 §

53 §
        Vapaakuukausien määrä

54 §

Tulorajaulosmittaus tarkoittaa sitä että maksimi ulosmittaus on 416,40 euroa/kk. Elikä normaali työssä käyvät velallinen ei saa 2 maksuvapaata kuukautta vuodessa.
        Voi anoa vapaamuotoisella ( lomaketta ei ole ) hakemuksella vapaata maksukuukautta esim. silmälaseihin, kuitit esitettävä pyydettäessä.
        Tieto tarkistettu ulosottovirastosta 23.3.2010.

• Susa Q

höpöttää jonninjoutavaa sontaa! Kun työkseni uo-hommia teen, niin tiedän 100% varmasti että jokainen suomalainen ulosottaja hoitaa viran puolesta lakisääteiset vapaakuukaudet ilman anomuksia. Velallisen tiedot on pc-ohjelmassa joka ilmoittaa automaattisesti kun tulorajaulosottoa etc. on jatkunut vuoden.

Käsittämättömiä hevonvitun mölötäjiä täällä ramppaa! Maksakaa velkanne.

• olento99

jahas sanoisinko että siinä yxi "mulvist" vai voiko naisesta sanoa näin. sanon kuitenkin. kyllä on ihmisissä eroja.
        soitin kerran voudille ja hän todellakin oli ihminen inhimillinen. siis viraston päällikkö.
        sitten soitin hänestä seuraavalle niin johan oli tyyli toinen hitler meininki. käytti sitä annettua valtaa jo puhelimessa ikäänkuin ulosotossa oleva ihminen ei olisi ihmisarvoinen.
        kyllähän jokainen ulosotossa oleva maksaa se on saletti. jos käteen jää minimi toimeentulo siitä on aika vaikea repiä enempää.
        lisää tulee laman myötä ongelmia ihmisille. yritykset kaatuu ja kohta työttömiä on pilvin pimein. ihmisessä on kummallinen piirre se pienikin valta sokaisee käyttäjänsä. missä vain voit alistaa toista ihmistä teet sen.
        tarkoitan nyt että normaali ulosottopidätys on ok kun se tehdään laillisesti lain ja asetuksien mukaan.
        huomioden myös vapaakuukaudet.
        tosiasiassa veloissa oleva on kyllä aika kovilla henkisesti sekä taloudellisesti. eilen tuli eduskunnasta hyvä keskutelu väkivallasta. kuinka suomi johtaa tilastoja jne. sielläkin korostettiin väkivallan ennaltaehkäisynä taloudellista tilannettaa eli rahaa. kuinka jokainen ymmärtää rahan puutteen vähyyden tuovan lisäongelmia.

suomi on kova ja kylmä maa ja todella hyvin byrokraattinen. täällä ihmistä kyllä lyödään ja olan takaa. se ymmärrys ja inhimillisyys on harvinaisempaa.

• farmer pj
        olento99 kirjoitti:

jahas sanoisinko että siinä yxi "mulvist" vai voiko naisesta sanoa näin. sanon kuitenkin. kyllä on ihmisissä eroja.
        soitin kerran voudille ja hän todellakin oli ihminen inhimillinen. siis viraston päällikkö.
        sitten soitin hänestä seuraavalle niin johan oli tyyli toinen hitler meininki. käytti sitä annettua valtaa jo puhelimessa ikäänkuin ulosotossa oleva ihminen ei olisi ihmisarvoinen.
        kyllähän jokainen ulosotossa oleva maksaa se on saletti. jos käteen jää minimi toimeentulo siitä on aika vaikea repiä enempää.
        lisää tulee laman myötä ongelmia ihmisille. yritykset kaatuu ja kohta työttömiä on pilvin pimein. ihmisessä on kummallinen piirre se pienikin valta sokaisee käyttäjänsä. missä vain voit alistaa toista ihmistä teet sen.
        tarkoitan nyt että normaali ulosottopidätys on ok kun se tehdään laillisesti lain ja asetuksien mukaan.
        huomioden myös vapaakuukaudet.
        tosiasiassa veloissa oleva on kyllä aika kovilla henkisesti sekä taloudellisesti. eilen tuli eduskunnasta hyvä keskutelu väkivallasta. kuinka suomi johtaa tilastoja jne. sielläkin korostettiin väkivallan ennaltaehkäisynä taloudellista tilannettaa eli rahaa. kuinka jokainen ymmärtää rahan puutteen vähyyden tuovan lisäongelmia.

