Panelin ulkonäkö / ei päästä pontattu MDF?

hjkllööää

Maalaus vai uusi panelointi? Kas siinä pulma. Suunnittelin n. 40 m2 kesämökkimme vanhan panelikaton maalaamista valkoiseksi, mutta nyt juttuja maalausurakan ”suuruudesta” lukiessani alkoin tulla mieleen, että josko laittaisin uuden paneloinnin vanhan päälle. Etukäteen kuvittelin, että ”vetäisen vain valkoisen maalin vanhaan paneliin parissa tunnissa ja siinä se”. Mutta eipä se ihan niin nopeasti ja kivuttomasti menekään… Ei todellakaan innosta alkaa hiomaan, pesemään ja useaan kertaan maalaamaan hankalassa asennossa vanhaa kattoa. Eikä ne n. 3 kerrosta maalia ym. tarvikkeetkaan ihan ilmaiseksi kaupasta irtoa. Uuden panelin saisi paljon pienemmällä työmäärällä kattoon. Tosin valmiiksi maalattu paneli ei ihan halpaa ole ja jos puuvalmista tavaraa ostaa, niin ensin sekin on maalattava.

Tulikin mieleen, josko laittaisi helpointa vaihtoehtoa, eli MDF-panelia tai jotain muuta valmista kattopanelia oikean puupanelin sijasta. Mutta ongelmaksi tuntuu tulevan se MDF-panelin ulkonäkö!! Netistä löytämäni panelit tuntuvat olevan n. 30 cm leveää ja pontattu myös päädyistä, jolloin jokainen paneli näyttää irralliselta ”omalta yksiköltään”, niin kuin se tietysti onkin. Itse toivoisin kuitenkin enemmän lautapanelin ulkonäköä, eli sellaista, joka jatkuu yhtenäisenä seinästä seinään ja panelien välissä sitten olisi se rako. Eli en halua mitään levymäistä ulkonäköä kattoon, vaan panelimaisen ulkonäön.

Onko siis tarjolla paneleita, jotka olisivat kapeampia kuin 30 cm ja joissa olisi pontti vain sivuilla, ei päädyissä?

10

1478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määläri

      Molemmista kokemusta. Entiseen mökkiini tein katon panelien maalauksen. Neliöitä n. 60. Vittu mikä homma, kun lattiaa ja seiniä ei saanut sotkea ja katto oli tosi tummunut. Maalia piti vetää makuuhuoneisiin 3 kerrosta ja tupaan, jossa leivinuuni on 5 (!!) kerrosta että se vanha katto peittyi. Ja oli tikkurilan maalia. Liekö sitten välineissä vai miehessä ollut vikaa.

      Kyseinen pienen järven rannalla sijainnut mökki myytiin 1,5 vuotta sitten ja hankittiin saman tasoinen ja kokoinen mökki Päijänteen rannalta. Siihen en alkanut kattoa maalaamaan, vaan vedin mdf-panelin kattoon ilman mitään koolauksia suoraan vanhaan kattopaneliin. Helppo homma. Tein työn yksin (no oli se vaimo pikkuisen apuna), ilman rehkimistä yhdessä viikonlopussa siinä mökkeilyn sivussa. Hieno on, vaikka enemmän kyllä itse pidän puupanelin ulkonäöstä. mutta tämä työmäärä verrattuna maalaamiseen veti voiton. Itse en enää tummunutta puupanelia ala maalaamaan. Kaupungissa sijaitsevan kerrostalohuoneistomme sisäkatonkin olen maalanut ja se on pikkuhomma mökin tummuneiden puupanelien maalaukseen verrattuna.

      • huh.

        huh... noin käy kun ei osaa, muuta kuin jauhaa paskaa.


      • WAYENITFGJOPKÅLÄ'
        huh. kirjoitti:

        huh... noin käy kun ei osaa, muuta kuin jauhaa paskaa.

        mitä itse osaat. paskaa jauhaa ainakin.


      • ja.
        WAYENITFGJOPKÅLÄ' kirjoitti:

        mitä itse osaat. paskaa jauhaa ainakin.

        maalata... he heh.


      • mökkimummi
        ja. kirjoitti:

        maalata... he heh.

        Minusta tuossa vastausviestissä oli aika perusteellisesti kerrottu sekä maalaamisesta että paneloinnista samankokoiseen mökkiin. Mikä siinä nyt sinusta on niin outoa??? Vastaaja totesi selväti työmäärän panelipinnassa olevan paljon pienempi ja homman helpompi. Jotenkin tulee lukiessa mieleen, että olet itse maalari, joka ei tietenkään halua omien töidensä vähenevän.


      • mökkimummi
        mökkimummi kirjoitti:

        Minusta tuossa vastausviestissä oli aika perusteellisesti kerrottu sekä maalaamisesta että paneloinnista samankokoiseen mökkiin. Mikä siinä nyt sinusta on niin outoa??? Vastaaja totesi selväti työmäärän panelipinnassa olevan paljon pienempi ja homman helpompi. Jotenkin tulee lukiessa mieleen, että olet itse maalari, joka ei tietenkään halua omien töidensä vähenevän.

        Piti siis todeta, että homma oli vastaajalla mdf-panelipinnassa helpompi kuin maalauksessa.


      • oli.

        miehessä... välillä täälä konttororotat kertoo kuinka helppoa maalaus on, "eihän se oo ku kättä heiluttaa ja lätkii maalia pintaan". eihän se konttorissakaan oo ku koittaa saada aikasa kulumaan ja hetellä papereita pinosta toiseen.
        peittää nyt puu muovipintaisella pahvilla... he heh.
        se joka osaa tekee pohjat ja kastelee pinnan tasaisesti 2x.


    • > Onko siis tarjolla paneleita, jotka olisivat kapeampia kuin 30 cm ja joissa olisi pontti vain
      > sivuilla, ei päädyissä?

      On ja on, joskaan en tyhmänä ymmärrä, mitä haittaa päätypontista on. Estääpähän jatkokohtaa vähän irvistelemästä vaan...

      Itse ostin mdf:ää bauhaussista. Oli ihan kohtalainen valikoima erilaisia... Puutain kuulema tarjolla, mutta enpä löytänyt. Valkolakattua kuusta saa suhteellisen halvalla myös päätypontattuna, mutta laatu on mitä on. Jos eläminen ei haittaa, niin siitä vaan.

      • ggggggggggggggggg

        Kysyjä varmaan haluaisi sellaista panelia, jossa panelien välissä olisi sauma vain pituussuunnassa, kuten puupaneleissakin. Yleensähän näkee MDF-paneleissa panelien välissä raot myös pituussuunnassa, jolloin näkee heti ensi vilkaisulla jokaisen panelin erikseen. Puupaneleissa paneli näyttää jatkuvan seinästä seinään yhtenäisenä.


      • ggggggggggggggggg kirjoitti:

        Kysyjä varmaan haluaisi sellaista panelia, jossa panelien välissä olisi sauma vain pituussuunnassa, kuten puupaneleissakin. Yleensähän näkee MDF-paneleissa panelien välissä raot myös pituussuunnassa, jolloin näkee heti ensi vilkaisulla jokaisen panelin erikseen. Puupaneleissa paneli näyttää jatkuvan seinästä seinään yhtenäisenä.

        > Puupaneleissa paneli näyttää jatkuvan seinästä seinään yhtenäisenä.

        En tiedä, mistä teidän puupanelinne on tehty, mutta vaikka lovetusta panelien väleissä ei olekaan, huomaa raot selkeästi. Vielä selkeämmin siellä, missä päätypontit puuttuvat.

        Meillä on katossa sekä päätypontattua kuusta että reunapontattua mäntyä. Molemmissa jatkot havaitsee helposti, mutta eipä tuo ongelma ole... On vain elävämmän näköistä.

        Siitä mdf:stä voi sitten leikata sentin päästä pois, jos haluaa suorat jatkot. Veikkaan, ettei näytä hyvältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      992
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      705
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe