euroopassa tehdyt amerikkalaiset

geggonen

mistä löytyis tietoa ns. lisenssillä valm. amerikkalaisista jotka on tehty euroopassa,tietääkseni esim.dodgea tehty espanjassa, jopa oma versio dartista, dodge3700. ruotsissa myös montaa merkkiä koottu, mistään ei löydy tietoa. olisin kiit. linkeistä ym. lähteistä.

10

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Camaroa on tehty Belgiassa ja Barracudaakin, taisi olla sekin belgiassa. Mobilistissa oli näistä juttu.

      Espanjassa varmaan autovero suosi selvästi omaa tuotantoa. Maahantuodut isommat autot maksoivat hirveästi, paljon enemmän vielä kuin suomessa.

    • French Attitude

      Renault väsäsi ilmeisesti lisenssillä AMC/Rambler Classicia 60-puolivälissä. Karman taas kokosi Javelinia vuoden pari. Ruotsissa on koottu Plymoutheja, Chevyjä (mm. 55-mallia), Fordeja...
      Espanjalaiset kokosivat myös 60-puolivälissä Imperial limoja(!), tuskin montaa mutta silti.
      Mobilistissa kun oli yhteisjuttu 66 & 67 Barracudista 71 Camarosta, niin siinä oli juttua myös noista Belgiassa valmistetuista jenkeistä, en nyt pääse tarkastamaan kun töissä tässä työnantajan aikaa varastan...
      Mutta entäpä euroautot joissa on ollut ameriikan moottori?
      Pistän tähän ulkomuistista muutaman:
      Facel Vega, Ranska, erimalleja, erinäisiä Moparin kaseja, 50-60 vaihteen jälk. 383, muutama Facel II 413,
      Jensen, GB, C-V8 MKI-III, Interceptor, Interceptor SP, FF (Formula Ferguson) Mopar 361, 383, 440
      Sumbeam Tiger MKI-II, GB Ford 260, 289
      Bristol, GB, erimalleja Mopar 318, 361, 383, 400
      Gordon Geeble, GB chevy 327
      Monica560 Saloon, GB/Ranska ensimmäiset Mopar 340, loput 360
      Iso , erimalleja, Italia Chevy 327, 350, 427(Grifo Sei litri), viimeset Ford 351
      Monteverdi, Sveitsi, erimalleja Mopar 318, 360(?), 440, 426HEMI
      DeTomaso, Italia, erimalleja Ford 351, (Mangusta 302?)
      Opel Diplomat sedan & coupe(tilauksesta sai myös Käpitän, Admiral), Saksa Sedan aluksi Chevy283, myöh 327
      Bitter (Opel Diplomat), Saksa Chevy 327
      AC 428 GB, Coupe & avo, (Isolohko Cobran venytetty vanutettu alusta ja Ford 428)
      Allard GB, Fordin lättäpäitä ja Cadillacin kansiventtiili kasi, muistelen joskus lukeneeni myös Allardista Moparin ensimmäisellä hemillä

      • geggonen

        noihin ruotsissa tehtyihin ,itellä ei ole aikaa väsätä tietokoneen kanssa tuntikaupalla. joo kyllä suurinpiirtein tiesin nuo erikoisautot mitä luettelit. asiasta toiseen ,tiesitkö että se pikkunen etuveto taunus 60- luku jotain ,suunniteltiin amerikassa mutta kait se oli liian pieni jenkeille niin se loppuun kehitettiin ja valmistettiin saksassa. ja cortina mk 1 ns. tähtiperän on piirtänyt sama heppu joka piirsi edselin,kun se sai potkut amerikan fordilta kun edsel ei myynyt. sitten se siirty tai siirrettiin englannin foordille suunnitteliaksi. tosin on cortina paljo nätimpi kuin edsel.


      • French Attitude
        geggonen kirjoitti:

        noihin ruotsissa tehtyihin ,itellä ei ole aikaa väsätä tietokoneen kanssa tuntikaupalla. joo kyllä suurinpiirtein tiesin nuo erikoisautot mitä luettelit. asiasta toiseen ,tiesitkö että se pikkunen etuveto taunus 60- luku jotain ,suunniteltiin amerikassa mutta kait se oli liian pieni jenkeille niin se loppuun kehitettiin ja valmistettiin saksassa. ja cortina mk 1 ns. tähtiperän on piirtänyt sama heppu joka piirsi edselin,kun se sai potkut amerikan fordilta kun edsel ei myynyt. sitten se siirty tai siirrettiin englannin foordille suunnitteliaksi. tosin on cortina paljo nätimpi kuin edsel.

        muistaakseni Tuhnu oli työnimellä Cardinal, Cortinallakin oli joku kirkollinen työnimi. Yritin googlettaa kun tuota eka viestiä väsäsin noihin Ruattissa väsättyihin muttei äkkiä löytynyt (kokoonpanoahan se lähinnä oli). Sen sijaan vuosien varrellla ruattalaisissa Klassiker ja Classicmotor lehdissä on ollut juttua, uusimmassa Klassikerissä juuri uusimmassa(netti sivuilla näkyi vielä vanhanumero).


