Italialaiset välineet?

Techno Alpin

Lasketteluun valmistetaan nykyisin välineitä monessa eri maassa. Olen huomannut, että valtaosa välineistä tulee keski-Euroopan maista ja Yhdysvalloista. Sitten joukosta löytyy myös sellaisia, joiden merkki on periaatteessa länsimainen, mutta kun välinettä tutkii tarkemmin, onkin valmistusmaa Romania, Kiina tai jopa Vietnam.

Olen harkinnut laskettelukamojen hankintaa ja itseäni kiinnostaisi mahdollisimman Italialais -painotteinen setti. Niiden ei tarvitsisi olla mitään Pro-Competizione -tasoa, vaan tavallisen harrastajan välineet. Olen tutustunut merkkeihin jo sen verran, että ainakin Nordica valmistaa italiassa suksia ja Dalbellon monoissa seisoi pohjaan stanssattuna Made in Italy.

Entä löytyykö markkinoiltamme muuta, eli siteitä, sauvoja, laseja, vaatteita? Mitä muita italialaisia merkkejä on?

Hoi aktiiviharrastajat! Tutkikaapa välineittenne alkuperämaata ja jos löydätte italialaisia, kertokaa merkki ja mistä olette ne hankkinut?

8

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Techno Alpin

      Kiitokset kaikille tiedusteluuni vastaamaan vaivautuneille! Vinkkienne perusteella on nyt helppo valita sopivanmerkkiset ja -maalaiset välineet markkinoiden laajoista valikoimista.

      Vastauksien määrästä voi myös päätellä, kuinka paljon jonkin tuotteen tai merkin alkuperämaa kiinnostaa niiden ostajia. Toivottavasti tällaisen talouslaman ja halpatuontitavaroiden aikana kiinnitetään myös muualla maailmassa yhtä paljon huomiota esim. suomessa valmistettuihin tuotteisiin, jotta meillä kaikilla riittäisi töitä myös tulevina vuosina...

      Niitä odotellessa, luistavaa lopputalvea!

      • ihan sama

        mikähän oli kysymyksesi ydin? ketä kiinnostaa, missä jotkut laskettelusukset tai muut vehkeet on tehty, kunhan ne ovat kunnolliset ja mahdollisimman halvat. tärkeintähän on, että ne on suunnitellu jotkut länsimaiset asiantuntijat mutta missä ne sitten valmistetaan, on se täysin yhdentekevää eikä tiettävästi suomessa valmisteta minkäänlaisia lasketteluvälineitä eikä niillä mitään lamaa lannistettais.


      • Onkohan sama?
        ihan sama kirjoitti:

        mikähän oli kysymyksesi ydin? ketä kiinnostaa, missä jotkut laskettelusukset tai muut vehkeet on tehty, kunhan ne ovat kunnolliset ja mahdollisimman halvat. tärkeintähän on, että ne on suunnitellu jotkut länsimaiset asiantuntijat mutta missä ne sitten valmistetaan, on se täysin yhdentekevää eikä tiettävästi suomessa valmisteta minkäänlaisia lasketteluvälineitä eikä niillä mitään lamaa lannistettais.

        Toi sun vastaukses oli just sellainen 80/90 -luvulla syntyneen nk."nykyaikaisen" ihmisen toteamus, että joo, ei oo väliä, se on ihan sama..... Se ei tosiaankaan oo mikään sama! Mikä perhanan yhdistynyt eurooppa me muka ollaan, jossa ensin ruikutetaan työttömyyttä ja sit ostetaan kiinalaista kamaa ja sanotaan että joo ihan sama, kunhan se ei kosketa mua, eix joo?

        Mua on ainakin alkanu hämään, kun melkein joka kaman pohjassa lukee toi made in kiina, taiwan tai korea, vaikka päällä komeilee joku länsimainen tuotemerkki. siks yritän ostaa kotimaista tai ainakin eurooppalaista aina, kun siihen on tilaisuus ja mä luulen että toi italo-skimbojen perään huuteleva tyyppi tarkottaa ainakin osaks ihan samaa.

        Miks muuten monet vetoo siihen, että on ihan sama missä kamat pistetään (mahdollisimman halvalla) kasaan, kunhan suunnittelun on tehny joku "länsimainen asiantuntija"? Mikä hiton "asiantuntija"? Ai se 5000e/kk tienaava tyyppi, joka kertoo 200e/kk tienaaville, miten kamat pitäis tehdä? Mutta entäs kun nää firmat sit jossain vaihees tajuu, että se "länsimainen insinöörikin" alkaa oleen niille liian kallis ja et kinkki-inssi (2000e/kk) ajaa saman asian....????????

        Siinä voi loppua monen sällin juppeilu, vai mitä?


      • atomicki
        Onkohan sama? kirjoitti:

        Toi sun vastaukses oli just sellainen 80/90 -luvulla syntyneen nk."nykyaikaisen" ihmisen toteamus, että joo, ei oo väliä, se on ihan sama..... Se ei tosiaankaan oo mikään sama! Mikä perhanan yhdistynyt eurooppa me muka ollaan, jossa ensin ruikutetaan työttömyyttä ja sit ostetaan kiinalaista kamaa ja sanotaan että joo ihan sama, kunhan se ei kosketa mua, eix joo?

        Mua on ainakin alkanu hämään, kun melkein joka kaman pohjassa lukee toi made in kiina, taiwan tai korea, vaikka päällä komeilee joku länsimainen tuotemerkki. siks yritän ostaa kotimaista tai ainakin eurooppalaista aina, kun siihen on tilaisuus ja mä luulen että toi italo-skimbojen perään huuteleva tyyppi tarkottaa ainakin osaks ihan samaa.

        Miks muuten monet vetoo siihen, että on ihan sama missä kamat pistetään (mahdollisimman halvalla) kasaan, kunhan suunnittelun on tehny joku "länsimainen asiantuntija"? Mikä hiton "asiantuntija"? Ai se 5000e/kk tienaava tyyppi, joka kertoo 200e/kk tienaaville, miten kamat pitäis tehdä? Mutta entäs kun nää firmat sit jossain vaihees tajuu, että se "länsimainen insinöörikin" alkaa oleen niille liian kallis ja et kinkki-inssi (2000e/kk) ajaa saman asian....????????

        Siinä voi loppua monen sällin juppeilu, vai mitä?

        mee hei muualle paasaan noita euroopan kansantalouksien parantamiskeinojas, ne ei kuulu tälle palstalle, täälä keskustellaan laskettelusta ja välineistä ja jos joku kama on joko huippu tai paska, ei kuule oo todellakaan merkitystä onko se tehty itävallassa vai kiinassa. ja paljonko hei luulet tätä porukkaa liikuttavan noi "missä nää on valmistettu" -jutut. nuoret tyypit ostaa yleensä sitä mikä on halvinta tai sit käytettyä ja vanhemmilla on yleensä niin paljo fyrkkaa, et ne ostaa mitä ne haluu, kunhan se on parasta, niin toi homma kuule menee.


      • joku muu?
        atomicki kirjoitti:

        mee hei muualle paasaan noita euroopan kansantalouksien parantamiskeinojas, ne ei kuulu tälle palstalle, täälä keskustellaan laskettelusta ja välineistä ja jos joku kama on joko huippu tai paska, ei kuule oo todellakaan merkitystä onko se tehty itävallassa vai kiinassa. ja paljonko hei luulet tätä porukkaa liikuttavan noi "missä nää on valmistettu" -jutut. nuoret tyypit ostaa yleensä sitä mikä on halvinta tai sit käytettyä ja vanhemmilla on yleensä niin paljo fyrkkaa, et ne ostaa mitä ne haluu, kunhan se on parasta, niin toi homma kuule menee.

        Kyllä kuule noita plusmiinus 20v -porukoitakin alkaa noi "made in missälie?" -jutut kiinnostaan, kun ne aikansa jonottelee työkkärin luukulla ja ihmettelee miks eivät saa minkäänlaisia hommia. No joo, eihän suomessa valmisteta mitään lasketteluvehkeitä, mut toi homma heijastuu kyllä vuosien mittaan kaikkien duuneihin. Ajattele hei nyt jos kaikki ajattelee et ei oo mitään väliä, hyvä kun noi ikävät, huonoliksaset ja pakkotahtiset tehdastyöt katoo kaikki kiinaan, mut mitä tänne sitten jää?? ei meistä kaikista voi millään tulla huippupalkkasii kännykkäinsinöörejä vaikka niin haluttaisiinkin ja jonkun on kuitenkin lopulta tehtävä ne ns.huonommatkin hommat, eikä voida loputtomasti ajatella että ne tekee kyllä "joku muu"


      • 4423545
        Onkohan sama? kirjoitti:

        Toi sun vastaukses oli just sellainen 80/90 -luvulla syntyneen nk."nykyaikaisen" ihmisen toteamus, että joo, ei oo väliä, se on ihan sama..... Se ei tosiaankaan oo mikään sama! Mikä perhanan yhdistynyt eurooppa me muka ollaan, jossa ensin ruikutetaan työttömyyttä ja sit ostetaan kiinalaista kamaa ja sanotaan että joo ihan sama, kunhan se ei kosketa mua, eix joo?

        Mua on ainakin alkanu hämään, kun melkein joka kaman pohjassa lukee toi made in kiina, taiwan tai korea, vaikka päällä komeilee joku länsimainen tuotemerkki. siks yritän ostaa kotimaista tai ainakin eurooppalaista aina, kun siihen on tilaisuus ja mä luulen että toi italo-skimbojen perään huuteleva tyyppi tarkottaa ainakin osaks ihan samaa.

        Miks muuten monet vetoo siihen, että on ihan sama missä kamat pistetään (mahdollisimman halvalla) kasaan, kunhan suunnittelun on tehny joku "länsimainen asiantuntija"? Mikä hiton "asiantuntija"? Ai se 5000e/kk tienaava tyyppi, joka kertoo 200e/kk tienaaville, miten kamat pitäis tehdä? Mutta entäs kun nää firmat sit jossain vaihees tajuu, että se "länsimainen insinöörikin" alkaa oleen niille liian kallis ja et kinkki-inssi (2000e/kk) ajaa saman asian....????????

        Siinä voi loppua monen sällin juppeilu, vai mitä?

        Kun työnantaja (kotimainen riistokyrpä, itse ajelee S-Mersulla eikä firmalle muka ole massia maksaa oikeaa liksaa työntekijöille) maksaa esim. minullekin suunnilleen ammattini minimipalkkaa, ostan tietenkin hintalaatu -suhteeltaan järkevintä kamaa eli pitää olla vähintäänkin hyvää ja halpaa. Enkä koskaan, siis koskaan osta, kauden kalleimpaan aikaan. Hintaeroa voi olla jopa 70%. Vain tyhmä maksaa mistään mitään liikaa. Ihan sama missä ne on valmistettu kunhan se on meikäläisen kukkarolle ja harrastukselle sopiva.


    • Kiinnostaako?

      Kättä väännetään aiheesta: "kiinnostaako vai eikö kiinnosta?", mutta kukaan ei vaivaudu kurkistamaan välineidensä pohjaan missä Made in, ja vastaamaan aloittajan kysymykseen......

    • Huomasin kysymyksen.

      ...ja vastaan, vaikka se näyttää olevan yli vuosi sitten tänne kirjoitettu.

      Kyselit Italialaisten lasketteluvehkeiden perään ja tässä tulis vähän vastauksia: Ensiksikin suksista, Nordica on italomerkki, mutta ei tiettävästi valmista enää itse suksiaan. Ne kylläkin suunnitellaan saapasmaassa, mutta vähän paremmat valmistetaan Itävallassa, halvemmat mallit mm. Ukrainassa.

      Ainoat itsenäiset mononvalmistajat lienevät Dalbello ja Scarpe, molemmat valmistavat tuotteensa Italiassa ja Dalbello on muistaakseni maailman kolmanneksi suurin valmistaja.

      Sauvoista tulee äkkiä mieleen vain Fizan, ainakin ne ovat Made in Italy.

      Kypäristä löytyy ainakin CSI, aika yleinen näky rinteessä. Merkkinä myös Carrera on italiasta, mutta itse tuote taidetaan nykyään tehdä kiinassa.

      Laseista ehta italotuote on Briko, Carrera tekee myös laseja, mutta näyttää valmistuttavan ne naapurissaan Sloveniassa.

      mainitsemasi Romania, Kiina ja Vietnam näyttävät olevan hyvin monen tuotteen alkuperämaa tässäkin tuoteryhmässä, sen sijaan jenkkiläisiä kamoja en ole nähnyt missään.......

      ps: näinä globalisaation aikoina kannattaa kyllä suosia kotimaisia tai eurooppalaisia tuotteita, esim: Völk on saksalaista ja Blizzard ranskalaista alkuperää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe