Milloin lennon istumapaikat jaetaan?

Liliumm

Yhdestä allaolevasta keskustelusta tuli mieleeni, että milloin istumapaikat jaetaan kaukolennoilla? Reittilennoista siis on kyse. Joku mainitsi, että lento kannattaisi varata mahdollisimman aikaisin, jotta saa perheen kanssa vierekkäiset paikat? Vaihteleeko tämä yhtiöittäin? Jakavatko jotkut yhtiöt jopa vuotta aiemmin paikkoja varauksen yhteydessä? Euroopan lennoilla olen aina saanut paikan lähtöselvityksessä tai varannut sen itse lentoyhtiön sivuilta vuorokausi-pari ennen lentoa.

Olen lähdössä nelihenkisen perheeni kera Etelä-Afrikkaan lokakuun lopulla. Lentoyhtiö on joko Virgin Atlantic tai South African Airways, British Airways saattaa olla vaihtoehto myös. Tietääkö kukaan näiden yhtiöiden istumapaikkojen jakokäytännöstä? Tarvitsemme ehdottomasti vierekkäiset paikat, mutta ei kai meidän nyt vielä tarvitse lentoja varata? Olin suunnitellut varaavani liput joskus loppukesästä ellei hyvää tarjousta ilmaannu sitä ennen. Olenko tuolloin jo ihan myöhässä?

9

2451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j.ko

      jos tarvitsette ehdottamasti viereiset paikat kannattaa soittaa ja asiasta mainita. Eihän pikkulasta laiteta tietenkään istumaan eripaikkaan kun vanhemmat

    • Jako istuimien

      Eikö lomalle lähdetä myös siksi että edes jossain vaiheessa voisi olla erossa perheestään ja tutustua vaikka uusiin ihmisiin - tai sitten ei.On se kumma kun ei muutamia tunteja osata olla metalliputken sisällä muutamia metrejä toisistaan erossa :-) Mutta istuimet kaltaisellesi jaetaan niin,että odotat kotona.Ovikello soi ja kalusteliikkeen autolla pojat tuovat sinulle lentokoneen istuimet kotiin.Jos menet ajoissa kentälle pääset ensimmäisenä kiinittämään oman ja perheesi istuimet lentokoneen matkustamon lattiaan hyville paikoille ja tosi lähekkäin.Eli joissa liikkeelle - sillä se hoituu!

    • Jos teet varauksen siten, että kaikki ovat samalla varauksella. Eli teet varauksen samaan aikaan kaikille.
      Samalla varauksella olevat henkilöt pyritään laittamaan istumaan vierekkäin. Monet yhtiöt tarjoavat paikan varausta ennakkoon (ASR). Tiettyä paikkaa ei silti taata, jos koneen versio esimerkiksi muuttuu.

      British Airways veloittaa tästä palvelusta jopa EUR60 per lento
      http://www.britishairways.com/travel/mmbseatingpolicy/public/en_fi

      • turha panikoida

        Saahan sitä toivoa vaikka kuuta taivaalta mutta vasta boardingkortti kädessäsi (ja olet mennyt portista) tiedät missä lentosi istut.


      • Eine kleine problem
        turha panikoida kirjoitti:

        Saahan sitä toivoa vaikka kuuta taivaalta mutta vasta boardingkortti kädessäsi (ja olet mennyt portista) tiedät missä lentosi istut.

        Olen aina saanut haluamani istumapaikat checkinnistä - pitääkö vaivaa nähdä etukäteen? Taas uusi stressin aihe ja meitä on kaksi ja usein kissa.
        Eiköhän se supliikki tiskillä auta.


      • naurattavaa
        Eine kleine problem kirjoitti:

        Olen aina saanut haluamani istumapaikat checkinnistä - pitääkö vaivaa nähdä etukäteen? Taas uusi stressin aihe ja meitä on kaksi ja usein kissa.
        Eiköhän se supliikki tiskillä auta.

        mahdollista että aina saa paikan minkä haluaa? Ja eikö ole ihan sama missä koneessa istuu? Entä jos sinun kohdalla sattuukin että joku muu haluaa saman paikan...istutko syliin?


      • vai supliikilla
        naurattavaa kirjoitti:

        mahdollista että aina saa paikan minkä haluaa? Ja eikö ole ihan sama missä koneessa istuu? Entä jos sinun kohdalla sattuukin että joku muu haluaa saman paikan...istutko syliin?

        Tänä päivänä voit jo lentolippuvarauksen yhteydessä klikata koneesta paikat missä istut vaikka 9 kuukautta etukäteen. . Ja ne paikat myös pysyy. Mitä aiemmin varaat lennot niin sitä enemmän on valinnanvaraa. Näin toimii tämä ainakin AA:lla ja ei maksa yhtään mitään ylimääräistä.

        Ja supliikilla ei todellakaan pääse pitkälle ja miksi pitäisi päästä? Miksi jonkun pitäisi luovuttaa 9 kuukautta sitten varaamansa paikka jollekin muulle/äkkilähtijälle? AA:lla on otettu erittäin hyvä ja tiukka linja. Chekkauksessa ei yhdenkään paikkaa vaihdeta vaan jos et ole paikkaa tajunnut varata etukäteen niin istut siellä mistä hajapaikkoja löytyy. Chekkauksessa sanotaan vaan että kysy itse koneessa haluaako joku vaihtaa paikkaa kanssasi. Ja näitä paikanvaihtokyselijöitä oli sitten koneessa useita. Ainut ja oikea systeemi. Jos ei kelpaa niin olkaa lentämättä.


      • tiskin takaa
        vai supliikilla kirjoitti:

        Tänä päivänä voit jo lentolippuvarauksen yhteydessä klikata koneesta paikat missä istut vaikka 9 kuukautta etukäteen. . Ja ne paikat myös pysyy. Mitä aiemmin varaat lennot niin sitä enemmän on valinnanvaraa. Näin toimii tämä ainakin AA:lla ja ei maksa yhtään mitään ylimääräistä.

        Ja supliikilla ei todellakaan pääse pitkälle ja miksi pitäisi päästä? Miksi jonkun pitäisi luovuttaa 9 kuukautta sitten varaamansa paikka jollekin muulle/äkkilähtijälle? AA:lla on otettu erittäin hyvä ja tiukka linja. Chekkauksessa ei yhdenkään paikkaa vaihdeta vaan jos et ole paikkaa tajunnut varata etukäteen niin istut siellä mistä hajapaikkoja löytyy. Chekkauksessa sanotaan vaan että kysy itse koneessa haluaako joku vaihtaa paikkaa kanssasi. Ja näitä paikanvaihtokyselijöitä oli sitten koneessa useita. Ainut ja oikea systeemi. Jos ei kelpaa niin olkaa lentämättä.

        9 kuukautta etukäteen voi "varata" itselleen paikan mutta se ei takaa yhtään mitään eikä sido lentoyhtiötä. Paikka voi vaihtua jo tänään tai huomenna.


      • Ie totta ole ei
        vai supliikilla kirjoitti:

        Tänä päivänä voit jo lentolippuvarauksen yhteydessä klikata koneesta paikat missä istut vaikka 9 kuukautta etukäteen. . Ja ne paikat myös pysyy. Mitä aiemmin varaat lennot niin sitä enemmän on valinnanvaraa. Näin toimii tämä ainakin AA:lla ja ei maksa yhtään mitään ylimääräistä.

        Ja supliikilla ei todellakaan pääse pitkälle ja miksi pitäisi päästä? Miksi jonkun pitäisi luovuttaa 9 kuukautta sitten varaamansa paikka jollekin muulle/äkkilähtijälle? AA:lla on otettu erittäin hyvä ja tiukka linja. Chekkauksessa ei yhdenkään paikkaa vaihdeta vaan jos et ole paikkaa tajunnut varata etukäteen niin istut siellä mistä hajapaikkoja löytyy. Chekkauksessa sanotaan vaan että kysy itse koneessa haluaako joku vaihtaa paikkaa kanssasi. Ja näitä paikanvaihtokyselijöitä oli sitten koneessa useita. Ainut ja oikea systeemi. Jos ei kelpaa niin olkaa lentämättä.

        1)Puhut asiaa että tänä päivänä lähes kaikilla lentoyhtiöillä sekä nettikaupoilla voi lentolippujen oston yhteydessä halutessaan valita istumapaikan.

        2)Et puhui totta kun sanot,että valittu istumapaikka on ja pysyy!Lueppa lentoyhtiöiden säännöt.Jokaisella lentoyhtiöllä mainitaan,että vaikka istumapaikka on lentolipun varauksen/oston yhteydessä vahvistettu,varmistuu matkusjan loppulinen istumapaikka vasta lähtöselvityksessä tai joissakin tapauksissa vasta lähtöportilla,syystä että konetyyppi voi vaihtua tai luoneen luokkajako vaihtua mikä tarkottaisi,että hyvässä lykyssä economy halvin lippu antaisi mahdollisuuden business luokan paikkaan...muitakin syitä on miksi istumapaikat varmistuvat lopullisesti vasta kuten sanoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe