bluemerlen värítys

collieuroksen omaava

hei, omistan bluemerle collien.. kysyisinkin että puhdistuuko väritys ikää karttuessa? Colliellani on todella tummat harmaat osat.. eläinlääkärikin sanoi että eihän tämä ole mikään bluemerle vaan redmerle.. sekös sieppasi!!!! Teki mieli kääntyä samantien pois.. mutta onko tietoa tai kokemuksia värin puhdistumisesta? Kaikilla muilla samasta pentueesta oleville on paljon vaaleampi sävy ja yhdellä täysin puhdas ja se onkin näyttelyissä menestynyt. Asiallahan ei muuten olekaan mitään merkitystä muuten kuin jos käytän näyttelyissä ja niissä olisi tarkoitus käyttää.. mut ei sitten jos väri ei puhdistu.. joten odottelenko turhaan vaiko voiko olla toivoa värin kirkastumisesta?

11

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre82

      En tiedä minkä ikäinen koira on kyseessä, mutta ensimmäisen karvanlähdön jälkeenhän väri voi hieman muuttua. Soopeli ainakin tunnuu iän myötä/ pentujen jälkeen.
      Sinuna tiedustelisin enemmän kasvattajalta.

      • ikä?

        Kyllä se puhdistuu iän myötä, mutta toisilla puhdistuu enemmän ja toisilla vähemmän, jos nyt punaruskea, niin ei se kyllä kirkkaan harmaaksi siitä muutu.


    • ei Suomessa

      tietenkään et sitä tänne laita, kunhan vain mietiskelen... Muistaakseni jossainpäin, olikohan Australia, on red-merle sallittu väri. Eli tutkisin sinuna mielenkiinnolla koiran sukupuuta.

    • -.--..-l-ll

      kommentti eläinlääkäriltä =) Mun toinen merle on todella tumma ja samea, kaukana sinisestä tuo pohjaväri. Kirkastumista on odoteltu nyt pian 10v, eip oo kirkastunu... =D Nuorena oli ehkä hiukan vaaleampi mutta huonohan tuo väritys on ollu aina, ei oo näyttelyis käyty tuon värin ja hörökorvien takia.

      Kakkonen on 10kk, pohjaväri on vaalea, nyt pohjavärissä osin ruskea sävy, kirkastumista odotellaan. Tuolla on ehkä toivoa pohjavärin suhteen kun karvansa vaihtaa, saas nähdä. Tuolla ongelmana "mustien" laikkujen väri, ne ei oo mustia vaan harmaita, niistä ei taida kyllä mustia tulla vaikka kuinka kauan odottelis! Pentuna laikut oli tummanharmaita.

      Laita kuva koirastasi, olis kiva nähdä millanen tämä redmerle on =) Jos koira on jotensakki punapigmenttinen niin ruokavalios ei kannattaisi olla ainakaan porkkanaa jne punasia/oransseja kasviksia.

      Minä oon kyllä enempi näitä nahka-mallin merlejä tutkinu, pehkoista ei niin kokemusta/näkemystä.

      • Collieuroksen omaava

        vastaan kaikille vastanneille samaisessa viestissä.. eli koira on nyt reilu 10 kk.. olen tarkkaillut sukupuuta jo ennen koiran kotiin tuloa.. toisaalta kuinka kauas sitä pitäisi tarkkailla? Kaikki muut pennut on ok värisiä.. yksi kuitenkin on näyttlijäksi valittu pentu eli omaa parhaan karvan värityksen.. kaikilla muilla ollut joku tummempi pohjaväritys taikka liian isot mustat laikut.. eli siis oman koirani kohdalla oli tosiaan harmaa väritys paljon kirkkaampi pentuna.. no se oli pentuna se.. jossain vaiheessa se alkoi tummua ja nyt on mielestäni todella tumma.. kasvattaja sanoo ja vannoo että kyl se siitä puhdistuu iön myötä mut itse en usko.. en viitsisi kuvaa julkisesti laittaa koska en halua sitä että kasvattaja näkee ja pahoittaa mielensä.. jep oon porkkanaa sille syöttäny.. noh siis joulun aikaan enemmälti.. nykysin vähemmälti.. porkkanalaatikkoo ku ei oo saatavil ja ite oo nniin laiska kokkaaja etten oo jaksanu laittaa sitä koiralle mutusteltavaksi.. näemmä tässä tapauksessa hyvä homma.. mut siis ei toi silleen oon redmerle mun mielestä.. mut tumma sävytys sill eon tullu harmaisiin osiin muuten nyt iän karttuessa.. eipä se sillee haittaa toisaalta kuhan koirasta tulis yhteiskuntakelpoinen mut kyl sitä haluis käydä näyttelyis mut se on ko. yksilön kans mielestäni turhaa.. niin ja kasvattajalta tosiaan olen tiedustellut kuvien kera ja näyttelyssäkin hän tapasi koirani ja sanoi että kyllä vaalenee.. itse vaan en usko.. kiitos paljon vastauksistanne.. :) ps. sitä karvan lähtöä ootellessa!! :)


      • hmmmmmmmmm2
        Collieuroksen omaava kirjoitti:

        vastaan kaikille vastanneille samaisessa viestissä.. eli koira on nyt reilu 10 kk.. olen tarkkaillut sukupuuta jo ennen koiran kotiin tuloa.. toisaalta kuinka kauas sitä pitäisi tarkkailla? Kaikki muut pennut on ok värisiä.. yksi kuitenkin on näyttlijäksi valittu pentu eli omaa parhaan karvan värityksen.. kaikilla muilla ollut joku tummempi pohjaväritys taikka liian isot mustat laikut.. eli siis oman koirani kohdalla oli tosiaan harmaa väritys paljon kirkkaampi pentuna.. no se oli pentuna se.. jossain vaiheessa se alkoi tummua ja nyt on mielestäni todella tumma.. kasvattaja sanoo ja vannoo että kyl se siitä puhdistuu iön myötä mut itse en usko.. en viitsisi kuvaa julkisesti laittaa koska en halua sitä että kasvattaja näkee ja pahoittaa mielensä.. jep oon porkkanaa sille syöttäny.. noh siis joulun aikaan enemmälti.. nykysin vähemmälti.. porkkanalaatikkoo ku ei oo saatavil ja ite oo nniin laiska kokkaaja etten oo jaksanu laittaa sitä koiralle mutusteltavaksi.. näemmä tässä tapauksessa hyvä homma.. mut siis ei toi silleen oon redmerle mun mielestä.. mut tumma sävytys sill eon tullu harmaisiin osiin muuten nyt iän karttuessa.. eipä se sillee haittaa toisaalta kuhan koirasta tulis yhteiskuntakelpoinen mut kyl sitä haluis käydä näyttelyis mut se on ko. yksilön kans mielestäni turhaa.. niin ja kasvattajalta tosiaan olen tiedustellut kuvien kera ja näyttelyssäkin hän tapasi koirani ja sanoi että kyllä vaalenee.. itse vaan en usko.. kiitos paljon vastauksistanne.. :) ps. sitä karvan lähtöä ootellessa!! :)

        tuskinpa hän löpiä puhuu, siitä ei ole hänelle mitään hyötyä, päinvastoin, sana kiertää jos niin tekee. Tosilla se väri kirkastuu, toisilla enemmän kuin toisilla. Joka värissä on vaihtelua, moni trikki on kaikkea muuta kuin kaunis sysimusta ja soppeliakin on laidasta laitaan. Pääasia on aina koiran luonne :) Ja terveys tietysti, näyttelyyn sitten jos siltä tuntuu, mutta nekin arvostelut ovat aina sen yhden tuomarin mielipide ja sillä tietyllä hetkellä.


      • ......
        hmmmmmmmmm2 kirjoitti:

        tuskinpa hän löpiä puhuu, siitä ei ole hänelle mitään hyötyä, päinvastoin, sana kiertää jos niin tekee. Tosilla se väri kirkastuu, toisilla enemmän kuin toisilla. Joka värissä on vaihtelua, moni trikki on kaikkea muuta kuin kaunis sysimusta ja soppeliakin on laidasta laitaan. Pääasia on aina koiran luonne :) Ja terveys tietysti, näyttelyyn sitten jos siltä tuntuu, mutta nekin arvostelut ovat aina sen yhden tuomarin mielipide ja sillä tietyllä hetkellä.

        niin tiedä häntä.. onneks asutaan perähikiäl josta on pitkät matkat näyttelyihin joten ei tule käytyy hirveesti.. ja jos useampi tuomari pistää kerta jälkeensä ykköseks tietyn rodun edustajan niin silloin täytyy koiran olla todellakin erinomainen kuten tämän mun koiran velki näköjään on.. :) tuntuu et sit paljon monet muut onkii vain onneansa ja me kuuluttaisiin kyllä siihen joukkoon.. :) mut juu tärkeää on se et koiralla on hyvä luonna ja terveys.. mut mietin et onkohan perää että turkki vaalenisi tuosta.. en oikein jaksa uskoa.. kasvattaja voi puhua totta mut ei välttämättä hänkään aina voi tietää.. mut kiitoksia vastauksista.. :)


    • BlueMerle 10v

      Oletko kokeillut siniselle koiralle tarkoitettua shamppoota, Itse taisin pestä koirani "Untangle" Merkkisellä shamppoolla, tuo nimi on nyt otettu hoitoaineen pullon kyljestä mutta eiköhän se shamppoo ollut saman merkkistä ainakin pullo oli samaa, tosin nyt olen käyttänyt toista shamppoota, paikallisesta eläinkaupasta josta ei saa tuota toista shamppoota :) "siniselle tarkoitettu" , ja jos on vasta nuori koira niin väri puhdistuu iän myötä.

      Itselläni on myös blue merle ja väristä tuomarit aina huomautti, kunnes 5v tuli ensimmäinen serti ja sitten niitä alkoikin tulemaan, kesällä 2006 olikin jo suomen muotovalio.

      • ..........

        heips. eipä ole jaksanut kirjoitella palstalle kun on asia vähän kuin unohtunutkin ja päättänyt seurailla tilannetta.. noh.. nyt kun karvan lähtö alkaa olla tuloillaan ja tänään kun pesulla koiran käytin, föönasin ja harjasin ja sitä karvaa kun todella lähti niin alko taas miettiin ko asiaa.. turkki kun näytti pesun jälkeen entistä sameammalta.. en tiennytkään että on olemassa myös siniselle sävylle shampoota.. olenm käyttänyt valkoiselle turkille tarkoitettua.. siis valkoisia osia tulee åestyä useammin ja kun olen koko koiran pessyt niin olen käyttänyt samaa shampoota myös muualle turkkiin.. joten alanpa etsimään ko. siniselle värille tarkoitettua shampoota tässä sitten.. en tosin usko et se mitään hyödyttää ko. koiran kohdalla mut eipä ne rahat hukkaankaan mene koska shamootahan aina tarvii.. :) muuten nimim. bluemerle10v niin kun koirasi alkoi menestyä näyttelyissä niin oliko turkki vaalentunut sitten siihen mennessä? vasta siihen mennessä!! :D mut siis kuitenkin..


      • ei turhaa pesua
        .......... kirjoitti:

        heips. eipä ole jaksanut kirjoitella palstalle kun on asia vähän kuin unohtunutkin ja päättänyt seurailla tilannetta.. noh.. nyt kun karvan lähtö alkaa olla tuloillaan ja tänään kun pesulla koiran käytin, föönasin ja harjasin ja sitä karvaa kun todella lähti niin alko taas miettiin ko asiaa.. turkki kun näytti pesun jälkeen entistä sameammalta.. en tiennytkään että on olemassa myös siniselle sävylle shampoota.. olenm käyttänyt valkoiselle turkille tarkoitettua.. siis valkoisia osia tulee åestyä useammin ja kun olen koko koiran pessyt niin olen käyttänyt samaa shampoota myös muualle turkkiin.. joten alanpa etsimään ko. siniselle värille tarkoitettua shampoota tässä sitten.. en tosin usko et se mitään hyödyttää ko. koiran kohdalla mut eipä ne rahat hukkaankaan mene koska shamootahan aina tarvii.. :) muuten nimim. bluemerle10v niin kun koirasi alkoi menestyä näyttelyissä niin oliko turkki vaalentunut sitten siihen mennessä? vasta siihen mennessä!! :D mut siis kuitenkin..

        colliehan pestään 2 x vuodessa ja jos likainen, meillä ainakin riittää tuo 2 x vuosi vaikka välillä kierii missä sattuu, kura ja likahan varisee turkista, jos se on kunnossa, ylipesu huonontaa turkin laatua, ohentaa, alkaa katkeilla takkuilla jne.


      • .........
        ei turhaa pesua kirjoitti:

        colliehan pestään 2 x vuodessa ja jos likainen, meillä ainakin riittää tuo 2 x vuosi vaikka välillä kierii missä sattuu, kura ja likahan varisee turkista, jos se on kunnossa, ylipesu huonontaa turkin laatua, ohentaa, alkaa katkeilla takkuilla jne.

        moi,

        en mpese usein koiraa.. pyrin juuri tuohon kaksi kertaa vuodessa pesuun.. valkoiset osat silloin jos ollaan menos näyttelyyn eli harvoin.. nyt pesin koko koiran vasta... seuraava kerta on sitte joskus puolen vuoden päästä.. :) koko koiran pesu siis.. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1143
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      790
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      789
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      774
    7. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    8. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe