Erittäin levoton

collieuroksen omaava

uroscollie.. siis onko kellään kokemuksia.. itselläni on 11 kk uroscollie, joka vikisee lähes taukoamatta sisällä.. tätä on jatkunut kohta lähes kaksi viikkoa.. lisäksi se kävelee ympäriinsä levottomana.. siis sisällä ollessaan.. lenkkien lisäksi se saa olla ulkona narussa.. sisälle halutessaan ja päästyään ei mene kauaa kun se taas vikisee ulos.. olen huomioimatta yleensä mutta s ejatkaa ja jatkaa ja jatkaa.. jos välillä rauhoittuu niin kehun sitä ja silitän.. mutta ei mene kauaa kun taas sama homma jatkuu.. välillä olen pistänyt sen arestiin makuuhuoneeseen johon se onkin rauhoittunut ja ollut hiljaa.. kohta kun päästän sen takaisin muuhun asuntoon niin sama homma jatkuu.. eli onko tämä vain hetken kestävää ja ohimenevää murkkuikää vai pitäisikö huolestua ja miettiä onko koiralla kipuja esimerkiksi? Tiesin kyllä uroksen ottaessani nämä juoksuisten narttujen aiheuttamat vaivat mutta mistä erottaa onko kyse siitä vaiko sitten kivuista? Koiralla on ollut vähän väliä tuollaisia vinkumiskausia mutta ne ei ole kestäneet näin pitkään.. pitäisikö siis käyttää el.lääkärillä varmuuden vuoksi vaikka kehoa tutkiessani ja painellen se ei ole aristanutkaan.. lenkeillä se nyt merkkailee hiveästi ja nuolee narttujen pissoja.. joten onko kyse vain murkkuästä? Kertokaa kokemuksia ja anteeksi jos ko. aiheesta on aiemminkin kyselty.. en jaksanut selata viestejä.. kiitoksia vastauksistanne jo näin etukäteen.

17

1199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre82

      Oma urokseni ei ole reagoinut noin paljon, noin pitkään, vaikka juoksuiset nartut on omassa talossa, mutta tämä lienee yksilöllistä, ehkä sinulla on kasvamassa kovin voimakkaan vietin omaava koira.

    • kkkkkkk3

      Miten lähellä teitä asuu/on tällä hetkellä juoksuinen narttu? Ulkoileeko narttu samoja polkuja? Ehkä auttaa, jos et anna jäädä nuolemaan narttujen pissoja. Syökö koira? Meillä katoaa myös ruokahalu, kun tyttöjä liikenteessä. Minusta teet väärin, jos suljet koiran eri huoneeseen. Sillä on murkkuikä ja jos juoksuisia narttujakin, niin... Yritä kehittää koiralle aivotyötä, ei se yksinään narun päässä ulkona kovin pitkään viihdy. Harjoitelkaa pieniä tokoa alkeita tai temppuja yhdessä, aivotyö väsyttää koiran paljon paremmin kuin liikunta. Se voi olla myös turhautunut, jos ei ole muuta aktiviteettia kuin liikunta, älykkäälle collielle se ei riitä. Toki jos epäilet jotain tai jos juoksuisia narttuja ei ole siellä päin, niin ilmanmuuta lääkäritarkastus.

      • kkkk3

        meillä tuo tyttöjen perässä häröily kestää n 1 kk, sitten rauhoittuu. Mutta jos teillä asuu monta lähellä ja yhden juoksut loppuu ja toisen taas alkaa jne, niin...


    • Calamity Jane

      Niin, kevät on tuloillaan. Meidän kylillä myös nartuilla juoksut menossa. Ja kun yhdellä loppuu, seuraavalla alkaa. Uroscollikkamme on nyt virtaa täynnä tyttöjen takia. Odotellaan rauhassa, kyllä se siitä helpottaa, aikanaan. Kaikki urokset ovat tällä hetkellä kuka enemmän kuka vähemmän pää pilvissä.
      Nyt vaan järjestämään omalle nuorelle koirallesi jotakin mukavaa puuhaa ja aivojumppaa. Netti avuksi ja hakemaan tietoa koiran aktivoimisesta. Se on mukavaa ja yhteistä puuhastelua koirasi kanssa ja koira tykkää tosi paljon. Tsemppiä vaan ja mukavia kevätpäiviä!

    • Yksi ihminen

      Meillä seropiuros reagoi tosi vahvasti kun on edes jollain nartulla juoksut. Kun on edes haistanut hajun niin alkaa parin viikon - parin kuukauden vinkuminen ja ulina. Koira vetää muutenkin (ostettu 1v'nä, ei ole kunnollista koulutusta), niin juoksuaikoina veto on mahdoton. Hyvä että miehenikään pysyy hihnassa kiinni, harmi kun on lähinnä minun koira ja mie en uskalla sillon käyttää.. Jääräpäisyyttä ja luonnetta tuolta koiralta löytyy, komentaa saa vaikka kuinka paljon mutta lopeta ei (varsinkaan vetämisessä :

      • Uroscollien omaava

        kaunis kaillie vastanneille.. jep olen lukenut paljon aivojumppaamisesta ja tokoa yritän kotona harrastella.. sitä vain saisi ton kans harrastella kokoajan.. tai tuntuu tällä hetkellä siltä kun kokoajan nartut mieles.. pitää koittaa ens kerralla taas jotain koulutussessiota jos se rauhoittais edes hetkeks.. olen antanut lenkeillä nuuskia väliin aikas paljon juuri aivotyöskentelyn vuoksi.. mut tuota en ole tajunnut et jos antaa narttujen pissit nuuskiä että voisi ko. kiima kasvaa.. kiitos siis tästäkin neuvosta.. :) ja koira ei syö.. paitti syö jos on oikein herkkua tarjolla.. tavallista nappulaa se ei juurikaan suostu syömään.. oli pari päivää syömäti kunnes tultiin kotikotiin mamman ja papan luo ja noh.. saihan se herkkua vaikka kielsin äitiä antamasta.. ja kyllä koiralle ruoka kelpas.. eli onkohan se nykyisin vaan hemmoteltu kakara.. mut käydään nykysin noin viikon välein täällä eli kotosalla ku ollaan niin se syö jos syö mut harvoin.. yritän välttää ylimääräisiä herkkuja.. harmittaa et ollaan yksin koiran kanssa koska jos oisi kaksi niin se saisi tuplasti enemmän aktivointia.. tietty jos molemmat osallistuu.. mut eihän tarkoitus ole et koko aika pitäisi touhuta koiran kanssa... eli olen tehnyt väärin jos olen eristänyt.. noh.. olen ajatellut vikisemisen siltä kannalta et jos se hakee huomioo nii noon eristänyt koiran sen vuoksi.. koska en tiedöä muuten mitä tekisin.. tietty sitä kouluttamista voisi kokeilla.. en vaan usko että se auttaisi.. hetken kyllä mutta kohta taas sama vikinä päällä. mut aina kannattaa kokeilla.. :) kiitos tosiaan paljon vastauksista ja lisäneuvoja otetaan vastaan.. olen tosiaan ekan koiran omistaja ja sen kyllä huomaa.. :D:D