      • French Attitude
        French Attitude kirjoitti:

        muistaakseni Tuhnu oli työnimellä Cardinal, Cortinallakin oli joku kirkollinen työnimi. Yritin googlettaa kun tuota eka viestiä väsäsin noihin Ruattissa väsättyihin muttei äkkiä löytynyt (kokoonpanoahan se lähinnä oli). Sen sijaan vuosien varrellla ruattalaisissa Klassiker ja Classicmotor lehdissä on ollut juttua, uusimmassa Klassikerissä juuri uusimmassa(netti sivuilla näkyi vielä vanhanumero).

        nyt vasta luin tuon eka viestisi kunnolla geggonen, pistämpä tänne linkkejä jos löytyy jahka pääsen kotio ja voin plärätä lehtiäni.


      • geggonen
        French Attitude kirjoitti:

        nyt vasta luin tuon eka viestisi kunnolla geggonen, pistämpä tänne linkkejä jos löytyy jahka pääsen kotio ja voin plärätä lehtiäni.

        mutta hävitin sen lehden , en silloin lukenut sitä niin tarkkaan, harmittaa. itellä ollut paria vallua muinoin . tuotiinko suomeen niitä ruotsissa väsättyjä vai tuliko kaikki jenkit amerikasta tai kanadasta, toinen vallu oli muistaakseni kanada versio taisi lukea konehuoneessa jossain lätkässä. on ollu ihme hommaa 60 luvulla jos on ollu pulaa länsiautoista vaikka ruattissa tehty vaikka mitä vekottimia ,mutta taitaa olla tuo enempi politiikkaa ja sitä on turha jauhaa. paituvei ,oliko niin että niissä vanhimmissa ruottiautoissa ois ollu ratti väärällä puolella, niillehän tuli normaali liikenne jossain 60 alussa vai olenko väärässsä.


      • French Attitude
        geggonen kirjoitti:

        mutta hävitin sen lehden , en silloin lukenut sitä niin tarkkaan, harmittaa. itellä ollut paria vallua muinoin . tuotiinko suomeen niitä ruotsissa väsättyjä vai tuliko kaikki jenkit amerikasta tai kanadasta, toinen vallu oli muistaakseni kanada versio taisi lukea konehuoneessa jossain lätkässä. on ollu ihme hommaa 60 luvulla jos on ollu pulaa länsiautoista vaikka ruattissa tehty vaikka mitä vekottimia ,mutta taitaa olla tuo enempi politiikkaa ja sitä on turha jauhaa. paituvei ,oliko niin että niissä vanhimmissa ruottiautoissa ois ollu ratti väärällä puolella, niillehän tuli normaali liikenne jossain 60 alussa vai olenko väärässsä.

        meinaa millään löytyä netistä mitään, Ana jos googlettaa niin helvetin tämänpäivän autokauppaa vain tarjoo.
        Pari linkkiä: http://www.allpar.com/world/sweden.html
        http://www.allpar.com/corporate/factories/rotterdam.html
        Klassiker nr4/07 juttu otsikolla Little Detroit Anasta, Ana väsäsi vuosien varrella seuraavia merkkejä Plymouth, Dodge, DeSoto, Chrysler, Goliath, Skoda, Standard, Triumph, Simca, ja Fargo.
        Uusimmassa Klassiker lehdessä juttua oli taas sitten Fordien kokoonpanotehtaasta, lopetti 1957.
        Luulempa että Valtterit tuli kyllä Jenkeistä jos ei sitten Kanadasta.
        Ratti oikealla puolella, siis vasemmalla! Hurrit pitkään ja hartaasti suunitteli oikeanpuoleiseen liikenteesen siirtymistä ilmeisesti jo ennen sotia. vastustus oli ilmeisesti rajua, siksipä vasta 1967.
        Vääräleuat väittävät että vasemmanpuoleiseen liikenteeseen siirryttiin portaittain, ensimmäisellä viikolla raskasliikenne ja seuraavalla henkilöautot ja lopuksi moottoripyörät ja mopedit...


      • geggonen
        French Attitude kirjoitti:

        meinaa millään löytyä netistä mitään, Ana jos googlettaa niin helvetin tämänpäivän autokauppaa vain tarjoo.
        Pari linkkiä: http://www.allpar.com/world/sweden.html
        http://www.allpar.com/corporate/factories/rotterdam.html
        Klassiker nr4/07 juttu otsikolla Little Detroit Anasta, Ana väsäsi vuosien varrella seuraavia merkkejä Plymouth, Dodge, DeSoto, Chrysler, Goliath, Skoda, Standard, Triumph, Simca, ja Fargo.
        Uusimmassa Klassiker lehdessä juttua oli taas sitten Fordien kokoonpanotehtaasta, lopetti 1957.
        Luulempa että Valtterit tuli kyllä Jenkeistä jos ei sitten Kanadasta.
        Ratti oikealla puolella, siis vasemmalla! Hurrit pitkään ja hartaasti suunitteli oikeanpuoleiseen liikenteesen siirtymistä ilmeisesti jo ennen sotia. vastustus oli ilmeisesti rajua, siksipä vasta 1967.
        Vääräleuat väittävät että vasemmanpuoleiseen liikenteeseen siirryttiin portaittain, ensimmäisellä viikolla raskasliikenne ja seuraavalla henkilöautot ja lopuksi moottoripyörät ja mopedit...

        linkit oli ihan hyviä, joo ite huomasin kans ettei löydy edes ruottin kielellä paljo mittään. tiesitkö että kuplaa tehtiin koesarja suomessa 60 luvulla, yllätys .yllätys vuosilukuja en muista. oli kai kyse muutamista autoista. se kanada vallu mikä mulla oli , siinä oli listoja enempi kuin normaalissa vinyylikatto tai mitä siitä oli jälellä ja kilometrimittari toisessa mahto olla maileina.
        kokopeittävät kapselit, toisessa oli ne koirankupit. asiasta kolm. pintossahan on ehta taunuksen ohc - moottori, se jenkkien pikku ford.


      • French Attitude
        geggonen kirjoitti:

        linkit oli ihan hyviä, joo ite huomasin kans ettei löydy edes ruottin kielellä paljo mittään. tiesitkö että kuplaa tehtiin koesarja suomessa 60 luvulla, yllätys .yllätys vuosilukuja en muista. oli kai kyse muutamista autoista. se kanada vallu mikä mulla oli , siinä oli listoja enempi kuin normaalissa vinyylikatto tai mitä siitä oli jälellä ja kilometrimittari toisessa mahto olla maileina.
        kokopeittävät kapselit, toisessa oli ne koirankupit. asiasta kolm. pintossahan on ehta taunuksen ohc - moottori, se jenkkien pikku ford.

        Heinolassa(?) koottuja Wihuri-kuplia. Valmistuko niitä vajaa 50 tai jotain? Saabin tehdasta väsättiin Uuteenkaupunkiin ja Antti-Aarnio halusi lusikkansa Suomalaiseen autonvalmistus soppaan. Suututti ilmeisesti Valmetin/Uudenkaupungin autotehtaan Olavi J. Mattilan (Kekkosen hyvä kaveri joka sotkeutui johonkin isompaan petos/rahanpesujuttuun, olisko ollut kyse ns Nigerialaiskirjeistä joskus 90-luvulla), joka käytti paljon aikaa ja energiaa Wihurin tuhoamiseen (nyt kyllä heitin aika paksua, ja olisi pitkä juttu perustella eli jääköön heitoksi).
        Jaa niin tuosta sinun Valiantista, V200 vai Signet?


      • geggonen
        French Attitude kirjoitti:

        Heinolassa(?) koottuja Wihuri-kuplia. Valmistuko niitä vajaa 50 tai jotain? Saabin tehdasta väsättiin Uuteenkaupunkiin ja Antti-Aarnio halusi lusikkansa Suomalaiseen autonvalmistus soppaan. Suututti ilmeisesti Valmetin/Uudenkaupungin autotehtaan Olavi J. Mattilan (Kekkosen hyvä kaveri joka sotkeutui johonkin isompaan petos/rahanpesujuttuun, olisko ollut kyse ns Nigerialaiskirjeistä joskus 90-luvulla), joka käytti paljon aikaa ja energiaa Wihurin tuhoamiseen (nyt kyllä heitin aika paksua, ja olisi pitkä juttu perustella eli jääköön heitoksi).
        Jaa niin tuosta sinun Valiantista, V200 vai Signet?

        se oli ei, signet . vaikka signet mallilta se enempi näytti vm . oli 67 vaikka oli sitä v1oo -korimallia. ei siis ollut laatikko vallu jota tehtiin 1967-1975. oli n- kilvillä eikä tietoa alkuperäisistä kilvistä tai vaiheista. keskisuomesta ostin , keltainen pörssi oli silloin kova sana elettin aivan 90-luvun alkua. ei löydy enää rekisteristä ainakaan niillä tunnuksilla eli kilvet vaihtunut tai purettu tms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1692
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1508
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      973
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      851
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      806
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      750
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      730
    Aihe