Minulla todettin molemmissa munasarjoissa kystia reilu vuosi sitten. Nyt olen menossa gynelle tarkastukseen, kun oireilevat, ja pelottaa gynen lausunto...
Haluaisin tietää, minkälaisia kokemuksia muilla on em. kystista- onko miten todettu/ vaivanneet, poistettu jne. Lääkäri "lupaili" munasarjojen poistolla silloin viimeksi, enkä sitä todellakaan halua!!
Kystia munasarjoissa?
7
37541
Vastaukset
- Anneli
Mitä oireita sinulla on? Itselläni on syksyllä todettu 8 cm kysta toisessa munasarjassa, ja olen menossa leikkaukseen, jossa pitäisi myös kohtu poistaa samalla.
- n34
Minulla leikattiin samalla kertaa endometrioosi (ympäriinsä levinnyt) ja kysta toisesta munasarjasta muutama vuosi sitten. Lääkäri ei edes "pelotellut" munasarjan poistolla (kysta 6 cm), vaan se "vain" poistettiin. Kysta ei ollut vaivannut (eikä endometrioosikaan), mutta leikkaukseen pääsin 6 kk päästä näiden toteamisesta. En ole vielä tehnyt lapsiakaan, joten toivottavasti eivät nämä ongelmat uusiudi kovin pian... sehän on todennäköistä että ne uusiutuvat.
- Helena
Älä ollenkaan ole huolissasi.
Minulla, kuten äidillänikin aikoinaan, oli ensin kysta kohdun ulkopuolella, se poistettiin leikkauksella. Muutaman vuoden kuluttua syntyi kysta munasarjoihin, olin silloin 50:n, se oli poistettava ja samalla poistivat kohdun - mitäpä silläkään enää teki - ja tiedätkö, elämänlaatuni koheni aivan toiseksi, huomattavasti paremmaksi.
Että siitä vaan kaikki turha pois.
Ja siitä lähtien olen käyttänyt estrogeenia, se "lätkä" takamuksessa. Olen 70-vuotias. Nivelrikko on vuorostaan minun kiusanani, vaikka luusto on 120 %:nen, juuri tutkittu.
Yritetään voida hyvin!- malla56
Minulta poistettiin kysta toisesta munasarjasta 20 vuotta sitten, eikö sen jälkeen ole ollut mitään oireita. Leikkaus, kuten kuntoutuminenkin sujui hyvin- viiltävät kivut hävisivät(runsaat menkat eivät).
Hauskaa kevättä!
- aakoo
Tapahtumasta on nyt noin 13vuotta.
Kysta oli molemmissa munasarjoissa,toisessa todella iso(vauvan pään kokoinen sanoi lääkäri).
Kystat havaittiin normaalissa gynen tarkastuksessa johon hakeuduin kovien alavatsa kipujen takia ja olin myös huomannut että alavatsa oli turvonnut omituisesti.
Jouduin tain pääsin leikkaukseen heti.
Toinen munasarja poistettiin kokonaan ja toisesta iso osa.Leikkaus ja toipuminen meni todella hyvin.
Lääkäri sanoi että toimenpide ei aiheuttaisi tai vaikeuttasi muuta kuin lapsen hankintaa.
Mutta eipä ollut siinäkään asiassa mitään ongelmia.Vajaa vuosi leikkauksesta olin raskaana ja tulin raskaaksi voi sanoa heti kun halusin.
Eli kaikki on mennyt todella hyvin ja mitään vastaavia vaivoja ei ole sen jälkeen ilmennyt. - nainen25
Minulla oireet olivat melko samanlaiset kuin monilla. Eli alavatsakipuja, maha"oudosti"turvonnut ja kuukautiset myöhässä. Lisäksi käsien ja jalkojen ihokarvat tummenivat yllättäen. Pitkän aikaa selitin itselleni, että oireet johtuvat jostain muusta. Kunnes yksi erikoisiholääkäri huomautti minulle, että aknen tyyppiset finnit juuri poskien alaosassa näyttäisivät olevan hormooneista kiinni. Ja suosittelikin, että käyn gynekologilla mahd.pian.
Myöhemmin kuulin myös kosmetologiltani, että on olemassa nimenomaan kystinen akne. Toki se ei tule kaikille. 12cm kokoinen kysta sieltä sitten löydettiin.
Suuren koon vuoksi pääsen pian leikkaukseen. Toinen munasarja joudutaan poistamaan, mutta toisesta ei lääkärit ole vielä varmoja. Nyt harmittaa etten kuunellut kehoani tarkemmin. - siiia
Kehoaan tosiaankin kannattaa kuunnella ja uskoa. Alavatsani on koko kevättalven ja kevään ollut pyöreä ja pinkeä kuin jalkapallo ja olo sen tähden epämiellyttävä. Muita oireita ei ole ollut. Viivyttelin lääkäriin menoa pitkään, koska kärsin lievästä lääkärikammosta. Mentyäni lopulta ultraäänessä löydettiin 7 cm (tai enemmän lääkärin sanoin) halkaisialtaan oleva kysta oikeassa munasarjassa. Nyt pelottaa, toivon pääseväni nopeasti jatkotutkimuksiin ja leikkaukseen. Olen 22-vuotias. Paras ystäväni leikattiin tosin useita vuosia nuorempana samantyyppisesta vaivasta, hänellä kasvain oli tosin paljon suurempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1234019Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1853858Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi292606Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs82384100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es322163Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks41746Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa481362Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut731300Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241271Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah351009