vanhat farkut

Kikka 50

Lapsiperheissä jää paljon farkkuja pieneksi tai rikkoutuu.Mitä niistä voisi tehdä?Onko kellään malleja tai tietäisikö sivustoa.Kiitos jo etukäteen vinkeistä.

53

8465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ser789

      töitä voi tehdä farkkukankaasta, kasseja, takkeja, lattiatyynyjä, mitä ikinä keksit:)

    • lady D

      Kaikkea mitä edellinen vinkkasi, lisäksi vielä esim. seinälokerikon, jolloin voit hyödyntää valmiit taskut.
      Lokerikko kätevä eteisessä sukille ja lapasille, lastenhuoneen seinällä pikku tavaroille/leluille, ompelijan nurkkauksessa ompelutarvikkeille jne.
      Farkut hameeksi ideaa voi käyttää jos on hameen tarvitsijoita.
      Netistä löytyy ohjeet siihen.
      Kestäviä kynäkoteloita koululaisille.

    • kankaasta

      tyynyn, johon laitoin koristeeksi vanhoista farkuista ja samettihousuista taskuja sekä housujen merkkejä.

      Olen myös tehnyt kassin eli leikkasin vaan jalat haarojen kohdalta pois ja ompelin siitä kiinni. Olkaimet sain tehtyä jaloista jääneestä kankaasta.

      • Muistojakin

        Minä tein tätä samaa 70-luvulla. Tuli tosi hienoja olkalaukkuja:)


    • farkuista

      Vanhoista farkuista voi tehdä myös hattuja ja vauvan haalarin.

    • empPuss

      www.runokasityo.vuodatus.net

      • ...........

        ei löydy.


    • Marlo

      Myyntiartikkeleita!

    • koukku hallussa

      Leikkaa kuteeksi ja virkkaa pyöreä matto=)

      • emäntä.

        tekee farkuista,verhoja,päiväpeittoja,mattoja ja lapsille leluja.Ylimääräisistä farkuista voit ommella,vaikka koko perheelle kesäbleiserit,tai autoon penkinpääliset.Voit myös ommella niistä laudeliinoja,olutpullon jäähdyttimiä,lasialustoja tai lampun varjostimia.


    • Ma

      Aiemmin mainittujen lisäksi ensi alkuun katkaisemalla lahkeet sortseja, jos esim. polvet ovat puhki.

      • Mirkku..........

        Olen lähdössä ensi viikolla Madeiralle ja huomasin ettei minulla ole ainuittakaan sortsia mukaan? Katkaisin vanhat farkut ja A VOT ku tuli näpsäkät sortsit. (voi olla ettei niitä siellä nyt tartte?)


    • Opettelu tekee mesta

      Leikkaa matonkuteiksi ja tee mattoja. Itse tein aikuiselle pojalleni makuuhuoneeseen matot, jossa oli yksi trikoo-, yksi LP- ja farkuista leikattu kude,,,ja tuli tosi kauniit matot. Varmaan paikkakunnallasi on kudonta-asema, jossa voit käydä kutomassa. Ja jos vielä ei ihan riitä, niin kerää farkkuja ja käyt sitten kutomassa. Ei mattoon kyllä kovin paljoa edes mene kudetta. Ja jos et tiedä, miten leikkaat kuteen, niin kudonta-asemalla neuvovat senkin taidon...

    • 7- poikoo

      Kyllä kaikki kulutetaa loppuun.
      jos olet noin hyväosanen niin vie kierrätykseen .
      Jos lapses on poikia ja niiltä jää ehyitä housuja, niin mainhe neuvvolassa, koska jossain on vikaaa.

    • KAADE

      Farkuista tulee tosihyviä patalappuja, itse kudon mattoja ja niiden kuteena farkku on mitä mainioin tulee hyvää ja kestävää mattoa.

    • kara11

      Teen niistä miesten ja naisten laukuja.

    • Minähätääl

      Olin pieni ja äitini teki lippalakin :)
      Penaali jossa minitasku olisi hyvä tai jopa käsilaukku! Jos kengillä on likaa joka ei lähde tai ne ovat pinnasta hajonneet, ne voisi vaikka päällystää. Ne näyttävät tosi siisteiltä. Kirjan kansista voi tehdä kätevän suuren laatikon ja sen voi ainakin päällystää...

