Hyvä ystävättäreni on romani, vaikka se ei päälle päin hänestä paljoa näy. Hän pukeutuu normaalin teinin tavoin, mikä hämmästyttää minua hieman. Emme puhu romanikulttuuriin liittyvistä tavoista hänen kotonaan, vaikka minua kiinnostaisi tietää paljonkin heidän kulttuuristaan. En kuitenkaan tiedä mikä olisi sopivaa ja mietin välillä häpeääkö hän taustaansa.
Kuitenkin varsinaiseen kysymykseen, eli miten romaniteinien tulisi pukeutua? Olen saanut sellaisen käsityksen, että nuoret käyttävät pitkää mustaa hametta. Ystävättäreni käyttää kuitenkin normaaleja teinivaatteita ja käyttää ilmeisesti romanihametta vain harvoin isovanhempiensa läsnä ollessa. Hän asuu romanivaatteisiin pukeutuvien vanhempien kanssa, joten ihmettelen hiukan miksi hänen ei tule käyttää romanivaatteita vapaa-ajalla, koulussa ja kotona?
Romani nuorten pukeutuminen?
13
1062
Vastaukset
- ghjgj
ja sä tuut tänne saakka kysymää sitä etkä hyvältä ystävältäsi
- valtaväestöstä
Kyllä romaninuoret pukeutuvat aivan tavallisen nuoren tavoin. Eivät vielä mihinkään mustaan pitkään hameeseen. Ja sen he vasta päättävät tietyssä aikuistumisiässään, alkavatko lainkaan pukeutua romaanipukuun.
Eiväthän aikuiset romaaninaisetkaan kotioloissaan välttämättä pukeudu romaaninaisen pukuun. Mullon ystävätär, joka pukeutuu kotona aivan tavalliseen vaatetukseen, vasta sitten, kun lähtee johonkin, laittaa romaanipuvun päälleen. Niin ne kulttuuritavt vain pehmenevät myös romaaneilla.- 2332
pääasia on että pukeutuu peittävästi eikä päin vastoin jätä vartaloa paljaaksi ,tierän kyllä että tänäpäivän muoti kuuluu melkeen alastomuus mutta ei kaikilla heimoilla
- mr-grillaaja
2332 kirjoitti:
pääasia on että pukeutuu peittävästi eikä päin vastoin jätä vartaloa paljaaksi ,tierän kyllä että tänäpäivän muoti kuuluu melkeen alastomuus mutta ei kaikilla heimoilla
Se ihon peittäminen on tärkeintä omasta mielestäni. Toki jotkut on sitä mieltä, että pitää pukeutua niinkuin muutkin mustalaiset, mutta mustalaisnaisiltahan näkyy kaikki sen röijyn läpi. Jokainen päättäkööt itse miten pukeutuu.
- diibabaaba
mr-grillaaja kirjoitti:
Se ihon peittäminen on tärkeintä omasta mielestäni. Toki jotkut on sitä mieltä, että pitää pukeutua niinkuin muutkin mustalaiset, mutta mustalaisnaisiltahan näkyy kaikki sen röijyn läpi. Jokainen päättäkööt itse miten pukeutuu.
olen mr-grillaajan kans prikulleen samaa mieltä,jokainen pukeutukoon niinku tykkää,mustalaisuus on syrämmessä,ei vaatteissa.ja tänä päivänä kun naiset pukeutuu noihin läpinäkyviin röijyihin niin,eikö se oo kuitenkin pienempi paha jos likalta vaikka näkyy käsivarret.
- R...a
Mieluummin pukeudun lämpimiin housuihin, kuin hameeseen ainakin talvella. Vaikka hame on paksu ja pitkä, niin tuuli kuitenkin puhaltaa kylmästi. Housut ovat lämpimämmät.
- 424
laIta hyvä tyttö/nainen alushousut alle niin ei palella ei se mikään teko syy ole jättää hametta poies
- suden loukku
424 kirjoitti:
laIta hyvä tyttö/nainen alushousut alle niin ei palella ei se mikään teko syy ole jättää hametta poies
perinteelinen käyttösyy on melko proosallinen, Näiden hameiden tarkoitus oli helpottaa nasien virtsaamista, siksi esim vaha-aikaan ei naisilla olut alushousuja ja liikutaessa asutuilla paikoilla ja kaupukien kujilla nasien oli helppo virtsata.
Hyvin käytännön sanelema syy. Niin kuin useat muutkin tämänpäivän ihmetystä herättävät asiat. - Vaalea Sveitsistä
suden loukku kirjoitti:
perinteelinen käyttösyy on melko proosallinen, Näiden hameiden tarkoitus oli helpottaa nasien virtsaamista, siksi esim vaha-aikaan ei naisilla olut alushousuja ja liikutaessa asutuilla paikoilla ja kaupukien kujilla nasien oli helppo virtsata.
Hyvin käytännön sanelema syy. Niin kuin useat muutkin tämänpäivän ihmetystä herättävät asiat.Hei Suden loukku
Tämä naisten tapa virtsata tulee ja on vieläkin Intiassa, tietenkin riippuen kastista. - R...a
Vaalea Sveitsistä kirjoitti:
Hei Suden loukku
Tämä naisten tapa virtsata tulee ja on vieläkin Intiassa, tietenkin riippuen kastista.Olisi se vaan vaikeaa saada niitä housuja alas ison hameen kanssa.
- Helena tämmöne
R...a kirjoitti:
Olisi se vaan vaikeaa saada niitä housuja alas ison hameen kanssa.
Väitättekö ettei romaninaisilla oo aluhousuja? Mulla on. Muilta en oo kyselly enkä kysele.
- R...a
Helena tämmöne kirjoitti:
Väitättekö ettei romaninaisilla oo aluhousuja? Mulla on. Muilta en oo kyselly enkä kysele.
Mutta sen mitä on omat kokemukset, niin ei siitä tule mitään alushousujen kanssa. Eikä ole meidän muullakaan naisväellä. Olen pitänyt pitkiä housuja pakkasella ja pidän vastakin.
- rumaa
???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415