mistä löytyis tietoa ns. lisenssillä valm. amerikkalaisista jotka on tehty euroopassa,tietääkseni esim.dodgea tehty espanjassa, jopa oma versio dartista, dodge3700. ruotsissa myös montaa merkkiä koottu, mistään ei löydy tietoa. olisin kiit. linkeistä ym. lähteistä.
euroopassa tehdyt amerikkalaiset
10
618
Vastaukset
Camaroa on tehty Belgiassa ja Barracudaakin, taisi olla sekin belgiassa. Mobilistissa oli näistä juttu.
Espanjassa varmaan autovero suosi selvästi omaa tuotantoa. Maahantuodut isommat autot maksoivat hirveästi, paljon enemmän vielä kuin suomessa.- French Attitude
Renault väsäsi ilmeisesti lisenssillä AMC/Rambler Classicia 60-puolivälissä. Karman taas kokosi Javelinia vuoden pari. Ruotsissa on koottu Plymoutheja, Chevyjä (mm. 55-mallia), Fordeja...
Espanjalaiset kokosivat myös 60-puolivälissä Imperial limoja(!), tuskin montaa mutta silti.
Mobilistissa kun oli yhteisjuttu 66 & 67 Barracudista 71 Camarosta, niin siinä oli juttua myös noista Belgiassa valmistetuista jenkeistä, en nyt pääse tarkastamaan kun töissä tässä työnantajan aikaa varastan...
Mutta entäpä euroautot joissa on ollut ameriikan moottori?
Pistän tähän ulkomuistista muutaman:
Facel Vega, Ranska, erimalleja, erinäisiä Moparin kaseja, 50-60 vaihteen jälk. 383, muutama Facel II 413,
Jensen, GB, C-V8 MKI-III, Interceptor, Interceptor SP, FF (Formula Ferguson) Mopar 361, 383, 440
Sumbeam Tiger MKI-II, GB Ford 260, 289
Bristol, GB, erimalleja Mopar 318, 361, 383, 400
Gordon Geeble, GB chevy 327
Monica560 Saloon, GB/Ranska ensimmäiset Mopar 340, loput 360
Iso , erimalleja, Italia Chevy 327, 350, 427(Grifo Sei litri), viimeset Ford 351
Monteverdi, Sveitsi, erimalleja Mopar 318, 360(?), 440, 426HEMI
DeTomaso, Italia, erimalleja Ford 351, (Mangusta 302?)
Opel Diplomat sedan & coupe(tilauksesta sai myös Käpitän, Admiral), Saksa Sedan aluksi Chevy283, myöh 327
Bitter (Opel Diplomat), Saksa Chevy 327
AC 428 GB, Coupe & avo, (Isolohko Cobran venytetty vanutettu alusta ja Ford 428)
Allard GB, Fordin lättäpäitä ja Cadillacin kansiventtiili kasi, muistelen joskus lukeneeni myös Allardista Moparin ensimmäisellä hemillä- geggonen
noihin ruotsissa tehtyihin ,itellä ei ole aikaa väsätä tietokoneen kanssa tuntikaupalla. joo kyllä suurinpiirtein tiesin nuo erikoisautot mitä luettelit. asiasta toiseen ,tiesitkö että se pikkunen etuveto taunus 60- luku jotain ,suunniteltiin amerikassa mutta kait se oli liian pieni jenkeille niin se loppuun kehitettiin ja valmistettiin saksassa. ja cortina mk 1 ns. tähtiperän on piirtänyt sama heppu joka piirsi edselin,kun se sai potkut amerikan fordilta kun edsel ei myynyt. sitten se siirty tai siirrettiin englannin foordille suunnitteliaksi. tosin on cortina paljo nätimpi kuin edsel.
- French Attitude
geggonen kirjoitti:
noihin ruotsissa tehtyihin ,itellä ei ole aikaa väsätä tietokoneen kanssa tuntikaupalla. joo kyllä suurinpiirtein tiesin nuo erikoisautot mitä luettelit. asiasta toiseen ,tiesitkö että se pikkunen etuveto taunus 60- luku jotain ,suunniteltiin amerikassa mutta kait se oli liian pieni jenkeille niin se loppuun kehitettiin ja valmistettiin saksassa. ja cortina mk 1 ns. tähtiperän on piirtänyt sama heppu joka piirsi edselin,kun se sai potkut amerikan fordilta kun edsel ei myynyt. sitten se siirty tai siirrettiin englannin foordille suunnitteliaksi. tosin on cortina paljo nätimpi kuin edsel.
muistaakseni Tuhnu oli työnimellä Cardinal, Cortinallakin oli joku kirkollinen työnimi. Yritin googlettaa kun tuota eka viestiä väsäsin noihin Ruattissa väsättyihin muttei äkkiä löytynyt (kokoonpanoahan se lähinnä oli). Sen sijaan vuosien varrellla ruattalaisissa Klassiker ja Classicmotor lehdissä on ollut juttua, uusimmassa Klassikerissä juuri uusimmassa(netti sivuilla näkyi vielä vanhanumero).
- French Attitude
French Attitude kirjoitti:
muistaakseni Tuhnu oli työnimellä Cardinal, Cortinallakin oli joku kirkollinen työnimi. Yritin googlettaa kun tuota eka viestiä väsäsin noihin Ruattissa väsättyihin muttei äkkiä löytynyt (kokoonpanoahan se lähinnä oli). Sen sijaan vuosien varrellla ruattalaisissa Klassiker ja Classicmotor lehdissä on ollut juttua, uusimmassa Klassikerissä juuri uusimmassa(netti sivuilla näkyi vielä vanhanumero).
nyt vasta luin tuon eka viestisi kunnolla geggonen, pistämpä tänne linkkejä jos löytyy jahka pääsen kotio ja voin plärätä lehtiäni.
- geggonen
French Attitude kirjoitti:
nyt vasta luin tuon eka viestisi kunnolla geggonen, pistämpä tänne linkkejä jos löytyy jahka pääsen kotio ja voin plärätä lehtiäni.
mutta hävitin sen lehden , en silloin lukenut sitä niin tarkkaan, harmittaa. itellä ollut paria vallua muinoin . tuotiinko suomeen niitä ruotsissa väsättyjä vai tuliko kaikki jenkit amerikasta tai kanadasta, toinen vallu oli muistaakseni kanada versio taisi lukea konehuoneessa jossain lätkässä. on ollu ihme hommaa 60 luvulla jos on ollu pulaa länsiautoista vaikka ruattissa tehty vaikka mitä vekottimia ,mutta taitaa olla tuo enempi politiikkaa ja sitä on turha jauhaa. paituvei ,oliko niin että niissä vanhimmissa ruottiautoissa ois ollu ratti väärällä puolella, niillehän tuli normaali liikenne jossain 60 alussa vai olenko väärässsä.
- French Attitude
geggonen kirjoitti:
mutta hävitin sen lehden , en silloin lukenut sitä niin tarkkaan, harmittaa. itellä ollut paria vallua muinoin . tuotiinko suomeen niitä ruotsissa väsättyjä vai tuliko kaikki jenkit amerikasta tai kanadasta, toinen vallu oli muistaakseni kanada versio taisi lukea konehuoneessa jossain lätkässä. on ollu ihme hommaa 60 luvulla jos on ollu pulaa länsiautoista vaikka ruattissa tehty vaikka mitä vekottimia ,mutta taitaa olla tuo enempi politiikkaa ja sitä on turha jauhaa. paituvei ,oliko niin että niissä vanhimmissa ruottiautoissa ois ollu ratti väärällä puolella, niillehän tuli normaali liikenne jossain 60 alussa vai olenko väärässsä.
meinaa millään löytyä netistä mitään, Ana jos googlettaa niin helvetin tämänpäivän autokauppaa vain tarjoo.
Pari linkkiä: http://www.allpar.com/world/sweden.html
http://www.allpar.com/corporate/factories/rotterdam.html
Klassiker nr4/07 juttu otsikolla Little Detroit Anasta, Ana väsäsi vuosien varrella seuraavia merkkejä Plymouth, Dodge, DeSoto, Chrysler, Goliath, Skoda, Standard, Triumph, Simca, ja Fargo.
Uusimmassa Klassiker lehdessä juttua oli taas sitten Fordien kokoonpanotehtaasta, lopetti 1957.
Luulempa että Valtterit tuli kyllä Jenkeistä jos ei sitten Kanadasta.
Ratti oikealla puolella, siis vasemmalla! Hurrit pitkään ja hartaasti suunitteli oikeanpuoleiseen liikenteesen siirtymistä ilmeisesti jo ennen sotia. vastustus oli ilmeisesti rajua, siksipä vasta 1967.
Vääräleuat väittävät että vasemmanpuoleiseen liikenteeseen siirryttiin portaittain, ensimmäisellä viikolla raskasliikenne ja seuraavalla henkilöautot ja lopuksi moottoripyörät ja mopedit... - geggonen
French Attitude kirjoitti:
meinaa millään löytyä netistä mitään, Ana jos googlettaa niin helvetin tämänpäivän autokauppaa vain tarjoo.
Pari linkkiä: http://www.allpar.com/world/sweden.html
http://www.allpar.com/corporate/factories/rotterdam.html
Klassiker nr4/07 juttu otsikolla Little Detroit Anasta, Ana väsäsi vuosien varrella seuraavia merkkejä Plymouth, Dodge, DeSoto, Chrysler, Goliath, Skoda, Standard, Triumph, Simca, ja Fargo.
Uusimmassa Klassiker lehdessä juttua oli taas sitten Fordien kokoonpanotehtaasta, lopetti 1957.
Luulempa että Valtterit tuli kyllä Jenkeistä jos ei sitten Kanadasta.
Ratti oikealla puolella, siis vasemmalla! Hurrit pitkään ja hartaasti suunitteli oikeanpuoleiseen liikenteesen siirtymistä ilmeisesti jo ennen sotia. vastustus oli ilmeisesti rajua, siksipä vasta 1967.
Vääräleuat väittävät että vasemmanpuoleiseen liikenteeseen siirryttiin portaittain, ensimmäisellä viikolla raskasliikenne ja seuraavalla henkilöautot ja lopuksi moottoripyörät ja mopedit...linkit oli ihan hyviä, joo ite huomasin kans ettei löydy edes ruottin kielellä paljo mittään. tiesitkö että kuplaa tehtiin koesarja suomessa 60 luvulla, yllätys .yllätys vuosilukuja en muista. oli kai kyse muutamista autoista. se kanada vallu mikä mulla oli , siinä oli listoja enempi kuin normaalissa vinyylikatto tai mitä siitä oli jälellä ja kilometrimittari toisessa mahto olla maileina.
kokopeittävät kapselit, toisessa oli ne koirankupit. asiasta kolm. pintossahan on ehta taunuksen ohc - moottori, se jenkkien pikku ford. - French Attitude
geggonen kirjoitti:
linkit oli ihan hyviä, joo ite huomasin kans ettei löydy edes ruottin kielellä paljo mittään. tiesitkö että kuplaa tehtiin koesarja suomessa 60 luvulla, yllätys .yllätys vuosilukuja en muista. oli kai kyse muutamista autoista. se kanada vallu mikä mulla oli , siinä oli listoja enempi kuin normaalissa vinyylikatto tai mitä siitä oli jälellä ja kilometrimittari toisessa mahto olla maileina.
kokopeittävät kapselit, toisessa oli ne koirankupit. asiasta kolm. pintossahan on ehta taunuksen ohc - moottori, se jenkkien pikku ford.Heinolassa(?) koottuja Wihuri-kuplia. Valmistuko niitä vajaa 50 tai jotain? Saabin tehdasta väsättiin Uuteenkaupunkiin ja Antti-Aarnio halusi lusikkansa Suomalaiseen autonvalmistus soppaan. Suututti ilmeisesti Valmetin/Uudenkaupungin autotehtaan Olavi J. Mattilan (Kekkosen hyvä kaveri joka sotkeutui johonkin isompaan petos/rahanpesujuttuun, olisko ollut kyse ns Nigerialaiskirjeistä joskus 90-luvulla), joka käytti paljon aikaa ja energiaa Wihurin tuhoamiseen (nyt kyllä heitin aika paksua, ja olisi pitkä juttu perustella eli jääköön heitoksi).
Jaa niin tuosta sinun Valiantista, V200 vai Signet? - geggonen
French Attitude kirjoitti:
Heinolassa(?) koottuja Wihuri-kuplia. Valmistuko niitä vajaa 50 tai jotain? Saabin tehdasta väsättiin Uuteenkaupunkiin ja Antti-Aarnio halusi lusikkansa Suomalaiseen autonvalmistus soppaan. Suututti ilmeisesti Valmetin/Uudenkaupungin autotehtaan Olavi J. Mattilan (Kekkosen hyvä kaveri joka sotkeutui johonkin isompaan petos/rahanpesujuttuun, olisko ollut kyse ns Nigerialaiskirjeistä joskus 90-luvulla), joka käytti paljon aikaa ja energiaa Wihurin tuhoamiseen (nyt kyllä heitin aika paksua, ja olisi pitkä juttu perustella eli jääköön heitoksi).
Jaa niin tuosta sinun Valiantista, V200 vai Signet?se oli ei, signet . vaikka signet mallilta se enempi näytti vm . oli 67 vaikka oli sitä v1oo -korimallia. ei siis ollut laatikko vallu jota tehtiin 1967-1975. oli n- kilvillä eikä tietoa alkuperäisistä kilvistä tai vaiheista. keskisuomesta ostin , keltainen pörssi oli silloin kova sana elettin aivan 90-luvun alkua. ei löydy enää rekisteristä ainakaan niillä tunnuksilla eli kilvet vaihtunut tai purettu tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855