    • joko antaa muille, myydä ne tai sitten jos on käsityöihminen, niin niistähän saa makean mekon ! itsellä on 2 vanhoista farkuista tehtyä mekkoa, lisäsin vain muutamia kangaspaloja, ei tarvitse välttämättä olla edes farkkukangasta, kunhan on vain tarpeeksi paksua, tai sitten 2 samaa kangasta yhteen ommellaan ja sitten taas....ensin kuitenkin erotin farkkujen lahkeet toisistaan, sinne väliin sitten niitä paloja, värilläkään ei o-
      le väliä. Jos ei osaa, niin sen voi valmistuttaa jollakin käsityöpajassa yms..... niistä tuli HIENOJA ! Ja se ve-
      toketju kans on hyvä irroittaa....ja kans se vyötärö pitää ehkä vähän pidentää, se tulee ylös, rintojen koh-
      dalle. Ja tietysti olkaimet ! mun kahessa mekossa on kummassakin keskeltä auki, ja ne on kummatkin kiin-
      ni tarranauhalla. Erikseen tietysti..... jos tänä kesänä lähden äidin kans Tukholmaan risteilylle, kuten tei-
      mme viime kesänä, niin toinen mekko on jo pakattu ! Sen panen päälle sitten Tukholmaan ja laivalla. Saa-
      pa sitten ihmiset ihmetellä mun mekkoa !

    • Merja86

      Minä tietätin (en osaa käyttää ompelukonetta) itselleni pieneksi käyneistä farkuista hameen. takasauma ja lahkeiden sisäsauma auki ja eläinkuosillisesta kankaasta kolmiot eteen ja taakse. Hameen etumus on vielä kivan näköinen, kun siinä on vetoketju paikallaan, eli etuosan kangas lähtee vasta haarojen kohdalta, mutta takaosan vyötäröltä.

      • tyt..

        Olen nähnytkin yhdellä tytöllä varkuista tehdyn minihameen, oli tosi söpö, mutta niin oli tyttökin.


    • Amanda48

      Eipä ole moisia huolia kun en ole yhtään paria farkkuja ostanut en neljälle lapselleni enkä itselleni ,en myöskään miehelleni .Niitä valmistettaessa kuolee kuulemma satoja ihmisiä kun tekevät niistä kuluneita .Moisia työhousuja ilmankin vallan mainiosti pärjää ,Markkinoulla kaikkea muutakin siistimpiäkin housuja .

      • Tosivinkit tarpeesee

        vaan käyttövinkeistä farkkujen osalta, tosi hyödyllisiä. Mutta mitä sinä teet ostamillesi vanhoille housuille? Itse en raatsi heittää roskikseen polvista tai haaroista kuluneita housuja ja niitähän ei keräyksiin voi antaa. Aika menee käyttövaatteiden paikkaamiseen, joten ei ole antaa edes paikattuja vaatteita keräyksiin. Nuorena leikkasin vanhat housut pienimmiksi paloiksi ja ompelin palahameen.


      • kauh..

        Joo mäkin kuullu tuon saman kauhian asian, ne laitetaan kivien kanssa samaan myllyyn pyörii ja noita hapotettuja farkkuja en joutuu hankaa ilman hanskoja rievun palasella. Meidän perhe ei syö enää sian lihaakaan kun siinnä kuolee siatkin.


      • äitsy...

        aika oltoa että olet säästynyt ostamatta, meillä niitä on mennyt satoja, lapsille pieniä myös kierrätettiin hyvin paljon farkkujakin..


      • 1+15

        Vaikket ostaisi farkkuja teiän perheeseen, ei siinä yhtään ihmishenkeä säästy. Silti niitä tulee tismalleen sama määrä niitä farkkuja sinne kauppaan, ja aivan sama määrä tehdään sielä tehtaassa, ja harvempi edes tietää että siinä ihmishenkiä kuolee , ja jotta jotain näkyvää saatais aikaseksi, ja yritettäis säästää niitä ihmisiä sielä tehtaissa, niin ihan valtavan määrän ihmisiä pitäis lopettaa farkkujen ostaminen. Vähän sama asia kuin kasvissyöjät, muka ajattelevat säästävänsä eläimiä, syöväthän muutkin eläimet toisiaan pysyäkseen hengissä. Silti niitä eläimiä teurastetaan just sama määrä kuin ennenkin, vaikka sinä lopettaisit lihan syömisen, ja aiiiivan sama määrä sitä lihaa tulee sinne kauppaan, vaikka sinä päättäisit lopettaa lihan syömisen. Jos suur kaupungissa yhden marketin "ostoalueella", u know, kaupan ostaja alue, n. 10 ihmistä ei yhtäkkiin söiskään lihaa, se tuskin vaikuttais mitenkään siihen, kuinka paljon sitä lihaa sinne kauppaan tuodaan, kuinkan paljon niitä eläimiä tapetaan, just jossain isommassa kaupungissa. No pienemmissä kylissä ne ihmiset aatteleekin vähän pidemmälle, kuin vain siihen asti, että kyllä nyt varmasti pelastetaan kaikki maailman siat sillä että jätetään ostamatta jo sen tapetun eläimen lihaa, ja kautta aikain on ihmiset syöneet lihaa, eikä ne siat siitä sukupuuttoon kuole että me ihmiset jatketaan sen lihan syömistä. Tuollaisiin asioihin on hankala vaikuttaa hyvin hyvin pienenä vähemmistönä maailmassa.


