Taittolapapotkurikysymyksiä

Jussipoika132

Muutama tyhmä kysymys liittyen potkurihommiin. Eli veneessä on V-Pn S-vetolaite 110S, jossa kaksi lapainen taittolapapotkuri. Lienee alkuperäinen V-Pn potkuri, kai. Moottorina veneessä Volvon MD5B. Linkissä kuva rakenteesta http://www.elisanet.fi/jussi.h/110s-drev2.gif
Potkuri tai siis potkurin "napa/akselin holkki" on väljä suhteessa vetolaitteen akseliin. Voiko sen potkurin navan/akselin holkin vaihtaa vai onko ainoa keino uusia potkuri? Linkissä kuva, joka on kyllä väärästä mallista, mutta selventää asiaa. Eli linkin kuvassa osa 2.
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7746410-44-226.aspx

Entäpä mitäs mieltä olette ko. potkurin toimivuudesta, jos ne potkurin lapojen väliset "hampaat" hioo pois. Syy tähän on, että ne ovat jo melkoisen syöpyneet ja kuluneet. Joten on mahdollista potkurin jumittuminen hampaiden mennessä päällekkäin. Itse en keksi muuta virkaa niille kuin sen, että ne ikään kuin varmistavat potkurin aukeamisen symmetrisesti, ts. molemmat lavat aukeavat aina yhtä paljon (tasapaino säilyy). Toki se on erittäin tärkeää mutta toimisiko ilman hampaita kuitenkin myös ihan vaan fysiikan lakien takia. Onkos kellään aiheesta kokemuksia?

7

1857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan ehkä vain hieman tietämättömän kysymys.

      Kyselit "holkin" väljyyttä, ensinäkin miksi et kysy kysy Volvolta tai heidän huolto/varaosahenkilöiltä? itse olen ainakin saanut heiltä oikein hyvää palvelua aina.

      Mikähän lienee tuon holkin tarkoitus? onko vain väliholkkina akselilla vai onko voimansiirto osa?jossa on "boorit" sisällä? ilmeisesti e ole "booreja" ja silloin se lienee vain joku väli holkki ja sen "väljyys" ei ehkä ole kovin suuri ongelma vai mitä?. tietysti voit ostaa uuden Volvolta tai jostain käytettyjen liikkeestä, joka ei olisi yhtä väljä,koska kaikkia osiahan voi vaihtaa parempiin tai sitten teettää uuden sopivan laatuisesta samanlaisesta materiaalista (meriveden kestävää alumiinia?) vaikka jossain koneistamossa/sorvarilla tai ammattikoulussa.

      Noita lapojen hampaita en kyllä hioisi pois koska ne lienee on varmistamassa kummakin lavan saman verran avautumista ja jos lavat ei avaudu yhtä paljon niin se ei ole millekään osille hyväksi eikä koko potkurin toiminnalle, jos noita hampaita ei ole niin keskipakoisvoima ei ehkä riitä pitämään lapoja saman verran auki?
      Jos hampaat on hyvin huonot voithan ostaa uudet lavat tai sitten hitsaten täyttää kuluneet hampaat ja hioa ne sen jälkeen sopiviksi niin toimii taas.

      • Jussipoika132

        Kiitos vastauksesta. Täytyy käydä Volvolla asiasta kyselemässä. Tee-se-itse-miesten ja -naisten kanssa on vaan kiva näistä "jutella", siksi täällä kyselen.

        Siinä holkissa on siis boorit, jotka vastaavat vetolaitteen akselin booreihin. Välys on juurikin tuossa kohtaa.

        Itsekkin mietin tuota hitsaus-hionta keinoa. Lavat lienee vaan jotain seosmetallia, joten nyt menee mulla sormi suuhun. Millä niitä voisi hitsata, sähköllä ja jollain seospuikolla?


      • 15+2
        Jussipoika132 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Täytyy käydä Volvolla asiasta kyselemässä. Tee-se-itse-miesten ja -naisten kanssa on vaan kiva näistä "jutella", siksi täällä kyselen.

        Siinä holkissa on siis boorit, jotka vastaavat vetolaitteen akselin booreihin. Välys on juurikin tuossa kohtaa.

        Itsekkin mietin tuota hitsaus-hionta keinoa. Lavat lienee vaan jotain seosmetallia, joten nyt menee mulla sormi suuhun. Millä niitä voisi hitsata, sähköllä ja jollain seospuikolla?

        messinkiä taidetaan hitsata (juottaa) kaasulla


      • Jussipoika132 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Täytyy käydä Volvolla asiasta kyselemässä. Tee-se-itse-miesten ja -naisten kanssa on vaan kiva näistä "jutella", siksi täällä kyselen.

        Siinä holkissa on siis boorit, jotka vastaavat vetolaitteen akselin booreihin. Välys on juurikin tuossa kohtaa.

        Itsekkin mietin tuota hitsaus-hionta keinoa. Lavat lienee vaan jotain seosmetallia, joten nyt menee mulla sormi suuhun. Millä niitä voisi hitsata, sähköllä ja jollain seospuikolla?

        tässä on yksi linkki puikkoihin:

        http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:4On6Z7qBLtAJ:www.lincolnelectricnordic.fi/Lisaineet/RepTecAlSi5.pdf Al-puikko&hl=fi&gl...

        Puikkoja voit myös etsiä Hesan seudun alan erikoisliikkeistä.

        Koska mainitset tuossa holkissa olevan boorit, niin silloin sen tekeminen on melko työlästä, joten uusi/toinenkäytetty joka ei ole väljä lienee sopivin vaihtoehto? Mitä tuo holkin välys haittaa?

        Yleensä kaikki meriveteen tarkoitetut "Al-osat" on jotain erikoisseoksia ja silloin niiden hitsauslisäaineetkin pitää olla sopivia ja tarkoitettu noille seosalumiineille.
        Oletkohan koskaan mitään hitsannut? ja erikoisesti alumiinia? ellet niin voi olla vaikeaa itse? hitsaus pitäisi tehdä tasavirtahitsauskoneella (DC) tai sitten tigillä sopivalla lisäaineella ja suojakaasulla jolloin siitä saa kelvollisen tuloksen.

        Itse olen hitsaillut moottorien osia, sylinterinkansia ja mäntiä em. tyyppisillä puikoilla ja tasasuuntaajalla. Hitsattava kohta pitää työstää jollain leikkaavalla työkalulla, esim. jyrsimellä ja heti välittömästi aloittaa hitsaus ettei kohteen pinta ehtisi oksidoitua yhtään.
        Hiomalaikoilla ei ole hyvä hioa hitsattavaa kohdetta koska siihen jää hioma-ainetta kiinni epäpuhtaudeksi hitsiin.


      • Jussipoika132
        Juha58 kirjoitti:

        tässä on yksi linkki puikkoihin:

        http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:4On6Z7qBLtAJ:www.lincolnelectricnordic.fi/Lisaineet/RepTecAlSi5.pdf Al-puikko&hl=fi&gl...

        Puikkoja voit myös etsiä Hesan seudun alan erikoisliikkeistä.

        Koska mainitset tuossa holkissa olevan boorit, niin silloin sen tekeminen on melko työlästä, joten uusi/toinenkäytetty joka ei ole väljä lienee sopivin vaihtoehto? Mitä tuo holkin välys haittaa?

        Yleensä kaikki meriveteen tarkoitetut "Al-osat" on jotain erikoisseoksia ja silloin niiden hitsauslisäaineetkin pitää olla sopivia ja tarkoitettu noille seosalumiineille.
        Oletkohan koskaan mitään hitsannut? ja erikoisesti alumiinia? ellet niin voi olla vaikeaa itse? hitsaus pitäisi tehdä tasavirtahitsauskoneella (DC) tai sitten tigillä sopivalla lisäaineella ja suojakaasulla jolloin siitä saa kelvollisen tuloksen.

        Itse olen hitsaillut moottorien osia, sylinterinkansia ja mäntiä em. tyyppisillä puikoilla ja tasasuuntaajalla. Hitsattava kohta pitää työstää jollain leikkaavalla työkalulla, esim. jyrsimellä ja heti välittömästi aloittaa hitsaus ettei kohteen pinta ehtisi oksidoitua yhtään.
        Hiomalaikoilla ei ole hyvä hioa hitsattavaa kohdetta koska siihen jää hioma-ainetta kiinni epäpuhtaudeksi hitsiin.

        Kiitos taas! En ole kovinkaan kokenut hitsari, joten suosiolla homman saa tehdä osaavampi kaveri. Pitääpäs etsiä käsiini sopivat puikot.

        Välttämättä se välys ei haittaa. Toisaalta olen kokeillut muutamia vastaavia potkuri/vetolaite yhdistelimiä ja niissä välys on ollut merkittävästi pienempi tai ei ole tuntunut juurikaan. Ihmettelen mistä se on syntynyt ja voiko se väljyys kuluttaa lopulta vetolaitteen akselia ja sen booreja niin, että lopulta uusikin potkuri uudella holkilla on lopulta akselille väljä.

        Toisaalta selvittelen sitä myös, että onko ko. potkurissa vaihdettavissa edes tämä ns. holkki?


      • vihje...
        Juha58 kirjoitti:

        tässä on yksi linkki puikkoihin:

        http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:4On6Z7qBLtAJ:www.lincolnelectricnordic.fi/Lisaineet/RepTecAlSi5.pdf Al-puikko&hl=fi&gl...

        Puikkoja voit myös etsiä Hesan seudun alan erikoisliikkeistä.

        Koska mainitset tuossa holkissa olevan boorit, niin silloin sen tekeminen on melko työlästä, joten uusi/toinenkäytetty joka ei ole väljä lienee sopivin vaihtoehto? Mitä tuo holkin välys haittaa?

        Yleensä kaikki meriveteen tarkoitetut "Al-osat" on jotain erikoisseoksia ja silloin niiden hitsauslisäaineetkin pitää olla sopivia ja tarkoitettu noille seosalumiineille.
        Oletkohan koskaan mitään hitsannut? ja erikoisesti alumiinia? ellet niin voi olla vaikeaa itse? hitsaus pitäisi tehdä tasavirtahitsauskoneella (DC) tai sitten tigillä sopivalla lisäaineella ja suojakaasulla jolloin siitä saa kelvollisen tuloksen.

        Itse olen hitsaillut moottorien osia, sylinterinkansia ja mäntiä em. tyyppisillä puikoilla ja tasasuuntaajalla. Hitsattava kohta pitää työstää jollain leikkaavalla työkalulla, esim. jyrsimellä ja heti välittömästi aloittaa hitsaus ettei kohteen pinta ehtisi oksidoitua yhtään.
        Hiomalaikoilla ei ole hyvä hioa hitsattavaa kohdetta koska siihen jää hioma-ainetta kiinni epäpuhtaudeksi hitsiin.

        Helsingin Korjaus- ja Erikoishitsaus on ainakin paikka, joka osaa potkurin korjata. Ei tosin sijaitse enää Helsingissä, kuten nimestä luulisi. Siellä on aina hyllyllä pitkä rivi potkureita, perävetolaitteiden ja perämoottorien alapäitä korjattavina, eli ainakin käytössä olevat seokset siellä hallitaan


    • bäää

      Noissa vanhemmissa Volvon potkureissa oli tuota väljää jo uutena. Välys on nimen omaan siinä potkurin navassa, ei akselissa. Vanhan mallisia napoja ja lapoja ei saa varaosana. Uuden mallisiinkaan eivät tietääkseni myy lapoja erikseen.
      Lapojen hammastukset on syytä olla kunnossa ja olemassa, muuten voi käydä iso vahinko jos toinen lapa veneen seistessä ruostuu kiinni ja vain toinen aukeaa kun "annat hanaa".

      Potkurin navassa on koodi, jolla selviää potkurin koko ja nousu.
      Vai oliko se noissa vanhemmissa stanssattu lapoihin, joka on tietenkin ruostunut pois?
      Otapa ylös. Sitten voit tuon ohella liikkeessä kertoa, paljonko moottori jaksaa ottaa kierroksia ja mikä on veneen vauhti täydellä kaasulla. Voivat siitä sitten laskea onko vanha potkurisi ollut sopivan kokoinen.
      Tämä siis kun menet ostamaan uutta potkuria...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      190
      4153
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1926
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      56
      1508
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1293
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1277
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      889
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      24
      873
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      839
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      798
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      679
    Aihe