vikaa sähkömittarissa

Mittarimies

Kotonamme oli tässä taannoin sähkökatko. Heräsin otsikon asiaan, kun yösähköllä lämpenevä lämminvesivaraaja jätti lämpeämättä ja jouduin kääntämään sen käsikäytölle sulaketaulusta. Asiaa ihmeteltyäni huomasin, että sähkömittari mittaa sähköä tariffilla II päivälläkin. Mahtaako mittarini olla nyt rikki. Positiivinen asiahan tässä on, että saan edullista yösähköä päivälläkin ymmärtääkseni.

8

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VÄÄRIN!

      päiväsähköähän se kuluttaa jos ei varaaja lämpeä jos se on ennen yöllä lämmennyt.

      Joudut kyllä takautuvasti maksamaan takaisin tuon eron jonka sähköyhtiö arvioi entisen kulutuken mukaan ja laittaa omat kulunsa päälle joten häviölle jäät jos et ilmoita asiasta ja korjauta mittaria!

      • hetikohta

        Kellokytkin rikki! Joudut maksamaan kaikki viulut jos et ilmoita heti!


      • Ketjun aloittaja
        hetikohta kirjoitti:

        Kellokytkin rikki! Joudut maksamaan kaikki viulut jos et ilmoita heti!

        "Kellokytkin rikki! Joudut maksamaan kaikki viulut jos et ilmoita heti! "

        Mikä kellokytkin ja mitkä viulut. Ymmärtääkseni yösähköön siirtyminen ei tapahdu kellolla vaan sähkölaitokselta tulevalla signaalilla. Toisekseen sähkömittarihan on sähkölaitoksen omaisuutta, joten mietin, että mitä viuluja minun pitäisi maksaa?

        "päiväsähköähän se kuluttaa jos ei varaaja lämpeä jos se on ennen yöllä lämmennyt. "
        Eihan se kuluta päiväsähköä, kun tariffi on koko ajan II.

        "Joudut kyllä takautuvasti maksamaan takaisin tuon eron jonka sähköyhtiö arvioi entisen kulutuken mukaan"
        Paljon mahdollista, mutta jos tämän talven kulutus lasketaan viime talven mukaan, niin sopii minulle.

        "aittaa omat kulunsa päälle joten häviölle jäät jos et ilmoita asiasta ja korjauta mittaria!"
        Mitkä omat kulunsa se voi laittaa päälle. Mittarihan ei ole minun vaan sähköyhtiön, ja minun ei tarvitse tietää sen epäkunnossaolosta mitään.


      • Ketjun aloittaja kirjoitti:

        "Kellokytkin rikki! Joudut maksamaan kaikki viulut jos et ilmoita heti! "

        Mikä kellokytkin ja mitkä viulut. Ymmärtääkseni yösähköön siirtyminen ei tapahdu kellolla vaan sähkölaitokselta tulevalla signaalilla. Toisekseen sähkömittarihan on sähkölaitoksen omaisuutta, joten mietin, että mitä viuluja minun pitäisi maksaa?

        "päiväsähköähän se kuluttaa jos ei varaaja lämpeä jos se on ennen yöllä lämmennyt. "
        Eihan se kuluta päiväsähköä, kun tariffi on koko ajan II.

        "Joudut kyllä takautuvasti maksamaan takaisin tuon eron jonka sähköyhtiö arvioi entisen kulutuken mukaan"
        Paljon mahdollista, mutta jos tämän talven kulutus lasketaan viime talven mukaan, niin sopii minulle.

        "aittaa omat kulunsa päälle joten häviölle jäät jos et ilmoita asiasta ja korjauta mittaria!"
        Mitkä omat kulunsa se voi laittaa päälle. Mittarihan ei ole minun vaan sähköyhtiön, ja minun ei tarvitse tietää sen epäkunnossaolosta mitään.

        Jos mittari on sähkökatkosta viottunut ja jostain syystä tariffi ei vaihda tilaa eikä kuormanohjaus toimi, tällöin kannattaa ottaa VF yhteyttä. Jos kulutus kerääntyy ainoastaan yösähkölle, niin hyötyyhän siinä muutaman sentin, en usko että tästä kuitenkaan joutuu mitään takaisin maksamaan, koska haittaa tästä on aiheutunut myös asiakkaalle. Mittarinvaihto on maksuton.
        -Tuomas


      • Jymäytetty
        Tuomas.83 kirjoitti:

        Jos mittari on sähkökatkosta viottunut ja jostain syystä tariffi ei vaihda tilaa eikä kuormanohjaus toimi, tällöin kannattaa ottaa VF yhteyttä. Jos kulutus kerääntyy ainoastaan yösähkölle, niin hyötyyhän siinä muutaman sentin, en usko että tästä kuitenkaan joutuu mitään takaisin maksamaan, koska haittaa tästä on aiheutunut myös asiakkaalle. Mittarinvaihto on maksuton.
        -Tuomas

        takaisin kun kerran ilmoitin että kulutukseni on laskenut ja haluaisin arviolaskua pienemmäksi niin tuli mittarinlukija ja totesi saman, mutta sitten tuli uusi sähkölaitoksen asentaja ja vaihtoi tuon tariffin muuttajan ja samalla paloi jokin rele, jonka tarkoitus oli kytkeä yösähkötariffi päälle, kun se laitokselta ohjeistetaan. Tästä seurasi se, että kun yösähkö kytketään päälle laitokselta ja mittari vaihtaa tariffiluokkaa niin sitä yösä'hköä ei tulekaan kuin vasta parintunnin päästä eli jos tahtoisi, että varaaja lämpenisi silloin kun sen kuuluisi niin näin ei tapahdu vaan joskus vasta yöllä.

        Toisin sanoen sitä halvempaa virtaa ei tulekaan niin mitenkäs ja kukas sen korvaa kun saa odotella pesullemenoa. Eikös se ole normaalissa kaupankäynnissä petos ja siten tuomittava teko myydä tyhjää langanpäätä asiakkaalle.

        Kun olen tätä kysellyt olen saanut mitä ihmeellisempiä selityksiä ja sähköasentajatkin raapivat päätään, mutta kukaan ei uskalla korjata sitä relettä joka paloi siinä tariffinvaihtajan vaihdossa. Kysyin silloin, kun tämä tapahtui siltä sähkölaitoksen asentajalta, että mikä sen releen tarkoitus on niin hän sanoi että mahdollisesti jotkut vanhemmat asentajat saattaisivat tietää ja hän vain rakensi jonkinlaisen ohituksen sille releelle.
        Tällaiseen se sähkömonopooli johtaa, kun asiakas on vain langanpäässä roikkuja ilman oikeuksia.


    • Vattenfall_asiantuntija

      Hei
      Voisitko ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, joka tekee asiastasi vikailmoituksen. Sitä kautta saamme tietoomme mistä käyttöpaikasta ja mittarista on kyse ja voimme tutkia asiaa.

      Terveisin, Airi Laakkonen,
      Vattenfallin energia-asiantuntija

      • Ketjun aloittaja

        Ei ollut teidän asiakkaita vaan Fortum/EON. Otin tänään yhteyttä asiakaspalveluun ja lupasivat olla yhteydessä.


      • Vattenfall_asiantuntija
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Ei ollut teidän asiakkaita vaan Fortum/EON. Otin tänään yhteyttä asiakaspalveluun ja lupasivat olla yhteydessä.

        Kiitos vastauksesta,

        Hyvä, että asia alkaa selvitä. Yleensäkin näissä tapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen verkkoyhtiöön.

        Terveisin, Airi Laakkonen,
        Vattenfallin energia-asiantuntija


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe