Outo valo ongelma.

*Tuulia*

Olen aloitteleva kelkkailija ja minulle on hieman vierasta tuo tekniikka puoli.
Kelkkani on Lynx ja siinä on Rotax 503 moottori, valmistettu v. 2000.
Kelkassa on outo vika, jota eivät vanhemmatkaan kelkkailijat osanneet ratkaista.

Eli takavalo sekä lyhyet ajovalot rikkoutuvat lyhyen ajelun aikana, mutta pitkät ajovalot tuntuisivat toimivan hyvin. Polttimot ovat H4 55/60W ja takavalo muistaakseni 5/21W. Myöskin tuo jarruvalo rikkoutuu takana lyhyen ajon jälkeen. Ilmeisesti lampuille (lyhyet) tulee liikaa virtaa ja ne rikkoutuvat.
Kuulin, että myöskin noiden pitkien valojen täytyisi mennä rikki....mut ne ei ole ainaskaan vielä rikkoutuneet.
Onkohan jännitteensäädin rikki vai mikä kelkassani voi olla vialla?

20

18326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ödslkbjsöl

      vaiha jännitteen säädin on kaasuttimen alla jos oikein muistan.

      • blop

        eikös jännitteensäädin vaikuta kaikkiin kelkan sähköihin, eli myös juuri noiden pitkienkin kuuluisi poksahtaa. tässä taisi nimenomaa pitkät olla kunnossa...outoa joo.


    • Jännitteensäädinkö?

      Sama vika. ensin paloi pitkät ja mittaritaulunvalo ja sen jälkeen kaikki muutkin!

      • takavalonlasi

        ....jos jännitteensäädin hajoaa, niin ylijännite on välittömästi kaikissa kelkan virroissa. Pitkät ajovalot ovat wateiltaan hieman suuremmat, joten oletettavaa on että ensin käryää lyhyet valot ja takavalo, mittaristo ja jarru....kaikkien pitäisi sipata jos on säädin vika. Kädenlämppärit kestävät huomattavan pitkää ns. ylivirtaa, muistelen että 24 V jopa viikkoja. Yleensä jos säädin hajoaa, niin virrat liikkuvat n. 20 V tienoilla...tuo 4 V menee yleensä liitinpintojen (yleensä maan) mukana kelkan runkoon.
        Vaikeita vikoja värkeissä.


      • oikeen kunnolla.
        takavalonlasi kirjoitti:

        ....jos jännitteensäädin hajoaa, niin ylijännite on välittömästi kaikissa kelkan virroissa. Pitkät ajovalot ovat wateiltaan hieman suuremmat, joten oletettavaa on että ensin käryää lyhyet valot ja takavalo, mittaristo ja jarru....kaikkien pitäisi sipata jos on säädin vika. Kädenlämppärit kestävät huomattavan pitkää ns. ylivirtaa, muistelen että 24 V jopa viikkoja. Yleensä jos säädin hajoaa, niin virrat liikkuvat n. 20 V tienoilla...tuo 4 V menee yleensä liitinpintojen (yleensä maan) mukana kelkan runkoon.
        Vaikeita vikoja värkeissä.

        virrat, vatit ja jännitteet oikeen kunnolla sekaisin.

        ei ole vika säätimessä, ja mittaamallahan se selviää, kelkka vaan käyntiin ja mittari kouraan.

        jos nyt sitten joku ei olisi tehnyt omia kytkentöjä valoihin, silloin voisi tulla tuommonen ilmiö.

        lamppujen ykkös särkijä on tärinä.


      • turoooo
        oikeen kunnolla. kirjoitti:

        virrat, vatit ja jännitteet oikeen kunnolla sekaisin.

        ei ole vika säätimessä, ja mittaamallahan se selviää, kelkka vaan käyntiin ja mittari kouraan.

        jos nyt sitten joku ei olisi tehnyt omia kytkentöjä valoihin, silloin voisi tulla tuommonen ilmiö.

        lamppujen ykkös särkijä on tärinä.

        tuossa edellä on meidän oma mittaripoika, hän osaa mitata onko jännitteensäädin sökö. On se kumma kun säätimen mittaaminen on mahdotonta hyvin monessa elekrtoniikan alan liikkeessäkin.
        Mikä on muuten vatit.
        Urpoooooo


      • dghsdfgj
        turoooo kirjoitti:

        tuossa edellä on meidän oma mittaripoika, hän osaa mitata onko jännitteensäädin sökö. On se kumma kun säätimen mittaaminen on mahdotonta hyvin monessa elekrtoniikan alan liikkeessäkin.
        Mikä on muuten vatit.
        Urpoooooo

        siellä teillä päin ne "elektroniikan alan liikkeet", jossa varmaan oot ite töissä.

        mikä on muuten "elekrtoniikka"

        saatanan pöljä oot.


      • ei turon kaveri
        turoooo kirjoitti:

        tuossa edellä on meidän oma mittaripoika, hän osaa mitata onko jännitteensäädin sökö. On se kumma kun säätimen mittaaminen on mahdotonta hyvin monessa elekrtoniikan alan liikkeessäkin.
        Mikä on muuten vatit.
        Urpoooooo

        on harvinaisen tyhmä turoooo, jännitteensäädin, maailman yksinkertaisin vekotin, jonka mittaaminen ei voi olla mahdotonta muulle kuin tälle meidän mittarimatopäälle turolle.

        Missähän elekrtoniikan liikkeessä käynyt kysymässä??

        Olis mennyt johonkin elektroniikka liikkeeseen, olisivat varmaan osanneet neuvoa.


      • mittarimies
        ei turon kaveri kirjoitti:

        on harvinaisen tyhmä turoooo, jännitteensäädin, maailman yksinkertaisin vekotin, jonka mittaaminen ei voi olla mahdotonta muulle kuin tälle meidän mittarimatopäälle turolle.

        Missähän elekrtoniikan liikkeessä käynyt kysymässä??

        Olis mennyt johonkin elektroniikka liikkeeseen, olisivat varmaan osanneet neuvoa.

        Honkkarin yhdeksän euron yleismittarilla voi todeta jännitteensäätimen toiminnan.
        Näissä harrastehommissa luca on yhtä hyvä kuin fluke.


    • Kelkkainsinööri.

      Jännitesäädin on rikki. Pitkät valot ottavat sen verran virtaa, että johtojen jännitehäviö suojaa niitä paremmin.

      Pidä kahvalämmittimet aina päällä, jos on ennen kuin saat vian korjattua. Tämä tiputtaa hieman jännitettä.

      • säädin hukassa..

        missä jännitteen säädin ski doo 380f:ssä ja lynx 550 adv:ssa ?


      • Tyu

        AYE-AYE INS!

        Mitä luulet, korjaantuuko ko. mallin säädinongelma
        (kun ne eivät kestä kun n. 500km), jos tilalle vaihtaa
        kalliimman S-startti-koneisiin tarkoitetun säätimen?

        Mikä ero niillä itseasiassa mahtanee olla?

        Meillä on pari F-foxia ja talvessa menee molemmissa
        pari kolme säädintä.

        Ei se raha - mutta se näpräys.


    • minä jännitän...

      missä jännitteen säädin ski doo 380f:ssä ja lynx 550 adv:ssa ?

    • mää en muista mittää

      Jos jännitteensäädin on kaputt, sen näkee katsomallakin. Sen esille saaminen on aika pirullinen homma, ainakin kaksi 10 mm pulttia ja moottorin alla kelkan runkoon kiinnitettynä. Itse säädin on (ehkä) 7x7cm kokoinen ja pari senttiä paksu metallinen mötikkä, pohjassa on jotain muovimaista massaa. Jos tämä massa on "kuplinut" jostain kohtaa, niin se lienee palanut.
      Onko pelissä kaksoisvalot? Joissain kaksilamppuisissa/polttimoisissa käytetään myös 30/35W polttimoita.

      • lynx1

        Missä sijaitsee jännitteensäädin? Kelkka on lynx cobra racing.


    • Anonyymi

      Minulla myös Lynx ST550 -06 malli. Polttaa jatkuvasti valoja olen vaihtanu ainakin kolme kertaa jännitteen säätimen. Kumma ettei nykypäivänä osata tehdä luotettavampia komponenttejä . Kelkalla ajettu vasta 2000km!!

      • Anonyymi

        Joo sama täällä ei taida korjaantua kuin vaihtamalla kelkka.


      • Anonyymi

        Mitäs arvelette voiko tuolla ajaa jos valot ei toimi?
        Voiko joku muu paikka hajota kelkassa?


    • Anonyymi

      Jokohan tuohon jännitteensäädin ongelmaan on löydetty ratkaisu muu kuin jatkuvasti uuden vaihto. Onko säädin niin surkeasti suunniteltu ettei se tule kestämään. Olen vaihtanut sen jo kaksi kertaa uuteen ja nyt tarttis vaihtaa taas. Kelkka Lynx St 550 on 2006 malli ja silä on ajettu vasta 2800km (työkelkka) kumma juttu. Osaako joku sanoa mikä siinä on vikana?

      • Asia peli, toivotaan että rupeaa toimimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2636
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      24
      2032
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      108
      1531
    4. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1289
    5. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1198
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1166
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1016
    8. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      934
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      881
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

      väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      867
    Aihe