    • Köyhille apua.

      Mikset sä vie niille köyhille lapsille, joilla ei ole mitään, saisit hyvän mielenkin. Kysy kirkoltasi ne tietää.

    • Petsku77

      Farkut ovat parasta täytettä nyrkkeilysäkkeihin, kankaan painon takia.
      Nyt vaan täyttämätön säkki kaupasta ja kuntonyrkkeilemään:)

    • ideoita?

      Nyt kun tässä on tullut kaikennäköstä ideaa, että mitä voi tehdä farkuista, niin kertokaapa miten vois tuunata tyylikäästi farkut, joista alkaa päivä paistaa haaruksista läpi? Löytyy iteselläni tosi kivat farkut, joissa on kirjontaa lahkeessa, muuten viel ihan iskussaan, mutta jotain tuunausta pitäs kehittää ettei tarvii esitellä aluskertaansa kaikelle kansalle :) Ideoita otetaan vastaan...

    • pirvita

      Sinulle pieniä vinkkejä....itse olen ommellut niintä laukkuja saat niistä yhdistelemällä vaikka ison kauppakassin ja luistimille tosi kestävä kassi.ja jos reikiä on niin ei kun farkuista pala ja siitä paikka.
      Olen ommellut myös itselleni Farkku hameen yhdistin vaan useat housut,niin hyvä tuli

      • syssel

        Matonkuteiksi olen leikannut pehmenneitä farkkuja, siis jalkaosia. Taskut ehdottomasti talteen, niistä saa juuri noita em. lokerikkoja ja kynäpenaaleita. Ihan tukevaa mattoa tuli vaikka oli vain 1 farkkukude ja 2 trikoota (sinne meni veljessarjan t-paidat ja kalsarit). Suurin farkkutyö on ollut tilkkupäiväpeitto pojalle (sekalaisenkokoisia ja -muotoisia paloja - välillä taskujakin ja logoja). Samalla tekniikalla pienempiä töitä, esim. sohvatyynyjä. Älkää vaan heittäkö roskiin, kauniimpia sinisen sävyjä ei löydy mistään niinkuin vanhoista farkuista!


    • Viimeinen tikki

      Meillä nuoriso on ollut tyytyväinen tässäkin ketjussa esitettyihin ideoihin; Räsymatto (kaipaa muuta kudetta joukkoon, koska pelkästä farkusta tulee liukas ja vetelä), tilkkutäkki-päiväpeite, taskut ommellaan sellaisenaan vaikka kankaaseen ja laitetaan vyölenkeistä lenksut aluskankaan yläreunaan ja seinälle verhotankoon roikkumaan. Suikaleoviverho on myös kestävä ja kiva. Farkkutyynyt, ja niihin strasseja tai erilaisia vekkitaitoksia koristeeksi. Muodistin myös vanhan rullaverhon alareunan farkkukankaalla ja niiteillä.
      taulunkehyksetkin voi muodistaa farkkukankaalla, jos on kyllästynyt vanhoihin.

      Pienemmälle väelle olen ommellut aikuisten farkkujen lahkeista uusia farkku-"kollareita". Ne ovat parhaimpia pihahousuja, kun laittaa tuplasti farkkukangasta polvien kohdalle; kestää konttaamisen ja estää asfaltti-ihottuman hyvin.


      muutamia:

      http://ohjehaku.fi/kasityot/ohjeet/farkuista-uutta
      http://kirppis.yle.fi/node/459
      http://ompeluinto.blogspot.com/2008/05/sius-siunaa-se-leikkaa-farkkua.html
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/1539200
      http://kirppis.yle.fi/node/8

      • Katimarja

        Sukulaiseni ompeli farkuista
        paloja yhdistelemällä farkkutakkeja
        lapsille ja aikuisille, lisäsi niihin kuvia,
        nahkapaloja ym. koristeita. Ne oli
        tosi ihania takkeja ja ei ollut muilla
        samanlaisia, kaikki oli yksilöitä-
        Sinun vastauksesi oli todella kertova
        ja asiallinen, muutenhan täällä suurin osa on vaan
        ihmisten ajankulua, että saavat johonkin laukoa typeryyksiänsä


      • Lehtolainen
        Katimarja kirjoitti:

        Sukulaiseni ompeli farkuista
        paloja yhdistelemällä farkkutakkeja
        lapsille ja aikuisille, lisäsi niihin kuvia,
        nahkapaloja ym. koristeita. Ne oli
        tosi ihania takkeja ja ei ollut muilla
        samanlaisia, kaikki oli yksilöitä-
        Sinun vastauksesi oli todella kertova
        ja asiallinen, muutenhan täällä suurin osa on vaan
        ihmisten ajankulua, että saavat johonkin laukoa typeryyksiänsä

        Jos perheessä on useita lapsia niin eiks niitä farkkuja voisi antaa seuraavalle jolle ne sopii
        ekas vähän korjaa jos tarvii tai antaa sellaiseen perheeseen jossa on tarvetta jos ei omassa
        perheessä ole


    • minimetku

      Moi,

      meillä tehtiin nukkekotiin matto. Kyllä niille käyttöä löytyy.....

    • äityliini...

      helpoin tapa viedä uffin laatikkoon ja räjähtäneet roskiin, ellei voi korjata enää..

      • Neljän tytön äiti

        no jos ei osaa tehdä käsillään mitään niin kaipa se on HELPOIN tapa.

        Aika ikävän mallin annat lapsillesi, että kaikki pitää heittää roskiin, eikä voi mitään jälleenkäyttää ja korjata. Sellaisia uusavuttomia äitejä tuntuu tänä päivänä olevan hyvin paljon. Onneksi tyttäristäni on kasvanut osaavia ja ompelelutaitoisia nuoria naisia, joiden elämänasenne on tyystin erilainen kuin sinulla.


      • äityliini....
        Neljän tytön äiti kirjoitti:

        no jos ei osaa tehdä käsillään mitään niin kaipa se on HELPOIN tapa.

        Aika ikävän mallin annat lapsillesi, että kaikki pitää heittää roskiin, eikä voi mitään jälleenkäyttää ja korjata. Sellaisia uusavuttomia äitejä tuntuu tänä päivänä olevan hyvin paljon. Onneksi tyttäristäni on kasvanut osaavia ja ompelelutaitoisia nuoria naisia, joiden elämänasenne on tyystin erilainen kuin sinulla.

        lue kirjoitin ellei voi korjata enää, meillä korjaillaan farkkuja niin kauan kuin niitä pystyy!!!!!!!!
        toki olen opettanut auttamaan uffilaisiakin lasteni, minäkö annan lapsilleni ikävän mallin??


      • Ompelutaidoton
        Neljän tytön äiti kirjoitti:

        no jos ei osaa tehdä käsillään mitään niin kaipa se on HELPOIN tapa.

        Aika ikävän mallin annat lapsillesi, että kaikki pitää heittää roskiin, eikä voi mitään jälleenkäyttää ja korjata. Sellaisia uusavuttomia äitejä tuntuu tänä päivänä olevan hyvin paljon. Onneksi tyttäristäni on kasvanut osaavia ja ompelelutaitoisia nuoria naisia, joiden elämänasenne on tyystin erilainen kuin sinulla.

        Mikäli et kaikista mahdollisista taidoista osaa juuri _OMMELLA_ olet uusavuton? Tuopa hieno juttu tietää. En osaa nimittäin minäkään, pakollisia napin ompeluita yms. pienkorjauksia lukuunottamatta, vanhat vaatteet menee kirppikselle tai huonokuntoisina roskiin. Olen siis täten tuomittu olemaan uusavuton ja huono malli mahdollisille tuleville lapsilleni! Fantastista! Miehiähän tämä sääntö ei koske, niinhän? Kuulut ilmeisesti siihen paljon varoiteltuun mammamafiaan, joka kilpailee raskauden alkuhetkistä lähtien Paremman Äidin tittelistä, ja tietää ennen kaikkea kertoa kaikille muille kuinka nämä ovat epäonnistuneet äiteinä ja ihmisinä jos imetys tms. ei onnistukaan. Jos osui kohdalleen, niin onnea vain elämääsi.


    • ekokutoja

      Leikkaa matonkuteeksi ja kudo matto. Tulee meinaan stylejä ja kestäviä :)

      • fakkutasku

        Iso kylpypyyhe miesten lantiopyyhkeeksi: ompele taakse vyötärön kohdalle kuminauha tarranauhaa kiinnityskohtiin, reisitaskuksi farkkujen takatasku. Kokeiltu on, miehet tykkää.


      • surunraato
        fakkutasku kirjoitti:

        Iso kylpypyyhe miesten lantiopyyhkeeksi: ompele taakse vyötärön kohdalle kuminauha tarranauhaa kiinnityskohtiin, reisitaskuksi farkkujen takatasku. Kokeiltu on, miehet tykkää.

        voihan rikkinäisii farkkui korjata ja laittaa kirpparille tai sit jos käden taitoi on nii voi niist tehä vaik jotai uutta ja kivaa... mitä ikinä keksiikään.


    • mummon muistoja

      Itse olen tehnyt vanhoista aikuisten ja lasten farkuista päiväpeitteen ( se tosin on aika raskas painoltaan),istuinpäälliset puutarha kalusteisiin ja tyynyjä..Mökki tekniikka on kiva koska siinä voi yksi pala olla vaikka miten suuri. Mökki tekniikka tarkoittaa että keskimmäinen pala on vaikka 5x5 cm, sen ympärille ommellaan saman levyistä nauhaa , eli sivu1. sivu2 ,sivu3 sivu 4 ja eka kierros on valmis,,,näin jatketaan kunnes on haluttu koko,,tulee hieno ja ei tarvii huolehtia jos farkut on erivärisiä koska valmiin työn voi värjätä ja se antaa yhtenäisyyttä.

    • arki

      olin kerran tilkkutyökursseilla siellä eräs rouva teki tilkkupeiton vanhoista farkuista, oli tosi upea ei tarvi edes välipehmustetta, kun ovat niin tolkkua kangasta

    • farkuista farkut

      Itse tein mustista farkuista pojalle olkalaukun. Tein sen verran suuren, että sinne mahtuu läppärikin (silloin se kannattaa vuorittaa niin, että on pehmeä, eikä läppäriin tule kolhuja). Poika tykkäsi oikein kovasti ja kaveritkin olivat kyselleet, mistä noita saa. :D
      Olen myös tehnyt niin (kova homma!), että olen leikellyt sinisistä farkuista talteen kaiken mahdollisen kankaan, vyönlenkit ja tietysti taskut. Olen liittänyt palat yhteen, jolloin siitä on tullut iso, "uusi" kangas. Tästä kankaasta sitten ompelin farkut, joihin käytin valmiit vyönlenkit ja taskut. Tuli aika kivan näköiset, kun liitin tilkut toisiinsa siten, että purin palojen reunoihin hapsutuksiakin.
      Harmi, kun ei ole kuvia noista töistä.

    • KITI2

      Jos mattoja tykkäät kutoa, saat tosi vahvan maton. Vähän voi laittaa muutakin väriä, saa matto uuden ilmeen.

    • Me tehtiin joskus penaalit lahkeista
      (kummallekin oma!)
      kun kaveri halusi leikata itselleen farkku-shortsit =)
      Ei muutakun päät kiinni ja vetoketju sivuun
      Piirrettiin viel sivuun joko kuva
      Kivat tuli! =)

    • fuyh

      vie ehjät kirpparille tai pistä uffiin tai konttiin

    • vanhoin farkkuautoihin penkinpäällisiä mulla on omassa joku aikanaan tehnyt moni on ihastellut et ompa hienot..

      • ommeltajatartar

        ...joku tehny kirpparilta ostetusta takista ihan toisen näkösen leikkaamalla vanhojen farkkujen lahkeista pitkiä,leveitä suikaleita. Niihin leikattiin sit hapsut ja harjattiin sit ihan teräsharjalla ja sit vissii viel pesukoneeseen. Niillä hapukaitaleilla sitten koristettiin takin kaulus ja helma ja se oli mun mielest tosi makee. Joskus vielä teen itselleni sellaisen.
        Ne kaitaleet näytti ihan turkikselta siinä takissa.


      • Farkkupanta
        ommeltajatartar kirjoitti:

        ...joku tehny kirpparilta ostetusta takista ihan toisen näkösen leikkaamalla vanhojen farkkujen lahkeista pitkiä,leveitä suikaleita. Niihin leikattiin sit hapsut ja harjattiin sit ihan teräsharjalla ja sit vissii viel pesukoneeseen. Niillä hapukaitaleilla sitten koristettiin takin kaulus ja helma ja se oli mun mielest tosi makee. Joskus vielä teen itselleni sellaisen.
        Ne kaitaleet näytti ihan turkikselta siinä takissa.

        ,eli jos niitä on tarpeeksi, voi tehdä verhot, jotka ovat täynnä taskuja! ♥ = Fn Alt L


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe