Liikaa B12-vitamiinia?

mitä?

Mistä ihmeestä voisi johtua se, että verikokeessa B12-vitamiinia löytyy moninkertainen määrä suositusteen nähden, siis LIIKAA?

En syö mitään vitamiinivalmisteita. Olen hoikka, en juo, en polta. Käytän minimaalisesti lääkkeitä.
Liikun, syön terveellisesti.
Myös maksa-arvoissa on ollut häikkää. GT edelleen koholla, laskee hitaasti. Alat pitkään koholla, nyt normaali. Ylävatsaultra näytti maksassa kystiä ja hemangiooman. Kolesteroli myös nousussa?

Muina vaivoina sydämen lisälyönnit, niska-ja hartiaseudun vaivat, olisko tukirankaperäistä.

Olen nainen 42 v.

46

36237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alakantissa

      Syöt liikaa sellaisia ruokia missä on B 12 vitamiinia ruokapäiväkirjaa pitämään jos todella haluat asiaa selvittää ja näyttää se asiantuntijalle.

      • ravitsemus ja tervey

        Ei ruuasta saa koskaan mitään liikaa.

        Ruuassa kaikki on sellaisessa muodossa, jota elimistö osaa käsitellä.

        Ja jos jotain häikkää on, niin silloin on joku sairaus.


      • Alakantissa
        ravitsemus ja tervey kirjoitti:

        Ei ruuasta saa koskaan mitään liikaa.

        Ruuassa kaikki on sellaisessa muodossa, jota elimistö osaa käsitellä.

        Ja jos jotain häikkää on, niin silloin on joku sairaus.

        Sinulla meni vai onko jo asiat unohtuneet ravintoasioista puhuttiin jo ala asteella eikä lopputulos ollut ollenkaan tuo et veriarvot (ravintoarvot) olisi hyviä, syö mitä vain.Pahimmat varmasti kovat rasvat ja hiilihydraatit puhdas sokeri.Harvalla ravintoarvot täysin kohdallaan on pääosalla varmasti vain tyydyttävät.


    • 4+11
    • -888-888-

      Sinulla voi olla c-hepatiitti.Se nostaa B12 ja kolesteroliarvoja.
      Myös noi maksa-arvojen häikät kertoo sen puolesta.Alatit voi olla koholla tai normaalit.
      Kipin kapin ottaan hcv testi.

      • mitä?

        Hepatiitit on testattu. Minut on myös rokotettu.
        t.ap


      • Lääkäri?

        Lääkäri?


    • kati1947

      Paljonko sun b12-vitamiiniarvo oon? Mullakin on korkea 689pmol/l. Yläraja on 490. Kaikki muut arvot ovat kohdallaan. Lääkäri sanoi, että ei ole mitään merkitystä. Olen käynyt useasti verenluovutuksessa, eikä sieltäkään ole tullut mitään palautetta, joten hepatiiti on possuljettu.

    • ...

      > Mistä ihmeestä voisi johtua se, että verikokeessa B12-vitamiinia löytyy moninkertainen määrä suositusteen nähden, siis LIIKAA?

      Sitaatti suoraan TYKSlabin tutkimusohjekirjasta "Kohonneita arvoja tavataan B12- vitamiiniterapian, kroonisen myeloisen leukemian, joskus akuutin maksavaurion ja vaikean munuaisinsuffisienssin yhteydessä."

      • kati1947

        Paljonkob12- arvosi olivat? olivatko muut arvot ok?


      • kati1947
        kati1947 kirjoitti:

        Paljonkob12- arvosi olivat? olivatko muut arvot ok?

        en usko,että arvon nousulla on merkitystä, jos muut arvot on ok. Mulle sanottiin niin. Olko sulla tosi isot arvot?


      • mitä?
        kati1947 kirjoitti:

        en usko,että arvon nousulla on merkitystä, jos muut arvot on ok. Mulle sanottiin niin. Olko sulla tosi isot arvot?

        en huomannut viestiäsi. Siellä 700 nurkilla huitelivat. Muut veriarvot ok, paitsi maksa-arvot, kolesteroli koholla.


      • kati1947
        mitä? kirjoitti:

        en huomannut viestiäsi. Siellä 700 nurkilla huitelivat. Muut veriarvot ok, paitsi maksa-arvot, kolesteroli koholla.

        Paljonko laboratoriossasi ovat ylä-arvot. Riippuu labrasta, joillakin se on yli 800. Minun labralla 490.Mitä lääkäri sanoo?


      • kati1947
        kati1947 kirjoitti:

        Paljonko laboratoriossasi ovat ylä-arvot. Riippuu labrasta, joillakin se on yli 800. Minun labralla 490.Mitä lääkäri sanoo?

        Jatkan vielä, mulla on ns. kylmät jalat, siksi otettiin kaikki kokeet. Muut arvot täysin normaalit, siksi lääkäri sanoi, että tuo minun b12-arvo ei haittaa mitään.


    • .....

      Jos syö esim. sushia, tällöin saa B12:n kaltaisia yhdisteitä jotka näkyvät testeissä. Silti voi ihan hyvin kärsiä vitamiininpuutoksesta vaikka arvot näyttävät olevan koholla.

      Wiki:
      Finally, so-called Pseudo-B12 refers to B12-like substances which are found in certain organisms, including Spirulina (a cyanobacterium) and some algae. These substances are active in tests of B12 activity by highly sensitive antibody-binding serum assay tests, which measure levels of B12 and B12-like compounds in blood. However, these substances do not have B12 biological activity for humans, a fact which may pose a danger to vegans and others on limited diets who do not ingest B12 producing bacteria, but who nevertheless may show normal "B12" levels in the standard immunoassay which has become the normal medical method for testing for B12 deficiency.[2]

      • Kati1947

        En ole koskaan syönyt sushia enkä käyttänyt mitään vitamiinivalmisteita. Arvo on korkea ihan oikeasti. Syön tavallista vähärasvaista , suomalaista ruokaa. Sekaruokaa, en ole kasvissyöjä.


      • ......
        Kati1947 kirjoitti:

        En ole koskaan syönyt sushia enkä käyttänyt mitään vitamiinivalmisteita. Arvo on korkea ihan oikeasti. Syön tavallista vähärasvaista , suomalaista ruokaa. Sekaruokaa, en ole kasvissyöjä.

        Myös hapankaalista saa pseudo-B12:sta ja hapatetuista maitotuotteista (joissa tosin lisäksi on oikeaakin B12:sta). Ne näkyvät kaikissa testeissä korkeina B12-arvoina vaikka oikeita ja toimivia B12-koentsyymejä olisi hyvin vähän.


      • minä poika juon juon
        ...... kirjoitti:

        Myös hapankaalista saa pseudo-B12:sta ja hapatetuista maitotuotteista (joissa tosin lisäksi on oikeaakin B12:sta). Ne näkyvät kaikissa testeissä korkeina B12-arvoina vaikka oikeita ja toimivia B12-koentsyymejä olisi hyvin vähän.

        niissä on tölkillisessä jo maksimi päiväannos ja b12 vitamiinihan kertyy elimistöön.


    • Pete313

      Ketjuun vastaaminen näin myöhään mutta nainen 42,saitko selvyyttä oireisiisi?

    • pete313

      Maksa arvot,b12 koholla,jalat& kädet kylmät,mahakramppeja...jollain oli ketjussa samoja oireita.auttakaa nuorta miestä.lekrulla olen käynyt vuosia/testeissä.ultra ok.oletteko kukaan saanut selvyyttä.kiitoksia etukäteen pete

    • Asta423

      Minulla on B12 vitamiini 752 ja sopiva luku on 150-650 pmol/L.Muut veri arvot on hyvat,mista tama johtuu?
      asta

    • terve yksilö oot

      Ihan normaalia.

      Viitearvot
      180 - 700 pmol/l


      Selvästi kohonneita arvoja tavataan B12-vitamiinihoidon yhteydessä, maksataudeissa ja kroonisessa myelooisessa leukemiassa.
      Suositeltava ensisijainen B12-vitamiinitasapainon tutkimus on transkobalamiiniin sitoutunut, aktiivinen B12 -vitamiini B12-TC2, Katso myös homokysteiini, P -Hcyst.


      Eli 752 EI ole selvästi kohonnut.


      Miesten ihanteellinen kokonaiskolesteroli on 5–7 ja naisten 6–9 mmol/l

    • määii

      mulla yli 7000!!!! Mikä ihme voi olla? bilirubiimi koholla ja puna ja valkosolut vähän.. väsyttää, huimaa, tykyttää..

