Osaisiko joku selventää hieman mulle VOR ja NDB suunnistusten eroa. Olen netistä kattonut ohjeita, joiden mukaan VOR majakkaa kohti lennettäessä säädetään coursenappulalla nuoli ehjäksi, kaarretaan nuolen (majakan) suuntaan ja sitten kaarron jälkeen korjataan nuoli ehjäksi ja korjataan myös koneen suuntaa vastaavasti.
Tuntuu älyttömältä? Jos haluan vain nähdä majakan suunnan, miksi ihmeessä NDB olisi keksitty uudelleen? VORin idea on käsittääkseni lentää tiettyä radiaalia pitkin majakkaa kohden? Kaveri, jolla on oikeat lupakirjat, opasti joskus että ensin vaikka maassa pyöritellään summittainen kurssi, jonka jälkeen odotetaan että nuoli muuttuu ehjäksi, tai jotain. Mutta tässäkin lähdetään alussa perstuntumalla tai sitten käsitin jotain väärin =)
Miten muuten oikeassa elämässä, alkaako noi VOR/NDB olla kohta varajärjestelmiä ja yhtä vanhanaikaisia kuin kartat autolla ajaessa, GPS jyrää?
VOR/NDB FSX:ssä
2
570
Vastaukset
- xoicuvxouic
Prkl kun siitä on niin kauan kun viimeksi tuota FSX:ää paukutin että nyt en muista ollenkaan noiden eroa enkä muista tarkalleen sitä miten noita käytettiin joten en selitä siitä mitään ettet mene sekaisin jos selitän jotain täyttä potaskaa.
VORin idea on tosiaan se että se on pelkkä majakka jossakin tärkeässä pisteessä ja se säteilee pelkästään sen majakan paikan. Eli se on vain pelkkä piste kartalla jonka perusteella voit sitten päätellä että millä linjalla itse olet kun saat tietoosi sen suunnan mistäpäin olet joko lentämässä majakkaa kohden tai siitä poispäin. Muistaakseni myös etäisyys majakkaan on kerrottu.
Netissä on olemassa erittäin hyvä sivusto jossa on täydelliset ohjeet old school suunnistamiseen, ihan ensimmäisistä kaksitasolinjojen suunnistamisesta aina noihin GPS ja muihin järjestelmiin. Mutta en muista sen osoitetta enkä keksi nyt hakusanaa siihen, mutta se on varmasti suosittu sivu ja jos googlailet sopivilla hakusanoilla, erityisesti jos keksit jonkun sopivan hakusanan tuohon vanhan tyuulin suunnistamiseen, niin se pitäisi löytyä. Olen myös 110% varma että kun laitat yhden kysymyksen fsnordic keskusteluun ja kysyt sitä sivustoa, niin saat sen osoitteen tunnin sisällä. fsnordicista löytyy myös muutenkin tietoa ja oppia, joten sieltä kannattaa käydä foorumia vilkuilemassa ellet ole jo sitä tehnytkin.
GPS taitaa nykyään jyrätä, ja se löytyy jokaisesta pienkoneesta tätä nykyä, mutta käsittääkseni nuo VORit ja muut on vieläkin käytössä ja käsittääkseni niiden käyttö pitää myös osata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024692Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493192Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852929- 801690
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411480450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021274- 151007
Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40921Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah25910- 184894