Osaisiko joku selventää hieman mulle VOR ja NDB suunnistusten eroa. Olen netistä kattonut ohjeita, joiden mukaan VOR majakkaa kohti lennettäessä säädetään coursenappulalla nuoli ehjäksi, kaarretaan nuolen (majakan) suuntaan ja sitten kaarron jälkeen korjataan nuoli ehjäksi ja korjataan myös koneen suuntaa vastaavasti.
Tuntuu älyttömältä? Jos haluan vain nähdä majakan suunnan, miksi ihmeessä NDB olisi keksitty uudelleen? VORin idea on käsittääkseni lentää tiettyä radiaalia pitkin majakkaa kohden? Kaveri, jolla on oikeat lupakirjat, opasti joskus että ensin vaikka maassa pyöritellään summittainen kurssi, jonka jälkeen odotetaan että nuoli muuttuu ehjäksi, tai jotain. Mutta tässäkin lähdetään alussa perstuntumalla tai sitten käsitin jotain väärin =)
Miten muuten oikeassa elämässä, alkaako noi VOR/NDB olla kohta varajärjestelmiä ja yhtä vanhanaikaisia kuin kartat autolla ajaessa, GPS jyrää?
VOR/NDB FSX:ssä
2
551
Vastaukset
- xoicuvxouic
Prkl kun siitä on niin kauan kun viimeksi tuota FSX:ää paukutin että nyt en muista ollenkaan noiden eroa enkä muista tarkalleen sitä miten noita käytettiin joten en selitä siitä mitään ettet mene sekaisin jos selitän jotain täyttä potaskaa.
VORin idea on tosiaan se että se on pelkkä majakka jossakin tärkeässä pisteessä ja se säteilee pelkästään sen majakan paikan. Eli se on vain pelkkä piste kartalla jonka perusteella voit sitten päätellä että millä linjalla itse olet kun saat tietoosi sen suunnan mistäpäin olet joko lentämässä majakkaa kohden tai siitä poispäin. Muistaakseni myös etäisyys majakkaan on kerrottu.
Netissä on olemassa erittäin hyvä sivusto jossa on täydelliset ohjeet old school suunnistamiseen, ihan ensimmäisistä kaksitasolinjojen suunnistamisesta aina noihin GPS ja muihin järjestelmiin. Mutta en muista sen osoitetta enkä keksi nyt hakusanaa siihen, mutta se on varmasti suosittu sivu ja jos googlailet sopivilla hakusanoilla, erityisesti jos keksit jonkun sopivan hakusanan tuohon vanhan tyuulin suunnistamiseen, niin se pitäisi löytyä. Olen myös 110% varma että kun laitat yhden kysymyksen fsnordic keskusteluun ja kysyt sitä sivustoa, niin saat sen osoitteen tunnin sisällä. fsnordicista löytyy myös muutenkin tietoa ja oppia, joten sieltä kannattaa käydä foorumia vilkuilemassa ellet ole jo sitä tehnytkin.
GPS taitaa nykyään jyrätä, ja se löytyy jokaisesta pienkoneesta tätä nykyä, mutta käsittääkseni nuo VORit ja muut on vieläkin käytössä ja käsittääkseni niiden käyttö pitää myös osata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070