    • 16+10

      Syön päivässä 2 kpl 1 mg B12-vitamiinipilleriä. Ne ovat ns. kielenalustabletteja eli jo suun limakalvoista imeytyy jonkinlainen määrä suoraan verenkiertoon. Miksi käytän noin paljon B12-vitamiinia? Syynä on diabeetikkona käyttämäni metformiini-tabletit, jotka huonontavat B12-vitamiinin imeytymistä ruoansulatuskanavassa. Siis ruoan mukana saatava B12-vitamiini tai nieltävät B12-pillerit imeytyvät huonosti.

      En tiedä, mitä B12-vitamiinipitoisuuteni on verestä mitattuna. Välillisesti koko verenkuvasta näkyy, että ei ole B12-vitamiinin puutteesta johtuvia solumuutoksia verisoluissa. Yleensäkään B12-vitamiinin runsas saanti ei aiheuta ongelmia tutkimusten mukaan.

      Normaalisti ihmiselle on kertynyt maksaan useamman vuoden tarpeen täyttävä määrä B12-vitamiinia. Ruokavaliomuutoksen tai muun syyn aiheuttamat puutokset tulevat näkyviin näin ollen usein vasta vuosien päästä. Normaalisti tavallisesta ruoasta, joka sisältää eläinkunnan tuotteita saa riittvästi B12-vitamiinia.

    • mulla yli 850

      Jos käyttää B12- lisää ja nosu on reippaanlaista ei haittaa, vesiliukoinen, poistuu aikanaan.
      Siitä en osaa sanoa, että jos nousee yli raja-arvojen ilman ravintolisien käyttöä...

      • macu

        Minulla reippaasti yli, jätin B 6. Juoman pois
        vähän laski, mutta ei tarpeeksi, viitteisiin.
        Käytän nyt E D. Ja A . mutta en B.tä hirveen väsynyt ja kole on kohollaan jo vuosia. Statin. En mää tierä. Pakko sätkii. Macu 68


    • tässä.

      Viitearvot
      180 - 700 pmol/l



      Tulkinta

      B12-vitamiinipuute kehittyy yleensä hitaasti ja vitamiinipuutoksen aiheuttamia neurologisia oireita voi esiintyä ilman anemiaa tai makrosytoosia. Klassinen B12-puutteen ilmentymä megaloblastinen anemia on makrosytäärinen eli punasolujen keskitilavuus MCV on koholla. Tilaan liittyy usein myösliittyy valkosolutumien yliliuskoittumista sekä trombo- ja retikulosytopeniaa. B12-puute voi johtua atrofisesta gastriitista (pernisiöösi anemia) tai malabsorptiotiloista mm. gastrektomian tai ileumresektioiden jälkeen. Eräät harvinaiset perinnölliset sairaudet, kuten selektiivinen B12-vitamiinin malabsorptio (Gräsbeck-Imerslundin tauti), voivat johtaa B12-vitamiinin puutokseen. Selvästi kohonneita arvoja tavataan B12-vitamiinihoidon yhteydessä, maksataudeissa ja kroonisessa myelooisessa leukemiassa.
      Suositeltava ensisijainen B12-vitamiinitasapainon tutkimus on transkobalamiiniin sitoutunut, aktiivinen B12 -vitamiini B12-TC2, Katso myös homokysteiini, P -Hcyst.

      http://www.yml.fi/do.xsp?viewType=productview&redirect1=/do.xsp?objectType=product&viewType=listview&indexLetter=B&objectType=product&directoryType=&productOID=43

      • macu

        Tarkoitin sitä, että arvoni ovat koholla ja liittyykö kova alko päälle, vai aiheuttaako sr tämä. Em tie pitäisi olla toidin päin?

        Maksat nyt kohdallaan, kaikki. Mutta muisti. Lähi pätkii pahasti. Kaikki vanhat muistaa kyllä.


      • macu

        Voiko näön heikkenimenin johtua B. Tä vai mistä E. D.A. Vai mikä. Koska nyt on mentävä optikolle, lääkärin määräyksestä.


    • toimi.
    • huh mä kuolen väsyyn
    • 66v ukkeli

      kävin b12 vitamiini kokeessa ja se lekuri soitti tänään vastaukset.... mulla oli se arvo 72 ja se sanoi että alaraja on viitearvossa 35. eli mun olisi ihan normaali.... miten niin normaali , kun täälläkin kokoajan puhutaan sellaisista luvuista kuin 180-700 välillä olevista arvoista.... mistä on kyse.... mitä tää lekuri on oikein sekoillut.... pitäisikö mennä uusinta kokeeseen yksityiselle.

      • Anonyymi

        Sinulla on mitattu TC2 menetelmällä jolloin viite on eri, luotettavampi menetelmä väitetään. Minulla on tehty molemmat määritykset. Toisen mukaan B12 on niukasti vaan TC2 mukaan erittäin runsaasti. Mikä selittää? Englanniksi on löytynyt jotain minkä mukaan TC2 ei aina aina luotettavaa kuvaa. Äidillä on sama tilanne eli jotain perinnöllistä?


    • Naturi

      Siis B12:sta on kyllä mahdoton syödä liikaa kun se on vesiliukoinen ja poistuu elimistöstä nopesti. Jos jollain on todella paljon kohonneet arvot niin varmaan silloin henkilön elimistö tuottaa itse jotian mikä näkyy tuossa b12 arvossa.

      • Anonyymi

        Väärää tietoa. Poistuu hitaasti.


    • Reetu64

      B-12 vitamiini on poikkeus b-vitamiineista joka kerääntyy maksaan ja poistuu hitaasti.

    • Sairauskierre

      Yli 730 arvo ja samalla statiinin nostama ALAT aiemmin 35-50, nyt 64 ehkä rauhoittavasta iltalääkkeestä joka lopetettu. Lihamäärä ainoa B12 vitamiinilähde kahdella lautasellisella ravintola-annosta päivässä vuosia, insuliisidiabetes ruokavaliolla jossa muutakin kuin lihaa ja liikaruokinta aliravitsemuksen takia vuosia ilman painonnousua,muut veriarvot normaalit.Lopetettu Multivita tabletti päivässä toistaiseksi. Epäselvää estyykö B12 poistuminen elimistöstä kohonneiden maksa-arvojen takia ja liittyisi siihen?Ilmeisesti ei merkitystä elämälle.

    • nubbelis

      b12 vitamiinia saa energiajuomista. jos juot niitä paljon selittänee. yks 500ml tölkki sisältänee kai 500% päivän saannista

    • SLahti

      Tänään Alfa laboratorio ilmoitti, on liian korkea 8000.
      Mistä johtuu?

      • Anonyymi

        Mistähän johtuu, että lapsella kohonneet b12 arvot, yli 1000? Mitään ravintolisiä ei ole syönyt ja rauta-arvot alakantissa, minkä pitäisi enemmänkin alentaa kuin nostaa b12:ta.. Kuinka poikkeavaa tämä on??


    • Anonyymi

      Tuore norjalaistutkimus päinvastoin paljastaa, että foolihappo ja B12-vitamiini yhdessä saattavat lisätä syövän ja syöpäkuolleisuuden riskiä.

      Kaikkea kohtuudella.

    • Anonyymi

      Löytyikö syy kohonneeseen b12 vitamiiniarvoon?

    • Anonyymi

      Löytyikö syy korkeaan b12 vitamiini arvoon?

    • Anonyymi

      Yleensä näistä kiinnostuneet juovat liikaa viinaa ja koettavat sitten säätää itse tarpeettomilla lisäaineilla maksaansa ja muita elimiään kuntoon. Se ei vaan onnistu. Viinan juonti pitää lopettaa ja palata veriarvoihin muutaman raittiin vuoden jälkeen. Jos olet 10 vuotta ryypännyt, toipuminen vie samat 10 vuotta. Jos on kyse oikeasti jostain vakavasta, se sitten pahenee joka tapauksessa, mutta kuolet kuitenkin raittiina etkä ryve viinanhimossa palliatiivisessa hoidossa.

    • Anonyymi

      »Suurentuneita pitoisuuksia tavataan ei-geneettisenä B12-vitamiinihoidon yhteydessä, myeloproliferatiivisissa taudeissa ja joskus maksavaurioissa tai munuaisten vajaatoiminnan yhteydessä.»

      Lähde: HUS tutkimusohjekirja https://huslab.fi/ohjekirja/1137.html

    • Anonyymi

      Voisko joku vastata että mikä teillä oli syy kohonneeseen b12 arvoon että oliko syöpä tai vast vakava sairaus

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe