Onko kellään käytännön kokemusta koiran luonnonmukaisesta ruokinnasta? Yrjölänpuuroa, lihaa, kasviksia jne. Lähinnä mietityttää ruuan päiväannos ja ruuan ja lihan suhde.
Luonnonmukainen ruokinta
22
4408
Vastaukset
- ....
en muista sitä artikkeliä eräässä basset lehessä, jossa puhuttiin luonnonmukaisesta ruokinnasa, mutta äitini tarttui siihen tosissaan ja alkoi muuttamaan meidän vanhuksen ruokavaliota. meidän neidillä kun on vilja allergiaa, eikä minkäänlaisia mausteita tai keinotekosia aineitakaan saisi ruuassa olla. kaiken lisäksi anaalirauhaset tulehtuvat helposti. kun vilja allergia myöhäisellä iällä todettiin niin alettiin antamaat eläinlääkärin määräämää kallista kuivamuonaa, mutta sitten verensokeri alkoi heitellä.
neiti saa nyt n. 10 prosenttia riisiä, loput kasviksia ja lihaa sekä yhden kananmunan (raakana se olisi kaikkein paras mutta neiti ei suostu syömään). kaiken lisäksi äitini säästää kaikki kananmunan kuoret joita jauhaa aina välillä ruuan sekaan. artikkelissa (äitini mukaan) muistaakseni suositeltiin koiralle annettavaksi aina silloin tällöin myös kanan luita. ihan tarkkaan en tiedä.
mutta nyt on saatu verensokeri tasaantumaan, koira on virkeä eikä anaalirauhasetkaan kovin tulehtuneita ole. koira ei myöskään rapsuta korvia ellei joku ole luvattomasti antanut sille kiellettyjä herkkuja... ;)
riisitä huomattiin se, että jos sitä oli enemmän kuin 10 prosenttia se vaikutti verensokeriin heti ja koirasta tuli väsynyt. jospa saataisiin sille vielä vähän elinaikaa, vanha kun se alkaa jo olemaan mutta muuten hyvässä kunnossa :)"meidän neidillä kun on vilja allergiaa" "neiti saa nyt n. 10 prosenttia riisiä"
Eikös se riisikin ole viljaa. ;)- ...
NoSugar kirjoitti:
"meidän neidillä kun on vilja allergiaa" "neiti saa nyt n. 10 prosenttia riisiä"
Eikös se riisikin ole viljaa. ;)no korjataan sitten, eli siis ei voi syödä vehnää, ohraa, ruista yms ;P riisi on ainoa joka ei aiheuta allergisia reaktioita.
- dogooled
mukainen ruoka ei sisällä puuroa!
Mitä luonnonmukainen ruoka sitten sisältää? Yrjölänpuurohan on tosi luonnonmukainen, hirssiä, riisiä, ohraa, tattaria, kauraa. Jos on hyviä ehdotuksia teolliselle ruualle, pistäkäähän tulemaan. Kennel Venlankulman sivuilla oli tosi hyviä ruokavinkkejä.
Otsikko on sinänsä virheellinen, koska luonnonmukainen tarkoittaa luomua ja kyseessä kuitenkin varmasti koiran _luonnollinen_ ruokinta, joka sekin kuitenkin voi olla luomua.
http://www.sekarotuiset.net/foorumi/29_675_0.html Tuossapa linkki valmiiseen melko pitkään keskusteluun aiheesta, joskin aloittaja saa meikäläisen niskakarvat pystyyn saarnallaan.
http://personal.inet.fi/yritys/annamultanen/artikkeli-koirien_luonnonmukainen_ruokinta.html Artikkeli aiheesta.
Monet tuntuu suosittelevan Malin Ekblomin Luonnonmukainen ruokinta-kirjaa.
"Lähinnä mietityttää ruuan päiväannos ja ruuan ja lihan suhde."
Tuoreruoan kanssa annostus on yleensä n.2-3% koiran painosta, riippuen koiran kulutuksesta. Koiran ruokavaliossa lihaa ja muuta eläinperäistä (sisäelimiä, rasvaa, kananmunia ja luita ajankuluksi ja hampaille, kalaa) kuuluisi olla eniten, onhan koiran ruoansulatus erikoistunut lihojen yms. käsittelyyn. Viljoilla tai kasviksilla turvataan vatsan ja suolen toiminta. Alussa varmaankin aloittaisin näin, että puuro tai kasvismössö ja lihat 50/50 (pyrkimys voisi olla 30/70), siihen sitten erikseen päivittäiset luut ja rustot (broiskunsiipien ravintoarvo on huono ja niiden voimaa hehkutetaan barffissa liikaa, luissa kalsiumarvokin melko olematon) possunkylkiä, kalkkunankauloja ja miksei järeämpääkin luuta. Lihaa ja esim. lihaisaa rasvaa voi sitten lisätä annokseen, mikäli tuntuu että laihtuu tai muuten tarvitsee lisää energiaa. Mikäli epäilee, että kalsiumia saa liian vähän, niin kananmunankuorista saa todella hyvin lisäkalkkia. Yksissä kuorissa on n.2000mg, mikä vastaa päivän tarvetta.
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/perusravintoaineet/
"Kun ihmisten ravinto- tai lautasympyrän (ruokakolmio kuvaa ehkä parhaiten) pohjana ovat viljat, kasvikset ja marjat, niin koirilla se rakentuu lihaan. Erilaisia lihoja, rasvaista ja rasvatonta. Koiran lautanen on paljon yksinkertaisempi ja pyramidi matalampi. Koira ei tarvitse maitotuotteita, mutta se tarvitsee sisäelimiä. Koira ei tarvitse hiilihydraatteja, mutta se tarvitsee luita ja rustoja. Eikä koira tarvitse makeita jälkiruokia korvien välin hoitamiseen, sen sijaan se tarvitsee jotain sulamatonta kuitua, että luut ja rustot saadaan suoliston läpi.
On omistajasta kiinni miten hän mallin toteuttaa. Teollisissa kuivamuonissa on omat puolensa, samaten raaka- ja tuoreruokinnan erilaisissa variaatioissa. Mutta jos jokin menee rikki, koira ei voi hyvin, niin jonkun täytyy muuttua. Usein ruokinnan muuttaminen auttaa koiraa enemmän kuin mikään muu – ainakin kun sitä muutetaan lihansyöjälle sopivammaksi, ei kanin tai sian suuntaan."- älyhoi!
"Monet tuntuu suosittelevan Malin Ekblomin Luonnonmukainen ruokinta-kirjaa."
Itse en suosittelisi, tässä mm osa syistä:
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/puruvoima/kirja-koiran-luonnollinen-ruokinta
Itse asiassa mielestäni ei ole sellaista kuin luonnonmukainen ruokinta.Viimekädessähän koirat on jalostuksen tuotteita,ei kovinkaan luonnonmukaisia (kuten villieläimet luonnollisine "jalostuksineen" ).
Mitään viimekädessä tutkittua tietoahan ei myöskään ole,mikä on se luonnollisin vaihtoehto ja kaikkein paras kauttaaltaan.
Mutta puhuisin enemmänkin eri ruokintatavoista.Mainitsemasi on lähinnä kotiruokaa.Kun ei tiedä tarkkaan koiran ikää,rotua,niin kysymykseen voisi karkeesti sanoa,että jos on aikuisesta kyse,niin kokonaismäärä on yksilökohtainen.Jos et ole ennen antanut,niin voi kokeilla antaa tietyn määrän jonkin aikaa ( vaikka noin turvotettujen nappuloiden määrä ),ja katsoa miten ruokamäärä koiraan uppoaa,jääkö nälkäiseksi vai näyttääkö olevan liikaa.Ja seurata tietty miltä koira alkaa näyttämään.
Lihan suhde " vanhanajan" ruokinnassa on suunnilleen kolmasosasta sinne joskus puoleen väliinkin,mutta pitkälti on siis ihan yksilökymysys.Tuolta välilta voit esim.kokeilla ja katsoa miltä koira näyttää.Yksilölliset erot kuin voi olla isot,riippuen esim.koiran aktiiviisuudesta,liikunnan määrästä,rasvasta ruuassa ym.Vielä tästä luomuruokinnasta. Ilmaisin hieman väärin itseäni, en tarkoittanut luomua vaan jotain muuta luonnollista ruokaa. Tarkoitus siis on ruokkia koira ilman nappuloita. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että koiruus ei syö niitä. Se voi olla vaikka viikon syömättä, jos kupissa on nappuloita. Tiedän kyllä sen, että koira syö sitten kun sen on nälkä! Kaikkia on kokeiltu, kunnes kerran keitin sille kaurapuuroa. Voi sitä ilon päivää, johan rupes ruoka maistumaan. Se syö jauhelihaa ja koiranmakkaroita ja piimää, ne menee, mutta nappulat ei. Eläinlääkäri sanoi, että kokeilisin Yrjölänpuuroa ja sen kanssa muita höysteitä. Nyt on kokeiltu ja hyvin maistuu. Olen tekemässä viikomenuta, jossa kaikki tarpeet tulisi tyydytettyä. Kokeilun kautta!! Olen toiveikas. Tuskinpa koiruus ilman nappularuokaa ainakaan huonompaan suuntaan menee. Terve neitihän se on aina ollutkin, huono vaan syömään, jo pennusta pitäen. Mitäpä kivaa koiraa kiusaamaan sellaisella ruualla mikä ei maistu. Voi laittaa tänne viikon ruokalistan kunhan saan sen räätälöityä, jos jotain kiinnostaa. Pistäkää mielipiteitänne lisää, kiitos!!
Trille kirjoitti:
Vielä tästä luomuruokinnasta. Ilmaisin hieman väärin itseäni, en tarkoittanut luomua vaan jotain muuta luonnollista ruokaa. Tarkoitus siis on ruokkia koira ilman nappuloita. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että koiruus ei syö niitä. Se voi olla vaikka viikon syömättä, jos kupissa on nappuloita. Tiedän kyllä sen, että koira syö sitten kun sen on nälkä! Kaikkia on kokeiltu, kunnes kerran keitin sille kaurapuuroa. Voi sitä ilon päivää, johan rupes ruoka maistumaan. Se syö jauhelihaa ja koiranmakkaroita ja piimää, ne menee, mutta nappulat ei. Eläinlääkäri sanoi, että kokeilisin Yrjölänpuuroa ja sen kanssa muita höysteitä. Nyt on kokeiltu ja hyvin maistuu. Olen tekemässä viikomenuta, jossa kaikki tarpeet tulisi tyydytettyä. Kokeilun kautta!! Olen toiveikas. Tuskinpa koiruus ilman nappularuokaa ainakaan huonompaan suuntaan menee. Terve neitihän se on aina ollutkin, huono vaan syömään, jo pennusta pitäen. Mitäpä kivaa koiraa kiusaamaan sellaisella ruualla mikä ei maistu. Voi laittaa tänne viikon ruokalistan kunhan saan sen räätälöityä, jos jotain kiinnostaa. Pistäkää mielipiteitänne lisää, kiitos!!
Koiruus se sitten ymmärtää hyvänkin päälle :O)
Jos sinulla on jo aikuinen koira,niin ei se helposti pieleen mene.
Jos haluat pysyä kotiruuassa,niin aika hyvin linkkejä löytyy.Kirjastosta myös löytyy Ulla Kivimäen kirja,nyt en muista nimeä,mutta nimellä löytyy ( eli se mikä liittyy koiriin).Siinä löytyy monennäköistä,tosin sitä voi yksinkertaistaa,mutta pääperiaatteet ja tieto on ihan suht ajankohtaista vieläkin.
Jos koirasi ei ole allerginen,niin ryyneissä voit käyttää mitä vaan,eli vaihdella.Samoin eri lihoja, ja muita proteeininlähteitä ainakin viikottain myös.Lisäkalkki pitäis huomioida myös ja katsoa,että ruuasta saa kaikki vitamiinit ym.Jos ei/tai varoiksi voi antaa jossain määrin myös lisäravinteita.Niistäkin löytyy netistä tai ko.kirjasta mukavasti tietoa.
Meillä ei käytetä noita koiranmakkaroitakaan.Tosin en ole nykyään katsellut,onko ne entisajasta muuttuneet "paremmiksi".
Hyviä ruokahetkiä vaan koissulle :)- Vihjeitä
Trille kirjoitti:
Vielä tästä luomuruokinnasta. Ilmaisin hieman väärin itseäni, en tarkoittanut luomua vaan jotain muuta luonnollista ruokaa. Tarkoitus siis on ruokkia koira ilman nappuloita. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että koiruus ei syö niitä. Se voi olla vaikka viikon syömättä, jos kupissa on nappuloita. Tiedän kyllä sen, että koira syö sitten kun sen on nälkä! Kaikkia on kokeiltu, kunnes kerran keitin sille kaurapuuroa. Voi sitä ilon päivää, johan rupes ruoka maistumaan. Se syö jauhelihaa ja koiranmakkaroita ja piimää, ne menee, mutta nappulat ei. Eläinlääkäri sanoi, että kokeilisin Yrjölänpuuroa ja sen kanssa muita höysteitä. Nyt on kokeiltu ja hyvin maistuu. Olen tekemässä viikomenuta, jossa kaikki tarpeet tulisi tyydytettyä. Kokeilun kautta!! Olen toiveikas. Tuskinpa koiruus ilman nappularuokaa ainakaan huonompaan suuntaan menee. Terve neitihän se on aina ollutkin, huono vaan syömään, jo pennusta pitäen. Mitäpä kivaa koiraa kiusaamaan sellaisella ruualla mikä ei maistu. Voi laittaa tänne viikon ruokalistan kunhan saan sen räätälöityä, jos jotain kiinnostaa. Pistäkää mielipiteitänne lisää, kiitos!!
Laita ihmeessä viikon ruokalista. Olisi tosi kiva verrata sitä oman koiran syömisiin. Voi saada vaikka uusia vihjeitä ruokintaan
Vihjeitä kirjoitti:
Laita ihmeessä viikon ruokalista. Olisi tosi kiva verrata sitä oman koiran syömisiin. Voi saada vaikka uusia vihjeitä ruokintaan
No niin, olen kyhännyt alustavan ruokalistan jota tietenkin muuttelen tarpeen mukaan.
Koira on kolme vuotias parsonnarttu, joka painaa 8 kg. Neiti on tottunut syömään kerran päivässä (tähän mennessä), mutta mikäli eväs rupee maistumaan täytyy katsoa josko antaisin kaksi kertaa päivässä.
Päivän perusannos
-yrjölänpuuroa
-lihaa
-AB-piimää
-keitettyä porkkanaa/punajuurta/pinaattia yms.
-valkosipulia
-kylmäpuristettua öljyä
sekä pari kertaa viikossa kalaa, kananmunaa, murskattua pähkinää, puolukkaa, mustikkaa,vadelmaa (pakkanen on pullollaan marjoja) Onneksi koira on itse kova poimimaan marjoja!
Lisäkeruokiahan tuntuu olevan vaikka kuinka paljon. Netissa seikkaillessani huomasin kuinka paljon intohimoja koiran ruokinta herättää! Kaikkihan ei sovi kaikille, mutta pääasia on, että kerrankin koira syö joka päivä. Yrjälänpuuron ollessa uunissa, neiti vahti uunia herkeämättä. Ei se edes tuoksunut miltään, ainakaan mun mielestä! Pistäkää ihmeessä mielipiteitänne. On sitä koiria varmaan huonommillakin eväillä hengissä pysynyt!- kotiruoka
Trille kirjoitti:
No niin, olen kyhännyt alustavan ruokalistan jota tietenkin muuttelen tarpeen mukaan.
Koira on kolme vuotias parsonnarttu, joka painaa 8 kg. Neiti on tottunut syömään kerran päivässä (tähän mennessä), mutta mikäli eväs rupee maistumaan täytyy katsoa josko antaisin kaksi kertaa päivässä.
Päivän perusannos
-yrjölänpuuroa
-lihaa
-AB-piimää
-valkosipulia
-kylmäpuristettua öljyä
sekä pari kertaa viikossa kalaa, kananmunaa, murskattua pähkinää, puolukkaa, mustikkaa,vadelmaa (pakkanen on pullollaan marjoja) Onneksi koira on itse kova poimimaan marjoja!
Lisäkeruokiahan tuntuu olevan vaikka kuinka paljon. Netissa seikkaillessani huomasin kuinka paljon intohimoja koiran ruokinta herättää! Kaikkihan ei sovi kaikille, mutta pääasia on, että kerrankin koira syö joka päivä. Yrjälänpuuron ollessa uunissa, neiti vahti uunia herkeämättä. Ei se edes tuoksunut miltään, ainakaan mun mielestä! Pistäkää ihmeessä mielipiteitänne. On sitä koiria varmaan huonommillakin eväillä hengissä pysynyt!Muuten mielestäni ihan hyvä,mutta valkosipulia ja pinaattia en antaisi ihan joka päivä. Annatko lihan raakana, ellei ole aikaisemin syönyt raakaa , aloita varovasti. Punajuuren kanssa ole varovainen ellei ole aik. saanut. Se on aika voimakas juures ja entinen koirani sai siitä päälaen täyteen pahkuroita.
Joku allerginen reaktio. Itse käytän aika paljon vihannessoseisiin myös parsakaalia, kesäkurpitsaa, varsiselleriä, salaattia kotiruoka kirjoitti:
Muuten mielestäni ihan hyvä,mutta valkosipulia ja pinaattia en antaisi ihan joka päivä. Annatko lihan raakana, ellei ole aikaisemin syönyt raakaa , aloita varovasti. Punajuuren kanssa ole varovainen ellei ole aik. saanut. Se on aika voimakas juures ja entinen koirani sai siitä päälaen täyteen pahkuroita.
Joku allerginen reaktio. Itse käytän aika paljon vihannessoseisiin myös parsakaalia, kesäkurpitsaa, varsiselleriä, salaattiaValkosipulia ja raakaa lihaa koira on syönyt pennusta lähtien. Pinaattia en ole kovin usein antanut, ainoastaan silloin kun muistan ostaa sitä! Kyllä tämä ruokalista pikkuhiljaa rupee muotoutumaan.
Trille kirjoitti:
Päivän perusannos
-yrjölänpuuroa
-lihaa
-AB-piimää
-valkosipulia
-kylmäpuristettua öljyä
Lisäkeruokiahan tuntuu olevan vaikka kuinka paljon. Netissa seikkaillessani huomasin kuinka paljon intohimoja koiran ruokinta herättää! Kaikkihan ei sovi kaikille, mutta pääasia on, että kerrankin koira syö joka päivä. Yrjälänpuuron ollessa uunissa, neiti vahti uunia herkeämättä. Ei se edes tuoksunut miltään, ainakaan mun mielestä! Pistäkää ihmeessä mielipiteitänne. On sitä koiria varmaan huonommillakin eväillä hengissä pysynyt!A-vitamiini tuossa voi olla vähissä eli maksaa vaikka kerta viikkoon.
Ja se kalkki. Riippuu imeyttääkö kananmunankuoret (jos niitä saa),niin päivittäin suurinpiirtein tai vaikka silloin tällöin kuureja.
Ja normi ihmisten ruuan jämät sitten ennen koissulle kuin roskiin ;)- doods
Trille kirjoitti:
Päivän perusannos
-yrjölänpuuroa
-lihaa
-AB-piimää
-valkosipulia
-kylmäpuristettua öljyä
Lisäkeruokiahan tuntuu olevan vaikka kuinka paljon. Netissa seikkaillessani huomasin kuinka paljon intohimoja koiran ruokinta herättää! Kaikkihan ei sovi kaikille, mutta pääasia on, että kerrankin koira syö joka päivä. Yrjälänpuuron ollessa uunissa, neiti vahti uunia herkeämättä. Ei se edes tuoksunut miltään, ainakaan mun mielestä! Pistäkää ihmeessä mielipiteitänne. On sitä koiria varmaan huonommillakin eväillä hengissä pysynyt!vielä lisäksi: raejuustoa,vihanneset,juurekset,hedelmät raakasoseena,muuten lähtee vitamiinit,kala raakana päineen kaikkineen,mahalaukkua ja sisäelimiä,rustoja,luita,sekä mielikuvitusta =)
doods kirjoitti:
vielä lisäksi: raejuustoa,vihanneset,juurekset,hedelmät raakasoseena,muuten lähtee vitamiinit,kala raakana päineen kaikkineen,mahalaukkua ja sisäelimiä,rustoja,luita,sekä mielikuvitusta =)
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Olen nyt lisännyt ruokaan kananmunankuorta (itse "jauhettua") sekä maksaa kerran viikossa. Jostain luin kananmunankuorista tehdystä jauheesta, että noin kahdeksan kiloiselle koiralle sopiva annos jauhetta olisi 800 mg. Yhden munan kuoressa on noin 2000mg. En tiedä mikä totuus on, mutta kokeilenpa kuitenkin. Raejuustoa olen joskus syöttänyt, mutta siinä on yllättävän paljon suolaa. Se taas johti siihen, että janotti ja pissatti tosi paljon. Olen jättänyt kaikki vähänkin suolaiset lisäkeruuat pois. Isommilla koirilla vähäinen suolamäärä tuskin tuntuu missään, mutta meidän 7-8 kiloinen tuntuu olevan tosi herkkä suolaisille (raejuusto ym. juustot, tonnikala, lihapullat jne.), joten niitä ei tarjoilla. Koulutuksessa juustopalat olisi tosi herkkuja. olen tutkinut suolaprosentteja, mutta todellä vähäsuolaista ei tunnu löytyvän. Tosin ihmisillehän ne on tarkoitettukin, tuskinpa kukaan suolatonta juustoa ostaisi. Nyt tuntuu ruokalista olevan kohdillaan, kunhan mennään rokotuksille lekuriin, kysäisenpä vielä mitä mieltä hän ruokalistasta on.
Trille kirjoitti:
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Olen nyt lisännyt ruokaan kananmunankuorta (itse "jauhettua") sekä maksaa kerran viikossa. Jostain luin kananmunankuorista tehdystä jauheesta, että noin kahdeksan kiloiselle koiralle sopiva annos jauhetta olisi 800 mg. Yhden munan kuoressa on noin 2000mg. En tiedä mikä totuus on, mutta kokeilenpa kuitenkin. Raejuustoa olen joskus syöttänyt, mutta siinä on yllättävän paljon suolaa. Se taas johti siihen, että janotti ja pissatti tosi paljon. Olen jättänyt kaikki vähänkin suolaiset lisäkeruuat pois. Isommilla koirilla vähäinen suolamäärä tuskin tuntuu missään, mutta meidän 7-8 kiloinen tuntuu olevan tosi herkkä suolaisille (raejuusto ym. juustot, tonnikala, lihapullat jne.), joten niitä ei tarjoilla. Koulutuksessa juustopalat olisi tosi herkkuja. olen tutkinut suolaprosentteja, mutta todellä vähäsuolaista ei tunnu löytyvän. Tosin ihmisillehän ne on tarkoitettukin, tuskinpa kukaan suolatonta juustoa ostaisi. Nyt tuntuu ruokalista olevan kohdillaan, kunhan mennään rokotuksille lekuriin, kysäisenpä vielä mitä mieltä hän ruokalistasta on.
Toiset ei vaan suolaa siedä paljon mitään,itsellä ei ole tosin sellaista ollut,joten ihan sama,jos välillä saa jotain suolaisempiakin juttuja,vaikka ihmisten ruokien jämiä ym.
Jos koira kovasti juustosta pitää,niin voi koettaa tofua.Aikoinaan niistä ainakin löytyi suolattomia vaihtoehtoja.
Ai niin,jos haluaa,niin varoiksi voi antaa jokusia monivitamiinikuureja/kalkki kuurejakin sillointällöin.
Joka päiväkin voi,mutta riittää vaan osa ohjeistuksista,kun ravinto huomioidaan.
- dreijja
Suosittelen kaikille BARFausta. Oman koirani kanssa olen BARFfannut jo 3 vuotta ja voin sanoa että koira voi todella hyvin. Heti kun pentu tuli taloon aloitin, enkä ole päätöstä katunut. Hieman enemmän se vaatii omistajalta mutta pitäpä en koirani hyvinvoinnin vuoksi tekisi. Koira ei haise mistään suunnasta, anaalit kunnossa, virtaa riittää ja turkkikin on loisto kunnossa.
Kannattaa Googlailla tuolla "BARF" haulla, saat paljon hyviä vinkkejä ruokintaan. Itse annan ruan usein niin että koira joutuu hieman työskentelemään ansaitakseen sen. Piilotan pahvilaatikkoon, annan jäisenä, yms...kaikki keinot ovat sallittuja. Ruan määrä on 3-5% koiran painosta, mukautuen niin että 30/70 kasviksia/lihaisia luita. Suosituin mistä tilaan ruat on VauhtiRaksu, edullista ja helpoissa pakkauksissa. Kasvismössön teen aina itse - sitä tulee sellanen 10kg kerralla ja riittää pitkäksi aikaa. Ravintolisänä annan erilaisia öljyjä esmes. hyljeöljy, pellavansiemenöljy ja merilevää. Joka ruoka kerta, enkä suinkaan edes joka päivä anna kasviksia, lihaisat luut kun ovat se pää ravinto.- lihaalihaalihaa
"lihaisat luut kun ovat se pää ravinto"
Ja tuossa menee pieleen niin että soi. Liha kun on koiran pääravintoa, ei kalsium. Täältä löysin aika hyvän kirjoituksen barffista, mutta on tietysti kriittinen
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/barf-uskoa-vai-ruokintaa
Löysin paljonkin ajateltavaa, kuten tämä rautalankaesimerkki siitä, että ovatko lihaisat luut välttis niin mahtavaa ruokaa.
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/ravitsemus/parsaa-ja-kanankauloja
Tuo on aika mielenkiintoinen sivusto muutenkin. Siellä on vaikka mitä ruokinnasta. Joku ylempää kirjoitti Ekblomista ja tuolta Katiskasta löytyi arvostelu hänenkin kirjastaan.
http://www.jakkelehtonen.fi/katiska/puruvoima/kirja-koiran-luonnollinen-ruokinta
- taastätä
Tuo "jakkelehtonen" pätee ja piilovittuilee teineille (ja vähemmän teineille) koirat.comissa 24/7 koirien ruokinnasta ja esiintyy mielestäni jonkinlaisena ruokintajumalana.
Onhan se jännä juttu kun yksi ainoa mies Suomessa tietää miten kuuluisi tehdä.. Fanaattiset kriitikot ovat mielestäni ihmisiä puistattavimmasta päästä.
Minä en vain suostu uskomaan että koiran ruokinta olisi mitään Mensan jäsenten hommaa. Teollista ruokaa en ole koirilleni antanut 5 vuoteen mutten myöskään ole tehnyt ruokinnasta numeroa tai "uskontoa".. hohhoijaa. - Jösses
En tiedä missä pätee, mutta hemmetin järkevää juttua siltä löytyy. No, kävin katsomassa tuon koirat.comin ja en minä suurempaa piilovittuilua sieltä löytynyt. Aika suoraan tuo hemmo puhuu. Näyttää lisäksi tietävän aika hyvin mistä puhuu. Hirvittävän moni sen kanssa on näämmä samaa mieltä, joten oletko jossain vaiheessa paukuttanut päätäsi ja jäänyt kakkoseksi? Muutoin en ymmärrä reaktiotasi.
Jos sinä et ole tehnyt omasta ruokinnastasi numeroa niin se varmaan tarkoittaa että sinulta ei ole myöskään kukaan koskaan mitään apua saanut kuten ei tuostakaan postauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt631217- 1071193
Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa146886Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv64863- 70778
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel108687Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto102668- 56666
- 78591
- 43586