Romani nuorten pukeutuminen?

?? =)

Hyvä ystävättäreni on romani, vaikka se ei päälle päin hänestä paljoa näy. Hän pukeutuu normaalin teinin tavoin, mikä hämmästyttää minua hieman. Emme puhu romanikulttuuriin liittyvistä tavoista hänen kotonaan, vaikka minua kiinnostaisi tietää paljonkin heidän kulttuuristaan. En kuitenkaan tiedä mikä olisi sopivaa ja mietin välillä häpeääkö hän taustaansa.
Kuitenkin varsinaiseen kysymykseen, eli miten romaniteinien tulisi pukeutua? Olen saanut sellaisen käsityksen, että nuoret käyttävät pitkää mustaa hametta. Ystävättäreni käyttää kuitenkin normaaleja teinivaatteita ja käyttää ilmeisesti romanihametta vain harvoin isovanhempiensa läsnä ollessa. Hän asuu romanivaatteisiin pukeutuvien vanhempien kanssa, joten ihmettelen hiukan miksi hänen ei tule käyttää romanivaatteita vapaa-ajalla, koulussa ja kotona?

13

1062

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghjgj

ja sä tuut tänne saakka kysymää sitä etkä hyvältä ystävältäsi

• valtaväestöstä

Kyllä romaninuoret pukeutuvat aivan tavallisen nuoren tavoin. Eivät vielä mihinkään mustaan pitkään hameeseen. Ja sen he vasta päättävät tietyssä aikuistumisiässään, alkavatko lainkaan pukeutua romaanipukuun.
      Eiväthän aikuiset romaaninaisetkaan kotioloissaan välttämättä pukeudu romaaninaisen pukuun. Mullon ystävätär, joka pukeutuu kotona aivan tavalliseen vaatetukseen, vasta sitten, kun lähtee johonkin, laittaa romaanipuvun päälleen. Niin ne kulttuuritavt vain pehmenevät myös romaaneilla.

• 2332

pääasia on että pukeutuu peittävästi eikä päin vastoin jätä vartaloa paljaaksi ,tierän kyllä että tänäpäivän muoti kuuluu melkeen alastomuus mutta ei kaikilla heimoilla

• mr-grillaaja
        2332 kirjoitti:

pääasia on että pukeutuu peittävästi eikä päin vastoin jätä vartaloa paljaaksi ,tierän kyllä että tänäpäivän muoti kuuluu melkeen alastomuus mutta ei kaikilla heimoilla

Se ihon peittäminen on tärkeintä omasta mielestäni. Toki jotkut on sitä mieltä, että pitää pukeutua niinkuin muutkin mustalaiset, mutta mustalaisnaisiltahan näkyy kaikki sen röijyn läpi. Jokainen päättäkööt itse miten pukeutuu.

• diibabaaba
        mr-grillaaja kirjoitti:

Se ihon peittäminen on tärkeintä omasta mielestäni. Toki jotkut on sitä mieltä, että pitää pukeutua niinkuin muutkin mustalaiset, mutta mustalaisnaisiltahan näkyy kaikki sen röijyn läpi. Jokainen päättäkööt itse miten pukeutuu.

olen mr-grillaajan kans prikulleen samaa mieltä,jokainen pukeutukoon niinku tykkää,mustalaisuus on syrämmessä,ei vaatteissa.ja tänä päivänä kun naiset pukeutuu noihin läpinäkyviin röijyihin niin,eikö se oo kuitenkin pienempi paha jos likalta vaikka näkyy käsivarret.

• R...a

Mieluummin pukeudun lämpimiin housuihin, kuin hameeseen ainakin talvella. Vaikka hame on paksu ja pitkä, niin tuuli kuitenkin puhaltaa kylmästi. Housut ovat lämpimämmät.

• 424

laIta hyvä tyttö/nainen alushousut alle niin ei palella ei se mikään teko syy ole jättää hametta poies

• suden loukku
        424 kirjoitti:

laIta hyvä tyttö/nainen alushousut alle niin ei palella ei se mikään teko syy ole jättää hametta poies

perinteelinen käyttösyy on melko proosallinen, Näiden hameiden tarkoitus oli helpottaa nasien virtsaamista, siksi esim vaha-aikaan ei naisilla olut alushousuja ja liikutaessa asutuilla paikoilla ja kaupukien kujilla nasien oli helppo virtsata.
        Hyvin käytännön sanelema syy. Niin kuin useat muutkin tämänpäivän ihmetystä herättävät asiat.

• Vaalea Sveitsistä
        suden loukku kirjoitti:

perinteelinen käyttösyy on melko proosallinen, Näiden hameiden tarkoitus oli helpottaa nasien virtsaamista, siksi esim vaha-aikaan ei naisilla olut alushousuja ja liikutaessa asutuilla paikoilla ja kaupukien kujilla nasien oli helppo virtsata.
        Hyvin käytännön sanelema syy. Niin kuin useat muutkin tämänpäivän ihmetystä herättävät asiat.

Hei Suden loukku
        Tämä naisten tapa virtsata tulee ja on vieläkin Intiassa, tietenkin riippuen kastista.

• R...a
        Vaalea Sveitsistä kirjoitti:

Hei Suden loukku
        Tämä naisten tapa virtsata tulee ja on vieläkin Intiassa, tietenkin riippuen kastista.

Olisi se vaan vaikeaa saada niitä housuja alas ison hameen kanssa.

• Helena tämmöne
        R...a kirjoitti:

Olisi se vaan vaikeaa saada niitä housuja alas ison hameen kanssa.

Väitättekö ettei romaninaisilla oo aluhousuja? Mulla on. Muilta en oo kyselly enkä kysele.

• R...a
        Helena tämmöne kirjoitti:

Väitättekö ettei romaninaisilla oo aluhousuja? Mulla on. Muilta en oo kyselly enkä kysele.

Mutta sen mitä on omat kokemukset, niin ei siitä tule mitään alushousujen kanssa. Eikä ole meidän muullakaan naisväellä. Olen pitänyt pitkiä housuja pakkasella ja pidän vastakin.

• rumaa

???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8696
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4858
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4308
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3867
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3060
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      54
      2790
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2415
    Aihe