      • Uroscollien omaava
        Uroscollien omaava kirjoitti:

        kaunis kaillie vastanneille.. jep olen lukenut paljon aivojumppaamisesta ja tokoa yritän kotona harrastella.. sitä vain saisi ton kans harrastella kokoajan.. tai tuntuu tällä hetkellä siltä kun kokoajan nartut mieles.. pitää koittaa ens kerralla taas jotain koulutussessiota jos se rauhoittais edes hetkeks.. olen antanut lenkeillä nuuskia väliin aikas paljon juuri aivotyöskentelyn vuoksi.. mut tuota en ole tajunnut et jos antaa narttujen pissit nuuskiä että voisi ko. kiima kasvaa.. kiitos siis tästäkin neuvosta.. :) ja koira ei syö.. paitti syö jos on oikein herkkua tarjolla.. tavallista nappulaa se ei juurikaan suostu syömään.. oli pari päivää syömäti kunnes tultiin kotikotiin mamman ja papan luo ja noh.. saihan se herkkua vaikka kielsin äitiä antamasta.. ja kyllä koiralle ruoka kelpas.. eli onkohan se nykyisin vaan hemmoteltu kakara.. mut käydään nykysin noin viikon välein täällä eli kotosalla ku ollaan niin se syö jos syö mut harvoin.. yritän välttää ylimääräisiä herkkuja.. harmittaa et ollaan yksin koiran kanssa koska jos oisi kaksi niin se saisi tuplasti enemmän aktivointia.. tietty jos molemmat osallistuu.. mut eihän tarkoitus ole et koko aika pitäisi touhuta koiran kanssa... eli olen tehnyt väärin jos olen eristänyt.. noh.. olen ajatellut vikisemisen siltä kannalta et jos se hakee huomioo nii noon eristänyt koiran sen vuoksi.. koska en tiedöä muuten mitä tekisin.. tietty sitä kouluttamista voisi kokeilla.. en vaan usko että se auttaisi.. hetken kyllä mutta kohta taas sama vikinä päällä. mut aina kannattaa kokeilla.. :) kiitos tosiaan paljon vastauksista ja lisäneuvoja otetaan vastaan.. olen tosiaan ekan koiran omistaja ja sen kyllä huomaa.. :D:D

        vielä ettei mitään tietoa missä asuu juoksuinen narttu ja onko niitä paljonkin ympäristössä.. ei kai sitä voi tietää mistään vai voiko??


      • vinkkinä...
        Uroscollien omaava kirjoitti:

        vielä ettei mitään tietoa missä asuu juoksuinen narttu ja onko niitä paljonkin ympäristössä.. ei kai sitä voi tietää mistään vai voiko??

        Parhaiten koirien juoksujen sijainnin näkee oman koiran käytöksestä, sekä paikallistuntemuksesta, joka myös lisääntyy yleensä koirankotiin tulon jälkeen. Koiraihmisillä kun on tapana tutustua, tai huomioida, missä on millaisia koiria. Ja ajan mittaan myöskin puskalähetin kertoo. Itse aina laitoin viestin naapurille, kun juoksut alkoivat, että tietävä, mistä uroksensa voi hakea, jos häviävät kotoaan :)

        Eli, kun tarkkailet koiraasi, opit vuosien mittaan lukemaan merkkejä. Meillä tuo vaihe ja uikutus ja vikinä on uroksella vain pahentunut vuosi vuodelta. Lopulta kyllästyin, ja laitatin kemiaalisen kastraation yli 12-vuotiaalle uroksellemme, koska se alkoi jo haitata koiran terveyttä. Ja on ollut kyllä ainakin toistaiseksi hyväksi osoittautunut ratkaisu! Tosin ei käy harrastuskoiralle, koska kuuluu kiellettyihin aineisiin, eli tulee puolen vuoden (muistaakseni) kilpailukarenssi ainakin tuosta implantista.


    • Harkitse koulua

      sitä pitää vain jatkaa kk kaupalla, ei mikään keino toimi vk:ssa. Ole johdonmukainen, muuten tulosta ei tule. Eristäminen on täysin väärä tapa, koira ei ymmärrä miksi rankaiset sitä niin julmasti. Koulutustapaa pitää aina tehdä pitkään, jos vaihtelet sitä muutaman vk:n välein, koirasi vain hämmentyy, eikä taatusti opi. Silloinkin, kun koira on oppinut jonkin asian, on sitä vahvistettava ja kerrattava läpi sen elämän. Mikään asia ei ole kerrasta koiralle selvä ja ikuisesti sen mielessä. Esim toko ym harrastajat treenaavat jatkuvasti, samojakin liikkeitä koiriensa kanssa, uudestaan ja uudestaan.

      Syömättömyys voi liittyä murkkuikään ja narttuihin. Onhan koira kuitenkin pirteä ja normaalipainossa, hyvä karva jne? Voitko harkita ruokamerkin vaihtoa, jos se ei kertakaikkiaan sovi koirallesi, kasvattaja varmasti antaa mielellään vaihtoehtoja.

      Jos eka koirasi, mene jos suinkin mahdollista koirakouluun.

      • salla-ipana

        meidän collieherramme tekee aivan samaa, alkoi siinä vuosikkaana ja on nyt jatkunut melkein kaksi vuotiaaksi saakka! pieniä taukoja on tullut mutta miltei yhtenäistä tuo levottomuus. Ulokoilun jälkeen levottomuus lakkaa hetkeksi mutta siitäpä se puolen tunnin sisällä taas alkaa! Kyseessä on ilmeisesti kärvi aika, samantapainen kun nartuilla juoksuaika mutta ei eritä verta. Eli ainakin minun uroscollieni on nartun hajujen perään melkolailla ja kun tuossa oli lauhemmat ilmat niin karkailikin aika paljon, aina jostain talosta missä oli NARTTU koira soitettiin että mahtaisiko olla koira hukassa, jos koirallasi on tapana karkailla niin kannattaa laittaa puhelinnumero pantaan! tässäpä vähän asian ydintä!! :)


      • Collieuroksen omaava
        salla-ipana kirjoitti:

        meidän collieherramme tekee aivan samaa, alkoi siinä vuosikkaana ja on nyt jatkunut melkein kaksi vuotiaaksi saakka! pieniä taukoja on tullut mutta miltei yhtenäistä tuo levottomuus. Ulokoilun jälkeen levottomuus lakkaa hetkeksi mutta siitäpä se puolen tunnin sisällä taas alkaa! Kyseessä on ilmeisesti kärvi aika, samantapainen kun nartuilla juoksuaika mutta ei eritä verta. Eli ainakin minun uroscollieni on nartun hajujen perään melkolailla ja kun tuossa oli lauhemmat ilmat niin karkailikin aika paljon, aina jostain talosta missä oli NARTTU koira soitettiin että mahtaisiko olla koira hukassa, jos koirallasi on tapana karkailla niin kannattaa laittaa puhelinnumero pantaan! tässäpä vähän asian ydintä!! :)

        kiitos vastauksista.. jep tolla on pannassa sen nimi ja numero johon voi soittaa jos joku saa sen kii karkureiteiltään.. tähän mennes ei oo karannu kovin kauas onneks.. toiv ei karkaakaan.. nyt ihme kumma rauhoittunut taas.. eli josko tässä lähistöllä ois ollu sitte juoksuinen narttu... mut kaameeta vikinää se piti kyl poitkään sillon.. en oo enää lenkeil paljo antanu sen nuuskia.. meillä muutenki ollu ongelmana et se jää nuuskii jotain hajua ja mä sit aina vedän sen liikkeelle.. taas muutaman sekunnin päästä pysähys ja mä vedän sen liikkeelle.. eli aika raivostuttavaa lenkkeilyä hänen kanssa välillä.. eli kai koiran voi opettaa olemaan haistelematta koska minähän olen johtaja päätän milloin mennään ja milloin koira saa vaikka haistella? eli olen varmaan tehnyt virheen kyn olen fleksillä sen siihen totuttanut että se saa jäädä haistelee hajua ja tulee aina perässä sitten kun itse menen kauempana jo.. tosin silloinkin sain sen aina kahdenksan metrin päästä nykäistä liikkeelle.. nykyisin en käytä muuta kuin normaalia hihnaa lenkeillä.. vahingosta viisastuneena.. mut välil meinaa hermo kiristyä kun koira haluaisi jokaikisen pissan haistella ja kulkee kokoajan nokka maassa kiinni.. neuvoja kaipaisin tähänkin.. auttaako se etten enää anna laisinkaan sen nuuskutella vaikka se oivaa aivotyöskentelyä olisikin? Mielipiteitä kiitos. :)


      • Liian julmaa
        Collieuroksen omaava kirjoitti:

        kiitos vastauksista.. jep tolla on pannassa sen nimi ja numero johon voi soittaa jos joku saa sen kii karkureiteiltään.. tähän mennes ei oo karannu kovin kauas onneks.. toiv ei karkaakaan.. nyt ihme kumma rauhoittunut taas.. eli josko tässä lähistöllä ois ollu sitte juoksuinen narttu... mut kaameeta vikinää se piti kyl poitkään sillon.. en oo enää lenkeil paljo antanu sen nuuskia.. meillä muutenki ollu ongelmana et se jää nuuskii jotain hajua ja mä sit aina vedän sen liikkeelle.. taas muutaman sekunnin päästä pysähys ja mä vedän sen liikkeelle.. eli aika raivostuttavaa lenkkeilyä hänen kanssa välillä.. eli kai koiran voi opettaa olemaan haistelematta koska minähän olen johtaja päätän milloin mennään ja milloin koira saa vaikka haistella? eli olen varmaan tehnyt virheen kyn olen fleksillä sen siihen totuttanut että se saa jäädä haistelee hajua ja tulee aina perässä sitten kun itse menen kauempana jo.. tosin silloinkin sain sen aina kahdenksan metrin päästä nykäistä liikkeelle.. nykyisin en käytä muuta kuin normaalia hihnaa lenkeillä.. vahingosta viisastuneena.. mut välil meinaa hermo kiristyä kun koira haluaisi jokaikisen pissan haistella ja kulkee kokoajan nokka maassa kiinni.. neuvoja kaipaisin tähänkin.. auttaako se etten enää anna laisinkaan sen nuuskutella vaikka se oivaa aivotyöskentelyä olisikin? Mielipiteitä kiitos. :)

        Teet julmasti ja väärin koiraa kohtaan, jos kiellät siltä hajujen tutkimisen täysin. Sillä tavoinhan koira tutkii maailmaa, lukee toisten koirien viestejä, vähän kuin sinulta kiellettäisiin kaikki uutiset, lehdet, tv, netti, puhelin jne, joutuisit pimentoon kaikesta. Se tietää ajnamyötä rähinää, kun koira ei enää tunnista toisia koiria, ei tiedä mitä niille kuuluu, kun sillä ei ole aavistustakaan niiden hajuista.

        Eri asia on juoksuaika. Silloin voit kieltää narttujen pissien syömisen ulkona. Mutta kyllä silloinkin joitain hajuja pitää saada tutkia. Mitä se koiran elämä muuten olisi. Lenkillä ei saa olla niin kiire, että se olisi pelkkää tylsää talsimista hihnassa eteenpäin. Koira on sentään kotona muun ajan. Sen täytyysaada tutkia lajitovereidensa hajuja. Koiran täytyy saada viestiä, hajujäljet ovat sen tapa, on äärettömän julmaa kieltää se siltä. Niin ei saa tehdä!


    • collieneiti

      Tyttökoiran omistajana en tiedä noista poikien jutuista, mutta jos koiraa ei ole tarkoitus käyttää jalostukseen ja jos se on todella ylivilkas niin senhän voi kastroida. Onhan siinä tietysti omat riskinsä, niinkuin leikkauksissa yleensäkin.
      Collie ei muuten ole "narukoira". Ymmärsin kyllä, että se ei ole siellä pitkiä aikoja, mutta silti. Collieita on saatu vihaisiksi sellaisella pelillä. Enemmän aktivointia ja muuta touhua ulkonakin. :)

      • collieneiti

        Ai niin, vielä.... Colliethan ovat myös kovia saamaan huomioita vikisemällä pitkästyessään. Eli sillä voi olla myös yksinkertaisesti tekemisen puute. Lenkkeilyä. Agilityä. Tokoa harrastuspiirissä tai vaikka kotioloissa istu, maahan, seiso, tuo, sivulle jne.. Makupalojen etsintää sisällä, namipaloja vessapaperirullanpohjasta tehtyyn tötteröön,luu kaluttavaksi,aktivointilelu josta tippuu makupaloja kun sitä kääntelee. Opettaa näyttämään missä on esim. nenä, peukalo jne....Sille voi opettaa kaikenlaista, apuna kirjastosta saatavat kirjat. :)


      • ......
        collieneiti kirjoitti:

        Ai niin, vielä.... Colliethan ovat myös kovia saamaan huomioita vikisemällä pitkästyessään. Eli sillä voi olla myös yksinkertaisesti tekemisen puute. Lenkkeilyä. Agilityä. Tokoa harrastuspiirissä tai vaikka kotioloissa istu, maahan, seiso, tuo, sivulle jne.. Makupalojen etsintää sisällä, namipaloja vessapaperirullanpohjasta tehtyyn tötteröön,luu kaluttavaksi,aktivointilelu josta tippuu makupaloja kun sitä kääntelee. Opettaa näyttämään missä on esim. nenä, peukalo jne....Sille voi opettaa kaikenlaista, apuna kirjastosta saatavat kirjat. :)

        hei,

        vastailenpa kaikille yhtaikaa.. ainakin pyrin siihen.. paljon oli vastuaksia tullut ja kiitos siitä.. joo.. meillä on vikinät nyt minimissä.. eli joskus saattaa muutamaan sekunnin vikistä mut se loppuu piakkoin.. syynä edelleen varmasti se etten anna koiran nuuskia narttujen pissoja.. tai siis nuolla lähinnä.. ja saahan se koirine pissoja nuuskia ja merkkailla niitä.. en vain annan anrttujen pissoja enää nuoleskella.. joten mieluummin teen noin kuin ressaannun siitä että koira vikisee 24h/7 ja ressaa myös koiraa.. sitten.. olen käynyt koirani kanssa koulutuksissa.. :) lisäksi koiralla on muita virikkeitä.. harjoitellaan kotona perustottelevaisuutta.. ollaan harjoiteltu pennusta lähtien ja edelleen kerrataan niitä opittuja asioita.. lisäksi koirani saa kaluttavakseen luita lähes joka päivä.. aina ei ole herkkukuita tarjolla mutta luita kuitenkin.. lisäksi kun lähden esim töihin laitan koiralle kongoon esim. maksalaatikkoa pakastettuna jota se saa järsiä mielensä mukaan.. joten mielestäni aktviointia on.. mut eriasia riittääkö se.. noh.. tällä hetkellä on rauha maassa ja jos joku sanoo seuraavaksi että pitää antaa nuolla narttujen hajuja niin saa sanoa.. se kun meidän uroon on rauhoittanut juuri niin mielestäni koira ei siinä mitään menetä vaikka juuri niitä juttuja ei saisikaan kokea.. niin ja kapselia olen miettinyt mutta jossain luki että silloin olisi kilpailtukielto loppuelämän.. pitänee mennä etsimään tietoa kennelliiton sivuilta.. kun toiveena olisi vielä ainakin näyttelyissä käydä..


      • vinkuintiaanir
        ...... kirjoitti:

        hei,

        vastailenpa kaikille yhtaikaa.. ainakin pyrin siihen.. paljon oli vastuaksia tullut ja kiitos siitä.. joo.. meillä on vikinät nyt minimissä.. eli joskus saattaa muutamaan sekunnin vikistä mut se loppuu piakkoin.. syynä edelleen varmasti se etten anna koiran nuuskia narttujen pissoja.. tai siis nuolla lähinnä.. ja saahan se koirine pissoja nuuskia ja merkkailla niitä.. en vain annan anrttujen pissoja enää nuoleskella.. joten mieluummin teen noin kuin ressaannun siitä että koira vikisee 24h/7 ja ressaa myös koiraa.. sitten.. olen käynyt koirani kanssa koulutuksissa.. :) lisäksi koiralla on muita virikkeitä.. harjoitellaan kotona perustottelevaisuutta.. ollaan harjoiteltu pennusta lähtien ja edelleen kerrataan niitä opittuja asioita.. lisäksi koirani saa kaluttavakseen luita lähes joka päivä.. aina ei ole herkkukuita tarjolla mutta luita kuitenkin.. lisäksi kun lähden esim töihin laitan koiralle kongoon esim. maksalaatikkoa pakastettuna jota se saa järsiä mielensä mukaan.. joten mielestäni aktviointia on.. mut eriasia riittääkö se.. noh.. tällä hetkellä on rauha maassa ja jos joku sanoo seuraavaksi että pitää antaa nuolla narttujen hajuja niin saa sanoa.. se kun meidän uroon on rauhoittanut juuri niin mielestäni koira ei siinä mitään menetä vaikka juuri niitä juttuja ei saisikaan kokea.. niin ja kapselia olen miettinyt mutta jossain luki että silloin olisi kilpailtukielto loppuelämän.. pitänee mennä etsimään tietoa kennelliiton sivuilta.. kun toiveena olisi vielä ainakin näyttelyissä käydä..

        tulee rauhattomaksi juoksujen aikaan ja sitä kestää viikkoja. Lähtee ulko-ovesta kuin puskuritraktori, kauhea kiire päästä jokaisen hajun luo. Nuuhkii, merkkaa ja sata lasissa seuraavaa hajua kohti. Kun pysähdytään ja koira ei pääsekkään jatkamaan matkaansa, niin vikinä alkaa heti ja hihnassa tempoilu joka suuntaan. Huomioimattomuutta olen yrittänyt muutaman kk:n, ei toimi. Käskytystä vaatii, mutta turhauttaa jatkuva huuto koiralle. Ei usko, jos käskytän nätisti, vasta kun huudan käskyn kunnolla. Sitten taas kohta sama meno. Mitä pitäisi tehdä? Mekin harrastetaan agia, mutta siellä en saa mitään kontaktia koiraan tämän takia, tekee omat temppunsa vuorollaan hyvin, mutta ei malttaisi yhtään sekunttia odottaa rauhassa, kun muut tekee. Onko kenenkään nuori vinkuva uros muuttunut, onko mitään tehtävissä????


    • ...tazza..

      Meillä alkoi lk collieuroksella "häröily" kanssa 11kk:n iässä ja yhden vinkuintiaani sheltin omistajana en aikonut enää katsella toista. Shelttiuroksellani ongelmat alkoivat siinä vaiheessa kun henkiset voimat olivat suuremmat kuin fyysiset, eli alkoi tulla eturauhasvaivoja. En aio enää koskaan valvoa yötä ja katsoa kun koira steppaa tuskissaan eturauhasen painaessa suolta ja katsoo kuin sanoen : "Tee jotain! Auta!"
      Tuntui myös että mitä vanhemmaksi uros tuli, sitä kauemmin vinkukaudet kestivät. Nuorempana irtaimisto sai olla rauhassa, mutta vanhempana alkoi kärsimään takaovi jatkuvasta järsimisestä ja raapimisesta..
      Lk collieni on nyt leikkautettu ja hyvin toipunut. Luulen että metkut on vielä tuoreessa muistissa, mutta mieli on kevyt kun tiedän että tulee ainakin tuskaton vanhuus pojalle noiden hormoonijuttujen osalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1898
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1476
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1049
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      976
    6. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      946
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      919
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe