VOR/NDB FSX:ssä

Eisenfaust

Osaisiko joku selventää hieman mulle VOR ja NDB suunnistusten eroa. Olen netistä kattonut ohjeita, joiden mukaan VOR majakkaa kohti lennettäessä säädetään coursenappulalla nuoli ehjäksi, kaarretaan nuolen (majakan) suuntaan ja sitten kaarron jälkeen korjataan nuoli ehjäksi ja korjataan myös koneen suuntaa vastaavasti.

Tuntuu älyttömältä? Jos haluan vain nähdä majakan suunnan, miksi ihmeessä NDB olisi keksitty uudelleen? VORin idea on käsittääkseni lentää tiettyä radiaalia pitkin majakkaa kohden? Kaveri, jolla on oikeat lupakirjat, opasti joskus että ensin vaikka maassa pyöritellään summittainen kurssi, jonka jälkeen odotetaan että nuoli muuttuu ehjäksi, tai jotain. Mutta tässäkin lähdetään alussa perstuntumalla tai sitten käsitin jotain väärin =)

Miten muuten oikeassa elämässä, alkaako noi VOR/NDB olla kohta varajärjestelmiä ja yhtä vanhanaikaisia kuin kartat autolla ajaessa, GPS jyrää?

2

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xoicuvxouic

      Prkl kun siitä on niin kauan kun viimeksi tuota FSX:ää paukutin että nyt en muista ollenkaan noiden eroa enkä muista tarkalleen sitä miten noita käytettiin joten en selitä siitä mitään ettet mene sekaisin jos selitän jotain täyttä potaskaa.

      VORin idea on tosiaan se että se on pelkkä majakka jossakin tärkeässä pisteessä ja se säteilee pelkästään sen majakan paikan. Eli se on vain pelkkä piste kartalla jonka perusteella voit sitten päätellä että millä linjalla itse olet kun saat tietoosi sen suunnan mistäpäin olet joko lentämässä majakkaa kohden tai siitä poispäin. Muistaakseni myös etäisyys majakkaan on kerrottu.

      Netissä on olemassa erittäin hyvä sivusto jossa on täydelliset ohjeet old school suunnistamiseen, ihan ensimmäisistä kaksitasolinjojen suunnistamisesta aina noihin GPS ja muihin järjestelmiin. Mutta en muista sen osoitetta enkä keksi nyt hakusanaa siihen, mutta se on varmasti suosittu sivu ja jos googlailet sopivilla hakusanoilla, erityisesti jos keksit jonkun sopivan hakusanan tuohon vanhan tyuulin suunnistamiseen, niin se pitäisi löytyä. Olen myös 110% varma että kun laitat yhden kysymyksen fsnordic keskusteluun ja kysyt sitä sivustoa, niin saat sen osoitteen tunnin sisällä. fsnordicista löytyy myös muutenkin tietoa ja oppia, joten sieltä kannattaa käydä foorumia vilkuilemassa ellet ole jo sitä tehnytkin.

      GPS taitaa nykyään jyrätä, ja se löytyy jokaisesta pienkoneesta tätä nykyä, mutta käsittääkseni nuo VORit ja muut on vieläkin käytössä ja käsittääkseni niiden käyttö pitää myös osata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2336
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      119
      1895
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      90
      1493
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1449
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1131
    8. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1130
    9. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1097
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1042
    Aihe