Hei! Tietääkö kukaan onko Mariellalla turvallista matkustaa ? Luin joskus aikaisemmin, että siinä on samanlainen keulavisiiri kuin Estoniassa. Pitääköhän katsoa toista alusta.....
Viking Mariella turvallisuus keulavisiiri ?
136
10119
Vastaukset
- jeps näin on
Mariellassa on todellakin täsmälleen samanlainen keulavisiiri kuin Estoniassa, vieläpä sellainen malli, jossa ajoramppi on kotelossa visiirin sisällä, jolloin keulavisiirin irtoaminen repii myös ajorampin auki aivan kuten Estonialle kävi. Mariellaan ei ole tehty keulaporttiremonttia, eli sen keulavisiiriä ei ole vaihdettu perhosoviin.
Mariella ei ole ainoa laiva, jossa kyseistä ratkaisua käytetään, myöskin Rosellassa on Estonian kanssa suhteellisen samanlainen keulavisiiri, joskin ilmeisesti ajorampin kotelointimenetelmä eroaa Mariellan ja Estonian versiosta teknisesti jonkinverran.
Mariellan keulavisiirin kaltaiset ratkaisut on kielletty kaikissa uusissa itämeren autolautoissa. Vanhoissa laivoissa visiiri on sallittu, mutta meriturvallisuussäännöt vaativat ajorampin taakse vesitiiviin oven, jonka ei kuitenkaan tarvitse kestää kuin kaksi metriä staattisesti seisovaa merivettä. Mariella ei ajele avomeriolosuhteissa kuten Estonia, sillä Mariellan reitti menee koko matkalta joko mantereen tai sitten saariston suojassa, jolloin mistä suunnasta tahansa tulevaa massiivista allokkoa ei pääse syntymään.- poikenneet
Ei pidä paikkaansa tuo mariellan reitti, se kulkee ihan oikesti avomerellä. Tuolta näkee missä menee: http://aprs.fi/?call=mariella&mt=m&z=11&timerange=3600 voi joutu lisäämään kutsuksi mariella. Laiva on taatusti turvallinen.
- Vai onko jokin ero?
Mikä ero on avomerellä kulkemisessa, jos laiva menee Tallinnasta Tukholmaan tai jos laiva menee Helsingistä Tukholmaan? Molemmathan menevät avomerellä yhtä paljon, eikös?
- 688kjo
Vai onko jokin ero? kirjoitti:
Mikä ero on avomerellä kulkemisessa, jos laiva menee Tallinnasta Tukholmaan tai jos laiva menee Helsingistä Tukholmaan? Molemmathan menevät avomerellä yhtä paljon, eikös?
Estonian jälkeen nuo keulaportit hitsattu umpeen. Taitaa olla nykyään "varmin osa laivasta". Tiesittekö muuten että Estonian ensimmäinen nimi oli "Viking Sally". En muista että Vikingin väreissä olisi tapahtunut yhdellekkään alukselle kovia. Mutta alusten myynnin ja nimien vaihdon jälkeen sitäkin enemmän -huipentumana Estonia.
- väärässä oot
688kjo kirjoitti:
Estonian jälkeen nuo keulaportit hitsattu umpeen. Taitaa olla nykyään "varmin osa laivasta". Tiesittekö muuten että Estonian ensimmäinen nimi oli "Viking Sally". En muista että Vikingin väreissä olisi tapahtunut yhdellekkään alukselle kovia. Mutta alusten myynnin ja nimien vaihdon jälkeen sitäkin enemmän -huipentumana Estonia.
Mariellan keulaa muuten ei ole hitsattu umpeen. Visiiri toimii normaalisti, tässä kuva Tukholmasta vuodelta 2003.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2172358.jpg
Mariellassa on edelleen aktiivisena täsmälleen sama keulavisiiriratkaisu kuin Estoniassa oli. - poikenneet
688kjo kirjoitti:
Estonian jälkeen nuo keulaportit hitsattu umpeen. Taitaa olla nykyään "varmin osa laivasta". Tiesittekö muuten että Estonian ensimmäinen nimi oli "Viking Sally". En muista että Vikingin väreissä olisi tapahtunut yhdellekkään alukselle kovia. Mutta alusten myynnin ja nimien vaihdon jälkeen sitäkin enemmän -huipentumana Estonia.
olihan Diana 2 aikoinaan ongelmissa keulavisiirinsä kanssa, sittemmin laiva siirtyi virolaisille Mare Balticum mimisenä, vaihtoi nimen Meloodiaksi, ja jossain vaiheessa keulavisiiri muutettiin kahdeksi sivulle aukeavaksi luukuksi, ja tietysti se pakollinen lisäovi asennettiin, kyseessä oli ja ilmeisesti on vielläkin Estonian "sisaralus", made in Germany. Toisin on Mariella, keulavisiiri edelleen toiminnassa, mutta rakenne ei ole aivan sama, koska Mariella on rakennettu Wärtsilän Turun telakalla. Varmasti Mariella on niin turvallinen laiva kun vain tuon ikäluokan laiva voi olla, mutta kyllää Vikingin olisi jo aika uudestaa laivastoansa!
- usko jo
poikenneet kirjoitti:
olihan Diana 2 aikoinaan ongelmissa keulavisiirinsä kanssa, sittemmin laiva siirtyi virolaisille Mare Balticum mimisenä, vaihtoi nimen Meloodiaksi, ja jossain vaiheessa keulavisiiri muutettiin kahdeksi sivulle aukeavaksi luukuksi, ja tietysti se pakollinen lisäovi asennettiin, kyseessä oli ja ilmeisesti on vielläkin Estonian "sisaralus", made in Germany. Toisin on Mariella, keulavisiiri edelleen toiminnassa, mutta rakenne ei ole aivan sama, koska Mariella on rakennettu Wärtsilän Turun telakalla. Varmasti Mariella on niin turvallinen laiva kun vain tuon ikäluokan laiva voi olla, mutta kyllää Vikingin olisi jo aika uudestaa laivastoansa!
Kyllä sen Mariellan keulavisiirin rakenne on täsmälleen sama kuin Estoniassakin. Katso huviksesi kuvia siitä ja huomaa, että ajoramppi menee täsmälleen samalla lailla kotelon sisään yläpäästään kuin Estoniallakin. Mariellan keulavisiiri on ihan yhtä vaarallinen kovassa aallokossa mitä Estonian keula oli.
Tämä fakta on vahvistettu vaikka kuinka monessa ketjussa laiva-aiheisilla keskustelupalstoilla.
Mariella on myös Estonian sisaralus runkonsa puolesta aina keulakannelle saakka.
Sellaista kuin turvallinen keulavisiiri ei ole olemassakaan. Vain ja ainoastaan sivuille aukeavat ns. perhos ovet tai "tallin ovet" ovat turvallinen keulaporttiratkaisu, koska aallokko ei voi avata niitä, päinvastoin. Aallokon paine painaa ovia entistä tiukemmin kiinni. Tietenkin keulaporttien takana pitää olla sekä vesitiivis ajoramppi, että sen takana vesitiivis lisäovi, joka sulkee keulan muun autokannen ulkopuolelle. - poikenneet
usko jo kirjoitti:
Kyllä sen Mariellan keulavisiirin rakenne on täsmälleen sama kuin Estoniassakin. Katso huviksesi kuvia siitä ja huomaa, että ajoramppi menee täsmälleen samalla lailla kotelon sisään yläpäästään kuin Estoniallakin. Mariellan keulavisiiri on ihan yhtä vaarallinen kovassa aallokossa mitä Estonian keula oli.
Tämä fakta on vahvistettu vaikka kuinka monessa ketjussa laiva-aiheisilla keskustelupalstoilla.
Mariella on myös Estonian sisaralus runkonsa puolesta aina keulakannelle saakka.
Sellaista kuin turvallinen keulavisiiri ei ole olemassakaan. Vain ja ainoastaan sivuille aukeavat ns. perhos ovet tai "tallin ovet" ovat turvallinen keulaporttiratkaisu, koska aallokko ei voi avata niitä, päinvastoin. Aallokon paine painaa ovia entistä tiukemmin kiinni. Tietenkin keulaporttien takana pitää olla sekä vesitiivis ajoramppi, että sen takana vesitiivis lisäovi, joka sulkee keulan muun autokannen ulkopuolelle.Jos laivaon valmistettu aivan eri telakalla, eri suunnittelijan ja eri luokituslaitoksen hyväksymänä, se ei ole Estonian sisaralus. Estonia oli aikoinaan hyväksytty rakenteensa vuoksi vain saariston suojassa tapahtuvaan liikennöintiin. (turku-tukhlma)
- ,,,,....
usko jo kirjoitti:
Kyllä sen Mariellan keulavisiirin rakenne on täsmälleen sama kuin Estoniassakin. Katso huviksesi kuvia siitä ja huomaa, että ajoramppi menee täsmälleen samalla lailla kotelon sisään yläpäästään kuin Estoniallakin. Mariellan keulavisiiri on ihan yhtä vaarallinen kovassa aallokossa mitä Estonian keula oli.
Tämä fakta on vahvistettu vaikka kuinka monessa ketjussa laiva-aiheisilla keskustelupalstoilla.
Mariella on myös Estonian sisaralus runkonsa puolesta aina keulakannelle saakka.
Sellaista kuin turvallinen keulavisiiri ei ole olemassakaan. Vain ja ainoastaan sivuille aukeavat ns. perhos ovet tai "tallin ovet" ovat turvallinen keulaporttiratkaisu, koska aallokko ei voi avata niitä, päinvastoin. Aallokon paine painaa ovia entistä tiukemmin kiinni. Tietenkin keulaporttien takana pitää olla sekä vesitiivis ajoramppi, että sen takana vesitiivis lisäovi, joka sulkee keulan muun autokannen ulkopuolelle."Mariella on myös Estonian sisaralus runkonsa puolesta aina keulakannelle saakka."
Sisaralus, ehhehe ehhehe heheeeeeeeeeeeeeeeeee......... - voi ei
estonian keula visiiri ei kestänyt aallon voimia ja lukot pettivät
- voi ei
688kjo kirjoitti:
Estonian jälkeen nuo keulaportit hitsattu umpeen. Taitaa olla nykyään "varmin osa laivasta". Tiesittekö muuten että Estonian ensimmäinen nimi oli "Viking Sally". En muista että Vikingin väreissä olisi tapahtunut yhdellekkään alukselle kovia. Mutta alusten myynnin ja nimien vaihdon jälkeen sitäkin enemmän -huipentumana Estonia.
visiiri oli kovassa käytössä
- voi ei
usko jo kirjoitti:
Kyllä sen Mariellan keulavisiirin rakenne on täsmälleen sama kuin Estoniassakin. Katso huviksesi kuvia siitä ja huomaa, että ajoramppi menee täsmälleen samalla lailla kotelon sisään yläpäästään kuin Estoniallakin. Mariellan keulavisiiri on ihan yhtä vaarallinen kovassa aallokossa mitä Estonian keula oli.
Tämä fakta on vahvistettu vaikka kuinka monessa ketjussa laiva-aiheisilla keskustelupalstoilla.
Mariella on myös Estonian sisaralus runkonsa puolesta aina keulakannelle saakka.
Sellaista kuin turvallinen keulavisiiri ei ole olemassakaan. Vain ja ainoastaan sivuille aukeavat ns. perhos ovet tai "tallin ovet" ovat turvallinen keulaporttiratkaisu, koska aallokko ei voi avata niitä, päinvastoin. Aallokon paine painaa ovia entistä tiukemmin kiinni. Tietenkin keulaporttien takana pitää olla sekä vesitiivis ajoramppi, että sen takana vesitiivis lisäovi, joka sulkee keulan muun autokannen ulkopuolelle.varmaa johtuisko siitä että ramppi ja visiiri olivat samat
- ei voi voi ei
voi ei kirjoitti:
estonian keula visiiri ei kestänyt aallon voimia ja lukot pettivät
voi ei, ei voi, kirjoitteletko itseksi täällä
- Ma Luulen
688kjo kirjoitti:
Estonian jälkeen nuo keulaportit hitsattu umpeen. Taitaa olla nykyään "varmin osa laivasta". Tiesittekö muuten että Estonian ensimmäinen nimi oli "Viking Sally". En muista että Vikingin väreissä olisi tapahtunut yhdellekkään alukselle kovia. Mutta alusten myynnin ja nimien vaihdon jälkeen sitäkin enemmän -huipentumana Estonia.
Olivat hitsattuna umpeen muutaman kuukauden heti Estonia katastrofin jälkeen. Sittemmin avattu...
- totuus elovenassa
Ma Luulen kirjoitti:
Olivat hitsattuna umpeen muutaman kuukauden heti Estonia katastrofin jälkeen. Sittemmin avattu...
siita aiheutui niin pahaa ummetusta, että oli pakko avata. Matkustajat ja autoiijat valittivat jo hajusta, viranomaiset myöntivät ummetuksen olemassaolon ja avasivat siirin
- hoono laiva
688kjo kirjoitti:
Estonian jälkeen nuo keulaportit hitsattu umpeen. Taitaa olla nykyään "varmin osa laivasta". Tiesittekö muuten että Estonian ensimmäinen nimi oli "Viking Sally". En muista että Vikingin väreissä olisi tapahtunut yhdellekkään alukselle kovia. Mutta alusten myynnin ja nimien vaihdon jälkeen sitäkin enemmän -huipentumana Estonia.
Myyjän vastuu hometalosta, entä huonosta laivasta, ei mitään??????????
- Katso kartasta
Vai onko jokin ero? kirjoitti:
Mikä ero on avomerellä kulkemisessa, jos laiva menee Tallinnasta Tukholmaan tai jos laiva menee Helsingistä Tukholmaan? Molemmathan menevät avomerellä yhtä paljon, eikös?
On siinä eroa, pitäisi huomata jo karttaa tutkien, EIKÖS vain?
- kasvimies
,,,,.... kirjoitti:
"Mariella on myös Estonian sisaralus runkonsa puolesta aina keulakannelle saakka."
Sisaralus, ehhehe ehhehe heheeeeeeeeeeeeeeeeee.........No ei todellakaan ole!
- Kasvimies
totuus elovenassa kirjoitti:
siita aiheutui niin pahaa ummetusta, että oli pakko avata. Matkustajat ja autoiijat valittivat jo hajusta, viranomaiset myöntivät ummetuksen olemassaolon ja avasivat siirin
Todella typerää läppää ei oikeesti oo kivaa! Todellakin on kohteliasta puhuu tommost ihmisist jotka kuoli siinä.. Olisko kiva jos sä kuolisit niin sust puhuttais tommost????
- Kasvimies
Kasvimies kirjoitti:
Todella typerää läppää ei oikeesti oo kivaa! Todellakin on kohteliasta puhuu tommost ihmisist jotka kuoli siinä.. Olisko kiva jos sä kuolisit niin sust puhuttais tommost????
Tarkoitan kohteliaalla epäkohteliasta ja tosi typerää puhuu tommosta!!!!!!!!
- Niiiiiiiiiiinnnnn!
Kasvimies kirjoitti:
Todella typerää läppää ei oikeesti oo kivaa! Todellakin on kohteliasta puhuu tommost ihmisist jotka kuoli siinä.. Olisko kiva jos sä kuolisit niin sust puhuttais tommost????
Niiiiiiiiin!!!
- nii ihquu
Niiiiiiiiiiinnnnn! kirjoitti:
Niiiiiiiiin!!!
on e ihquu ku se viriili putoaa ihan pois ja mariella jää ilman
- lättmatros
on turvallista matkustaa.visiirin takana on vielä vesitiivis ovi,mikä tehtiin estonian jälkeen ja muitakin varmistuksia tehtiin.täytyy myös muistaa,että estonia ajoi täysillä uppoamisyönä ja mariella ainakin hidasti vauhtia.sama homma vielä varmaan tänä päivänä,eli jos paha keli perämies hiljentää vauhtia.olin muuten sattumalta töissä mariellalla estonian uppoamisyönä ja täkkärinä
- karttaa katsoen
Kun olet laivamiehiä niin osaatko sanoa, onko siinä jotain eroa avomeren osalta, että kulkeeko laiva Helsinki-Sukholma vai Tallinna-Tukholma välillä? Eikös molemmissa luulisi olevan avomerta yhtä paljon, ainakin noin kartalta katosttuna? Vain turku-Tukholma väli on saaristoinen.
- voi ei
se oli ramppi eikä ovi se tulee automaattisesti ulos kun visiiri aukeaa
- erte
Paaaaaaaaaljon suurempi uhka on että tulee daijjuun tai että jopa tapetaan. Sellastakin on viimeaikoina useasti tapahtunut, huomattavasti paljon useammin kun keulavisiirin tippumisia.
- Princess Maria
Estonian onnettomuushan johtui siitä, että keulaporttia ei oltu suljettu kunnolla. Ei mikään portti ole turvallinen merellä, jos se jätetään auki. Mariellan portit on kuitenkin nyt kaiken varalta hitsattu niin, että niitä ei voi vahingossakaan jättää auki. Paljon enemmän olisin huolissani tuosta Pietarin laivan turvallisuudesta. Sen keularakenne oli susi alun perinkin, ja laivalla on ollut iso tulipalokin, mikä on heikentänyt teräsrakenteita.
- oobuu
16.4.2009 Suur tulipalo. Viikko oli vieraakki se jälkke pois laivast. Ol se suur.
Kyl maar määki nii vallan kauhiast huolissain oon Princess Maarian vissiirist, varsikki kun Princess Marias ei enää ees oo aukkiavaa keulaporttii, ku lastaus hoidettaan vaa laiva peräst. Ja see keulakki on vast pari kertta uussiks pykätty, 1982 ja 2000.
Lue tuolt lissä:
http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1981.htm
Kyl maar ny pelottaa mennä. Kyl sää tierät paremmi. - Ota pelkkä meno
oobuu kirjoitti:
16.4.2009 Suur tulipalo. Viikko oli vieraakki se jälkke pois laivast. Ol se suur.
Kyl maar määki nii vallan kauhiast huolissain oon Princess Maarian vissiirist, varsikki kun Princess Marias ei enää ees oo aukkiavaa keulaporttii, ku lastaus hoidettaan vaa laiva peräst. Ja see keulakki on vast pari kertta uussiks pykätty, 1982 ja 2000.
Lue tuolt lissä:
http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1981.htm
Kyl maar ny pelottaa mennä. Kyl sää tierät paremmi.Se Princess Maria on oikein turvallienn ja hyvä laiva, mene sinne vaan. Sillä laivalla ei ole nettiä.
- oobuu
Ota pelkkä meno kirjoitti:
Se Princess Maria on oikein turvallienn ja hyvä laiva, mene sinne vaan. Sillä laivalla ei ole nettiä.
Joku ei ymmärtäny huumoria, tarkoitukseni oli sanoa ettei tuollainen täysin väärien olettamuksien viljeleminen paljon eroa siitä palstan kultakorttiressukan aivopieruista.
- MariellaIsTheBEST!
oobuu kirjoitti:
16.4.2009 Suur tulipalo. Viikko oli vieraakki se jälkke pois laivast. Ol se suur.
Kyl maar määki nii vallan kauhiast huolissain oon Princess Maarian vissiirist, varsikki kun Princess Marias ei enää ees oo aukkiavaa keulaporttii, ku lastaus hoidettaan vaa laiva peräst. Ja see keulakki on vast pari kertta uussiks pykätty, 1982 ja 2000.
Lue tuolt lissä:
http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1981.htm
Kyl maar ny pelottaa mennä. Kyl sää tierät paremmi."Ei passa mennä vai?
16.4.2009 Suur tulipalo. Viikko oli vieraakki se jälkke pois laivast. Ol se suur.
Kyl maar määki nii vallan kauhiast huolissain oon Princess Maarian vissiirist, varsikki kun Princess Marias ei enää ees oo aukkiavaa keulaporttii, ku lastaus hoidettaan vaa laiva peräst. Ja see keulakki on vast pari kertta uussiks pykätty, 1982 ja 2000.
Lue tuolt lissä:
http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1981.htm
Kyl maar ny pelottaa mennä. Kyl sää tierät paremmi."
Turun murretta? Ei saa kyllä mitään selvää.
- tiedän
viikinki sally oli ainaki sama laiva kun estonia
- Sally-Star-King
Estonia oli aiemmilta nimiltään Viking Sally, Silja Star ja Wasa King. Visiiri toimi hyvin niin kauan kuin laivassa oli suomalainen ja ruotsalainen henkilöstö ja johto. Eikä se onnettomuus olisi päässyt tapahtumaan, jos keulavisiirin lukot olisi suljettu asianmukaisesti. Ne lukothan oli rikki ja ne oli vaikea sulkea, siksi henkilökunta jätti ne auki kohtalokkain seurauksin.
Yksikään sen aikainen tai nykyinen suomalainen tai ruotsalainen varustamo ei olisi suostunut lähtemään liikkeelle ollenkaan ennen kuin lukot olisi korjattu ja suljettu kunnolla. Viron työmoraali ja vastuunotto oli pitkään hakusessa neukkuajan jälkeen, joten tuokin pääsi valitettavasti sattumaan. Eihän ihmiset voi muuttaa asennettaan työntekoa kohtaan hetkessä, mutta kehitystä parempaan on toki tapahtunut. - kyll ne on paskoi
Sally-Star-King kirjoitti:
Estonia oli aiemmilta nimiltään Viking Sally, Silja Star ja Wasa King. Visiiri toimi hyvin niin kauan kuin laivassa oli suomalainen ja ruotsalainen henkilöstö ja johto. Eikä se onnettomuus olisi päässyt tapahtumaan, jos keulavisiirin lukot olisi suljettu asianmukaisesti. Ne lukothan oli rikki ja ne oli vaikea sulkea, siksi henkilökunta jätti ne auki kohtalokkain seurauksin.
Yksikään sen aikainen tai nykyinen suomalainen tai ruotsalainen varustamo ei olisi suostunut lähtemään liikkeelle ollenkaan ennen kuin lukot olisi korjattu ja suljettu kunnolla. Viron työmoraali ja vastuunotto oli pitkään hakusessa neukkuajan jälkeen, joten tuokin pääsi valitettavasti sattumaan. Eihän ihmiset voi muuttaa asennettaan työntekoa kohtaan hetkessä, mutta kehitystä parempaan on toki tapahtunut.kyll ne niin pal paskoi, ett voikkes. kylläme ollaan niiiiin hyvii ja ruåttalaiset viel fiinimpii ja parei. mut kyllä ne on paskoi
- Näin...
kyll ne on paskoi kirjoitti:
kyll ne niin pal paskoi, ett voikkes. kylläme ollaan niiiiin hyvii ja ruåttalaiset viel fiinimpii ja parei. mut kyllä ne on paskoi
Niin, samanlainen keula ''visiiri'' on mariellassa kuin estoniassakin. Tosin eihän se vielä kerro yhtään mitään. Estonian uppaminen oli muutenkin epäilyttävä, ja Silver Lindeä pidetään tähtitodistajana, vaikka hänen kertomuksensa muuttuivat kerta kerralta, ja erosivat aina selviytynyiden matkustajien kertomuksista. Linde myös tarkisti keulaportin 5-15 min ennen sen pettämistä. Siitäkään ei ole mitään varmuutta koska silver linde nähtiin vain 4 kannella portaikon luona.
Jos katsotte estoniaa sivulta huomaatte että komentosillalta ei näe keulaa. Tämä oli erittäin vaikuttava syy estonian nopeaan uppoamiseen. Keularampin puuttumista ei välttämättä huomattu ennenkuin alus oli jo 20 astetta vinossa. Siihen asti ei tiedetty välttämättä mistä vesi tulee. Tätäkään ei voida todistaa koska kukaan komentosillalta olleista ei jäänyt henkiin. Silver Linde:kin lähti komentosillalta ennen kuin alus kallistui.
Mutta kyllä tuo mariella on tehty ihan meri olosuhteisiin toisin kuin estonia. mariella on painoakin ylu puolet (15.000 tonnia) enemmän kuin estonialla. joten siis se on periaattessa puolet suurempi. Joka taas kertoo että se kestää aaltoja paljon paremmin kun sitä ei aallot pienet aallot hetkauta suuren painonsa vuoksi.
Ja tuo visiirihän on varmaan laivan kestävin osa. Se visiirin takana oleva vesitiivis ovi kyllä kestää kaikki aallot mitä siihen osuu jos laiva liikku hiljaa tai on pysähyksissä. Mariella/serenade kulkevat noin 2 kilometrin päästä toisistaan koko matkan aina kustaanmiekasta tukholman saaristoon, joten siis jos jommalla kummalla paatilla alkaa jotkut laiteet huutamaan, niin ei se ole kuin 5-10 minuuttia niin paikalle saapuu mariella/serenade.
Kuitenkaan mikään laiva,auto,lentokone,juna,bussi tai edes kadulla käveleminen tai kodissa nukkuminen ei ole täysin turvallista.
Joten kyllä sitä voi mariellalle lähteä. Itse olen ollut 3 kertaa kyseisellä laivalla, ja huomannut että siellä on kyllä hyttikäytäviltä vara-ulos käyntejä paljon, sekä pelastusveneiden vaijerit ovat hyvin huolletut.
Vikin Line on saanut paljon palkintoja turvallisuudestaan joten älä pelkää, siellä olet kuin herran kukkarossa. Tai ainakin lähes tulkoon.
Mariellan virallinen sisar-alus on MS olympia, joten estonialla ja mariella ei ole muuta yhteistä kuin tuo visiiri tyyppinen keulaportti, joka on myös eri valmistajan. - hohhoijaa kuultu enn
Näin... kirjoitti:
Niin, samanlainen keula ''visiiri'' on mariellassa kuin estoniassakin. Tosin eihän se vielä kerro yhtään mitään. Estonian uppaminen oli muutenkin epäilyttävä, ja Silver Lindeä pidetään tähtitodistajana, vaikka hänen kertomuksensa muuttuivat kerta kerralta, ja erosivat aina selviytynyiden matkustajien kertomuksista. Linde myös tarkisti keulaportin 5-15 min ennen sen pettämistä. Siitäkään ei ole mitään varmuutta koska silver linde nähtiin vain 4 kannella portaikon luona.
Jos katsotte estoniaa sivulta huomaatte että komentosillalta ei näe keulaa. Tämä oli erittäin vaikuttava syy estonian nopeaan uppoamiseen. Keularampin puuttumista ei välttämättä huomattu ennenkuin alus oli jo 20 astetta vinossa. Siihen asti ei tiedetty välttämättä mistä vesi tulee. Tätäkään ei voida todistaa koska kukaan komentosillalta olleista ei jäänyt henkiin. Silver Linde:kin lähti komentosillalta ennen kuin alus kallistui.
Mutta kyllä tuo mariella on tehty ihan meri olosuhteisiin toisin kuin estonia. mariella on painoakin ylu puolet (15.000 tonnia) enemmän kuin estonialla. joten siis se on periaattessa puolet suurempi. Joka taas kertoo että se kestää aaltoja paljon paremmin kun sitä ei aallot pienet aallot hetkauta suuren painonsa vuoksi.
Ja tuo visiirihän on varmaan laivan kestävin osa. Se visiirin takana oleva vesitiivis ovi kyllä kestää kaikki aallot mitä siihen osuu jos laiva liikku hiljaa tai on pysähyksissä. Mariella/serenade kulkevat noin 2 kilometrin päästä toisistaan koko matkan aina kustaanmiekasta tukholman saaristoon, joten siis jos jommalla kummalla paatilla alkaa jotkut laiteet huutamaan, niin ei se ole kuin 5-10 minuuttia niin paikalle saapuu mariella/serenade.
Kuitenkaan mikään laiva,auto,lentokone,juna,bussi tai edes kadulla käveleminen tai kodissa nukkuminen ei ole täysin turvallista.
Joten kyllä sitä voi mariellalle lähteä. Itse olen ollut 3 kertaa kyseisellä laivalla, ja huomannut että siellä on kyllä hyttikäytäviltä vara-ulos käyntejä paljon, sekä pelastusveneiden vaijerit ovat hyvin huolletut.
Vikin Line on saanut paljon palkintoja turvallisuudestaan joten älä pelkää, siellä olet kuin herran kukkarossa. Tai ainakin lähes tulkoon.
Mariellan virallinen sisar-alus on MS olympia, joten estonialla ja mariella ei ole muuta yhteistä kuin tuo visiiri tyyppinen keulaportti, joka on myös eri valmistajan.salaliitto ja teoria
- Näin...
hohhoijaa kuultu enn kirjoitti:
salaliitto ja teoria
No, miten sen nyt ottaa.
Se on aika outoa että matkustajat kertoo eri asian kun linde, siinä on jotain epäilyttävää.
Tosin en usko siihen pommiin tai mihinkään, uskon että myrsky mursi vaan keulavisiirin.
Lindeen en kuitenkaan usko.
Salaliitto ja Venäjän laittomat aseet, huumet sun muut mitä on väitetty, niin niihin en usko. - Näin...
Näin... kirjoitti:
No, miten sen nyt ottaa.
Se on aika outoa että matkustajat kertoo eri asian kun linde, siinä on jotain epäilyttävää.
Tosin en usko siihen pommiin tai mihinkään, uskon että myrsky mursi vaan keulavisiirin.
Lindeen en kuitenkaan usko.
Salaliitto ja Venäjän laittomat aseet, huumet sun muut mitä on väitetty, niin niihin en usko.Tosin mistään ei voi olla varma.
Outoa on myös se että alus jäi kellumaan. - pelle ja hermanni
Näin... kirjoitti:
No, miten sen nyt ottaa.
Se on aika outoa että matkustajat kertoo eri asian kun linde, siinä on jotain epäilyttävää.
Tosin en usko siihen pommiin tai mihinkään, uskon että myrsky mursi vaan keulavisiirin.
Lindeen en kuitenkaan usko.
Salaliitto ja Venäjän laittomat aseet, huumet sun muut mitä on väitetty, niin niihin en usko.ihan kuin tätä levyä olisi soitettu ennekin
- näin...
pelle ja hermanni kirjoitti:
ihan kuin tätä levyä olisi soitettu ennekin
Onhan tuota soitettu ennenkin mutta mitä sitten ei se ole siitä mihinkään muuttunut?
Kerroin jo että pommiin en kyllä pahemmin usko, mutta se että se ei kellunut on outoa?
Pari muutakin laivaa on kaatunut, ja ne on kelluskellut yli 2 viikkoa, kun ei ole aika/raha/kiinnostus/välineet riittänyt sen pois siirtämiseen. - pohjaan menevät
näin... kirjoitti:
Onhan tuota soitettu ennenkin mutta mitä sitten ei se ole siitä mihinkään muuttunut?
Kerroin jo että pommiin en kyllä pahemmin usko, mutta se että se ei kellunut on outoa?
Pari muutakin laivaa on kaatunut, ja ne on kelluskellut yli 2 viikkoa, kun ei ole aika/raha/kiinnostus/välineet riittänyt sen pois siirtämiseen.eikös siljalla ole uponnutkin sally albatrossm ja pari palanut pahasti.
- ... ja rommia pullo
Näin... kirjoitti:
Niin, samanlainen keula ''visiiri'' on mariellassa kuin estoniassakin. Tosin eihän se vielä kerro yhtään mitään. Estonian uppaminen oli muutenkin epäilyttävä, ja Silver Lindeä pidetään tähtitodistajana, vaikka hänen kertomuksensa muuttuivat kerta kerralta, ja erosivat aina selviytynyiden matkustajien kertomuksista. Linde myös tarkisti keulaportin 5-15 min ennen sen pettämistä. Siitäkään ei ole mitään varmuutta koska silver linde nähtiin vain 4 kannella portaikon luona.
Jos katsotte estoniaa sivulta huomaatte että komentosillalta ei näe keulaa. Tämä oli erittäin vaikuttava syy estonian nopeaan uppoamiseen. Keularampin puuttumista ei välttämättä huomattu ennenkuin alus oli jo 20 astetta vinossa. Siihen asti ei tiedetty välttämättä mistä vesi tulee. Tätäkään ei voida todistaa koska kukaan komentosillalta olleista ei jäänyt henkiin. Silver Linde:kin lähti komentosillalta ennen kuin alus kallistui.
Mutta kyllä tuo mariella on tehty ihan meri olosuhteisiin toisin kuin estonia. mariella on painoakin ylu puolet (15.000 tonnia) enemmän kuin estonialla. joten siis se on periaattessa puolet suurempi. Joka taas kertoo että se kestää aaltoja paljon paremmin kun sitä ei aallot pienet aallot hetkauta suuren painonsa vuoksi.
Ja tuo visiirihän on varmaan laivan kestävin osa. Se visiirin takana oleva vesitiivis ovi kyllä kestää kaikki aallot mitä siihen osuu jos laiva liikku hiljaa tai on pysähyksissä. Mariella/serenade kulkevat noin 2 kilometrin päästä toisistaan koko matkan aina kustaanmiekasta tukholman saaristoon, joten siis jos jommalla kummalla paatilla alkaa jotkut laiteet huutamaan, niin ei se ole kuin 5-10 minuuttia niin paikalle saapuu mariella/serenade.
Kuitenkaan mikään laiva,auto,lentokone,juna,bussi tai edes kadulla käveleminen tai kodissa nukkuminen ei ole täysin turvallista.
Joten kyllä sitä voi mariellalle lähteä. Itse olen ollut 3 kertaa kyseisellä laivalla, ja huomannut että siellä on kyllä hyttikäytäviltä vara-ulos käyntejä paljon, sekä pelastusveneiden vaijerit ovat hyvin huolletut.
Vikin Line on saanut paljon palkintoja turvallisuudestaan joten älä pelkää, siellä olet kuin herran kukkarossa. Tai ainakin lähes tulkoon.
Mariellan virallinen sisar-alus on MS olympia, joten estonialla ja mariella ei ole muuta yhteistä kuin tuo visiiri tyyppinen keulaportti, joka on myös eri valmistajan."...huomaatte että komentosillalta ei näe keulaa."
Ei minkään aluksen komentosillalta näe keulan etuosaa, ei niin likinäköistä kipparia olekkaan;)
"...mariella on tehty ihan meri olosuhteisiin toisin kuin estonia."
Ihan sama Itämeri luokitus molemmilla.
"...painoakin yli puolet (15.000 tonnia) enemmän kuin ..."
Oho!! Mariella painaa täydessä lastissa vajaat 4000 tonnia. - Vettä mieluusti
... ja rommia pullo kirjoitti:
"...huomaatte että komentosillalta ei näe keulaa."
Ei minkään aluksen komentosillalta näe keulan etuosaa, ei niin likinäköistä kipparia olekkaan;)
"...mariella on tehty ihan meri olosuhteisiin toisin kuin estonia."
Ihan sama Itämeri luokitus molemmilla.
"...painoakin yli puolet (15.000 tonnia) enemmän kuin ..."
Oho!! Mariella painaa täydessä lastissa vajaat 4000 tonnia.Estonia oli rakennettu lyhyitä avomeriosuuksia huomioiden (TKU-TUK), ei siis tallinna-tukholma välille.
Tuosta painosta, käyhän kattomassa joko www.vikingline. fi tai faktaomfartyg. se - ja lisää rommia...
Vettä mieluusti kirjoitti:
Estonia oli rakennettu lyhyitä avomeriosuuksia huomioiden (TKU-TUK), ei siis tallinna-tukholma välille.
Tuosta painosta, käyhän kattomassa joko www.vikingline. fi tai faktaomfartyg. se.... Mariellan paino täydessä lastissa onkin tasan 3000 tonnia.
Tieto löytyy faktaomfartyg. se sivulta jos tietää mitä etsiä:)))
"Estonia oli rakennettu lyhyitä avomeriosuuksia huomioiden (TKU-TUK), ei siis tallinna-tukholma välille. "
Estonia oli katsastettu sekä luokitettu Itämeren liikenteeseen. - tyhmäkö oot
ja lisää rommia... kirjoitti:
.... Mariellan paino täydessä lastissa onkin tasan 3000 tonnia.
Tieto löytyy faktaomfartyg. se sivulta jos tietää mitä etsiä:)))
"Estonia oli rakennettu lyhyitä avomeriosuuksia huomioiden (TKU-TUK), ei siis tallinna-tukholma välille. "
Estonia oli katsastettu sekä luokitettu Itämeren liikenteeseen.yksinpuhelu jatkuu, sinä siten jaksat kirjotella itsesi kanssa.
- vesi on parempaa
ja lisää rommia... kirjoitti:
.... Mariellan paino täydessä lastissa onkin tasan 3000 tonnia.
Tieto löytyy faktaomfartyg. se sivulta jos tietää mitä etsiä:)))
"Estonia oli rakennettu lyhyitä avomeriosuuksia huomioiden (TKU-TUK), ei siis tallinna-tukholma välille. "
Estonia oli katsastettu sekä luokitettu Itämeren liikenteeseen.varustamon omilta sivuilta:
Viking sally 15 566 GT (fof)
mariella 37 799 GT (fof)
mariella 37 860 GT (viking line)
Viking sally luokiteltiin rakennettaessa vain lyhyitä avomeri matkoja varten (Pär-Henrik Sjöström: Tie meren yli/uranuurtajasta markkinajohtajaksi)
Tietoa todella löytyy kun vain tietää mistä hakea oikeaa virallista tietoa. - pölhö kustaa
vesi on parempaa kirjoitti:
varustamon omilta sivuilta:
Viking sally 15 566 GT (fof)
mariella 37 799 GT (fof)
mariella 37 860 GT (viking line)
Viking sally luokiteltiin rakennettaessa vain lyhyitä avomeri matkoja varten (Pär-Henrik Sjöström: Tie meren yli/uranuurtajasta markkinajohtajaksi)
Tietoa todella löytyy kun vain tietää mistä hakea oikeaa virallista tietoa.yksinpuhelu jatkuu, sinä siten jaksat kirjotella itsesi kanssa.
- ämpäri rommia,äkkiä
vesi on parempaa kirjoitti:
varustamon omilta sivuilta:
Viking sally 15 566 GT (fof)
mariella 37 799 GT (fof)
mariella 37 860 GT (viking line)
Viking sally luokiteltiin rakennettaessa vain lyhyitä avomeri matkoja varten (Pär-Henrik Sjöström: Tie meren yli/uranuurtajasta markkinajohtajaksi)
Tietoa todella löytyy kun vain tietää mistä hakea oikeaa virallista tietoa.Kun puhutaan painosta, miksi sinä käytät tilavuusmittoja ?????
GT eli gross tonnage, aiemmin bruttorekisteritonni (brt) on n.2,8 kuutiota.
"...vain lyhyitä avomeri matkoja varten (Pär-Henrik Sjöström..."
Sellaista luokitusta ei ole.
"Tietoa todella löytyy kun vain tietää mistä hakea oikeaa virallista tietoa."
Niinpä....:)))))))))))))))))) - vettä vaan, ei muuta
ämpäri rommia,äkkiä kirjoitti:
Kun puhutaan painosta, miksi sinä käytät tilavuusmittoja ?????
GT eli gross tonnage, aiemmin bruttorekisteritonni (brt) on n.2,8 kuutiota.
"...vain lyhyitä avomeri matkoja varten (Pär-Henrik Sjöström..."
Sellaista luokitusta ei ole.
"Tietoa todella löytyy kun vain tietää mistä hakea oikeaa virallista tietoa."
Niinpä....:))))))))))))))))))kirja on Viking Linen 50-vuotishistoriikki, joten eiköhän siitä löydy luotettavimmat tiedot.
Alus kuitenkin rakennettiin alkujaan vain lyhyille avomeriosuuksille, ei tallinna-tukholma välille, oli luokitus sitten mikä tahansa!
Muuten minä puhuin (kirjoitin) aluksen koosta, joka kertoo hieman enemmän ...
Jos sulla jäi jotain hampaankoloon, tarkistele ensin tietosi paikkansa pitävyys. - kimxx
vettä vaan, ei muuta kirjoitti:
kirja on Viking Linen 50-vuotishistoriikki, joten eiköhän siitä löydy luotettavimmat tiedot.
Alus kuitenkin rakennettiin alkujaan vain lyhyille avomeriosuuksille, ei tallinna-tukholma välille, oli luokitus sitten mikä tahansa!
Muuten minä puhuin (kirjoitin) aluksen koosta, joka kertoo hieman enemmän ...
Jos sulla jäi jotain hampaankoloon, tarkistele ensin tietosi paikkansa pitävyys.Jos nämä oli sinulta
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8857216/45107508
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8857216/45153390
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8857216/45155958
Em. viesteissä puhuit painosta.
"Muuten minä puhuin (kirjoitin) aluksen koosta, joka kertoo hieman enemmän ... "
Kun tiedetään GT, esim. 15000, kuinka määrittelet aluksen koon ? - vain vettä
kimxx kirjoitti:
Jos nämä oli sinulta
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8857216/45107508
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8857216/45153390
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8857216/45155958
Em. viesteissä puhuit painosta.
"Muuten minä puhuin (kirjoitin) aluksen koosta, joka kertoo hieman enemmän ... "
Kun tiedetään GT, esim. 15000, kuinka määrittelet aluksen koon ?jatkoin vain jonkun muun puolesta keskustelua kanssasi, keskustelijan vaihtuminen välillä on näiden palstojen suola, varsinkin kun ei koskaan tiedä kenen kanssa on keskustellut ja ken on seuraava.
...ja yleensä aluksen koko mainitaan GT:nä, eipä se ainakaan alan ammattilaisia tunnu vaivaavan (esim. fcbsweb , lankku), että silleen - minä ja minä
vain vettä kirjoitti:
jatkoin vain jonkun muun puolesta keskustelua kanssasi, keskustelijan vaihtuminen välillä on näiden palstojen suola, varsinkin kun ei koskaan tiedä kenen kanssa on keskustellut ja ken on seuraava.
...ja yleensä aluksen koko mainitaan GT:nä, eipä se ainakaan alan ammattilaisia tunnu vaivaavan (esim. fcbsweb , lankku), että silleenyksinpuhelu jatkuu, sinä siten jaksat kirjotella itsesi kanssa.
- fogahead
vain vettä kirjoitti:
jatkoin vain jonkun muun puolesta keskustelua kanssasi, keskustelijan vaihtuminen välillä on näiden palstojen suola, varsinkin kun ei koskaan tiedä kenen kanssa on keskustellut ja ken on seuraava.
...ja yleensä aluksen koko mainitaan GT:nä, eipä se ainakaan alan ammattilaisia tunnu vaivaavan (esim. fcbsweb , lankku), että silleen".....ja yleensä aluksen koko mainitaan GT:nä..... ammattilaisia tunnu vaivaavan (esim. fcbsweb , lankku), että silleen "
Yleensä kun puhutaan siitä että minkä kokoinen alus on, ammattilaiset käyttävät termiä "dwt".
Kun puhe on lastauskapasiteetista, käytetään "geeteetä" ja vanhemmat huru-ukot jopa höpisevät jostain bruttotonneista...
Jatka FCBS forumin seuraamista, joku matkustaja voi kertoa sinulle mitä dwt tarkoittaa:))
Että sikäli.... - pölhö ja pölhökustaa
vain vettä kirjoitti:
jatkoin vain jonkun muun puolesta keskustelua kanssasi, keskustelijan vaihtuminen välillä on näiden palstojen suola, varsinkin kun ei koskaan tiedä kenen kanssa on keskustellut ja ken on seuraava.
...ja yleensä aluksen koko mainitaan GT:nä, eipä se ainakaan alan ammattilaisia tunnu vaivaavan (esim. fcbsweb , lankku), että silleentämä järjenköyhyys ja itsekseen kirjoittelu tuntuu olevan sitkeää. montakohan ketjua tuollakin on meneillään itsensä kanssa.
- lopuksi vielä vettä
fogahead kirjoitti:
".....ja yleensä aluksen koko mainitaan GT:nä..... ammattilaisia tunnu vaivaavan (esim. fcbsweb , lankku), että silleen "
Yleensä kun puhutaan siitä että minkä kokoinen alus on, ammattilaiset käyttävät termiä "dwt".
Kun puhe on lastauskapasiteetista, käytetään "geeteetä" ja vanhemmat huru-ukot jopa höpisevät jostain bruttotonneista...
Jatka FCBS forumin seuraamista, joku matkustaja voi kertoa sinulle mitä dwt tarkoittaa:))
Että sikäli....mistä alus on rakennettu, esim. teräs ja alumiini joita on käytetty alusten (isojenlauttojenkin) valmistuksessa, silloin tuo paino ei kerro aluksen kokoa vertailukelpoisesti.
mm. englannin ja irlannin välillä liikennöi holmingin (rauma) rakentamia alusia jotka ovat alumminrunkoisia ...
Luuluisin noiden tarkoittamiesi "huru-ukkojen" olevan kuitenkin huomattavasti tietäväisempiä asian tiimoilta kuin esimerkiksi sinä.
Tällä palstalla niitä matkustajia löytyy, näillä matkustajilla ei riitä tiedot noihin vartavasten asiaa varten perustetuilla fcbs:llä ja lankulla. Täällähän on yleinen tapa mollata fcbs kun ei tiedot riitä siellä ja siellä kyllä erottaa kun tavallinen "S24.n" matkustaja tulee sinne.
oikeassa olet, eli sikäli ...mutta muutta ehkä kun vielä vähän kasvat! - täytyy kysyä
pölhö ja pölhökustaa kirjoitti:
tämä järjenköyhyys ja itsekseen kirjoittelu tuntuu olevan sitkeää. montakohan ketjua tuollakin on meneillään itsensä kanssa.
itseltäsi!
- sammuuhän
lopuksi vielä vettä kirjoitti:
mistä alus on rakennettu, esim. teräs ja alumiini joita on käytetty alusten (isojenlauttojenkin) valmistuksessa, silloin tuo paino ei kerro aluksen kokoa vertailukelpoisesti.
mm. englannin ja irlannin välillä liikennöi holmingin (rauma) rakentamia alusia jotka ovat alumminrunkoisia ...
Luuluisin noiden tarkoittamiesi "huru-ukkojen" olevan kuitenkin huomattavasti tietäväisempiä asian tiimoilta kuin esimerkiksi sinä.
Tällä palstalla niitä matkustajia löytyy, näillä matkustajilla ei riitä tiedot noihin vartavasten asiaa varten perustetuilla fcbs:llä ja lankulla. Täällähän on yleinen tapa mollata fcbs kun ei tiedot riitä siellä ja siellä kyllä erottaa kun tavallinen "S24.n" matkustaja tulee sinne.
oikeassa olet, eli sikäli ...mutta muutta ehkä kun vielä vähän kasvat!Kun ei ole enää mitään muuta, henkilökohtaisuudet pelastaa edes vähän, vai... ??
Alunperinhän oli kyse Estonian painosta ja sinä olit pihalla kuin lintulauta. Joku korjasi ja sinä aloit sovittamaan palkokasveja nokkaan. Et sitten missään vaiheessa ajatellut että "siellä toisessa päässä"
saattaa joku tietää jotakin ?
Tiesitkö muuten että Estonian pituus oli 34,8 megahehtolitraa ja leveys 92,6 karaattia. - pellekustaakin
sammuuhän kirjoitti:
Kun ei ole enää mitään muuta, henkilökohtaisuudet pelastaa edes vähän, vai... ??
Alunperinhän oli kyse Estonian painosta ja sinä olit pihalla kuin lintulauta. Joku korjasi ja sinä aloit sovittamaan palkokasveja nokkaan. Et sitten missään vaiheessa ajatellut että "siellä toisessa päässä"
saattaa joku tietää jotakin ?
Tiesitkö muuten että Estonian pituus oli 34,8 megahehtolitraa ja leveys 92,6 karaattia.ja juttu jatkuu, seuraavaksi tulee se kuuluisa salaliitto jne jne
aloita uusi ketju palstalla YKSINPUHELUT - 1721
pellekustaakin kirjoitti:
ja juttu jatkuu, seuraavaksi tulee se kuuluisa salaliitto jne jne
aloita uusi ketju palstalla YKSINPUHELUT...joku harrastaa yksinpuhumista, se olet sinä. Helle on onneksi loppumassa....
- kysyn vain
sammuuhän kirjoitti:
Kun ei ole enää mitään muuta, henkilökohtaisuudet pelastaa edes vähän, vai... ??
Alunperinhän oli kyse Estonian painosta ja sinä olit pihalla kuin lintulauta. Joku korjasi ja sinä aloit sovittamaan palkokasveja nokkaan. Et sitten missään vaiheessa ajatellut että "siellä toisessa päässä"
saattaa joku tietää jotakin ?
Tiesitkö muuten että Estonian pituus oli 34,8 megahehtolitraa ja leveys 92,6 karaattia......
- tuleeko sitä viinaa!
lopuksi vielä vettä kirjoitti:
mistä alus on rakennettu, esim. teräs ja alumiini joita on käytetty alusten (isojenlauttojenkin) valmistuksessa, silloin tuo paino ei kerro aluksen kokoa vertailukelpoisesti.
mm. englannin ja irlannin välillä liikennöi holmingin (rauma) rakentamia alusia jotka ovat alumminrunkoisia ...
Luuluisin noiden tarkoittamiesi "huru-ukkojen" olevan kuitenkin huomattavasti tietäväisempiä asian tiimoilta kuin esimerkiksi sinä.
Tällä palstalla niitä matkustajia löytyy, näillä matkustajilla ei riitä tiedot noihin vartavasten asiaa varten perustetuilla fcbs:llä ja lankulla. Täällähän on yleinen tapa mollata fcbs kun ei tiedot riitä siellä ja siellä kyllä erottaa kun tavallinen "S24.n" matkustaja tulee sinne.
oikeassa olet, eli sikäli ...mutta muutta ehkä kun vielä vähän kasvat!Yritän muistaa myös ettei ikinä pidä korjata Asiasta Kiinnostuneiden Amatöörien juttuja.
- ihan jänskättäää
tuleeko sitä viinaa! kirjoitti:
Yritän muistaa myös ettei ikinä pidä korjata Asiasta Kiinnostuneiden Amatöörien juttuja.
ei korjata annetaan vaan kirjotella yksikseen, onneksi pysyy tässä tärkeässä ketjussa. ehkä joskus saamme tietää upposiko Mariella vai ei??????
- Kokemusta on!
ihan jänskättäää kirjoitti:
ei korjata annetaan vaan kirjotella yksikseen, onneksi pysyy tässä tärkeässä ketjussa. ehkä joskus saamme tietää upposiko Mariella vai ei??????
Mariella ei kuule heti uppoa, onhan se ollut Viking Linen palveluksessa 26 vuotta...
- Estonia=Viking Sally
Oliko muka??? Ihan uutta tietoa.
- +siljastar&wasakin
Estonia=Viking Sally kirjoitti:
Oliko muka??? Ihan uutta tietoa.
1980-90 viking sally (Tku/Naa-Sto/Kap)
1990-91 silja star (Tku-Sto)
1991-92 wasa king (Vsa-Ume)
1992 - Estonia (Tal-Sto)
tuossa tuo historia lyhykäisyydessään - fmjfmj
Sally-Star-King kirjoitti:
Estonia oli aiemmilta nimiltään Viking Sally, Silja Star ja Wasa King. Visiiri toimi hyvin niin kauan kuin laivassa oli suomalainen ja ruotsalainen henkilöstö ja johto. Eikä se onnettomuus olisi päässyt tapahtumaan, jos keulavisiirin lukot olisi suljettu asianmukaisesti. Ne lukothan oli rikki ja ne oli vaikea sulkea, siksi henkilökunta jätti ne auki kohtalokkain seurauksin.
Yksikään sen aikainen tai nykyinen suomalainen tai ruotsalainen varustamo ei olisi suostunut lähtemään liikkeelle ollenkaan ennen kuin lukot olisi korjattu ja suljettu kunnolla. Viron työmoraali ja vastuunotto oli pitkään hakusessa neukkuajan jälkeen, joten tuokin pääsi valitettavasti sattumaan. Eihän ihmiset voi muuttaa asennettaan työntekoa kohtaan hetkessä, mutta kehitystä parempaan on toki tapahtunut.ne oli sillon vielä neuvostoliiton alaisena!
- Anonyymi
pohjaan menevät kirjoitti:
eikös siljalla ole uponnutkin sally albatrossm ja pari palanut pahasti.
Sally albatrossi paloi huollossa mutta korjattiin ja kyl puoliks uppos talvella jossain saatiin nostetua hinattiin korjattavaks ja seilaa yhä jossain päin mut ei oo enään siljan omistuksessa
- Keriosa
Se ei ole viellä kertaakaan uponnut!
- näin...
Pakko tänne sano tohon painoon liittyen kun täällä jauhetaan että se paino ei kerro paskan vertaa.
Ajatellaampa tässä mariella/estonia asiassa järkevästi.
Jos toisen laivan paino on ~15.000 tonnia. (estonia)
Ja toisen melkeen 40.000 tonnia (mariella)
Niin ei jumalauta jos joku tulee väittää että tämä 15.000 tonnin paatti voisi olla isompi kun 2 kertaa painavampi. Ajatelkaa realistisesti.
Kummatkin on sen verran saman ikäisiä paatteja että ei se materiaali tai mikään muukaan teknologia yms ole voinut kehittyä parissa vuodessa niin paljon että isompi laiva saadaan puolet kevyemmäksi. Se ei vain ole mahdollista.'
Jos tänne tulee joku 5 kertaa virossa ja 2 kertaa tukholmassa ollut tyyppi höpöttämään jonkun wikibedia tiedon perusteella mukamas faktoja, niin ei voi muuta kun nauraa.
Jotkut ovat etsineet tietoa, ja olleet kiinnostuneita laivoista koko pienen ikänsä. Kuten allekirjoittanut.
Niin yksinkertaisesti siinä ei voi tulla mikään tokaa kertaa mariella nimisestä laivasta kuuleva tyyppi kertomaan mikä on oikein ja mikä ei.
Cmoon ihmiset. - Näin...
näin... kirjoitti:
Pakko tänne sano tohon painoon liittyen kun täällä jauhetaan että se paino ei kerro paskan vertaa.
Ajatellaampa tässä mariella/estonia asiassa järkevästi.
Jos toisen laivan paino on ~15.000 tonnia. (estonia)
Ja toisen melkeen 40.000 tonnia (mariella)
Niin ei jumalauta jos joku tulee väittää että tämä 15.000 tonnin paatti voisi olla isompi kun 2 kertaa painavampi. Ajatelkaa realistisesti.
Kummatkin on sen verran saman ikäisiä paatteja että ei se materiaali tai mikään muukaan teknologia yms ole voinut kehittyä parissa vuodessa niin paljon että isompi laiva saadaan puolet kevyemmäksi. Se ei vain ole mahdollista.'
Jos tänne tulee joku 5 kertaa virossa ja 2 kertaa tukholmassa ollut tyyppi höpöttämään jonkun wikibedia tiedon perusteella mukamas faktoja, niin ei voi muuta kun nauraa.
Jotkut ovat etsineet tietoa, ja olleet kiinnostuneita laivoista koko pienen ikänsä. Kuten allekirjoittanut.
Niin yksinkertaisesti siinä ei voi tulla mikään tokaa kertaa mariella nimisestä laivasta kuuleva tyyppi kertomaan mikä on oikein ja mikä ei.
Cmoon ihmiset.Vielä edelliseen sen verran, että mariella on jopa uudempi paatti, niin se paino hommeli ei voi olla niin että estonia olisi kooltaan isompi.
- maydaymayday...
näin... kirjoitti:
Pakko tänne sano tohon painoon liittyen kun täällä jauhetaan että se paino ei kerro paskan vertaa.
Ajatellaampa tässä mariella/estonia asiassa järkevästi.
Jos toisen laivan paino on ~15.000 tonnia. (estonia)
Ja toisen melkeen 40.000 tonnia (mariella)
Niin ei jumalauta jos joku tulee väittää että tämä 15.000 tonnin paatti voisi olla isompi kun 2 kertaa painavampi. Ajatelkaa realistisesti.
Kummatkin on sen verran saman ikäisiä paatteja että ei se materiaali tai mikään muukaan teknologia yms ole voinut kehittyä parissa vuodessa niin paljon että isompi laiva saadaan puolet kevyemmäksi. Se ei vain ole mahdollista.'
Jos tänne tulee joku 5 kertaa virossa ja 2 kertaa tukholmassa ollut tyyppi höpöttämään jonkun wikibedia tiedon perusteella mukamas faktoja, niin ei voi muuta kun nauraa.
Jotkut ovat etsineet tietoa, ja olleet kiinnostuneita laivoista koko pienen ikänsä. Kuten allekirjoittanut.
Niin yksinkertaisesti siinä ei voi tulla mikään tokaa kertaa mariella nimisestä laivasta kuuleva tyyppi kertomaan mikä on oikein ja mikä ei.
Cmoon ihmiset.Oliko ihan pakko ???
"Ajatellaampa tässä mariella/estonia asiassa järkevästi.
Jos toisen laivan paino on ~15.000 tonnia. (estonia)
Ja toisen melkeen 40.000 tonnia (mariella) ...blaablaa...Jotkut ovat etsineet tietoa, ja olleet kiinnostuneita laivoista koko pienen ikänsä. Kuten allekirjoittanut. "
Tiedon etsiminen, se on terve ominaisuus nuoressa miehessä.
Ennen tiedon etsintää, selvitä itsellesi käsitteet. Muuten (kuten nyt) olet aivan kuutamolla.
Tai, näin laivoista puheenollen, menee kiville niin että kolisee:)) - Näin...
maydaymayday... kirjoitti:
Oliko ihan pakko ???
"Ajatellaampa tässä mariella/estonia asiassa järkevästi.
Jos toisen laivan paino on ~15.000 tonnia. (estonia)
Ja toisen melkeen 40.000 tonnia (mariella) ...blaablaa...Jotkut ovat etsineet tietoa, ja olleet kiinnostuneita laivoista koko pienen ikänsä. Kuten allekirjoittanut. "
Tiedon etsiminen, se on terve ominaisuus nuoressa miehessä.
Ennen tiedon etsintää, selvitä itsellesi käsitteet. Muuten (kuten nyt) olet aivan kuutamolla.
Tai, näin laivoista puheenollen, menee kiville niin että kolisee:))No, aattelin kertoa niin että kaikki ymmärtää.
Voin kertoa että mariellan GT on 37.000 luokkaa. Joka meinaa siis aluksen kokonaisuusvetoisuutta. Joka on tavallaan koko aluksen tilavuus. Joka on siis tuo 37.000 GT eli gross tonnage.
Ja mariellan NT on taas tuo 24.000. Eli siis net tonnage. Joka meinaa lastitilojen tilavuutta.
DWT eli siis deathweigth tonnage joka on siis aluksen kantavuus.
No kelpaako? - näin...
Näin... kirjoitti:
No, aattelin kertoa niin että kaikki ymmärtää.
Voin kertoa että mariellan GT on 37.000 luokkaa. Joka meinaa siis aluksen kokonaisuusvetoisuutta. Joka on tavallaan koko aluksen tilavuus. Joka on siis tuo 37.000 GT eli gross tonnage.
Ja mariellan NT on taas tuo 24.000. Eli siis net tonnage. Joka meinaa lastitilojen tilavuutta.
DWT eli siis deathweigth tonnage joka on siis aluksen kantavuus.
No kelpaako?Mariellan DWT taitaa olla jotain 3500-4000tonnin luokkaa.
- njetbonimai
Näin... kirjoitti:
No, aattelin kertoa niin että kaikki ymmärtää.
Voin kertoa että mariellan GT on 37.000 luokkaa. Joka meinaa siis aluksen kokonaisuusvetoisuutta. Joka on tavallaan koko aluksen tilavuus. Joka on siis tuo 37.000 GT eli gross tonnage.
Ja mariellan NT on taas tuo 24.000. Eli siis net tonnage. Joka meinaa lastitilojen tilavuutta.
DWT eli siis deathweigth tonnage joka on siis aluksen kantavuus.
No kelpaako?"No, aattelin kertoa niin että kaikki ymmärtää."
Ei kukaan ymmärrä jos puhuu painosta käyttäen tilavuusmittoja.
- ms-estonia
estoni on ollut monen yhtiön omistaja toi voi olla sama laiva mutta se on ostettu
- Eiköhän tää jo riitä
Mariella on kokonaan suomalainen, Wärtsilän telakalla Turussa tehty laiva.
- vanhaa ruostunutta
Eiköhän tää jo riitä kirjoitti:
Mariella on kokonaan suomalainen, Wärtsilän telakalla Turussa tehty laiva.
ei turun rautakaan ruostumatta jää, samaa paskaa kuin muutkin vanhat purkit
- Kokemusta on!
Eiköhän tää jo riitä kirjoitti:
Mariella on kokonaan suomalainen, Wärtsilän telakalla Turussa tehty laiva.
Järkee, niinpä. :))
- kkkkk gdihbrfad
Mitä ihmettä sä oikein sönkötät??? Ai että Mariella olis sama laiva kun Estonia!?!?!??! Ootsä päästäs viallinen???
- Silja line
Mene symphonylle tai serenadelle! Ne ei uppoo ja parempi palvelu!
- Kokemusta on!
Mä en tod mee!
Mennää syyslomal 3 kerran Mariellalle!!!!!!! - feww
V*tt* Silja on ihan p*sk*!!! Meni konkkaan!!!
- ikiuuj
Silja linel on ihan p**** palvelu .
Emme vaihda kolikoida sedeliksi.. Me vaihdramme kolikoida sedeleiksi ?
Ihan sekasi .. virolaiset vallanneet nekin.
Ja viking mariellalle on tehty ihan uusi keulavisiiri sen jälkeen kun estonia upposi.
Ihan turvallisia ne nyky päivinä ovat.
Virheet ovat tehty opittaviksi ei uusittaviksi- MARIELLA PELOTTAA
samanlainen kuin ennekin ja yhtä heikko on keula
- Punaiset silmät..
Ainakin Mariellan keula kolisee ja paukkuu myrskyssä ikävästi. Ei saa nukuttua siinä paukkeessa ja narinassa.
- asggggeg
Jaahas. Mitenkähän minä pystyin sitten nukkumaan ja kaiken lisäks säästöhytissä KONEHUONEEN VIERESSÄ!!!! JA MYRSKY-YÖNÄ!?!?!?!? tuuli puhals 19 metriä sekunnissa.
- Läheltä piti
Niin, muutamia päiviä sitten Mariellalla kuului kuulutus laivan olleen meripelastustoimissa myrskyssä. Harvempi tietää, että pelastettavana oli laiva itse. Kova aaltoon pusku aukaisi visiiriä osittain ja laiva oli merihädän partaalla Jos perässä olisi tullut toinen iso aalto, olisi laiva voinut hyvinkin upota. Nyt oli onnea ja laiav suuntaa ehdittiin muuttaa.
- Huomasitteko?
Aivan. Siksi laivan oli pakko ottaa muutama suuri aalto suoraan sivusta, sillä pituussuuntainen keinunta olisi saanut veden virtaamaan laivan sisään.
Sen päälle korjausmiehet joutuivat hitsailemaan ja naputtelemaan kiinni visiiriin murtumien korjaamiseksi. Kaiketi aamulla autoilijat saattoivat huomata märkyyttä autokannella. Onneksi kulku oli perästä, joten hitsausjäljet jäivät huomaamatta.
- Hui kamalaa!
Onko tää totta oikeasti?Onko linkkiä missä ois juttua tälläsestä?
- b7mm
Paskapuhetta!!!
Muista, tämä on suomi24, kylähullujen temmellyskenttä. - No mitäs luulisit?
b7mm kirjoitti:
Paskapuhetta!!!
Muista, tämä on suomi24, kylähullujen temmellyskenttä.Olit minua suorapuheisempi. Palstaa voisi tosiaan siivota ahkerammin.
- gsaggggggg
Ei missään. Kun toi on keksitty. Nuita kirjoittelee semmosiet ihmiset jotka haluavat ihmisten menevän Siljalle. Esim. Siljan henkilökunta kirjoittelee. En löytänyt minkäänlaista hakutulosta tästä kyseisestä aiheesta.
- No mitäs luulisit?
Ei, ei misään muualla kuin Suomi24:ssä.
Ihme että Viking Line antaa tämän herjauskirjoittajan esittää jatkuvasti mitä ihmeellisimpiä väitteitä eikä nosta syytettä. Monelta yritykseltä olisi jo lähtenyt tutkintapyyntö poliisille. Palstan ylläpitokin voisi vähän aktiivisemmin puuttua näihin.- Läheltä piti
Juttu kiersi silloin tuloaamuna suusta suuhun.
Mutta miettikääpä itse. Miksi laiva olisi asettunut sivuttain aallokkoon? Miten korkeakylkinen laiva voi auttaa meripelastuksessa, kun mitään luukkuja ei voida avata? Miksi siitä meripelastuksesta ei ollut mitään lehdissä? Miksi kuulutus laivalla oli niin ylimalkainen?
No, taitaa teidän olla viisainta uskoa, että eihän sille laivalle, missä itse olitte, voinut tapahtua mitään. Ja onhan Mariella toki erinomaisessa kunnossa oleva alus. - fiskarirabbe
Läheltä piti kirjoitti:
Juttu kiersi silloin tuloaamuna suusta suuhun.
Mutta miettikääpä itse. Miksi laiva olisi asettunut sivuttain aallokkoon? Miten korkeakylkinen laiva voi auttaa meripelastuksessa, kun mitään luukkuja ei voida avata? Miksi siitä meripelastuksesta ei ollut mitään lehdissä? Miksi kuulutus laivalla oli niin ylimalkainen?
No, taitaa teidän olla viisainta uskoa, että eihän sille laivalle, missä itse olitte, voinut tapahtua mitään. Ja onhan Mariella toki erinomaisessa kunnossa oleva alus."Miksi laiva olisi asettunut sivuttain aallokkoon?"
Jos teki leen jollekkin toiselle ?
"...kun mitään luukkuja ei voida avata? "
Leen puolelta voi avata.
"Miksi siitä meripelastuksesta ei ollut mitään lehdissä? Miksi kuulutus laivalla oli niin ylimalkainen?"
Koska mitään mainittavaa ei tapahtunut. - höpönlöpön
Läheltä piti kirjoitti:
Juttu kiersi silloin tuloaamuna suusta suuhun.
Mutta miettikääpä itse. Miksi laiva olisi asettunut sivuttain aallokkoon? Miten korkeakylkinen laiva voi auttaa meripelastuksessa, kun mitään luukkuja ei voida avata? Miksi siitä meripelastuksesta ei ollut mitään lehdissä? Miksi kuulutus laivalla oli niin ylimalkainen?
No, taitaa teidän olla viisainta uskoa, että eihän sille laivalle, missä itse olitte, voinut tapahtua mitään. Ja onhan Mariella toki erinomaisessa kunnossa oleva alus.Jos jotain olisi oikeasti tapahtunut, niin sillähän oltaisiin viime päivät mässäilty kaikissa lehdissä ja tämä "suusta suuhun" kulkeutunut juttu olisi ollut etusivun uutinen, koska sen sijaan, että joku "kuoleman juuri ja juuri välttänyt matkustaja" kirjoittaa asiasta suomi24.fi-keskustelupalstalle, hän olisi mennyt suoraan lehdille.
- asiaa puhuva
Läheltä piti kirjoitti:
Juttu kiersi silloin tuloaamuna suusta suuhun.
Mutta miettikääpä itse. Miksi laiva olisi asettunut sivuttain aallokkoon? Miten korkeakylkinen laiva voi auttaa meripelastuksessa, kun mitään luukkuja ei voida avata? Miksi siitä meripelastuksesta ei ollut mitään lehdissä? Miksi kuulutus laivalla oli niin ylimalkainen?
No, taitaa teidän olla viisainta uskoa, että eihän sille laivalle, missä itse olitte, voinut tapahtua mitään. Ja onhan Mariella toki erinomaisessa kunnossa oleva alus.Mariellassa ja muissa vikinglinen aluksissa on nopeasti avattavat bunkkeri ovet, estonian tapauksessa mariella ja isabella avasivat bunkkeri ovet, mutta kovan aallokon takia ne jouduttiin sulkemaan!
- Kokemusta on!
Mariella ei ole vielä ainakaan uponnut, ja me mennään sille 3 kertaa 12.10
- MARIELLA PELOTTAA
KUINKA JOKU VIELÄ USKALTAA MENNÄ MARIELLALLE, SEN KEULAVISIIRIHÄN ON AIVAN RUOSTEESSA. EI SELLAINEN ENÄÄ KESTÄ VAAN SAATAA IRROTA JOS VÄHÄNKÄÄN TUULEE
- EllaMari.
Kyllä sun on parasta pysyä kotona neljän seinän sisällä kypärä päässä.
- fgwhjhgfdsertyul
"KUINKA JOKU VIELÄ USKALTAA MENNÄ MARIELLALLE, SEN KEULAVISIIRIHÄN ON AIVAN RUOSTEESSA. EI SELLAINEN ENÄÄ KESTÄ VAAN SAATAA IRROTA JOS VÄHÄNKÄÄN TUULEE"
IDIOOTTTI!!! Ja mistä sinä sen tiedät??? Mariellalle rakennettiin 1996 uusi turvaovi keulavisiirin ajorampin taakse. Ja Keulavisiiri käy nykyään vuosihuollossa!
- ....,,,,
Endpunkt!
- Asiaa puhuva
m/s Mariella on täysin turvallinen matkustaa. Vaikka Mariellassa on visiiri ja ajoramppi liitettynä siihen, mutta se on silti turvallinen. Sitä paitsi Estonian onnettomuuden jälkeen on tullut laki, että laivoihin on lisätty ns "kolmannet ovet", jotka estävät veden pääsyn autokannelle mahdollisen visiiri-/ajoramppivaurion sattuessa. Itse olen nähnyt kuinka visiiri on avattu ja suljettu. Ei ole mitään hätää, Viking Linen alukset ovat täysin turvallisia ja nykyaikasia. Kaikille matkustajille ja miehistön jäsenille on pelastusliivit, yli 700 venepaikaa, ja muulle n. 1300 ihmiselle on lauettavat taaveteilla laskettavat pelastuslautat, jokaiseen lauttaan menee muistaakseni n . 25 henkilöä. Laivalla on myös hätäliukumäet, joiden alla pelastuslautat. Yksi nopeasti laskettava MOB-vene 15 henkilöle ja toisella puolella samanlainen 20 henkilölle. Mariella on vain n. 30 min päässä Silja Symphonysta ja Mariellan etelä puolella kulkee Tallinkin Victoria, joka on n. 45 ajomatkan päässä muita aluksia. Silja Symphony, Victoria ja Mariella ohittavat n. klo 02.00 suomen aikaan Silja Serenaden, Gabriellan ja Baltic Queenin. Joten apu on lähellä. Muistakaamme, että Estonian tapauksessa oli yli 7 metrin aallokko ja muutenkin hirveä merenkäynti vastaan puhaltava tuuli, joka hidasti Mariellaa, Isabellaa, Silja Europa, Silja Symphonya ja muita lähellä olevia aluksia tullessaan apuun. Alukset joutuivat kokemaan kovia, joten on luonnollista, jos on ruostetta esim. liian kovan aallokon vuoksi Mariella joutui kääntämään oikeaa kylkeä, jottei matkustajille tulisi vaaraa. Ei ole ihmekkään jos SIlja Europa saanut keulaporttia auki seuraavana päivänä, ottaen huomioon, että Europa oli alueella n. 18 tuntia kovassa aallokossa. Kovan merenkäynnin takia pelastusveneitä ei laskettu, tosin alusten hätäliukumäet laskettiin, jotta ihmiset saisiin hilattua ylös, pelastuslauttoja laskettii taaveteiden varassa, jotta ihmiset saataisiin nostettua sitä kautta ylös. Mariellalta heitettiin pelastusliivejä veteen ja sidottiin pelastuslauttoja keulaan ja perään, jotta veden varassa olevat saataisiin lautoille. Pelastustyöt jatkuivat seuraavaan aamun, jolloin muut alukset saivat luvan lähteä, vain Europa jäi vastaamaan operatiosta n 20.30 asti. Ottakaamme myös huomioon, että mariella näki valoja vedessä, n. 20 min ennen, kun edes saapui paikalle. Itämerellä kulkee päivättäin satoja aluksia, ja jos yksi lähettää MAYDAY-viestin, niin kaikki lähellä olevat, Estonian tapauksessa Mariella, Europa, Isabella, Symphony, Finnjet ja muut alukset muuttavat kurssin kohti haveristia. Loppujen lopuksi Mariellan vaihto EI OLE järkevää, miehistö on suomalaista ja hyvin koulutettuja!
- asiaa puhuva
-Visiirin ja vedenpitävän keularampin taakse tehty kolmas, vesitiivis portti
-Uudistetut pelastuslautat: kaksoispohja eristää sisällä olevat kylmästä vedestä, itsestään tyhjentyvät, automaattisesti kääntyvät oikein päin, neljäsosassa lautoista on tutkalähetin, jonka avulla erottuu tutkassa pelkkää tutkaheijastinta paremmin.
-Evakuointi: lauttaan mennään kuivin jaloin kannelta, josta lautta lasketaan mereen nosturilla. Nostureissa lautan irrotusta helpottavat koukut.
-Matkustajien luettelointi: nimi, ikä, sukupuoli ja liikkumista haittaavat vammat
-Koulutuksen ja sen seurannan tehostaminen
-Mariellan ja pelastushelikopterien yhteistoiminnan kehittäminen
-Matkustajien opasteiden ja laivan hätävalaistuksen parantaminen
-Hytteihin uudistetut pelastautumisohjeet
-Matkustajaosastoihin lisätty kaiteita liikkumisen helpottamiseksi kallellaan olevassa aluksessa
-Uudistetut pelastusliivit
-Uudet nopeussuositukset tietyissä tuulissa ja aallokoissa
-Kehittyneemmät navigointilaitteet
-Mariellan keulaan lisätty kymmeniä tonneja terästä
-Vuotovakavuuden eli sisään päässeen veden sietokyvyn parantaminen
-Palosuojauksen kehittyminen
-Autokannen alle johtavat ovet aiempaa tiiviimmät
-Autokansi jaettu porteilla osiin
-Keulakannelle tehty pelastusliukumäki - uppoaa varmaan
tossa aikaisemmin todettiin:
Mariella on vain n. 30 min päässä Silja Symphonysta ja Mariellan etelä puolella kulkee Tallinkin Victoria, joka on n. 45 ajomatkan päässä muita aluksia. Silja Symphony, Victoria ja Mariella ohittavat n. klo 02.00 suomen aikaan Silja Serenaden, Gabriellan ja Baltic Queenin. Joten apu on lähellä
Onneksi ovat, koska aina voi toivoa että Mariella ei uppoa alle puolessa tunnissa jolloin kunnollliset ja turvalliset laivat ehtivät pelastamaan. - asiaa puhuva
Kuules nyt pelle! Mariella on yhtä hyvä kuin muut itämeren alukset, suomalainen miehistö ja komentosillalta näkee josko visiiri on poissa tai ei! Suomalaisia merikapteeneita arvostetaan maailmalla ja ihan syystä joten älä väitä, että mariella olisi muita huonompi!!!! Suomalainen miehistö tietää mitä tehdä hätätilanteessa, toisin kuin virolaiset juntit!
- Oletko uusi täällä?
vinkiksi vain ettei kannata välittää tosta mariella kammoisesta pellestä,
sillä tuntuu olevan jo oman elämänsä kanssa riittävästi ongelmia kestettävänä - osu ja uppos
on se tosiaan hyvä että komentosillalta näkee:
komentosillalta näkee josko visiiri on poissa tai ei!
OLIS SE IHAN KAUHEETA JOS KUKAAN EI TIETÄISI, ETTÄ VISIIRI ON IRRONNUT, mutta kaikki on kyllä Mariellalla mahdollista
- asiaa puhuva
puhut asiaa oletko uusi täällä! Ei se tarkoita, jos on visiiri-pelko, että mariellaa pitäisi haukkua!!!
- semmossia
Sinne vaan kivasti mariellalla risteilemään: http://cache-a.foreca.com/i/seawind-fise/910000022-seawind-2011112803.gif?basetime=20111127000000
http://cache-a.foreca.com/i/seawind-fise/910000006-seawind-2011112806.gif?basetime=20111127000000- koiravahti
Tuuli tällä hetkellä max. 24m/s SW yöllä moinaa
Aallonkorkeus 4-5m
Alus ehkä keinahtelee juuri siten että nukuttaa mukavasti ilman "yömyssyä'' - tämmössi kans!
Mikä ettei, pienemmän aluksen etu tuulessa on pienempi tuulipinta ala, pääsee varmemmin perille kun ei tarvi tiukan välin tullen odotella tuulen tyyntymistä!
- Mariella121
Mariellalla kannattaa matkustaa. Hyvä palvelu. Ja ei siitä kannata pelätä. Keulavisiirin taakse on siis rakennettu ns. Turvaovi joka estää veden pääsyn autokannelle jos keulavisiiri irtoaa. Ja elämmehän jo 2010-lukua ja jokaisen kuka työskentelee laivalla on käytävä MERENKULKUALAN TURVALLISUUSKOULUTUS, jonka itse suoritin äskettäin vaikka olen laivakokki. Koulutuksessa hypätään n. 8 asteiseen veteen ja käydään teoriaa mitä tehdä kun vaaratilanne uhkaa. Laivoissa on nykyään todella hyvät pelastusvarusteet. Itse saimme tutustua niihin. Siellä oli pelastusliivejä, pelastusrenkaita, pelastuslauttoja, pelastusveneitä, hätälautta (hieman erilainen kun pelastuslautta)... jne. Itse olen tykännyt matkustaa Mariellalla Tukholmaan ja Maarianhaminaan. Se on mukavan suuri. En pidä kovin pienistä laivoista.
- mariellaon
niin ja toi mariella121 nimimerkillä kirjottanut: M/S Mariella on aika pieni lautta verrattun siljan aluksiin...
- siljaton
Mariella oli valmistuessaan 1985 suurin autolautta,
siljat ovat pieniä aluksia verrattuna suurempiin autolauttoihin vuonna 2012
niin ne ajat muuttuu!
- Neuvoja.
Miksi ihmeessä tätäkin vanhaa ketjua pidetään pinnalla? Siinähän on koko asia käsitetty väärin. Samoin kaikkien vastaukset ovat yhtä vääriä. Eli taaskaan ei tiedetä, mistä puhutaan, vaan puhutaan asian vierestä ja oletetaan puhuttavan asiaa.
Ei se keulavisiiri ole turvaton. Ei ollut Viking Sallyssäkään. Mitään onnettomuutta ei ole tapahtunut sen keulavisiirin takia. Syynä tuohon onnettomuuteen oli liian kovalla nopeudella ajaminen myrskyssä suuriin vastalaineisiin. Jos aluksen komentosillalla olisi toimittu oikein, ei mitään erikoista olisi tapahtunut. Paitsi että alus olisi myöhästynyt muiden Ruotsiin ajaneiden alusten tapaan pari tuntia.
Koettakaan itse ajatella, millaisen impulssin keula joutuu ottamaan vastaan, jos laivalla ajetaan 35 km/h yhdeksänmetriseen vesiseinään. Tuo voima on valtava! Syvillä merillä tuollaisessa hulluudessa on parilta laivalta jopa keula repeytynyt - eikä niissä ole ollut minkäänlaista keulaporttia.
Yhtä järjetöntä on pitää yllä myyttiä jostain salaperäisestä ufojutusta. Noissa salaliittoteorioissahan ei tehdä muuta kuin nojaudutaan oletuksien ketjuun ja sillä selitetään onnettomuutta. Uskottaisiin mieluummin tutkimusta ja annettaisiin asian olla. Mitä hyötyä on tuollaisesta sonnan jauhamisesta? Luuleeko joku herättävänsä sillä hukkuneet eloon tai tuovansa lohtua menehtyneiden läheisille?- Laivapoika.
Kas kummaa, litanian ainut järkevä kirjoitus liputettu! Kaiketi juuri siksi.
- ! ! !
Laivapoika. kirjoitti:
Kas kummaa, litanian ainut järkevä kirjoitus liputettu! Kaiketi juuri siksi.
Laivapoika = Neuvoja
Neuvoja = Laivapoika
Helppo kehua itseään, eikö vain! - Neuvoja.
! ! ! kirjoitti:
Laivapoika = Neuvoja
Neuvoja = Laivapoika
Helppo kehua itseään, eikö vain!Kiitos vaan, mutta kyllä minä omat kehumiseni hoitelen ihan itse. Omalla vakiintuneella nimimerkilläni.
Huomioi kuitenkin, ettei päällystöstä saa laivapoikaa tekemälläkään. Tosin laivapojalla on oma merkittävä tehtävänsä laivassa. Ilman heidän toimintaansa moni asia olisi rempallaan. - !! !! !!
Neuvoja. kirjoitti:
Kiitos vaan, mutta kyllä minä omat kehumiseni hoitelen ihan itse. Omalla vakiintuneella nimimerkilläni.
Huomioi kuitenkin, ettei päällystöstä saa laivapoikaa tekemälläkään. Tosin laivapojalla on oma merkittävä tehtävänsä laivassa. Ilman heidän toimintaansa moni asia olisi rempallaan.Omalla vakiintuneella nimimerkilläni.= omilla vakiintuneilla ja uusilla pisteellä varustamilla jo muiden käytössä olevia nimimerkkejä, tämänhän olet jo aiemmin itse kehunut, älä unohda kaikkea neuvomaasi.
eikä täällä kukaan muu sinua kehu (paitsi halveeraustaidoistasi) kuin sinä itse
- Voi kauhistus!
Kauheeta. Mäkin kuulin ton. Se visiiri aukee joka päivä pari kertaa. Ihan hirveetä!
- älä liioittele
avaavat vain joka toinen päivä tukholmassa käydessään tuon visiirin koko päivän ajaksi, mariksessa ja hesassa käytetään peräporttia
- putos jo
onneksi sen verran harvoin avataan koska muuten olisi jo varmana pudonnut nyt ruoste pitää vielää koossa hetken, toivottavasti nyt visiiri sitten putoaa vasta satamassa
- Tarkasta tietos
empä ole koskaan kuullut että ruoste pitäisi jotain kasassa lukuunottamatta korviesi välissä tapahtuvaa toimintaa
- Lele,elslele,e,e
aijaijai kyllä on turvallista ja onnmuuten tehty uusia muutoksia mariellan visiiriin ei mitään hätää laivaan vaan
- St. Peter Line
St. Peter Line m/s Princess Marian keulavisiiri on hitsattu umpeen, eikös näin ole?
- Kysyn vaan
Onko palko kanssa huolella päästetty?
Jos ei, niin silloinhan se vasta vaarallinen on. - susi mikä susi
Princess marian (ex-finlandia) keula oli jo alkujaan susi, sitähän on muotoiltu jälkeen päin muutamia kertoja ja loppujen lopuksi on ilmeisesti todettu yksinkertaisemmaksi poistaa se täysin.
Kuvia varmastikin löytyy tuolta uudelleen avatulta:
www.faktaomfartyg.se -sivustolta - Ohhoh!
susi mikä susi kirjoitti:
Princess marian (ex-finlandia) keula oli jo alkujaan susi, sitähän on muotoiltu jälkeen päin muutamia kertoja ja loppujen lopuksi on ilmeisesti todettu yksinkertaisemmaksi poistaa se täysin.
Kuvia varmastikin löytyy tuolta uudelleen avatulta:
www.faktaomfartyg.se -sivustoltaVai on paatilta poistettu keula. Hyvin tuo on kitenkin kulkenut vusikymmenet.
- osasin odottaa!
Ohhoh! kirjoitti:
Vai on paatilta poistettu keula. Hyvin tuo on kitenkin kulkenut vusikymmenet.
tuli huomattuu tuo asiavirhe itsekin, ja osasin odottaa palstalla majailevien pätejöiden repivän osansa siitä, ja saivat päivän ruokintansa kuntoon.
muistahan pistää oikein bileet pystyyn, saat allekirjoittaneelta kymmenen pistettä ja papukaijamerkin kuten kansakoulussa oli aikoinani tapana jakaa "osaaville" oppilaille, sinulla on siis mahdollisuus yhä valmistua joksikin!
- jjjjjjjjjjjjjjjj
Ottakaahan silmä käteen ja kattokaapa sitä keulavisiirin kuvaa ja siin näkyy 3 eri lukitus järjestelmää ja kattojaa sit estonian keulavisiirin kuvaa ei yhtään mitään lukituksii paitsi normi
- Olet-vain-häirikkö
Tuonko takia piti tulla häiriköimään ja nostaa kuusi vuotta vanha ketju pintaan. Vaikka kaikki hyvin tietävät, että ajan kanssa on asioita jatkuvasti korjailtu.
Hitto, täällä pitäisi olla luotsi! Sinä sen taas kerran todistit. - HaluatkoKehariTurpaan
Olet-vain-häirikkö kirjoitti:
Tuonko takia piti tulla häiriköimään ja nostaa kuusi vuotta vanha ketju pintaan. Vaikka kaikki hyvin tietävät, että ajan kanssa on asioita jatkuvasti korjailtu.
Hitto, täällä pitäisi olla luotsi! Sinä sen taas kerran todistit.Miksi sua kehari pitää PÄIVITTÄIN muisuttaa siitä että me olaan sovittu sun kanssa Jiikoo-76 että ET PUUTU keskustelujen aloitusaikoihin! Miksi et kehari voi pitää kiinni sovitusta? Jokos on itsemurhan suunnittelu edenyt?
- Vastaus.just.kysyttyyn
Hienoa. Kyllä aloittajalle asia nyt selvisi. Sinä se osaat keskittyä asiassa siihen olennaiseen.
- Maarit
On turvallista koska jos keulavisiiri putoaa laivassa on monta vedenpitävää ovea
- Anonyymi
Muistatko nimipäiväänsä viettävistä, lorua, laulua, runoa, sanontaa?
Runoilla voit toki itsekin, nimen mukaan. Tuoko nimi mieleesi jonkin tutun, tai julkisuudesta tunnetun?
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1337844- 565824
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813302Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72953Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101688Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091640Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3341360Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351182Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931179Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321091