suomi on kova ja kylmä maa ja todella hyvin byrokraattinen. täällä ihmistä kyllä lyödään ja olan takaa. se ymmärrys ja inhimillisyys on harvinaisempaa.

suomi on todellakin kylmä ja julma maa: suomi on euroopan horo! mutta ulosotto on lapsen kengissä. rahat on helppo jemmata ja rangaistukset ovat niin huvittavia että naurattaa. juju on siinä ettei ulosotto voi viedä mitään ellei virallisissa rekeistereissä ja pankeissa mitään näy. ja henk.koht.konkurssien ja luottovelkojen jälkeen on vähintään vuosi aikaa törsätä ja jemmata rahaa ilman että kukaan tekee mitään.

älkää voutia pelätkö, mukavia heppuja jotka tietävät taistelevansa tuulimyylyjä vastaan.

kevätterkuin, Jaska !%, 1v 8 kk ehdollista talouskupruista ja luksusta riittää!

• olemus99
        farmer pj kirjoitti:

suomi on todellakin kylmä ja julma maa: suomi on euroopan horo! mutta ulosotto on lapsen kengissä. rahat on helppo jemmata ja rangaistukset ovat niin huvittavia että naurattaa. juju on siinä ettei ulosotto voi viedä mitään ellei virallisissa rekeistereissä ja pankeissa mitään näy. ja henk.koht.konkurssien ja luottovelkojen jälkeen on vähintään vuosi aikaa törsätä ja jemmata rahaa ilman että kukaan tekee mitään.

älkää voutia pelätkö, mukavia heppuja jotka tietävät taistelevansa tuulimyylyjä vastaan.

kevätterkuin, Jaska !%, 1v 8 kk ehdollista talouskupruista ja luksusta riittää!

on asiat hyvin mutta ota huomioon ettei kaikilla ole piilossa miljoonia joita jemmata tai piilotella ulkomaille.
        eiköhän suurin osa ole todella tiukoilla ja elää kädestä suuhun moni yrittäjäkin.
        suomi 0n todellakin "horo" maa mutta siinä asiassa olen toista mieltä että ulosotto olisi lapsen kengissä.
        ei ole. onhan niillä se uusi uljas ulosottohjelma.
        köyhältä ne vie viimeisetkin mutta sinunlaisillasi ei ehkä hätää?

• pasih71

Nyt kun täällä on oikein ammattilainen noin selkeästi ja asiallisesti mukana, kysyisin että onkos tuo tulorajaulosotto se 1/3 liksasta?

• 10+3
        pasih71 kirjoitti:

Nyt kun täällä on oikein ammattilainen noin selkeästi ja asiallisesti mukana, kysyisin että onkos tuo tulorajaulosotto se 1/3 liksasta?

http://www.oikeus.fi/5620.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      57
      2774
    2. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      36
      2399
    3. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      91
      1631
    4. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      85
      1295
    5. Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!

Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1119
    6. Emotionalisuuden puute.

Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o
      Sinkut
      155
      821
    7. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      80
      734
    8. Ei ole vaikea päättää kumpi

Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.
      Ikävä
      52
      686
    9. Ymmärrätkö jo nyt, että

Vetäytyminen ei kannattanut? Asioista pitäis puhua rauhassa hyvässä hengessä eikä lakasta maton alle. Yhdeltä ihanalt
      Ikävä
      44
      660
    10. 43
      645
    Aihe