Minulla on ollut kuva facebookissa, profiilina. Olen kuitenkin poistanut sen jo n. 4kk sitten (en muista tarkkaa aikaa). Teen itsestäni säännöllisin väliajoin "google-testin", eli tarkistan mitä minuun liittyvää materiaalia siellä on. Yllättäen löysin kuvani jota ei enää ole esillä edes facebookissa. Kuvaa ei saa avattua isoksi eli se on vain pikkukuvana, mutta haluaisin sen siitä huolimatta pois. MITEN? Auttakaa! Miten se on edes joutunut sinne? :O
Miten kuva pois googlesta?
4
1043
Vastaukset
- ei ole mikään
säilytyspaikka vaan hakukone, joka nopeussyistä tosin
tallettelee välivarastoonsa yleisimpiä hakutuloksia.
Selvitä osoitteesta mistä se sen kuvan löytää.
Jos vastaus on että sivu on poistettu, odota, kylla
se ennenpitkää sitten lakkaa näkymästä kun googlen
hakurobotti tajuaa asian.- Heid.
Kiitos tiedosta! Näin olen taas himpun verran viisaampi...
- 6YehVXwM2y
Heid. kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Näin olen taas himpun verran viisaampi...
Kun laittaa kuvia ja kirjoituksia nettiin, pitää muistaa että ne saattavat säilyä siellä ikuisesti. Netissä on myös arkistoivat hakukoneita, jotka säilövät vanhoja sivuja. Myös kuvia ja tekstejä voi kopioida rajattomasti muuhun käyttöön.
- Tietoturva-hanke
Kuvia nettiin lisätessä kannattaa aina muistaa oman ja toisten yksityisyyden suojeleminen - kaikilla netin käyttäjillä on mahdollisuus ja lupa kopioida löytämänsä kuvat omaan käyttöönsä. Google voi löytää myös vanhentunutta materiaalia sekä tekijänoikeuksilla suojattuja kuvia. Netin historiaa taltioivat sivustot voivat näyttää kuvan, vaikka alkuperäinen lähde olisi poistettu.
Tämän vuoden tietoturvaviikon pääteema oli kuvien julkaiseminen netissä, josta on tarjolla paljon tietoa. Yksityisyydensuojaan ja tekijänoikeuksiin tutustuminen kannattaa aloittaa esimerkiksi Tietoturvakoulun sivuilla: http://www.tietoturvakoulu.fi/oppilaille/faktaa/kuvienjulkaiseminennetissa.html
--
Tiina-Maija Toivola, Mediakasvatusseura
Mediakasvatusseura on mukana Tietoturvapäivä-hankkeessa, joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077740Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866031Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322077Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221916Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911- 361699
- 441494
- 591486
- 221441