Voiko kirjoittaa, vaikka on surkea siinä?

paskakirjailija

Oon miettinyt tälläistä juttua vähän syvällisemminkin, sillä mussa on jonkin varmaan pahasti vinksahtanut.
Kokemusta kirjoittamisesta mulla on jo päälle 10-vuotta, mutta kirjoitan edelleenkin surkeasti.

Omasta mielestäni kirjoitukseni ovat hyviä ja kehtaan jopa laittaa niitä esille, mutta kommentit ovat aina suorastaan murskaavia. Eräskin sanoi että mun pitäisi ehdottomasti lopettaa kirjoittaminen.
Tai jos en saa murskakommentteja, en saa kommentteja ollenkaan.

Tää voi kuullostaa naristiselta ininältä, mutta omasta mielestäni julkaistut tekstini eivät ole noin surkeita, en ansaitse tuollaista palautetta. Tottakai olen iloinen kun saan perusteltua kritiikkiä, mutta useasti olen saanut kommentteja jotka ovat vain tyyliin " Ihan paska" tms.

Olen koko ikäni luullut, että olen hyvä kirjoittamisessa. Se on ainoa asia mitä osaan ja muissa jutuissa olen aivan surkea. Tuntuu katkeralta ja inhoan itseäni sen takia, etten pysty parempaan, vaikka annan kirjoittamiseen 100% itsestäni.

Vituttaa välillä nää, " Joo enhän mä kauheesti edes yrittänyt tai mitään, eikä kirjallisuus kiinnosta paskan vertaa, meneepähän vaan kirja julkastavaksi", jotka ei siis yritä ja ovat silti hyviä.

Huoh.. Elämä on epäreilua.

10

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuottajaosaaaja

      Mitäs jos hankkisit oikeaa työtä, etkä vikisisi täällä jostain mitä et osaa.Se nyt vaan on valitettava tosiasia, että kaikkea mitä haluaa osata, ei voi osata.
      Vaikka sä haluaisit maailmanmestari huippu-urheilijaksi, se ei tarkoita että susta tulee sellainen. kannattaa heräillä pikkuhiljaa tähän päivään. jos et kymmenessä vuodessa ole oppinut mitään ja kirjoitat yhä kuin purkillinen sontaa, susta ei ikinä tule kirjailijaa.

      tosikirjailija ei ikinä luovuta, mutta sun kannattaa. hanki uusi elämä ja unohda kirjoittajan ura. teet itsellesi palveluksen.

      • Adalmius

        Että on aina joukko kirjoittavia ihmisiä, jotka eivät hyväksy sitä, että ovat kustantajan näkökulmasta toivottomia tapauksia. Ainahan voi kirjoittaa pöytälaatikkoon tai lopettaa kirjoittaminen. Mielestäni 10 vuotta ahkeraa, määrätietoista käsikirjoitusten kirjoittamista ilman kustantajan kiinnostustulosta on aika vahva merkki... ikävää se on, mutta vaihtaisin harrastusta ja kehittäisin muuta puolta itsessäni.

        Minkä ikäinen olet? Pitäisikö sinun ottaa toinen korkeakoulututkinto tai tehdä työn ohessa muita uusia, innostavia opintoja? Vaihtaa maata ja kulttuuripiiriä? Ainahan vaihdos voi vaihtaa näkökulmaa, teesejä, filosofiaa jopa kirjoittamisessakin... never know ennen kuin kokeilet.

        Ehkä ongelma on siinä, että yrität liikaa. Tämä alahan ei ole vain yrittämistä, vaan omien näkemyksien kauppaamista ilman pakottamista. Oletko opiskellut mielikuvien tekemisen tekniikkaa? Ja totta, olen juuri yksi näitä julkaisseita, jotka sinua vituttavat. Tosin tyhjästä ei kirjojani ole julkaistu, jokaisen eteen joutunut tekemään jonkin verran töitäkin. Minulle kirjoittaminen on kuitenkin sivutyö.


      • vavva

        Minä taas kuulun niihin, jotka ovat saaneet kirjan julkaistua, mutta tein sen eteen paljon työtä, ja edelleen koen olevani aälyytömän huono kirjoittamaan. En myöskään edes pidä kirjoittamisesta, joten on vähän kumma juttu, että haaskaan siihen niin paljon aikaa ja vaivaa.

        Uusin kirjani ei kelvannut kustantamolle, mutta pyysin siitä mahdollisimman paljon palautetta, jotta voisin vääntää sitä paremmaksi, jotta se lopulta kelpaisi. Eli asenne on se, että kjos ammattilaiselle on vankat näkemykset käsikirjoituksesta, niin ne kannattaa huomioida ja yrittää ottaa opiksi, eikä jäädä hakkaamaan päätä seinään samalla lailla kuin ennekin.

        Suhtaudun niin, että olen vielä harrastelija ja minulla on paljon opittavaa, mutta hemmetti, meinaan lopulta päästä maaliin ja saada aikaan hyvän krijan. Ehkä en tänä keväänä, mahdollisesti vuoden päästä, tai sitten niin monen vuoden päästä kuin on tarpeen. On tosi masentavaa saada murskaavaa palautetta hengentuotoksesta, jolle on antanut paljon ja tehnyt parhaansa, mutta vaihtoehtoja on tasan kaksi. Voi joko luovuttaa tai sitten yrittää oppia ja kehittyä paremmaksi.

        AP:lla tuntuu olevan tuota sitkeyttä, joten kannattaa jatkaa, mutta eri strategialla. Kannattaisi kysyä niiltä arvostelijoilta, mikä kirjassa oli huonoa. Yleensä se ei ole mikään kieliasu, vaan isompi rakenteellinen seikka sisällössä. Suosittelen lukemaan kirjoittamisen oppaita ja menemään jonnekin romaanikirjoittamisen kurssille, jossa opitaan rakentamaan tarinaa.


    • scarabaeus

      ... hauska vuodatus!

      Kirjoita lisää!

    • pupujussi00

      Uskon vahvasti että kuka vain voi oppia kirjoittamaan. Pääosin kyse on asenteesta.

      Jos saat jatkuvasti kritiikkiä samoista asioista, ota siitä onkeesi. Missä on vika? Jos dialogia haukutaan puisevaksi, se todennäköisesti sitä on. Yhdellä mielipiteellä ei ole niinkään väliä, mutta kun kymmenen arvostelijaa on samaa mieltä, vika voi jo olla tekstissä.

      Sama on kaikissa lajeissa. Saat uida vaikka lopun ikääsi, mutta ellet korjaa tekniikkaasi, et tule koskaan olemaan hyvä. Jos taiteilija haluaa hallita realismin, perspektiivi on vain opeteltava.

      Ei kirjoittaminen mitään hokkuspokkus-mystiikkaa ole. Tai no ERINOMAINEN kirjoittaminen voi olla, mutta siihen en ainakaan itse edes yritä pyrkiä. Keskitaso tai hyvä, siihen tyytyisin.

      Viestisi perusteella ainakin kielioppi on hyvässä kunnossa. Hyvä, aika monilla ei ole (itse olen hävettävän riippuvainen Wordin korjaustoiminnosta).
      Onko kyse rytmityksestä? Osaatko mielestäsi asetella ne ajatuksesi kirjalliseen muotoon siten, että tarina soljuu eteenpäin vaivatta? Sitä ei voi oppia muuten, kuin lukemalla paljon. Auttaa jos otat lukemiseen analyyttisen otteen ja tutkit miten hyvät kirjailijat rytmittävät tarinan käännekohdan, dialogin, kuvailuosiot, toiminnan jne. Tätä en tee itse läheskään tarpeeksi, mutta olen huomannut tehokkaaksi tavaksi oppia.

      Mikset laittaisi linkkejä tänne (tai muualle) lähettämiisi teksteihin? Voin luvata, että jos pistät, niin voin antaa parhaani mukaan rakentavaa kritiikkiä.
      Jos taas halusit vain avautua, muttet oikeasti ottaa apua vastaan, voit unohtaa kaikki haaveet kirjailijaksi tulemisesta, sillä siinä ammatissa kritiikkiä on otettava vastaan ja tekstiä muokattava sen mukaan.

      Lopuksi muista vielä, että mitkään Suomi24-palstan kommenttimäärät eivät ehkä ole paras mahdollinen todiste mahdollisuuksistasi kehittyä kirjoittajana...

      • Matseltof

        voi kirjoittaa! Itseäni on myös suomi24:ssä paljon haukuttu,välillä se on lannistanut mutta sitten hain palautetta muualta ja sain asiallista ja rehellistä palautetta ja sain uskoni takaisin. Täältä itsekin haen palautetta juuri tälläkin hetkellä,enkä edes tiedä miksi sillä olen varma että se on sitä perus "oot paska,paska runo" kommenttia. Pitäisi oppia kerrasta :D Mutta usko itseesi,muuta en osaa sanoa :) Tekstejä näytille!


      • Matseltof kirjoitti:

        voi kirjoittaa! Itseäni on myös suomi24:ssä paljon haukuttu,välillä se on lannistanut mutta sitten hain palautetta muualta ja sain asiallista ja rehellistä palautetta ja sain uskoni takaisin. Täältä itsekin haen palautetta juuri tälläkin hetkellä,enkä edes tiedä miksi sillä olen varma että se on sitä perus "oot paska,paska runo" kommenttia. Pitäisi oppia kerrasta :D Mutta usko itseesi,muuta en osaa sanoa :) Tekstejä näytille!

        ei pidä kysyä mielipidettä vain yhdeltä taholta.
        Oma mielipide on puolueellinen, kuten sukulaisten ja kavereiden.


    • Kattissska

      siis mistä olet sitä palautetta saanut? Ei kai täältä? Koska ei ole vakavasti otettavaa. Entä oletko saanut kursseilla hyviä palautteita esim. opettajilta.
      Kannattaa lähinnä tehdä omaa juttuaan, kateellisia on aika paljon. Opettajatkin voi olla väärässä, joten itsevarmuutta nyt kehiin.
      Ne jotka kehottaa muita lopettamaan ilmeisesti pelkää kilpailua. Keneltä se on pois jos joku kirjoittaa, mutta ei saa sitä julkaistua? Onhan omakustanteet, jos nyt on pakko julkaista.

    • Ennen kuin edes viitsin lukaista tämä muiden jättämät kommentit (jotka ensinäkemältä vaikuttivat negatiivisilta) annan yksinkertaisen neuvon: älä kuuntele kilpailijoita. Olit sitten hyvä tai huono, se vain pahentaa oloasi.

      Löysin tuossa jokin aika sitten nettisivun, joka kehuu olevansa ilmainen arvostelupalvelu, joka julkaisee netissä hyviksi näkemänsä teokset. Palvelu vaikutti toimivalta ja idea oli hyvä, joten heitän linkin tähän: http://www.siltu.fi/

      Jos vaikka tuolta saisit rehellistä, rakentavaa palautetta. Sain äskettäin kuulla dialogini olevan puhdasta roskaa. Katselin sitä hetken ja totesin, että asia taitaa tosiaan olla niin. Joten ei kun ottamaan selvää, miten tehdä ensi kerralla paremmin. Ei se maailma kritiikkiin kaadu, jos se on rakentavaa.

      PS. Tietenkin voi kirjoittaa, vaikka olisikin huono. Silloin on suorastaan pakko kirjoittaa, että oppii.

    • Neiti LukuLasi

      Totta kai voi ja saa kirjoittaa, oli siinä sitten hyvä tai ei. Kirjoittaminen ei ole eksaktia tiedettä vaan taidetta. Jonkun mielestä raapustuksesi voi olla roskaa ja kas kummaa, joku toinen ylistää sitä. Itse käytän neljää eri-ikäistä ja -taustaista esilukijaa, jotka antavat kommentteja kässäristäni. Lisäksi lähetän valmiin teoksen maksulliseen kritiikkopalveluun, jossa on ammattilainen tekemässä arvostelun. Kaiken kritiikin käsittelen, mutta pidän silti itselläni oikeuden sanoa viimeisen sanan. Käsikirjoitus kun kuitenkin on lähtöisin minusta ja haluan, että se myös pysyy minunnäköisenäni. Tsemppiä sinulle ja todellakin mieti tarkkaan, mistä ja keneltä pyydät arvostelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      92
      3970
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2132
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1658
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1524
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      316
      1489
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1391
    7. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      125
      1274
    8. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1273
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1249
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1097
    Aihe