Apua kiitos :)

zinks

Eli, olen ammattikorkeakouluopiskelija, ja opintopisteitä tulee vähintään se 60 joka vuosi. Tuloja minulla on maksimissaan 500e per kuukausi, mutta melkein aina vähemmän (300-400e). Olen raskaana, laskettuaika 15.10.
Ajattelin tehdä kesällä niin, että jos en saa palkallista työharjoittelua josta tienaan enemmän kuin nyt, olisin nykyisessä työapaikassani ja tekisin myös koulukursseja ja nostaisin opintorahaa ja sen asumislisää kaikki 12 kuukautta.
Äitiysrahoista ym. en tiedä, mutta kuvittelisin että aika minimin saan näillä tuloilla.
Näkeekö joku tässä jotain ongelmaa opiskelijan tulorajojen kohdalla?
Haittaako, jos 60 opintopistettä on suoritettu pääosin keväällä ja kesällä, muutamia kursseja ehkä syksyllä ja talvella? Eikö Kela tarkasta vain sen että se määrä on 60per vuosi, eikä miten ne on jakautunut vuoden sisällä? Vai pitääkö minun syksyllä saada tietty vähimmäismäärä myös?
Kokemuksia tästä tukirumbasta viisaammilta, kiitos :)

2

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juristi09

      älä luota mutu-tietoihin tällaisessa asiassa. Lähetä ko. sähköposti Kelaan, niin saat vastauksen mustaa valkoisella. Itse tällaisessa monimutkaisemmassa tapauksessa lähettäisin sähköpostin vielä useampaan Kelan toimistoon (jollei palvelua ole Kelassa keskitetty), yllättäen saatat saada toisistaan poikkeavan vastauksen.

    • se suus,,,

      En ihan napannut kiinni ajatuksestasi. Mutta: et voi saada opintotukea ja äitiysrahaa yhtä aikaa. Ennen äitiyspäivärahan maksukautta voit tehdä opintoja kesälläkin, jos koulu tarjoaa sellaisia kursseja.

      kannattaa käyttää kelansivuja hyväksi, ja hakea tietoa sieltä. laskuritkin on siellä. tulorajat saat parhaiten soittamalla kelaan ja he neuvovat sinua. kelan kiemurat ovat tosi ihmeelliset =) onhan toki kelan sivuillakin määritelty mitä opiskelija saa tehdä tai olla tekemättä menettämättä rahojaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      2300
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1902
    3. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1203
    4. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1192
    5. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      359
      1176
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      57
      942
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      869
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      847
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      239
      765
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      369
      757
    Aihe