Apua kiitos :)

zinks

Eli, olen ammattikorkeakouluopiskelija, ja opintopisteitä tulee vähintään se 60 joka vuosi. Tuloja minulla on maksimissaan 500e per kuukausi, mutta melkein aina vähemmän (300-400e). Olen raskaana, laskettuaika 15.10.
Ajattelin tehdä kesällä niin, että jos en saa palkallista työharjoittelua josta tienaan enemmän kuin nyt, olisin nykyisessä työapaikassani ja tekisin myös koulukursseja ja nostaisin opintorahaa ja sen asumislisää kaikki 12 kuukautta.
Äitiysrahoista ym. en tiedä, mutta kuvittelisin että aika minimin saan näillä tuloilla.
Näkeekö joku tässä jotain ongelmaa opiskelijan tulorajojen kohdalla?
Haittaako, jos 60 opintopistettä on suoritettu pääosin keväällä ja kesällä, muutamia kursseja ehkä syksyllä ja talvella? Eikö Kela tarkasta vain sen että se määrä on 60per vuosi, eikä miten ne on jakautunut vuoden sisällä? Vai pitääkö minun syksyllä saada tietty vähimmäismäärä myös?
Kokemuksia tästä tukirumbasta viisaammilta, kiitos :)

2

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juristi09

      älä luota mutu-tietoihin tällaisessa asiassa. Lähetä ko. sähköposti Kelaan, niin saat vastauksen mustaa valkoisella. Itse tällaisessa monimutkaisemmassa tapauksessa lähettäisin sähköpostin vielä useampaan Kelan toimistoon (jollei palvelua ole Kelassa keskitetty), yllättäen saatat saada toisistaan poikkeavan vastauksen.

    • se suus,,,

      En ihan napannut kiinni ajatuksestasi. Mutta: et voi saada opintotukea ja äitiysrahaa yhtä aikaa. Ennen äitiyspäivärahan maksukautta voit tehdä opintoja kesälläkin, jos koulu tarjoaa sellaisia kursseja.

      kannattaa käyttää kelansivuja hyväksi, ja hakea tietoa sieltä. laskuritkin on siellä. tulorajat saat parhaiten soittamalla kelaan ja he neuvovat sinua. kelan kiemurat ovat tosi ihmeelliset =) onhan toki kelan sivuillakin määritelty mitä opiskelija saa tehdä tai olla tekemättä menettämättä rahojaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.