Vaihtoajoista

passengerX

Täällä kysellään paljon vaihtoajoista, eli riittääkö tunti sillä ja sillä kentällä. Sitten muut neuvovat, että kerran vaihdoin ja riitti hyvin. Aika usein olen kuullut sitten haukuttavan lentoyhtiöitä, että lennot myöhässä, kentällä jonoa, ei otettu koneeseen yms. Suurimmassa tapauksista oma vika, jos luottaa lyhyeen vaihtoaikaan.

Lippuja toki myydään minimivaihtojen mukaan, mutta se ei takaa että aika riittää. Yhtiöillä on toki velvoite viedä matkustajat perille jos lennot samalla lipulla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita mitään helppoa ja nopeaa vaihtoehtoa.

Itse olen vaihtanut lentoa esim. Köpiksessä 15 min, vaikka portit kaukana (tosin juosta piti, ja hiukan etuilla). Toisaalta esim. Heathrowilla olen joskus kävellyt 40 min, ennenkuin edes pääsin terminaalirakennukseen. Portti ilmoitettiin sitten 40 min ennen lähtöä, ja sinne käveli 20 min.

Ja muistattehan, että lippuun kirjoitettu portti voi vaihtua ihan viime tipassa, eli kuulutuksia ja tauluja kannattaa seurata myös check-inin jälkeen. Näin etenkin Lontoossa ja Amsterdamissa.

Kertaakaan en muuten muista esim. USAan lentäneeni ilman, että ennen lähtöä ei olisi poistettu jonkun laukut koneesta, kun itse matkaaja on jäänyt pois koneesta.

6

1355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhhhhjsijiajsisjik

      Ehkä laukut eivät ainakaan ole ehtineet koneeseen eli sen vuoksi niitä ei tarvitse poistaa. Laukkuhan se ensimmäiseksi jää koneesta vaikka itse juoksemalla sinne ehtisit.

      Vaihtoaika on ihan tuurista kiinni eli lyhyt voi riittää hyvin tai sitten ei. Turha sitä on spekuloida etukäteen. Mikäli lentoyhtiö myy lennon 0,5 tunnin vaihtoajalla niin todennäköisesti he luottavat siihen, että homma toimii yleensä. Lisäreitityksistä ja yöpymisistä tulee heille melkoiset lisäkustannukset.

      Tämähän ei sitten koske Raikkuja eli he eivät hoida sinua yhtään mihinkään, jos seuraavalta lennolta syystä tai toisesta myöhästyt.

      • Lennolle

        Helsinki-Vantaalta on niin hyvät yhteydet ympäri Eurooppaa, että lähes aina voi valita yhteyden, jossa on riittävästi vaihtoaikaa.

        Liian tiukka vaihtoaikaa stressaa ja on suuri vaara, että myöhästyy jatkolennolta.

        Frankfurtia, Pariisia ja Lontoota vältän ihan viimeiseen asti. Ne ovat sekavia kenttiä, joissa palvelut ovat huonoja ja kallita.


      • suunittelua
        Lennolle kirjoitti:

        Helsinki-Vantaalta on niin hyvät yhteydet ympäri Eurooppaa, että lähes aina voi valita yhteyden, jossa on riittävästi vaihtoaikaa.

        Liian tiukka vaihtoaikaa stressaa ja on suuri vaara, että myöhästyy jatkolennolta.

        Frankfurtia, Pariisia ja Lontoota vältän ihan viimeiseen asti. Ne ovat sekavia kenttiä, joissa palvelut ovat huonoja ja kallita.

        Eli, jos lennot on samalla lipulla, ja sitä myöhästyy jatkolennolta, niin lentoyhtiön on järjestettävä uusi lento. Mutta mikä on sama lippu? Onko se sama lippu pelkästään silloin, jos lipun on ostanut tyylin Finnairilta tai Lufthansalta? Vai lasketaanko se samaksi lipuksi jos on ostanut lipun vaikka ebookersilta tai Arealta, ja lennot on printattuna siinä samalla lapulla? Ja jos tämä sama lippu on ostettuna vaikka matkatoimisto Arealta, niin kenen kuuluu se uusi lento järjestää, sanotaan vaikka tälläisessä matkassa, HEL-JFK Finnairilla ja jatko JFK-Miami Deltalla ja Finnair myöhästyy niin paljon että ei kerkeä Deltan lenolle?


      • suunittelua kirjoitti:

        Eli, jos lennot on samalla lipulla, ja sitä myöhästyy jatkolennolta, niin lentoyhtiön on järjestettävä uusi lento. Mutta mikä on sama lippu? Onko se sama lippu pelkästään silloin, jos lipun on ostanut tyylin Finnairilta tai Lufthansalta? Vai lasketaanko se samaksi lipuksi jos on ostanut lipun vaikka ebookersilta tai Arealta, ja lennot on printattuna siinä samalla lapulla? Ja jos tämä sama lippu on ostettuna vaikka matkatoimisto Arealta, niin kenen kuuluu se uusi lento järjestää, sanotaan vaikka tälläisessä matkassa, HEL-JFK Finnairilla ja jatko JFK-Miami Deltalla ja Finnair myöhästyy niin paljon että ei kerkeä Deltan lenolle?

        Sama lippu = yksi lentolipun numero. Lipun numeron tunnistat vahvistuksesta esim
        AY: 105-12345....
        LH: 220-12345...
        Matkatoimistosi voi myydä sinulle samalle varaukselle useampia lippuja, eli tarkuutta sillä yksi varaus on yksi vahvistusposti, mutta lentolipun numerot paljastavat, että useampia lippuja.
        Tuo JFK esimerkkisi, Delta uudelleen reitittää todennäköisesti, vaikka se on Finnairin vastuulla myöhästyvänä osapuolena. Delta hoitaa jos Finnair on ajallaan, mutta myöhästyt immigrationin takia, sillä JFK on USA:n suurin immigration kenttä. Itse vaihdan konetta aina Euroopassa välttääkseni Immigration myöhästymisiä ym.


      • UUUUUbs
        M.1 kirjoitti:

        Sama lippu = yksi lentolipun numero. Lipun numeron tunnistat vahvistuksesta esim
        AY: 105-12345....
        LH: 220-12345...
        Matkatoimistosi voi myydä sinulle samalle varaukselle useampia lippuja, eli tarkuutta sillä yksi varaus on yksi vahvistusposti, mutta lentolipun numerot paljastavat, että useampia lippuja.
        Tuo JFK esimerkkisi, Delta uudelleen reitittää todennäköisesti, vaikka se on Finnairin vastuulla myöhästyvänä osapuolena. Delta hoitaa jos Finnair on ajallaan, mutta myöhästyt immigrationin takia, sillä JFK on USA:n suurin immigration kenttä. Itse vaihdan konetta aina Euroopassa välttääkseni Immigration myöhästymisiä ym.

        Hei,
        olen jo varannut liput ja nyt vasta kun näitä viestiketjuja lueskelin, aloin asiaa tarkistamaan: Lennot Lufthansalta; Helsinki-Barcelona, yksi välilasku
        Muncheniin saapumiaika on Helsingistä ARRIVAL TIME: 08.25 ja vastaavasti Munchenistä jatkolento Barcelonaan on 09.15 ja LATEST CHECK-IN:08.35 -> kerkiääkö konetta vaihtaa 10 minuutissa ???????


      • vaan...
        UUUUUbs kirjoitti:

        Hei,
        olen jo varannut liput ja nyt vasta kun näitä viestiketjuja lueskelin, aloin asiaa tarkistamaan: Lennot Lufthansalta; Helsinki-Barcelona, yksi välilasku
        Muncheniin saapumiaika on Helsingistä ARRIVAL TIME: 08.25 ja vastaavasti Munchenistä jatkolento Barcelonaan on 09.15 ja LATEST CHECK-IN:08.35 -> kerkiääkö konetta vaihtaa 10 minuutissa ???????

        SInulla on Münchenissä koneenvaihto, ei välilasku. Sinut selvitetään jatkolennolle jo Helsingissä eli koneenvaihtoon on aikaa 50 min, ei 10 min.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      242
      2040
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1057
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe